Jump to content

ECU-ul are functii de invatare/auto-adaptare ?


Oxigen
 Share

Postare recomandată

Buna ziua,

Am tot cautat si nu am gasit un raspuns la intrebarea daca ECU-ul invata si se auto-adapteaza cu timpul. Am gasit folclor ca ar fi adevarat dar nici o documentatie reala. Cu siguranta comportamentul motorului se schimba (la mine) radical (in bine) dupa ce scot borna de la baterie. Sa inteleg ca ECU are o memorie alimentata din baterie unde isi tine anumiti parametri auto-adaptati?

Nu am coduri de eroare, dar de obicei merg foarte linistit, si incet-incet (cateva saptamani) si motorul se adapteaza si devine calm si puturos. Scot borna cateva ore si apoi - zbang! se infige cu nerv si merge parca e posedata.

Am acum Bosch MSA15.5 - si la vechiul Renault Megane 1.9dti aveam tot asta si facea la fel, dar parca nu era asa mare diferenta dupa "reset".

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ECU nu prea invata...

Doar ECU de la cutiile automate moderne.

Poate e doar efectul de readaptare care se face cand se scoate borna...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ECU invata.

Microprocesoarele din ecu au la baza Fuzzy Logic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu daca invata sau nu, insa eu cand am cumparat masina in august 2012 din Germania si am venit aici cu ea, nu se infigea pe cat ma asteptam eu. Dupa 2-3 luni de condus numai Bucuresti si turata 3000-4000 cel putin, as putea sa spun ca am o alta masina. Am lasat-o mai moale acum ca e motorina scumpa si schimb la 2500-3000 cel putin.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am tot cautat si nu am gasit un raspuns la intrebarea daca ECU-ul invata si se auto-adapteaza cu timpul. Am gasit folclor ca ar fi adevarat dar nici o documentatie reala.

Nu ai cum sa gasesti documentatie pe aceasta tema.

Simplificat:

- ECU supravegheaza/optimizeaza regimul de lucru al motorului pe baza valorilor citite cu ajutorul senzorilor;

- nu exista 2 motoare (partea mecanica) identica. Intervin mult prea multi factori;

- din fabrica el are programat parametri "default" calculate pe baza unor modele de lucru si testate in practica;

- acesti parametri "default" trebuie sa asigure functionarea in momentul punerii in functiune pe orice parte mecanica, urmind sa se adapteze (optimizeze) in timp pe motorul particular respectiv;

Ce inseamna parametri ? Parametri fac parte dintr-o ecuatie pentru a calcula diferite valori instante.

Doar pentru exemplificare consideram ca functia ce calculeaza cantitea de de combustibil necesara ar fi: a x (Temperatura externa) + b x (Temperatura motor) + c x (Turatie motor).

a, b si c sunt parametri.

In realitate functiile de calcul sunt atit de complexe incit ECU nu realizeaza calcule, ci pe baza lor citeste direct din niste valori predefinite numite in termeni populari "harti".

Revenind la parametri. Acesti sunt si ei redefiniti permanent in baza valorilor citite de senzori realizindu-se adaptarea la partea mecanica.

Intrucit in functionarea de zi cu zi pot aparea erori instantanee la citire, valorile rezultate se "medieaza" cu rezultatele anterioare citite pe ultimele zile sau un numar de kilometri.

Deci raspunsul la intrebare este (oarecum) DA; stilul de condus poate determina valorile invatate de ECU.

In momentul cind scoti bornele, parametri trec pe "default" (valorile presetate) si incepe din nou procesul de adaptare (invatare).

In folclor mai e poveastea cu scosul masinii in afara orasului si forjarea ei sa se mai curate. In fapt in 80-85% din cazuri doar "reinveti" ECU cu valorile optime pentru motor pentru toate regimurile de lucru.

