Jump to content

4x4 iarna


horia2005
 Share

Postare recomandată

E clar, daca simti in viraj ca in momentul in care accelerezi te impinge, atunci te ajuta 4x4.

 

Bre, depinde ce intelegi prin "te ajuta". Sunt doua puncte de vedere complet diferite.

 

1. Daca doresti sa abordezi un viraj mai sportiv si apesi acceleratia in el, normal ca sistemul 4motion iti permite o viteza ceva mai mare in viraj decat daca ai avea o masina fwd. Daca ai fi incercat acelasi viraj cu o masina fwd, cu aceesi viteza, ai fi derapat.

 

insa...

 

2. Daca mergi normal pe drum si te surprinde o curba pe care esti nevoit s-o abordezi la limita din cauza vitezei prea mari, calcarea acceleratiei intr-o masina 4motion, pe motiv s-o calc ca "ma impinge spatele sa ies din incurcatura", duce negresit la iesirea in decor, la fel ca si in cazul unei masini fwd.

 

In general toate masinile awd iti permit sa conduci mai sportiv si mai placut pe drumuri virajate, insa limita maxima la care derapeaza este identica cu cea a masinilor fwd. Ea nu depinde de numarul si dispunerea rotilor motrice

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • mariusx

    14

  • Bogdan_wrc

    7

  • iahym

    7

  • Quino

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Total gresit.

pai tocmai asta e frumusetea, limita de derapare este impinsa la extrem pentru ca masina face tot posibilul sa isi pastreze trasa data de pilot/volan, astfel putand sa dea de exemplu 10% fata si spate stanga si cate 40% pe fata si spate dreapta pentru ca au aderenta mai buna. deci ... care limita de derapare daca masina/hadex-ul face totul ca sa nu derapeze.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu inteleg prin derapaj alunecarea laterala a unei roti pe suprafata de rulare (asfalt). Nu vad legatura dintre numarul rotilor motrice cu aderenta laterala maxima a acestora.  :Driver:

4motion (la fel ca oricare alt sistem AWD) imbunatateste aderenta longitudinala a rotii, nu pe cea laterala.

In prima parte a secolului trecut a existat un savant renumit in domeniul automobilisticii, pe nume Wunibald Kamm. O parte din din studiile si experimentele sale sta la baza tractiunii si aderentei pe care o stim noi acum. Cauta pe internet despre cercul lui Kamm si o sa te lamuresti.

 

Pe scurt, aceasta terorie a lui spune ca tractiunea (aderenta) maxima pe care o are un pneu este oarecum constanta si se descompune in tractiune longitudinala si tractiune laterala. Daca o maresti pe una, cealalta va scadea. Suma lor va fi intotdeauna constanta. Aceea este circumferinta cercului.

 

Daca te gasesti in situatia unei curbe abordate la limita, tot ceea ce conteaza este sa ai tractiunea laterala maxima pentru a putea mentine traiectria (curba) imprimata de volan. Daca accelerezi (sau franezi) nu faci decat sa cresti tractiunea (aderenta) longitudinala a pneului, care duce negresit (conform teorei lui Kamm) la scaderea aderentei laterale.

 

ESP, ABS, si TC se bazeaza toate pe aceasta teorema. Acesta este motivul pentru care ESP-ul taie "gazul" atunci cand intervine, pentru a reduce tractiunea longitudinala, reducand puterea motorului.

ABS-ul reduce tractiunea longitudinala (deblocheaza usor roata) pentru a putea creste usor tractiunea laterala si masina sa poata vira pentru evitarea obstacolului.

 

AWD iti permite sa iei un viraj cu viteza mai mare in situatia in care accelerezi, deoarece tractiunea longitudinala (per roata) este mai mica decat in cazul 2WD. ESte mai mica deoarece cuplul motorului se imparte la 4 roti, nu la 2. Astfel, tractiunea longitudinala (per roata) fiind mai mica, permite tractiunii laterale sa fie mai mare decat in cazul masinilor 2WD. Insa acest lucru este valabil doar in cazul accelerarii din curba. 

Lucru absolut perfect pentru WRC sau alte competitii sportive.

Daca insa tu mergi normal si dai de o curba prea stransa pentru viteza masinii, sistemul AWD nu are niciun avantaj in fata 2WD.

