Jump to content

Zgomot metalic, ca de tacheti - motor AER, 1.0


Trapa
 Share

Postare recomandată

Salutare,

Va rog sa ma ajutati cu un diagnostic. Am un Polo 6N fab. 98, motor 1.000 cmc, 160.000 km, cu distributia facuta la 134.000 km.

Dupa revizie (filtre + ulei Liqui Moly 10w40 + aditiv MOS2 Liqui Moly + bujii noi NGK + capac delcou nou) am facut un drum pe autostrada. I-am dat 130 km/h constant, cu un varf de 150 km/h (3 pers + bagaje). La dus, motorul a mers OK, insa la intoarcere, a aparut un zgomot metalic la motor, ca de tacheti, iar masina s-a plafonat la 120 km/h. Cu pedala la podea, masina nu trecea de 120 km/h, desi mersese cu 150 km/h mai devreme, in aceeasi zi.

Am redus viteza si am ajuns inapoi acasa. Motorul nu mai avea putere, nu mai tragea cum trebuie si avea o bataie metalica, un zgomot constant ca de diesel, insa mai puternic, mai metalic, mai "de teava".

A doua zi, dupa ce s-a racit bine motorul, si-a revenit. In momentul de fata masina merge bine, cu exceptia unui tzacanit metalic la prima pornire, dimineata, care tine 1-2 secunde, dupa care toarce ca un ceas elvetian. N-am mai avut ocazia sa ies pe autostrada, insa in oras merge bine.

Intrebare: ce s-a intamplat? Am auzit o parere conform careia, mergand in forja cu masina, nu s-a mai produs ungerea semeringurilor de la supape. O alta parere ca din cauza forjei, s-au decalibrat temporar supapele, dupa care, evident, odata cu racirea motorului, si-au revenit.

Care e parerea voastra?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Forja + racire insuficienta a uleiului => ulei subtiat => presiune scazuta => ungere proasta + tacanit tacheti hidraulici

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

s-au ti-a facut surpriza aditivul...,

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai tata, da nu ai avut mila deloc de motorul ala.

Respectiva tacaneala la rece e de la tacheti.

Presupun ca sunt tachetii originali, iar in acest caz, cumuland uzura lor, cu o presiune probabil nu in parametrii optimi, saracii tacheti nu au mai fost intariti de ulei atat cat trebuie. La dus a mai fost cum a fost, insa e posibil ca uzura lor sa se fii marit. La intoarcere au apucat sa se desamorseze si ti-au batut Sa vezi iarna la rece ce o sa-ti bata.

Iti recomand sa iti dai tachetii jos, sa-i cureti si pe cei care ii gasesti blocati sau care pierd ulei si nu se mai intaresc, sa tii schimbi.

Si, ai mila pe viitor de sarmanul motoras.

Doar cu consumabilele schimbate, dupa un anumit nr de km, nu inseamna ca poti calca la blana pedala de acceleratie fara repercusiuni asupra anumitor componente ce au un grad mai mare de uzura.

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@dic: Multumesc frumos pentru raspuns. Mi se pare foarte logic ca un ulei supraincalzit sa se subtieze, sa-si piarda calitatile de ungere si sa provoace pierderi de putere si tacanit la tacheti. Am insa o intrebare: presiunea scazuta a uleiului n-ar fi trebuit sa-mi aprinda martorul de ulei din bord?

@Sor1neL: Crede-ma, m-am gandit si la asta, insa aditivul Liqui Moly cu bisulfura de molibden tocmai asta ar trebui sa faca, sa reduca zgomotul de tacheti, nu sa-l accentueze. Citez: "Amortizează zgomotul produs de tacheţii hidraulici uzaţi. Curăţă valvele şi orificiile din tacheţi şi asigură o funcţionare optimă". In plus, aditivul este foarte bine vazut. Am citit numai de bine, atat pe forumurile de la noi, cat si pe cele din afara. Acum nu stiu ce sa zic... inainte am avut Dura Lube si, sincer, n-am avut niciun zgomot de tacheti...