(Un raspuns simplu si scurt e foarte greu de dat.)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cum ar trebui sa conduci masina ca sa se invete ”econom”? Sau, daca mergi incet,babeste,finut, se invata si el ”econom”? :icon_confused:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu cred ca poti sa adaptezi ecu pe modul econom decat sa-l softezi tu. Am citit pe site-ul de la TCM si au ei o varianta sa il faci econom dar sa il inveti tu nu cred ca se poate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cum ar trebui sa conduci masina ca sa se invete ”econom”? Sau, daca mergi incet,babeste,finut, se invata si el ”econom”? :icon_confused:

Cel mai simplu raspuns ar fi: "o lasi in parcare si mergi pe jos."

Daca scoti bateria de cla calculatorul de pe care "bintui" pe internet stii ce se intimpla ?

(Am scris 1/2 ora un raspuns la obiect si panarama asta de browser s-a resetat.)

Deci: nu poti invata ECU-ul sa i fie "econom". Diferentele apar in acel "zvic" cind apesi pe pedala de aceleratie (apare si un minus "zvic" - in frina de motor - dar nimeni nu e interesat de el.)

Asa cum scria colegul de mai sus, o optimizare se face la o firma de tuning. La firmele de tuning ce se respecta In fapt iti re-scriu "harta" specifica pentru motorul tau facind teste pe dyno: test -> optimizare -> test -> optimizare -> scris "harta" (sau o iau de la capat daca nu iese).

Schimba un senzor, indiferent care, si s-a dus pe p..a optimizarea.

Bazele teoretice la minunea de motor de masina se numesc "teoria sistemelor". Implicatiile acestei teorii, de exemplu, se regasesc pina si pe marile stadioane in modul in care se face evacuarea oamenilor in cazuri de urgenta.

In literatura (SF, adevarat) o regasestii in cartile scrise de Isaac Asimov in seria "Fundatia" sub denumirea de psiho-istorie.

In citeva cuvinte, descrierea la toata "minunea" asta teoretica suna asa:"Ce se intimpla in sistem in punctul X daca la momentul Y (data/timp/interval) actionez in forma Z cu valoare W ?"

-- Ignorati ce am scris; cred ca m-am trezit prea devreme. --

Modificat de teoX
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multumesc pentru raspunsuri.

Hai sa fac intrebarea mai tehnica si sa o impart pe subiecte:

- exista vreo documentatie mai amanuntita cu blocurile functionale din ECU?

- ECU are memorie interna tip CMOS alimentata de la baterie care se sterge cand se scoate borna ? (NU e vorba de memoria EPROM cu tabelele de injectie care nu se sterge niciodata)

- CE date se gasesc in acest CMOS ?

- exista vreo posibilitate sa fie citit acest CMOS pe interfata?

Sanatate!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

din diverse motive a trebuit sa dau bateria jos de pe masina azi, dupa ce am pus din nou bateria , cam la o ora , am pornit motorul si am plecat , acasa , undeva la 7 km de locul unde scosesem bateria, dar nu am facut vreo operatiune speciala gen lasata masina pornita fara nic un consumator cateva cateva minute, eu doar am asteptat 1 minut sa se stabilizeze relantiul si am plecat. Am gresit cu ceva?

In afara de range-ul schimbat, imi afiseaza mai putin decat ar fi trebuit, masina merge ca inainte.

Modificat de andrei007
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am gresit cu ceva?       masina merge ca inainte.

Ti-ai raspuns singur. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu se intampla nimic - btrebuia sa astepti 30 secunde cu contactul pus. Ca sa isi faca adaptarea clapeta.

Modificat de F l o r i n
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

florin,ti-am trimis un PM referitor la cupla magazie cd vw.poti sa ma ajuti?



florin,ti-am trimis un PM referitor la cupla magazie cd vw.poti sa ma ajuti?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, dar nu vb aici ca nu are legatura cu topicul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@teoX Esti sigur ca ECU se foloseste de anumite valori din trecut ? Ai vazut cu ochii tai softul din ECU (codul sursa care se ocupa de managementul motorului) si poti sa confirmi ca se intampla asta ?, eu eram convins ca ECU nu face ce zice tu si ca se bazeaza doar acele harti si valorile citite de la senzori. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!