Singura sansa este sa franzei puternic inainte de curba, dupa care sa eliberezi frana, pentru ca daca accelerezi iti micsorezi aderenta laterala. In situatia asta poate te-ar consola ca altul cu o masina 2WD, daca ar accelera la randul lui, ar derapa si mai tare ca tine :beerchug:

Modificat de Valentin
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Meriti o bere numai pentru rabdarea de a scrie postul. Multumim.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Așa e, însă un AWD este mai stabil deoarece are o greutate suplimentară de 100 kg SUB podea, ceea ce coboară semnificativ centrul de greutate. Mai mult, această greutate încarcă în proporție de 80% puntea spate (cardan, diferențial, planetare, diferite ghidaje și protecții), ceea ce ajută la o distribuire mai bună a maselor între punți. Problema la mașinile noastre FWD este că motorul este împins mult prea în față, puntea spate rămânând descărcată. Ideea BMW-ului de a monta acumulatorul în portbagaj mi se pare o idee foarte bună, nu înțeleg de ce nu o aplică și alți producători.

 

La mașinile de generație mai veche (cel puțin la clasa compactă) varianta FWD venea pe spate cu punte rigidă, pe când varianta AWD avea și pe spate suspensie indepenentă, acest fapt îmbunătățind stabilitatea. Îmi mențin părerea că tracțiunea pe 4 roți nu influențează cu nimic stabilitatea în mod direct și că în uzul normal al unei mașini mai mult încurcă decât ajută. Nici cheltuiala (suplimentară și inutilă) nu este de lepădat. Avantajul ar fi că iarna poți merge fără emoții la cabane izolate sau că poți parca în nămeți de zăpadă unde noi cu FWD nu avem nicio șansă. :)

 

Pe vremea mea ne învățau că accelerând ușor la ieșirea din curbă greutatea se mută pe puntea spate, prevenind astfel derapajul (bineînțeles în limite rezonabile).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

doar o baterie (si aia montata intr-o parte, nu central) nu te prea ajuta cu mare lucru.  BMW le monteaza in portbagaj ( ca de altfel si alti producatori) din lipsa de spatiu la motor.  

Ar fi foarte comod pentru ei sa nu mai iroseasca metrii de cablu gros pentru alimentare, plus pierderi de curent.  Daca o sa te uiti, o sa vezi ca la motoarele mici si BMW pune bateriile tot sub capota...

 

De altfel (poate nu stii)  si Skoda Superb 3.6 V6 are bateria tot in portbagaj pentru ca la motor nu a mai avut loc. Nu are nicio legatura cu stabilitate.

 

In rest este cum a explicat si Valentin.  

 

Eu am 4x4 ( e adevarat First generation - adica cea reactiva cu timp de raspuns mai mare) si nu prea as putea spune ca muta muntii din loc.  Nici la cabanele izolate nu ajungi cu ea.

Tot restul transmisiei nu este facuta sa suporte tractiunea integrala.  Mai exact pune-o la treaba si o sa iese fum din ambreiaj.

Modificat de andrei_221
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Valentin: Foarte interesant si in acelasi timp total corect dpdv tehnic. In facultate ori nu s-a predat aceasta teorie, ori am uitat-o eu :) , dar oricum am aplicat-o involuntar in trecut.

De obicei, cand se intampla sa intru prea tare intr-un sens giratoriu in conditii de aderenta foarte redusa (zapada/polei), fiind in frana motor, fata masinii se duce spre exterior (subvireaza). Atunci calc ambreiajul (decuplez transmisia) si drept urmare tractiunea laterala este maxima deoarece  nu mai este consumata si de frana motor. Astfel masina revine pe trasa normala.

 

LE: ideea cu bateria in spate nu este a BMW-ului, este solutia ce rezulta ca urmare a calculului dinamic al autovehiculului pentru masinile cu motor fata si tractiune spate (este nevoie de greutate pe puntea spate pentru aderenta). La fel este si la Mercedes.

Modificat de radumelinte
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

N-am știut că și alți poducători au adoptat soluția cu bateria în portbagaj. Practic îți trebuie un singur cablu gros, din spate până în față, nu cred că ar fi un criteriu dpdv al costurilor. +10kg pe puntea spate și -10kg pe puntea față cred că deja influențează dinamica mașinii.