@Muraru Dan: Multumesc mult, ai mare dreptate. Ma simt vinovat :icon_redface: Nu obisnuiesc sa merg asa tare cu masina, insa abia ii facusem toate schimburile si am vrut sa vad ce poate. Concluzia: nu (prea) poate :icon_cheesygrin: Spune-mi te rog, de ce apare zgomotul la rece pentru 1-2 secunde, iar apoi dispare? E un tachete care face figuri si dureaza putin pana isi face ungerea? Ce e de facut? Trebuie sa schimb urgent tachetii sau mai pot merge asa? Risc sa stric si altceva la motor?

Modificat de Trapa
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu exact unde se afla senzorul de presiune la motorul tau, dar tachetii sunt la capat de circuit sa spunem. E posibil ca in dreptul sondei de presiune sa ai putin peste limita de avertizare dar la tacheti insuficent pentru a se intari. Un tachet moale va deschide supapa mai tarziu decat ar fi normal si o va inchide mai devreme => timpi de admisie/evacuare micsorati=> functionare defectuoasa a motorului. M-am abtinut sa te "cert" din prima dar motorul de 1.0 pe polo cu 3 persoane si bagaje.... nu trebuia sa il turezi ma imult decat cuplul maxim.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

trapa,

Dic ti-a raspuns f bine in legatura cu presiunea mai scazuta a uleiului ce nu a fost semnalata in bord.

In egatura cu zgomotul la rece,

Zgomotul iti apare la rece doarece tachetii se dezamorseaza si la pornire iti bat.

Sa intelegi umpic teoria din spatele tachetilor, sa-ti dai seama ca nu e ceva de trecut cu vederea.

Practic, un tachet trebuie sa se umple cu ulei, astfle el devine tare si are putere sa apese cum trebuie pe supapa. El se umple atat cat ii permite sa faca contact ferm intre axul cu came si supapa.

Acesti tacheti au fost introdusi pentru a nu mai interveni utilizatorul asupra reglajului jocului supapelor, joc care e normal sa fie prezent, deoarece tija supapei se dilata, dilatarea maxima fiind atunci cand motorul e cald insa si in acest caz jocul nu e zero!

Drept urmare la rece ai jocul cel mai mare. Acest joc este compensat de acesti tacheti hidraulici, care daca dau un joc mai mare la supapa decat proiectantul motorului l-a calculat ( in mod normal este de ordinul zecimilor de mm), aceasta nu mai inchide cum trebuie si se pierde randament, creste zgomotul si in cele din urma se uzeaza supapa.

Aceasta e si cauza care a stat la scaderea de performanta pt motorul tau si de aceea mai mult de 120 nu ai prins, desi in aceeasi zi ai prins si 150, viteza care ma repet inca o data, e prea mare pt al tau motoras.

Un zgomot la pornire la tacheti se intampla si iarna, insa vinovat este uleiul care fiind mai gros, nu curge suficient de bine sa-i amorseze repede.

Insa, acest lucru se considera a fi normal pt un motor cu ceva km in spate, dar normala e o bataie mica la pornire si nimic mai mult.

Vara insa, la temperaturi pozitive, un motor nu ar trebui sa aiba o astfel de manifestare.

De aceea ti-am spus ca daca vara iti bat, iarna va fi jale, cu toti aditivii de pe lumea asta.

Un aditiv iti compenseaza un anumit joc, insa cant acesta depaseste o anumita cota, nu mai poate face nimic.

Riscul sa mergi cu tachetii uzati tine si de gradul de uzura a lor.

Daca iti bat putin la pornire si in mers nu se manifesta, sa zicem ca mai merg o perioada, perioada care depinde f mult de modul de exploatare a motorului. Insa daca iti bat si in mers ( din pacate in mers nu vei auzi decat bataile mai mari, pentru ca iti acopera si zgomotul motorului parte din bataie ), atunci e bine sa-i schimbi, deoarece pe langa marirea uzurii ( acestia se si pot bloca, astfel incat nu iti mai bat, dar nici nu mai compenseaza jocul dintre axa cu came si supapa), tachetul respectiv nu isi mai face treaba pentru care a fost proiectat si implicit nu mai inchide cum trebuie supapa cu riscurile prezentate mai sus.

Insa, ma repet, vara daca iti bat, din pacate va trebui sa-i verifici si sa-i schimbi pe aceia cu probleme. Ideal ar fi sa-i schimbi pe toti, sa iti iei de o grija.

