Jump to content

Tdi Engine Spy


ender
 Share

Postare recomandată

Tuning la motor? Da, insa in permanenta monitorizat!

Toti cei care au dorit mai multa putere de la motoarele masinilor "din dotare" si-au pus urmatoarea intrebare: Cum afecteaza tuningul fiabilitatea si viata motorului?

Putine persoane constientizeaza multitudinea parametrilor afectati direct sau indirect de cresterea alimentarii cu aer si combustibil peste specificatiile stoc. De cele mai multe ori se face apel la teoria, partial corecta, care afirma ca marea majoritate a componentelor unui motor sunt supradimensionate si in consecinta acestea suporta stresul suplimentar datorat cresterii de putere.

Daca pentru un motor stoc si foarte bine intretinut pozitia pedalei de acceleratie nu poate periclita viata acestuia, nu acelasi lucru se poate spune despre un motor injectat cu steroizi.

Cu cit ne departam mai mult de specificatiile date de producator, cu atit mai mult pierdem din autoprotectia implementata in ECU. Este evident faptul ca soferul trebuie sa foloseasca cu prudenta surplusul de putere furnizat de tuning.

Cuantificarea surplusului de efort se face prin monitorizarea in permanenta a unor instrumente de masura suplimentare. Principalii parametrii ce merita supraveghiati sunt:

- temperatura uleiului

- presiunea in galeria de admisie la motoarele supraalimentate (MAP)

- tmperatura gazelor de evacuare (EGT)

Firmele de tuning pun la dispozitia clientilor instrumente ce pot furniza aceste informatii. Eu consider ca aceste "ceasuri" au trei mari dezavantaje:

1. datorita faptului ca partea de afisare este mecanica, latenta este mare si timpul de reactie este crescut. Acest lucru impiedica vizualizarea spike-urilor

2. nu pot stoca valorile maxime ale parametrilor monitorizati. In cel mai bun caz atingerea anumitor limite presetate conduce la aprinderea unui led de pe cadranul instrumentului

3. de cele mai multe ori nu se integreaza in "linia" bordului

Pentru a inlatura aceste neajunsuri am realizat un instrument de masura electronic care satisface urmatoarele cerinte:

- Arata valorile instantanee, arata si stocheaza valorile extreme ale temperaturii uleiului,

- Arata valorile instantanee, arata si stocheaza maximele presiunii admisiei de aer,

- Arata valorile instantanee, arata si stocheaza maximele tensiunii din circuitul electric

(Este in curs de dezvoltare partea de monitorizare a EGT-ului, componenta mult mai dificil de implementat datorita temperaturilor foarte mari ala gazelor evacuate, de pina la 800grdC)

- Toate valorile maxime sunt resetate la urmatoarea pornire a motorului

- Frecventa de esantionare este de 4Hz

- Se stocheaza intr-un eeprom intern al microcontrolerului numarul de porniri ale motorului. Se incrementeaza acest registru si in cazul deconectarii bateriei de acumulatori

- Se integreaza in instrument cluster pe pozitia destinata DOTMATRIX-ului

- Afisarea se face pe un ecran matricial cu cristale lichide

In cazul temperaturii uleiului, 25grdC reprezinta punctul de inflexiune pentru stocarea valorii extreme minime sau maxime astfel: daca temperatura uleiului creste peste 25grdC se stocheaza valoarea maxima, daca temperatura scade sub 25grdC se stocheaza valoarea minima ( importanta la pornire pe timp de iarna, pentru a vedea care a fost cea mai mica temperatura in baia de ulei)

Am sa fac mai jos o descriere sumara a proiectului (vezi pozele atasate)

Circuitul electronic este divizat in doua parti principale. Prima parte are ca si componenta principala microcontrolerul PIC16f876. Acesta converteste A/D tensiunea furnizata de catre senzorul MAP stoc (0...5V) precum si tensiunea data de catre alternator (0...18V). Pentru temperatura uleiului am foslosit un senzor digital de tipul "1 wire" (DS18s20) legat pe pe portul A5 al microcontrolerului. Senzorul DS18s20 poate masura temperaturi in plaja -55 ... + 125 grdC.

