Jump to content

Cum se repartizeaza forta de franare intre punti ?


danb1974
 Share

Postare recomandată

Intrebarea e in titlu, masina e fabia 6Y 2000 cu ABS.

De ce intreb - de multe ori la frine medii se baga abs-ul in seama si as fi curios daca se poate sa fie pe puntea spate (cind intra pe fata intra in alt ritm si se aud cauciucurile miriind).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La Fabia cu ABS nu e repartitor intre punti, ABS-ul face repartitia pe baza principiului "select low", adica senzorii ABS de pe fiecare roata trasnmit informatia la calculator, iar sistemul e declansat de roata care se invarte cel mai incet (sau se blocheaza prima).

Modificat de saboteur
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

danb1974, eu ti-as face alta recomandare: lasa tu ABS-ul in pace si gandeste-te putin la suspensie in general, in particular la elementul de amortizare a vibratiilor. Este compus dintr-un arc si un amortizor. Care este rolul principal al acestuia: de a absorbi vibratiile date de roata in deplasarea ei pe un teren cu denivelari si, mai mult si foarte important, de a pastra contactul permanent al rotii cu calea de rulare. Bun, am lamurit cu teoria. Sa trecem la practica: daca la tine amortizorul (cel mai probabil este dus) este obosit si isi pierde proprietatile, atunci la trecerea peste denivelari (in franare)roata pierde contactul cu solul, se va bloca si atunci abs-ul zice hopaaa, stai ca ceva e in neregula, ia sa intervin.

Toata palavrageala asta am scris-o pentru a te indruma catre un service in care sa faci o verificare a suspensiei si un test de eficacitate a acesteia. Poate interventia excesiva a abs-ului de acolo ti se trage.

Inca un aspect: este iarna si temperaturile sunt scazute. Mare atentie daca nu ai masina echipata cu anvelope de iarna pentru ca daca ai cumva roti de vara, s-ar putea si de-acolo sa ti se traga. Chiar daca nu este zapada/polei pe carosabil, cauciucul din compozitia rotii de vara isi pierde din proprietati la temperaturi sub 7 grade, implicit aderenta nu mai este buna iar frecarea de rostogolire a rotii cand apesi pedala de frana se transforma in frecare de alunecare, blocandu-se rotile, si-atunci ABS-ul n-are incotro si trebuie sa intervina.

Iata deci cate necunoscute sunt in problema. Trebuie sa le verifici pe toate, pe rand.

Cheers.

Modificat de BLiTZ
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Problema mea a aparut dupa vreun an de la cumpararea masinii si e prezenta ever since (acuma are 6,5 ani). De atunci au fost schimbate cauciucurile (cu altele noi), partile uzate de la suspensie (bucse, bucse bara stab., bielete bara stab.), lichid frina, placute frina. S-au schimbat si anotimpurile.

De la service testul de frina e in parametrii legali (facut de mai multe ori, incl. la itp-uri), abs-ul nu poate fi monitorizat (ca sa vedem ce-l declanseaza), si cam atit. A, e praf pe drum, de aia face, a fost motivul oficial, si oricum e bine daca intra ca frineaza mai bine. Pai si in primul an n-a fost praf pe drum?

Cum se manifesta: frinez mai lung (de la 50 sau 100 pe ora, nu conteaza, doar sa nu fie mai jos), senzatia mea e ca desi tin pedala constant masina incepe de capul ei sa frineze un pic mai puternic dupa care cupleaza abs-ul in ritm rapid (ciriie mult mai rapid decit la o frina de urgenta cind patineaza fata, ceva de gen crrrrrrr vs. cr-chitz-cr-chitz-cr-chitz).

La Fabia cu ABS nu e repartitor intre punti, ABS-ul face repartitia pe baza principiului "select low", adica senzorii ABS de pe fiecare roata trasnmit informatia la calculator, iar sistemul e declansat de roata care se invarte cel mai incet (sau se blocheaza prima).

Stai un pic, asta ar insemna sa intre abs-ul la orice frina??

Modificat de danb1974
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ABS-ul lucreaza permanent, doar ca tu nu-l simti decat cand blochezi o roata, pt ca atunci incepe sa caraie..da drumul presiunii, ca roata sa se poata invarti. Faptul ca tu nu auzi nimic nu inseamna ca sistemul ABS doarme, el inregistreaza viteza rotilor, distribuie forta de franare, etc.

