Jump to content

Statie Emisie/receptie CB


Ex member
 Share

Postare recomandată

Poi..pui o antena cu talpa magnetica, si o pui doar cand pleci la drum.

In Bucuresti nu stiu daca poti sa afli ceva, la cati utilizatori sunt.

Si daca antena nu se vede o sa fi intrebat de ce nu ai antena si..[o sa fie ceva ciudat, pentru ceilalti :P]

In + o antena din asta ascunsa, nu cred ca are aceleasi propietati ca si un bat..Deci sanse mai mici sa afli din timp ce te intereseaza

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca am statie CB, depind de TIR-uri corect ? Daca merg sambata sau in zone unde nu e trafic international, nu ma ajuta cu nimic, corect ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nici eu nu prea sunt de acord cu antena..se vede foarte urat

Nu ai ce face, antena de taximetristi difera un pic de cea folosita in CB, cam toata lumea cu turismele foloseste talpa magnetica din mai multe considerente printre care si faptul ca nu o tii tot timpul pe masina.

@overseas nu depinzi in totalitate de TIR-uri, la cate masini mici (turisme) au montate statii sigur vei gasi si tu unul care sa-ti dea de veste ce si cum, problema este urmatoarea: soferii de pe turisme nu prea comunica, mai mult asculta :blah_:

@ all cum zicea si SSorin in CB lunigimea conteaza, totusi pentru o utilizare decenta o antena de peste 1m este mai mult decat suficienta

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Incorect la ambele afirmatii. Statii si-au cumparat, in ultimiii ani, foarte multi posesori de autoturisme. Doar uita-te dupa antene magnetice pe masini si vei vedea o multime.

Nici un sistem nu este perfect dar cumulate, statie+gps+detector, ai mai multe sanse sa scapi de amenzile radar.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cumparati statii cu incredere! Eu am si sunt tare fericit cu ea ... sa fiu sincer de multe ori mi-a salvat chiar si detectorul ;)

La statie nu conteaza neaparat pretul, nici nu ai nevoie de foarte multe canale. Canalul "oficial" este 22 deci ...

Ce conteaza la statie?

1. Antena ... cu cat mai lunga, cu atat ai distanta de receptie mai mare (de obicei 10 - 30 km)

2. Microfonul ... si acesta este foarte important! Ajuta la calitatea sunetului, si ... la foarte multi am auzit, chiar si la distanta de receptie (desi nu prind legatura)

Eu am o statie pe care am dat fix 310 lei si s-a amortizat de mult timp! :icon_thumright:

P.S: sunt o gramada de autoturisme cu statii asa ca "You'll never walk alone"

Modificat de AdCrys
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, maine ma duc sa-mi iau si eu una..

Midland sunt bune?

Am gasit ceva cam la 330 lei+180 antena de 160cm..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, midlad e buna acum depinde ce model de la midland, totusi la 330 lei cred ca e vorba de Alan 100, statie care este si in dotarea mea :D susore de folosit, mica, isi face treaba foarte decent.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Statia e ok, antena cam mica, totusi daca e bine calibrata o sa-si faca treaba bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

l.u.v ce ai tu acolo, este perfect! nici nu ai nevoie de mai mult

a6vip96, asa cum a spus si Sookie, cred ca in cel mai scurt timp iti vei schimba antena pentru ca este foarte mica!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Multam de sfaturi, va anunt dupa ce o montez si ies in probe..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Antena e destul de mica, totusi ar cam trebui sa bata vreo 5-6 km poate mai mult, pana in maxim 10 (asta in camp deschis)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De ex nu putem folosi antena radio-ului ?

Din pacate nu se poate. Este conceputa pentru lucrul in alta banda de frecventa.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

se poate folosi si antena masinii dar trebuie calibrata si din cate am citit pe alte forumuri chiar taiata din i-a dar nu are performantele uneia de statie CB

eu am o statie INTEK M-150 PLUS si o antena de 140 cm cea mai ieftina care era pe stoc cu talpa de 160 mm magnetica , statia +antena 400 ron si o mut de pe masina de firma Renault Kangoo pe masina personala un Passat variant si sunt foarte multumit de ea, bate cam 10-15 km

Modificat de forceturbo
Quote inutil
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Se taie (doar in unele cazuri) si se calibreaza antena de CB, NU antena masinii.

Antena masinii se poate folosi prin adaugarea unui spliter cu filtru incorporat, dar nu merita

sa faci asta pt. ca rezultatele sunt f.f. slabe.