 

N-am spus că poți muta munții din loc, cum nu am spus nici că deții un offroader sau nici măcar un crossover. Am spus că dacă toată iarna mergi la ski la cabane izolate, nu vei avea probleme, prin cabane izolate am înțeles cabane la munte care nu sunt lângă o șosea deszăpezită, nicidecum nu m-am referit la refugiile turistice de pe Moldoveanul :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu inteleg prin derapaj alunecarea laterala a unei roti pe suprafata de rulare (asfalt). Nu vad legatura dintre numarul rotilor motrice cu aderenta laterala maxima a acestora.  :Driver:

4motion (la fel ca oricare alt sistem AWD) imbunatateste aderenta longitudinala a rotii, nu pe cea laterala.

In prima parte a secolului trecut a existat un savant renumit in domeniul automobilisticii, pe nume Wunibald Kamm. O parte din din studiile si experimentele sale sta la baza tractiunii si aderentei pe care o stim noi acum. Cauta pe internet despre cercul lui Kamm si o sa te lamuresti.

 

Pe scurt, aceasta terorie a lui spune ca tractiunea (aderenta) maxima pe care o are un pneu este oarecum constanta si se descompune in tractiune longitudinala si tractiune laterala. Daca o maresti pe una, cealalta va scadea. Suma lor va fi intotdeauna constanta. Aceea este circumferinta cercului.

 

Daca te gasesti in situatia unei curbe abordate la limita, tot ceea ce conteaza este sa ai tractiunea laterala maxima pentru a putea mentine traiectria (curba) imprimata de volan. Daca accelerezi (sau franezi) nu faci decat sa cresti tractiunea (aderenta) longitudinala a pneului, care duce negresit (conform teorei lui Kamm) la scaderea aderentei laterale.

 

ESP, ABS, si TC se bazeaza toate pe aceasta teorema. Acesta este motivul pentru care ESP-ul taie "gazul" atunci cand intervine, pentru a reduce tractiunea longitudinala, reducand puterea motorului.

ABS-ul reduce tractiunea longitudinala (deblocheaza usor roata) pentru a putea creste usor tractiunea laterala si masina sa poata vira pentru evitarea obstacolului.

 

AWD iti permite sa iei un viraj cu viteza mai mare in situatia in care accelerezi, deoarece tractiunea longitudinala (per roata) este mai mica decat in cazul 2WD. ESte mai mica deoarece cuplul motorului se imparte la 4 roti, nu la 2. Astfel, tractiunea longitudinala (per roata) fiind mai mica, permite tractiunii laterale sa fie mai mare decat in cazul masinilor 2WD. Insa acest lucru este valabil doar in cazul accelerarii din curba. 

Lucru absolut perfect pentru WRC sau alte competitii sportive.

Daca insa tu mergi normal si dai de o curba prea stransa pentru viteza masinii, sistemul AWD nu are niciun avantaj in fata 2WD.

Singura sansa este sa franzei puternic inainte de curba, dupa care sa eliberezi frana, pentru ca daca accelerezi iti micsorezi aderenta laterala. In situatia asta poate te-ar consola ca altul cu o masina 2WD, daca ar accelera la randul lui, ar derapa si mai tare ca tine :beerchug:

 

 

Foarte buna explicatia, totusi, in cazul AWD-ului de la Subaru, comportamentul nu ar trebui sa fie net superior? 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ma bag si eu in discutie cu niste amanunte.

aveti grija la asa ceva

 

prima tendinta a masinii este de subvirare. pt ca 4x4 de la VAG merge pe fwd primordial. citisem ca in conditi de drum normal, avea cam 90%fata, 10 spate..si transfera cand pierde.

daca accelerezi prea puternic, patesti ca mai sus. ca sa intrii corect, trebuie sa intrii turat, asa incat puterea si cuplu sa fie trimise la roata.

daca intrii cu 2000rpm si accelerezi cand simti ca fuge, e deja prea tarziu, mai ales ca nu prea ai timp de reactie mare. 

eu am patit ce a patit si tipul din video, pe gheata. am prins o portiune de gheata...sticla pe DN1 intr-o noapte si asta a fost reactia la accelerarea din curba.

 

"Daca insa tu mergi normal si dai de o curba prea stransa pentru viteza masinii, sistemul AWD nu are niciun avantaj in fata 2WD."

