Jump to content

Schimbarea filtrului de aer - uzura crescuta


Stefan_B
 Share

Postare recomandată

In caz ca nu stiati - si se pare ca nici unele reprezentante nu stiu - filtrele de aer imbacsite sunt cele ce filtreaza cu adevarat.

Practic, un filtru de aer proaspat montat - si pana in jurul a 20% din viata sa - este prea grosier pentru cerintele motorului. Aceasta duce la o uzura accelerata. Abia cand apare un strat de praf pe filtru "filter caking" acesta ajunge sa filtreze eficient. Filtrul ramane apoi eficient pana la epuizarea vietii de serviciu (cand devine prea restrictiv si duce la pierderi de putere).

De multe ori, filtrele sunt schimbate prea des, si aceasta face ca uzura motorului sa creasca - pt ca sunt schimbate inainte de a atinge eficienta optima, atunci cand duc la o uzura mai mare a motorului. Rata de uzura se stabilizeaza dupa 20% din viata (de ex la o viata de 30.000Km, dupa parcurgerea a 6.000Km), insa in primii Km, uzura de de 4-5 ori mai mare ca dupa cei 20%.

Mai sunt asa-numitii experti care spala sau sufla filtrele cu aer comprimat, dupa care le monteaza la loc. Atat spalarea cat si suflatul sunt periculoase - mai ales daca media de filtrare e mai avansata. Mai mult, producatorul recomanda ca de fiecare data cand filtrul e demontat, cartusul sa fie inlocuit - altfel nu se garanteaza etansarea garniturii.

In mod corect, evaluarea starii filtrului se face prin masurarea vacuumului (a restrictivitatii filtrului) printr-un port special.

Mediile de filtrare moderne contin o baza celulozica (relativ grosiera - 10-15 um) peste care se ataseaza "nanofibre" (adica fibre de ordinul 0.2-0.3um - ar fi mai bine sa le zica microfibre :) ) Nanofibrele sunt de fapt "sita" iar baza celulozica asigura rezistenta. Cand este suflata cu aer comprimat sau spalata, o astfel de medie de filtrare e distrusa. Acestea permit o filtrare mai buna decat mediile clasice - de ordinul 0.5-2 um.

De notat ca, o data cu motoarele moderne, dimensiunea particulelor care creaza uzura in motor a scazut sub pragul de 5um; Particule de 0.5-1 um vor participa la uzura motorului.

Mai mult decat atat, este foarte greu de spus care filtru este mai bun fara o examinare microscopica. De multe ori, filtrele de aer sunt considerate secundare si se cumpara la intamplare. Media (hartia) din care sunt facute are o importanta imensa in viata motorului dvs. Tot din aceasta ratiune, filtrele "de performanta" sunt exact ceea ce nu dorim pt o uzura scazuta. Se poate spune ca un K&N - de ex - va prezenta o restrictivitate mai mica, dar cu pretul unei filtrari foarte proaste, exact in domeniul particulelor care contribuie la uzura.

Ce trebuie facut?

- Alegeti filtre de la producatori agreati ca OEM, si aveti grija de unde cumparati filtrele (exista falsuri)

- Nu demontati filtrul daca nu e necesar

- Nu inlocuiti filtrul prematur - de ex, daca producatorul recomanda 30.000Km, nu inlocuiti filtrul inainte de 20-25K Km

- E de preferat masurarea restrictivitatii (se face usor, dar trebuie un port de vacuum inainte de intrarea in turbina) inlocuirii "oarbe" a filtrului

- NU spalati si nu suflati filtrul.

Am atasat un document (care nu imi apartine) continand un studiu facut in US legat de filtrare.

Air_Filtration.pdf

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Foarte interesantul subiectul. Si eu am auzit ceva pe tema asta cum că ar fi chiar neindicat schimbarea prematura a filtrelor

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

sunt de acord sa se schimbe filtrul la 100 de mii de km chiar dar cu o specificatie... nu la noi... la noi in 2000 de km abia mai respira motorul.. se imbacseste si nu mai ia destul oxigen... creste consumul, rezulta arderi incomplete... de ce credeti ca ni se aprind beculetele in bord? In plus testele din document sunt din 2001... apai sa ma iertati dar din 2001 pana azi... deja sunt 8 ani... masinile au evoluat... la fel si filtrele... insa nu s-a inventat filtrul de uz in Romania, poate cele folosite in desert ar fi bune la noi...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pisicuta@ - f.interesant postul tau,sincer m-a cam pus pe ganduri...

Eu schimb filtrul impreuna cu uleiul si celelelte filtre in fiecare an,

adica la ~10.000 km. Ai perfecta dreptate in ce ai scris,DAR, traim in Romania !

Concret,la Londra,un filtru de aer scos la 10.000 km,ziceai ca-i nou, pe cand

la noi, la 10.000 e mai rau decat un sac de aspirator.