Bafta

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Muraru Dan: Iti multumesc inca o data pentru raspuns si pentru rabdarea cu care mi-ai explicat intreg mecanismul. Acum m-am lamurit. Ca prim pas, o sa incerc un aditiv-tratament pentru tachetii hidraulici, gen Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate sau Liqui Moly Hydro Stobel Additiv. Nu costa mai mult de 30-35 lei. Asta ca prima urgenta, pentru ca voi face o iesire de 1 Mai la vecinii bulgari :icon_bounce: Daca nu dispare zgomotul, atunci cu prima ocazie fuga la mecanic! Revin cu impresii dupa ce folosesc tratamentul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ Trapa,ce ai mai facut?ai mai bagat aditiv,ceva, daca a trebuit sa pleci de 1 mai?ca m-ai facut curios ca si eu am aceeasi belea sa zicem... astept un raspuns,bafta!!!

Modificat de COSMIN27
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am revenit de la bulgari. Nu am pus aditiv, nu am mai avut timp sa-l cumpar. Am mers cca. 730 km in total, fara sa depasesc 110-120 km/h, si am scos un consum de 5,6% (calculat la pompa).

Tachetii au batut dimineata, la pornire, pentru 2-3 secunde, dupa care zgomotul a disparut. Pe drum, zgomotul a reaparut de fiecare data cand am depasit 100 km/h. Cand opream masina si lasam putin motorul sa se raceasca, zgomotul disparea. Daca continuam sa merg cu viteza mica, nu se mai auzea nimic. Cum mergeam cu viteza mai mare, cum reaparea zgomotul. In oras merge OK, nu se aude nimic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cand ai ceva banuti, schimba-ti tachetii. Sfatul meu e sa faci operatia pana in iarna, daca vei merge iarna cu ei asa,o sa faci o uzura prematura de toata frumusetea la supape.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 years later...

Am citit cu f.mare interes cele postate aici si din pacate nu toate cele scrise sunt si corecte.Voi explica si de ce.Motorul de 1l cod AER are un mic handicap recunoscut de constructor si remediat mai apoi printr-o erata la documentatia tehnica , si anume verificarea intinderii lantului la un nr. de km ori cu ocazia schimbarii ,, consumabilelor" din sistemul de distributie.Toate acestea din cauza lipsei unui sistem de autotensionare a lantului de antrenare a pompei de ulei.Concluzia? Scaderea presiunii debitate de pompa de ulei in timp coroborata si cu uzura elementelor sistemului de distributie plus depunerile din ulei duc 100% la anularea rolului tachetilor hidraulici si sesizarea zgomotelor specifice asociate unui mers usor scadat la regimul de ralanti. Toate aceste aspecte le-am descoperit pe pielea mea si am ramas cu un gust amar despre pregatirea si competenta distinsilor mecanici de service , care dupa ce m-au iertat de trasul de urechi si au legiferat ca lantul de actionare a pompei nu are nici un rol , au descoperit brusc cresterea presiunii de ulei cu apoximativ 40% prin masurare din nou si diminuarea semnificativa a zgomotului de la tacheti ,mersul lin al motorului in ralanti . Nu cred ca acest aspect de care vorbesc este valabil si la motoarele care au pompa de ulei de tip Eaton.

Concluzia mea este ca inainte de toate sa verificati starea sistemului de actionare prin lant al pompei de ulei , iar mai apoi celelate operatiuni altfel e frectie la picior de lemn !!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ca o mica completare la cele scrise de mine mai inainte,unul colegii de servici a gasit de cuviinta sa introduca in ulei aditiv pe baza de molibden la recomandarea celui mai bun mecanic din zona. Efectul a fost tip Placebo in aceea dupamiaza,iar in dimineata urmatoare dezastros . Aditivul nu facut decit sa consolideze depunerile din supapele tachetilor si zgomotul accentuat al tuturor tachetilor atit la rece cit si la cald. Ma gindesc ca un roman mai sugubat , oare daca motorul ar putea vorbi , ar blagoslovii propietarul sau distinsul sau mecanic cu acele cuvinte urite despre origini in ritm de ralanti?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 years later...
grandtourismodiesel

Nu ajuta cu nimic aditivii pentru tachetii hidraulici gen wynns sau liqui moly. Recomandabil a se verifica starea tachetilor si daca nu mai sunt in stare buna, a fi inlocuiti . Cei mai buni sunt INA

Modificat de grandtourismodiesel
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!