Aceasta parte a proiectului este responsabila cu procesarea matematica a nformatiilor si formatarea acestora pentru a fi afisate. Acest modul este instalat in compartimentul motor.

Informatiile procesate de catre pic16f876 sunt trimise pe interfata USART (rs232) catre microcontrolerul pic18f248, microcontroler ce se afla in instrumnt cluster. Microcontrolerul pic18f248 contine rutina de initializare a LCD-ului precum si setul de caractere folosit pentru printarea informatiilor pe LCD.

Pentru afisarea datelor am folosit un LCD OEM Nokia 3310 (este ieftin, bine documentat si usor de procurat).

Resetul valorilor maxime stocate este furnizat de catre semnalul MAP = 0V (motor oprit)

Ultima poza atasata este trucata pentru a-mi da o imagine despre cum va arata IC-ul. Din cauza frigului nu am putut sa montez instrumentul.

Pentru cei pasionati de electronica pot pune la dispozitie schema electronica impreuna cu hex-urile pentru cele doua microcontrolere Microchip folosite; pot pune la dispozitie microcontrolere gata programate sau tot kit-ul de montaj (daca se formeaza o comanda suficient de mare pentru a realiza cablajele imprimate)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • ender

    21

  • andREI

    6

  • toni

    6

  • alexrosiu

    4

Top Posters In This Topic

  • Administrator

Super realizarea. Ar fi bine sa te gandesti si la un pret (aparat + montaj) pentru ca o sa ai cereri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

WOW, sunt sincer impresionat! Felicitari!

Ceva de genul asta care sa afiseze consumul instantaneu si mediu si temp. ext. se poate face? (pentru cei dintre noi care nu avem comp. de bord)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

worship.gifworship.gifworship.gif

De unde iei temperatura uleiului? De fapt unde e montat senzorul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Actualmente montajul se afla in perioada de teste, in congelator la -18grdC B)

Toate componentele sunt de foarte buna calitate (gama extinsa de temperatura, rezistente 1%, condensatori tantal, referinta de tensiune de 50ppm). Pretul acestora este de pina la 70Euro

Momentan, tot ce pot face pentru eventualii doritori este sa pun la dispozitie componentele gata programate.

In momentul in care toata solutia va fi finalizata (carcase, instructiuni de montaj) pretul va fi facut public. Preconizez ca pretul nu va depasi 150Euro, acesta va include eventualele patch-uri de firmware (sper sa-l pilesc suficient de bine pentru ca aceste patch-uri sa nu fie necesare :lol: )

Pentru adaugarea de noi facilitati se va percepe un pret suplimentar in functie de natura acestora (EGT, exterior temperature, parking senzor)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

to s_c:

Se poate realiza orice. Totul tine de programarea microcontrolerelor

to toni:

Buna intrebare! O sa dau unui mecanic sa-mi faca o adaptare in gitul corpului filtrului de ulei, acolo unde se leaga senzorul de presiune.

Sunt motoare ce au au acest loc astupat cu un simplu surub M10 pas 1mm. Pentru ele este mult mai simplu.

Cred ca se gasesc adaptoare de tip T la firmele de tuning. Trebuie sapat :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai m-ar interesa un dispozitiv din acesta, care sa arate consum, temp. ext. si parktronic. Restul nu ma ajuta, ca n-am turbina. Ah, si cu afisaj rosu :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Initial acest proiect se dorea mult mai complex si mult mai simplu. Desi acest lucru pare un paradox o sa ma explic indata.

Totul a plecat de la ideia interogarii CANBUS-ului, fiindu-mi deja cunoscute specificatiile ISO BOSCH

Toate datele legate de ulei (calitate si temperatura), MAP, EGT (la motoarele mai noi), RPM, SPEED, si multe altele circula in permanenta pe cele doua fire CAN-High si CAN-Low

Din pacate nu-mi sunt cunoscute mastile de 11 si/sau 29bit si de asemenea nu stiu care este structura data frame-ului

Acest lucru va ramaine ca tema de cercetare in timpul liber. Am incercat sa obtin informatii prin mail de la ROSS-TECH dar fara succes

Daca ma poate ajuta cineva cu aceste informatii ... :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ender

Ceea ce ai realizat este super. Ai toata admiratia mea si iti doresc mult succes in finalizarea proiectului.