Am observat ca de fiecare data cand ma apropii de cei 10.000,imi creste si consumul,

apoi dupa ce il schimb,scade.

Ideea e ca normele de afara,din tarile civilizate, nu prea se pot aplica si la noi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Toata lumea are senzatia ca la noi e ca la nimeni altii... in mod sigur nu e ca in Germania, sau ca in Elvetia. Dar fata de SUA nu stam chiar atat de rau, si nici fata de Belgia - de ex.

Parerea mea e ca, DA - aveti dreptate - daca la nemti este specificat 60.000Km pt filtrul de aer, e din cauza aerului. Dar la noi, fabricantul spune 30.000 (si sunt sigur ca iau in calcul praful). Bine si-asa. Sa zicem ca folosim masina intr-o zona cu praf in exces - atunci hai, treaca de la noi: 25.000Km. Repet - corect este prin masurarea depresiunii, nu fct de Km...

Cat despre tehnologie... ei bine - nu, nu prea a progresat. Veti fi uimiti sa vedeti cate filtre "budget" inca folosesc media fara nanofibre... De aici si diferenta de pret.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

folosesc media fara nanofibre...

Adica au doar celuloza? Practic hartie, nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La masina mea s-a schimbat de cand este ea pe la 25000 km filtrul ( cu exceptia garantiei care a trecut fulger pe langa masina) . Acum are 400 000 si cred ca m-ai pus pe ganduri sa ii verific si compresia pe cilindri sa vad cum stau cu uzura . Oricum , ulei bag cam 1 litru intre schimburi .

Filtrele de aer Mann din catoegoria de pret de 30 de lei or fi cu vechea tehnologie ? (nu stiu un cod anume)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

C o s m i n

Pisicuta, e bine de stiut asta. Ce noroc ca eu il schimb tot la 3 schimburi de ulei. Adica 40-45.000 de km. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am retinut urmatoarele:

Filtrul este de fapt un compromis intre eficienta de filtrare si eficienta ca debit de aer. Cele doua „chestiuni” sunt invers proportionale. Cu cat un filtru este mai restrictiv, cu atat protejeaza motorul, dar cu atat exista riscul de a nu furniza suficient aer pentru arderile interne, de aici lipsa de putere, etc. Cu cat filtrul este mai permisiv, cu atat motorul va beneficia de mai mult aer, dar cu riscul trecerii unor particule care vor afecta viata lui. Deci eficienta optima de filtrare ar fi obturarea admisiei de aer, iar eficienta optima de debit ar insemna eliminarea filtrului. Iar eficienta maxima combinata inseamna compromisul optim intre cele doua. In mod normal, in cazul acesta filtrul nou ar trebui sa fie undeva in jurul acestei stari de compromis optim, poate putin in sensul unei eficiente de debit sporite (avand in vedere ca utilizarea lui merge in sensul scaderii acesteia concomitent cu cresterea eficientei filtrarii), ceea ce intr-adevar confirm din punct de vedere logic afirmatia ca in prima perioada filtrul este oarecum mai nociv pentru motor decat dupa ce se imbacseste.

Ce inteleg eu din articol?

1. Ca un filtru nou este mai permisiv decat unul imbacsit, deci in prima perioada de utilizare a filtrului (pana se incarca cu particule care limiteaza si mai mult posibilitatile de trecere) exista un risc mai mare de patrundere in motor a particulelor, acesta scazand o data cu imbacsirea filtrului.

2. Ca un filtru ar trebui schimbat numai in momentul in care nu mai permite trecerea unui debit de aer suficient pentru exploatarea motorului pe toata plaja de turatii (de la relanti la WOT).

Intrebarile mele:

1. Teoretic este posibil ca imbacsirea filtrului sa ii creasca eficienta filtrarii. Insa exista dovezi experimentale ca lucrurile stau chiar asa? Nu cumva prin imbatranirea si imbacsirea filtrului se poate produce si efectul invers, si anume largirea micro-gaurilor filtrului permitand astfel trecerea unor particule mai mari?

2. Unde gasim acest "port de vacum", cat de complicata si costisitoare este aceasta operatiune de masurare a restrictivitatii?

Apropo, un articol asemanator era despre uleiul de motor. Se sustinea acolo ca schimbarea uleiului mai repede decat trebuie de asemenea afecteaza motorul. Cred ca tot undeva pe acest forum, dar nu imi aduc aminte exact si nu am timp sa caut. Poate ne ajuta altcineva.

Modificat de xpert
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca exista acel ''port de vacum'', unde se afla? Nu am vazut pe nimeni pana acu sa verifice cu ajutorul acelui ''port de vacum'' eficienta filtrarii si mai mult de atat nici o data nu am vazut un mecanic sa zica ca nu trebuie sa umble la filtru ca nu e necesar, toti afirmand ca el trebuie schimbat. Acu pentru o masina care circula mai mult prin bucuresti cred ca e normal schimbarea mai desa a filtrului, la noi aerul e... nu e aer...