99,99% adevarat. daca NU vorbim de situatii extreme,..gen 100km/h si curba de 90 de grade...

singurul lucru ce te-ar putea ajuta...sa nu intrii tare in parapet direct..ci doar putin mai incolo..mai pe lung..e sa-i dai inferioara si acceleratie. asa incat sa intorci botul unde e iesirea din curba. pt ca la un 4x4 smecher poate tranfera mai mult pe spate, ceea ce inseamna supravirare. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt curios daca a avut ESP activat. Nu cred ca se intampla asa ceva cu ESP activat (am fost in situatie similara si ESP m-a ajutat sa stabilizez masina).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

esp la el era d nivel 1, adica intra f brutal. si sicner, la unghiul ala nu cred ca te mai ajuta mult. cand mi s-a intamplat nu stiu daca il aveam, dar stiu multi cu 4x4 care atunci cand merg tare pe circuit il deconecteaza pt ca mai mult incurca. 

in situatia de fata, te uiti unde vrei sa iesi din curba (instinctiv vei tine si volanul in acea directie, si nu e bine nici sa-l rotesti opus, ca nu ai reactii asa bune) si invingi instictul sa franezi. tii apasat pe acceleratie si iesi. nu apesi mai mult, nu iei piciorul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 

Doua observatii as avea, din ceea ce imi dau seama cu privire la film.

 

1. Mie nu mi se pare nicio subvirare, ci doar supravirare. Ori a accelerat in curba ca berbecul, ori a prins ceva cu aderenta scazuta si i-a fugit spatele

2. In clip pare un A4. In cazul asta distrubutia fata - spate este de aproximativ 50%-50%. 

 

Sunt de acord ca ESP-ul poate incurca pe circuit, daca vrei sa te distrezi si stii ce faci. Insa pe sosea este foarte periculoasa  dezactivarea sa.

Modificat de lucian.1950
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1.  da valentin ai dreptate, toata filozofia este ca forta de tranctiune longitudinala sa fie mai mare decat forta de alunecare, si atunci toate bune si frumoase.

 uite ce patesc eu iarna, pentru ca stau la aprox 150m de drumul principal, trebuie sa merg distanta asta pe zapada proaspat ninsa afanata, si depusa neuniform, in aceasta distanta intervin iesirea din garaj, 2 viraje o rampa si o panta in viraj de 30*. partea cu iesitul din garaj a fost simpla, dar mersul efectiv prin strad de zapada ce nu era uniform depus( viscolit pe alocuri) a fost ceva mai dificil, mergeam mult pe burta, si buza din fata a masinii atingea cu usurinta zapada pana la nivelul superior al proiectoarelor de ceata sau partea de jos a numarului de inmatriculare, clar nu am reusit din prima dar dupa ce am dat in spate 5m si am dezactivat TCS-ul a mers fara probleme cu ceva derapaje laterale de spate, si cu zapada aruncata la cativa metri in aer de toate cele 4 roti. sunt tare curios ce inseamna tcs-off si cum se comporta acesta in cazul asta pentru ca se pare ca tractiunea si esp-ul nu se mai impaca.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru cei din Bucuresti, cum v-ati descurcat cu troienele dintre blocuri? Eu sunt la a treia iarna si nu pot decat sa ma felicit pentru alegere. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1.  toata filozofia este ca forta de tranctiune longitudinala sa fie mai mare decat forta de alunecare, si atunci toate bune si frumoase.

 

Aici nu sunt de acord cu tine. Daca exista, chiar si o mica, "forta de alunecare" inseamna ca exista derapaj, indiferent de marimea fortei de tractiune longitudinala.

Daca acest derapaj este pe axa spate, masina tinde sa micsoreze raza virajului. Adica ia virajul mai din scurt. Micsorandu-se raza, creste forta centrifuga, avand ca efect accentuarea derapajului (alunecare laterala a axei spate). Daca soferul sau ESP-un nu intervin prompt, fundul masinii se rasuceste si poate trece in fata, determinand rotirea masinii.

Este ca un efect de domino, pornind de la o mica alunecare laterala necorectata la timp

 

In cazul axei fata este mai simplu. Derapajul lateral al axei determina marirea razei de viraj, care are ca efect diminuarea fortei centrifuge. Asadar masina va lua un viraj mai larg, iar daca tarlaua (soseaua) nu se termina, totul se termina cu bine.

In cazul spatelui este mult mai periculos. Sa nu faci greseala sa crezi ca daca axa spate derapeaza, fata va trage in directia corecta spatele. Nu. Masina se va rasuci ca un titirez. Descompunerea fortelor din fizica de liceu ne arata ca fiecare este cu treaba sa...