Daca te pot ajuta cu ceva, o voi face cu cea mai mare placere. Am ceva experienta in programarea microcontrollerelor (in special AVR), construit placi etc. (chiar acum am facut ca proiect pt facultate un robotel care exploreaza o camera fara a lovi obstacolele, folosind LED-uri/senzor infrarosu).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@ender

Ceea ce ai realizat este super. Ai toata admiratia mea si iti doresc mult succes in finalizarea proiectului.

Daca te pot ajuta cu ceva, o voi face cu cea mai mare placere. Am ceva experienta in programarea microcontrollerelor (in special AVR), construit placi etc. (chiar acum am facut ca proiect pt facultate un robotel care exploreaza o camera fara a lovi obstacolele, folosind LED-uri/senzor infrarosu).

<{POST_SNAPBACK}>

Poate ne stringem mai multi si-o punem de business (evident pe PM :lol:)

Subtila aluzia la placile imprimate :-)

Prefer sa lucrez pe placi de test pina totu-i finalizat

Multumesc pentru urari!

Modificat de ender
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu intentionam sa fac nici o aluzie. Eu am lucrat pana acum doar cu placi cu fire lipite :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

to toni:

Buna intrebare! O sa dau unui mecanic sa-mi faca o adaptare in gitul corpului filtrului de ulei, acolo unde se leaga senzorul de presiune.

Sunt motoare ce au au acest loc astupat cu un simplu surub M10 pas 1mm. Pentru ele este mult mai simplu.

Cred ca se gasesc adaptoare de tip T la firmele de tuning. Trebuie sapat

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Count me in in ceea ce priveste business-ul. :)

Ca idee, ar fi interesant de comandat acest modul folosind o maneta pentru computerul de bord (pentru cei ce nu au deja MFA), ea dispunand de butoane up/down pentru scroll-ul functiilor, reset etc. Trebuie studiat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Alo? Ender, Alexrosiu? Simtiti ca va contactez prin puterea mintii? :D :D :D Admiratia mea pentru ce ati realizat. Si eu as fi interesat de functiile unui calculator de bord pe care din pacate nu il am. Astept noi vesti. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

to toni:

Masina mea are motor codat QG1 (variabile service interval) si in consecinta are in baia de ulei senzor de temperatura si nivel. Acest senzor este digital, nu cunosc formatul pe cate-l da ca output

Senzorul folosit de mine este digital. Unde ai vazut surub de baie ulei cu gaura in el pentru senzor de temperatura?

to alexrosiu:

Si eu m-am gindit la a pune ceva butoane care sa cicleze printr-o multitudine de functii. Din pacate eu am BC. Poate cu maneta de CC, da parca si aceasta este utila la drum lung

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Vlad MHL

Eu nu am nici un merit in treaba asta. Sistemul e realizat de ender. Eu doar m-am oferit sa-l ajut, daca am cu ce.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fantastic!Nu-mi vine sa cred!Cu siguranta multi dintre noi vom dori aceasta minunata jucarie, eu cu siguranta mai ales ca voi avea nevoie de ea urmand in scurt timp sa-mi fac flash...daca pretul va fi sub 150 euro 99% te voi contacta dupa ce vei termina proiectul. Felicitarile mele Ender!!!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

cind am vazut nu mi-a venit sa cred :o

vreau si eu asa ceva pt golfuletzul meu

ender astept sa termini proiectul

:rolleyes:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ender, socoteste-ma si pe mine la lista de cumparatori. Daca ai nevoie de bani pentru proiect putem strange bani potentialii cumparatori si sa te ajutam... ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

inca unul pe lista, dar la mine e musai sa fie si ceva legat de consum !!

delirez, dar nu s-ar putea implementa si un cruise control plecand de la instrumentu de baza ??

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!