Modificat de saboteur
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut.

Bun, am inteles faza cu senzorii de pe fiecare roata, etc., dar asta e valabila, din cate stiu eu, numai pentru frane pe disc.

Cum lucreaza cand pe spate ai saboti? Si din cate stiu eu, la saboti, pompa de frana nu are circuit (spate) pentru fiecare in parte, ci are unul comun, care intra intr-un repartitor pe puntea spate si de acolo abia se separa stanga / dreapta. Nu cumva chiar repartitorul ala face treaba ABS-ului pentru spate? Asta ar insemna ca totusi, franele spate nu sunt independente.

Poate gresesc.

Toate bune.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ei, cum naiba sa nu aiba senzor de ABS pe roata spate? Desigur ca are, altfel n-ar mai exista ABS-ul.

Modificat de BLiTZ
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din cite stiu pe spate e un singur canal abs (comanda ambele roti) ca sa nu faci piruete, dar exista. Pe fata sint canale independente.

Stiu partea cu abs-ul monitorizeaza permanent (ma rog, peste 20km/h) si daca in timp ce frinezi detecteaza o roata care se misca mai incet ii da drumul f. scurt si reia ciclul (de aici partea cu ciriiala).

Da' nu mi-e clar cum controleaza distributia frinei la o frina normala, ca sa nu ajungi cu spatele blocat si sa declansezi abs-ul. La masinile fara abs stiam de un repartitor mecanic, da' la astea...?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La astea e un controler electronic care citeste valorile si daca presiunea e prea mare, deschide electrovalva (crrrrrr) si slabeste presiunea pe frana, daca e prea mica presiunea, pompa ABS (bzzzz) baga mai mult pana se ajunge la un echilibru. Inca odata, cred ca n-ai priceput, ("ca sa nu ajungi cu spatele blocat si sa declansezi abs-ul") ABS-ul nu se declanseaza cand blochezi rotile, ce auzi tu ca caraie si iti da impresia ca atunci s-a declansat ABS-ul, e elecrovalva care slabeste presiunea (desigur in acelasi timp poate mari presiunea pe cealalta roata pt a egala franarea). Fiecare roata e controlata independent.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu cum sa o formulez corect; prin "declanseaza abs-ul" ma refer de fapt la declansarea ciclului da drumul / frineaza din nou a unei roti care tinde sa se blocheze. Stiu ca (,) computerul de abs merge tot timpul.

Inapoi la repartizarea fortei de frinare. In cazul meu abs-ul are si functie ebd? Daca da, cum functioneaza (cum distribuie forta de frinare), ca pe net gasesc doar generalitati? Sau e doar un repartitor mecanic cu raport fix?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dane, ai conducta de presiune separata pentru fiecare roata in parte. Marog, nu e relevant pentru ca discutia se canalizeaza in alta parte si, sincer, mi-ar fi placut sa intervin dar timpul nu prea imi permite. Never mind, sper sa trageti concluzii constructive din discutie. Apropos, vezi ca s-a discutat mai demult pe un topic aici "problema" abs-ului la fabiile de dinainte de facelift; ABS-ul intra prea devreme in unele conditii; unii zic ca e normal, altii zic ca e o problema de soft a controllerului de abs.

Cheers!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nedumerirea mea e ca in primul an a mers ca uns (s-a bagat in seama doar in situatii justificate - teste, frine de urgenta sau alunecos pe jos); de la un punct incolo a inceput sa se bage in seama fara sa-l intreb si de atunci o tine tot asa. Si nimeni n-a putut sa-mi zica o cauza (alta decit "e praf pe sosea").

O sa mai sap pe net si pe cd-ul de fabia, care din pacate il am in limba fabricii skoda.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

deci ABS-ul lucreaza pe toate cele patru roti? chiar daca pe spate am tambure?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca de la tamburul de la spate pleaca un fir electric (firul de la senzorul ABS) atunci sigur exista ABS si pe tamburul spate. ABS pe tambur exista la majoritatea camioanelor deci nu vad de ce nu ar merge si la turisme aceelasi sistem.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 weeks later...
Din cite stiu pe spate e un singur canal abs (comanda ambele roti) ca sa nu faci piruete, dar exista. Pe fata sint canale independente.