Daca cineva a facut vreodata acest test de vacum pentru a verifica cam cat mai are ''de trait'' filtrul de aer, rog sa povesteasca aici in ce consta, cam ce valori trebuie sa rezulte, cam ce aparatura a folosit mecanicul, temperatura motorului si turatia la care se fac citirile, precum si alte lucruri care i se par importante.

Filtrele de aer la 30lei, sunt sau nu din cele noi cu nanotehnologie? sau sunt din cele clasice in care elementul filtrant e doar celulozic?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Desigur cel mai "sfant" este test-ul. Cat despre mecanici nici nu ma astept sa aiba vreo unul o parere pertinenta pt o astfel de problema are repercurisuni in timp. Deci ori un mecanic ia 2 masini si face teste cu ele comparative ca sa ajunga la o concluzie corecta, ori facem testul astfel aflam "adevarul"

Legat de ce spunea xpert despre ulei ca si in cazul lui este cam aceeasi situatie. Am citit si eu acest lucru doar ca la ulei erau in cauza cele long-life, care au in primele mii de km un efect de curatire. Acest lucur l-am citit nu numai aici pe forum ci si pe tdiclub.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Apropo, un articol asemanator era despre uleiul de motor. Se sustinea acolo ca schimbarea uleiului mai repede decat trebuie de asemenea afecteaza motorul. Cred ca tot undeva pe acest forum, dar nu imi aduc aminte exact si nu am timp sa caut. Poate ne ajuta altcineva.

Articolul e pe forums.tdiclub.com. Este in Threadul cu un nume de genul: "Final Horrifyingly Simple Question" la care raspunsurile s-au intins pe vreo 5 pagini. Am si eu un post pe acolo... dupa parerea mea, e o interpretare gresita - la ulei lucrurile stau exact invers - nu poate fi schimbat prea des :)

Cat despre dovada practica, ar fi bine sa te uiti la PDF - sunt niste microfotografii acolo, unde arata cam cum arata media - pe bune, nu in teorie.

Am mai vazut cateva posturi legate de portul de vacuum - acesta nu exista pe masina - dar exista la camioane, masini comerciale, etc... se poate monta usor - este exact tipul de fitting ce se foloseste pt boost gauge - doar ca se intaleaza inainte de turbo/clapeta. Se poate folosi si portul de suctiune al epuratorului de gaze pt asta...

Cam asta ar fi...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La revizia de 15000Km (dupa 6-7 luni de la achizitia masinii) mi s-a recomandat inlocuirea filtrului de aer. OK am spus. Mare ne-a fost uimirea, a mea si a mecanicului cand am vazut filtrul de aer...arata parca nou. Citind topicul stau si ma gandesc ca poate nu ar fi trebuit sa-l schimb....Tin sa mentionez ca deplasarile mai lungi le-am facut in conditii meteo OK(fara ploi,ninsori etc). Ma gandesc ca poate din aceasta cauza filtrul de aer arata asa(nu era imbacsit).In Bucuresti cand ploua de regula circuli bara la bara si nu prea vad cum s-ar putea imbacsi filtrul. Daca am spus o prostie imi cer scuze anticipat si va rog sa ma corectati.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nu cred ca are cum sa dauneze motorului schimbarea in mod repetat la intervale mai scurte a consumabilelor, gen filtre sau ulei, practic acestea ajuta la pastrarea unui motor cat mai curat, curatenie care nu are cum sa ii dauneze, dimpotriva.

orice lucru care functioneaza se uzeaza, iar un ulei uzat, plin de particule fine, sau un filtru super murdar, fata de unele noi noute, nu fac decat sa ajute in buna functionare.

asa cum un filtru super scump schimbat la ~ 100.000 km nu are cum sa protejeze asemeni unor 3 filtre super ieftine, dar produse de producatori renumiti, schimbate la ~30.000 km, asa cum nici un ulei de la firma x folosit inainte chipurile nu permite folosirea ulterioara a altui ulei y, considerat mult mai bun.

daca cumva gresesc imi cer scuze si doresc sa fiu corectat dar numai cu argumente clare si probate.