 

In rest ai dreptate. Sunt situatii in care dezactivarea ASR/TCM imbunatateste aderenta, lucru amintit si in manual

Modificat de Valentin
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

prin zapada afanata intervine ASR care taie gazul si implicit avantul masinii.  Este normal sa mearga fara ESP/TCS si cu avant.

Ca practic aderenta nu se imbunatateste, este aceeasi, dar poti lua avant si din inertie treci prin zapada.

Modificat de andrei_221
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Practic se îmbunătățește aderența, roțile patinează pe zăpadă, "sapă" și ajung la asfalt sau pietriș. Asta v-o spune cineva care circulă zilnic pe ulițe cu zăpadă, profitând din plin de sistemul EDL (e o dotare deosebit de utilă, regret că n-o am și pe mașina personală). Pe respectivele ulițe nici nu poți înainta dacă nu decuplezi ESP (da, știu ASR este o componentă a sistemului ESP).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu ca sa ajung la casa mea trebuie sa urc o panta de vreo 300 metri  cu o inclinatie destul de maricica mai ales pe ultimi 20 de metri.

Si ca sa ajung in drum privat / curte trebuie sa fac o curba de 90 de grade fix in panta.

Am 2 masini 4x4 : skoda superb 4x4 si daihatu terios 1.3 benzia 4x4 permanent si low.

Ieri in iasi a nins destul de consistent si a si viscolit ceva.  si seara cand am ajuns drumul nu a fost curatat, erau doar urmele mele/sotiei de zapada de pe timpul zilei.

Cu skoda am urcat din prima, mi s-a apris esp-ul de cateva ori.

Cu terios nu am putut urca din prima. Ambele au caucicuri de iarna , ce e drept la terios sunt ceva mai vechi si au in jur de 5-5.5 mm.

Dar problema e ca teriosul e prea usor si cum zapada era destul de afanata nu reusea sa prinda aderenta. CU a doua incercare am reusit sa urc dar a fost la limita. Trebuie sa ii pun vreo 2 saci de nisip in portbagaj.

 

Oricum ca si idee ca dintre toti care stam pe strada aceasta numai eu am reusit sa urc iar restul chiar daca aveau caucicuri bune/noi dar doar 2x4 nu au reusit.

La fel sa intamplat si acum 4 zile in urma cand a plouat cu chiciura si strada s-a transformat intr-un patinoar sau o racitura de pietre :D

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inidiscutabil 4x4 ajuta enorm atata timp cat zapada nu e prea mare cat sa se adune in botul masinii. Daca incepi sa impingi zapada ca un utilaj de dezapezire atunci nu cred ca 4x4 mai e de folos.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Corect. Atat timp cat masina nu sta cu burta pe zapada 4x4 este foarte util.Eu nu am avut nici o problema. Am urcat pe zapada unde masinile FWD nu nu puteau urca fara un avant considerabil, eu chiar mi-am permis sa opresc la jumatea rampei si sa pornesc din nou fara nici o problema. In locuri unde cu vechea octavia tour(cauciucuri iarna continental ts830) aveam probleme aluneca fata, trebuia sa-mi iau avant ca sa urc acum merg fara probleme.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

MRaduS@ acum ce anvelope folosesti pe Superb?

Sa inteleg ca TS 830 nu iti ofera statisfactia preconizata?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt curios de o treaba ... as vrea sa stiu cum se poate inalta masina noastra ( daca se poate )  si dupa aia daca exista un tip de suspensie sau altceva d-astea ( nu prea ma pricep la mecanica) dar sa fie reglabila, in sensul ca vara sa merg pe o setare iar in sezonul cu zapada sa intru in service si sa o ridice.

Se poate asa ceva? Ce costuri ar implica? ,singura problema pe care o am la mine acasa este intr-adevar cum a spus si rempha zapada e destul de mare si imping prea mult cu bara din fata, iar daca masina ramane "pe burta" pot sa am si 6x6 ca tot nu mai iese. 

Si ca tot veni vorba de cauciucuri, recomand cu toata caldura pirelli winter carving edge, sunt ceva mai agresive, cu carne multa si mai galagioase pe asfalt uscat dar in conditii de zapada pe carosabil - excelente.

Modificat de Quino
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

exista suspensie reglabila..  dar e cu cantec, de regula e foarte rigida.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am fost foarte multumit de Continental ts830. Eu am acum Kormoran snow pro 2 primite cadou la achizitionarea masinii. Iarna viitoare  voi cumpara continental.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!