Stiu partea cu abs-ul monitorizeaza permanent (ma rog, peste 20km/h) si daca in timp ce frinezi detecteaza o roata care se misca mai incet ii da drumul f. scurt si reia ciclul (de aici partea cu ciriiala).

Da' nu mi-e clar cum controleaza distributia frinei la o frina normala, ca sa nu ajungi cu spatele blocat si sa declansezi abs-ul. La masinile fara abs stiam de un repartitor mecanic, da' la astea...?

ABS-ul implica oligatoriu si EBD care inseamna distributia electronica a fortei de franare.Masinile cu abs nu mai au repartotor mecanic.Distributia fortei de franare este facuta chiar de computeru ABS.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nedumerirea mea e ca in primul an a mers ca uns (s-a bagat in seama doar in situatii justificate - teste, frine de urgenta sau alunecos pe jos); de la un punct incolo a inceput sa se bage in seama fara sa-l intreb si de atunci o tine tot asa. Si nimeni n-a putut sa-mi zica o cauza (alta decit "e praf pe sosea").

O sa mai sap pe net si pe cd-ul de fabia, care din pacate il am in limba fabricii skoda.

Mai fartilor, vad aici aceleasi intrebari puse nefiresc: ca de ce daca soseaua e uscata intra abs-ul, sau am dat cu masina in stalp , de ce nu s-au deschis baloanele. Toate sistemele care le aveti pe masina: ABS, ESP, baloanele etc. sunt comandate electronic. deci computerele aferente acestor sisteme stiu mai bine decat noi cand sa actioneze. Daca nu se inventau atatea sisteme de securitate nu mai existatu atatea intrebari.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu personal pun intrebarile astea pentru ca nici service-ul autorizat nu a stiut sa-mi raspunda. O sa fac intr-o zi (daca se poate, unii zic ca da, unii ca nu) un test in mers al abs-ului sa vad daca gasesc problema.

Nu am o problema in faptul ca un computer controleaza abs-ul ci ca nu imi explic de ce in primul an a mers _exact_ asa cum ma asteptam si dupa aia a inceput sa aiba initiative pe care nimeni nu a stiut sa le explice.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Iti spun eu ca nu e nici o problema cu abs-ul tau.Manifestarea lui este absolut normala.Poate atunci cand a intrat ai sarit peste vreun damb si roata a ajuns pe punctul de a se opri.Asa ca stai linistit, nu iti mai face probleme.Eu am logan si la fel ca la tine intra cateodata fara explicatie.Multi or sa spuna ca e normal sa intre ca doar e DACIE.Ei nu-i asa, acelasi sist abs cu care este echipata masina mea (ABS BOSCH 8.0),se gaseste si pe vw, skoda, audi si alte masini.Deci totul e din computer, cand semnaleaza o situatie critica, actioneaza in consecinta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ma repet a n-a oara.

In primul an de viata nu a intrat niciodata nejustificat ci doar cind m-am infipt brutal in frine sau am facut teste pe pietris.

Dupa aia a inceput sa intre cind are chef la frine cit de poate de normale si asa face si in ziua de azi, indiferent de cauciucuri si de starea drumului.

Cum pana mea se poate numi asta comportament normal?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Salutare tuturor si bine v-am gasit.

@ danb1974: si masinuta mea face cam tot asa, am observat cand am franat puternic si erau denivelari scurte si apropiate pe sosea (cum se fac vara de la frane ca e moale asfaltul) si suspectez amortizoarele si telescoapele. Nu am apucat sa verific starea lor pe stand dar tin minte ca acum un an la RAR pe stand a reiesit ca se apropiau de limita. Le suspectez si deoarece cam face ca barcuta daca drumul are denivelari lungi.

O zi buna.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La mine se intimpla la frine lungi, nu bruste, pe drum cit se poate de drept. Cit de curind o sa incerc sa vad daca pot monitoriza din vagcom senzorii de viteza din roti, mi-e ca unul din ei o ia razna (cind se incalzeste?)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Grrrr. ABS-ul se lasa monitorizat doar pina la 21km/h dupa care pa pa (viteza pina la care citirile de la senzori sint corecte). Exista vreo metoda de a-l lamuri sa nu mai faca asta (ca sa-mi dau seama unde e problema mea trebuie sa monitorizez macar pina la 70km/h)? Pot face mai mult daca gasesc codul de login?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!