In CB, cu cat o ai mai lunga (antena) ca atat ai rezultate mai bune.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Antenele cu talpa magnetica, au si acolo un "surub" de reglaj. Pot sa pun antena "lipita" de plafon?

Antena sa fie paralela cu plafonul :)?

Ma gandesc in viitor sa cumpar si eu o statie, cu radarele astea.. Si cum masina cand e acasa sta in garaj, ma gandesc sa modific pozitia "batului" decat sa o dau jos sau sa faca contact cu plafonul garajului ;).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Banuiesc ca te referi la acel "fluture" de la care se poate inclina spicul (batul ;) ). Da, se poate, dar oare nu e mai simplu s-o dai jos de pe plafon ?

Dar vezi ca nu toate antenele au asa ceva.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cand o cumpar o iau LIVE, nu de pe net ;)

Pai..pot sa dau jos doar "batul", sau trebuie cu tot cu talpa?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In principiu se poate da jos doar batul, la mine asa este, talpa magnetica cu firul sunt in permanenta in masina, chiar daca talpa nu e pe plafon in locul stabilit, iar antena(batul) e in casa. Numai atunci cand plec la drum montez antena si statia pe masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cunosc cativa prieteni care lasa talpa pe masina dar, la pretul uneia ( 80-120 ron ) devine tentanta pentru amatorii de "chilipiruri ", mai ales in unele zone ..tu decizi !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai bine o dai jos. Cand ti-o fura iti face si daune la masina - zgarieturi, lovituri, fortari. Nu-i asa greu sa dezlipesti un magnet.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu intrebam ce pot sa fac ca sa nu se frece capatul antenei de plafonul garajului [o afecteaza cumva?]

Deci sa fac aceasta operatiune doar cand e sa bag masina in garaj, cand este expusa baietilor isteti, logic ca nu las nimic pe masina ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am gasit (pe undeva pe net) un articol interesant. Il pun aici, poate mai raspunde la intrebarile legate de subiect.

Cum sa alegem o statie radio CB?

In ultima perioada sunt deseori abordat de catre viitorii utilizator de statii CB, cu problema: "ce statie sa-mi cumpar". Inainte de toate, cumparatorul trebuie sa prezinte, cerintele proprii, cum ar fi: La ce distanta vrea sa comunice? Daca va monta statia pe masina sau va utiliza din locuinta? Care sunt posibilitatile de montare la locul preferat? Ce tensiune de alimentare este disponibila? etc.

Paleta statiilor CB aparute pe piata, intradevar pune in dificultate pe cumparatorul nespecialist in momentul cand doreste sa-si achizitioneze o statie. Dar hai sa analizam unele functii si facilitati oferite de producatori. O analiza obiectiva ne va ajuta sa luam o decizie corecta, sa cumparam o statie CB, conform cerintelor noastre la un raport pret/calitate optim.

Statia CB, ca orice produs de larg consum, in ultima perioada a trecut prin imbunatatiri substantiale. In ceea ce priveste structura interna, prin folosirea unor componente moderne (procesoare PLL, SMD-uri, final cu FET-uri, releee electronice statice, etc), putem constata, ca statia CB este un produs a electronicii moderne. Prin transformari spectaculoase a trecut si designul, aspectul exterior. Statii fabricate in milioane de exemplare cu o fiabilitate confirmata in exploatare (de ex. President Grand, Jackson si JFK clasic au fost scoase din fabricatie, datorita designului depasit. Forme noi aparute, face ca statia CB sa se incadreze perfect intr-un bord modern. Organizarea comenzilor de pe panoul frontal sunt minutios studiate, ca produsul sa fie cat mai ergonomic in utilizare. Bineinteles nu au scapat - fiind vorba de un produs de larg consum, ce vizeaza un utilizator nespecialist, aspecte, ce le am denumit "efectul pomului de craciun", ce consta in "impodobirea" statiei cu butoane, butonase, comutatoare, LED-uri si afisor multicolor, fara o utilitate practica. Aceste dotari sunt menite sa-l abureasca pe potentialul cumparator, si n-au un rol determinant in functionarea optima a statiei. Ca sa tina pasul, si producatorii consacrati de statii CB au aplicat aceste cerinte ale modei, astfel producatori cu nume sonore, au scos pe piata statii cu denumiri clasice intr-un ambalaj modernizat (President Jakson II, Taylor II si III, etc)...

Sa trecem in revista unele functii si facilitati aparute la statiile CB de ultima generatie si sa analizam utilitatea sau inutiliatea acestora in exploatare.