:)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Stie cineva daca filtrul Mahle e cu nanofibre?Eu numai din ala am folosit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

dupa 6000km prin bucuresti filtru zici ca are 20mii km... deci la noi nu cred ca sunt problemele spuse ..

la ulei e bine sa nu schimbi foarte des.... dar nici peste 15mii pt un ulei normal ... si daca stii ca ii dai blana... sa zicem ca ar fi bine 10mii km....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Teoretic la mine se schimba la 15 000km. Dupa 5000km filtrul arata groaznic, eu nu pot sa cred ca producatorul a putut concepe cat praf e la noi. Pana acum l-am schimbat pe la 5000-7000 cu altul nou, oem. Poate n-am facut bine, dar chiar se simte in comportamentul masinii cand se imbacseste filtrul... :huh:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

am citit cu interes posturile.

ceea ce pot spune este urmatorul lucru: in mod clar la noi nu se poate aplica teoria de aici. in vara tracuta am schimbat filtrul de aer de doua ori la un regim de aproximativ 15 km/zi prin bucuresti si 1500-2000 km pe luna in afara orasului. si vreau sa spun ca atunci cand il scoteam pe cel vechi era plin de praf iar in cutie era de-a dreptul nisip.

iar dupa montarea celui nou altfel se simtea masina. atat la cum tragea cat si la cum se auzea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am citit cele postate - pana acum cam toate filtrele pe care le-am vazut erau din hartie (sau cel putin asa pare). Obisnuiesc sa schimb filtrul de aer anual iar la jumatatea anului il demontez il scutur si aspir bine, in sensul in care intra aerul in el... Dupa schimbare/curatare se simte ca motorul "trage" mai bine. Totusi cele postate de Pisicutza m-au pus pe ganduri. Un dram de adevar s-ar putea sa fie... :scratch:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

e logic sa filtreze in timp mult mai puternic un filtru mai vechi, pe masura ce este utilizat, in special in mediul rural, unde sunt drumuri grele, dar nici aer curat nu prea mai ajunge la motor.practic functioneaza ca un obturator, ceea ce nu are cum sa ajute.

pentru cei care folosesc masina doar in orase si in special pe drumuri asfaltate nu cred ca se impune schimbarea mai des decat recomanda producatorul a filtrului de aer.

fata de cel de ulei si inclusiv uleiul imi pastrez opinia ca daca este schimbat mai des, dupa cum permite si bugetul, nu are cum sa strice la nici o masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Filtrare, bun, dar fluxul de aer prin el? Ala scade indiscutabil.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...

Cred ca e subiectiv sa zicem ca schimbam filtrul la 5000km sau la 15000km. Eu il verific la cca 2500km astfel: il tin inspre soare - daca mai razbate lumina prin el mai e bun, daca nu il schimb. Eu zic ca procedez corect, nu mai stiu cine mi-a zis.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cred ca e subiectiv sa zicem ca schimbam filtrul la 5000km sau la 15000km. Eu il verific la cca 2500km astfel: il tin inspre soare - daca mai razbate lumina prin el mai e bun, daca nu il schimb. Eu zic ca procedez corect, nu mai stiu cine mi-a zis.

Subscriu la ce zici aici...cam la fel fac si eu...doar ca nu chiar la 2500km ci la interval de aprox 5000 km. :biggrin:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 weeks later...

Un filtru de aer nu este atat de scump, se poate schimba si la 5000 km ...

de asemenea putem incerca sa-l suflam cu aer sub presiune, i-ar mai lungi putin viata!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...
iordache_octavian24
Toata lumea are senzatia ca la noi e ca la nimeni altii... in mod sigur nu e ca in Germania, sau ca in Elvetia. Dar fata de SUA nu stam chiar atat de rau, si nici fata de Belgia - de ex.

Parerea mea e ca, DA - aveti dreptate - daca la nemti este specificat 60.000Km pt filtrul de aer, e din cauza aerului. Dar la noi, fabricantul spune 30.000 (si sunt sigur ca iau in calcul praful). Bine si-asa. Sa zicem ca folosim masina intr-o zona cu praf in exces - atunci hai, treaca de la noi: 25.000Km. Repet - corect este prin masurarea depresiunii, nu fct de Km...

Cat despre tehnologie... ei bine - nu, nu prea a progresat. Veti fi uimiti sa vedeti cate filtre "budget" inca folosesc media fara nanofibre... De aici si diferenta de pret.

Ai dreptate in legatura cu comparatia cu Belgia.As include si Franta.Spun asta din proprie experienta.In legatura cu filtrele de aer,ramane la latitudinea fiecaruia cand il schimba(ar fi bine la intervalele specif de constructor,nu degeaba ei au facut masina si nu noi).Am mers cu o masina de servici 1 an si ceva fara filtru de aer(fara voia mea dar reviziile tehnice nu faceau parte din atributiuni) si nu a fost un lucru bun pt motor.Din cauza prafului captat masina a capatat uzuri premature,consuma ulei exccesiv(hornuirea)etc.recomand echiparea masinii cu filtrul specificat de producator.Nu folositi filtre sport no name pt ca oricum dumneavoastra nu veti sesiza nicio diferenta(sunet diferit poate),motorul in schimb da.In rau!drive safe :blink:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!