1. Sistemul multistandard: prin patrunderea masiva a microprocesoarelor, a circuitelor de memorie programabile (EPROM) in stuctura statiilor CB, aceasta facilitate se serveste "ca la tava". Sistemul multistandard este posibilitatea, ca o statie sa fie capabila sa functioneze conform normelor din anumite zone (tari), cu alegerea standardului dorit de catre utilizator, pentru tara respectiva. Actuala situatie in Europa, cu privire la standarde CB este mai mult decat haotica. Exista norme: EU (Europa), EC (Europa centrala), D1 (Germania I); D2 (Germania 2); I1 (Italia I); I2 (Italia II), UK (Anglia); RU (Rusia) si ....PL (Polonia). In Manualul de utilizare atasat la astfel de statii, se explica cum se trece dintr-un standard in altul, dar din partea vanzatorilor de statii, uneori nu exista o consiliere adecvata, care sa lamureasca problema. De exemplu, au fost vandute statii de provenienta poloneza, cu norma poloneza, fara sa-i explice utilizatorului ce impedimente au daca cumpara si incearca sa foloseasca o statia cu acest standard. Practic in toate standarde exista un punct comun: puterea de emisie, care este limitata la 4W in modul de lucru FM (modulatie de frecventa) si la 1W in modul de lucru AM (modulatie de amplitudine). Diferenta mare in standarde apare la capitolul "modul de lucru", care in unele tari permite, sau nu utilizarea modului de lucru AM. Modul de lucru FM este universal acceptat, fiind cel mai putin perturbator mod de lucru. Unele statii provenite din SUA au modul de lucru numai in AM. Aceste modele de statii, fara modificare, nu pot fi utilizate in Romania, unde modul de lucru preferat este FM. de asemenea, statiile facute pentru Polonia au frecventele canalelor decalate cu o jumatate de canal (-5KHz), motiv pentru care nu sunt utilizabile la noi. Aceste statii din start necesita o interventie tehnica, pentru a fi capabile sa functioneze in standardul nostru.

REMARCA: Statia trebuie sa aiba moduri de lucru AM si FM si nu neaparat multistandard, mai ales daca nu avem de gand s-o folosim statia si in alte tari. (in unele tari chiar sunt interzise folosirea statiilor multistandard, de ex Elvetia....). Statiile, care necesita imediat dupa cumparare o interventie tehnica, mod de lucru numai in AM sau standardul polonez (PL) sau britanic (UK), chiar daca sunt la preturi convenabile trebue sa fie evitate.

2. Squelch automat: in manualul de utilizare este specificat, ca ASC (Automatique Squelch Control ) sau ASS (Automatique Squelch System). Prin anii 1994-95 a aparut ASC -ul la statii President, si a fost prezentat ca un sistem ce revolutioneaza folosirea statiilor CB. Eh, viata a demonstrat, ca nu este chiar asa.... Sistemul ASC functioneze corect, la un semnal receptionat consistent. Cand corespondentul se afla la distanta, iar semnalul produs de el la locul receptiei este slab, ASC-ul nu se mai deschide, sau se deschide in franturi si receptia devine greoaie. In asemenea situatie se trece la Squelch manual, care asigura o receptie si la semnale mai slabe. Oricum, daca semnalul receptionat este slab squelch-ul trebuie deschis, astfel se va putea receptiona si semnale foarte slabe cu zgomot, dar receptia va avea loc. Existenta ASC-ului in statie se reflecta si in pret. De exemplu, la o statie President HARRY II Classic, fara ASC, fata de o statie President Harry II ASC diferenta la pret este de cca 100 RON.

REMARCA: se poate si fara ASC (ASS)

3. Reglaje: "Mike gain"(amplificare de microfon) si "RF gain" (reglajul sensibilitatii receptorului). Aceste butoane sunt inutile! Pentru o functionare optima, ele vor sta tot timpul reglate la maxim. Prezenta lor pe panoul frontal in schimb poate genera probleme la un utilizator nespecializat. Reducerea amplificarii de microfon face ca statia sa emita cu o modulatie slaba sau de loc, iar reducerea sensibilitatii receptorului cu RF gain, face ca receptia sa aiba loc intr-o arie restransa. Nu degeaba, la o statie militara moderna numarul butoanelor de reglaj sunt reduse la minim. Utilizatorul - soldatul - stie, ca pe canalul 1 vorbeste cu sergentul, iar pe canalul 2 cu plutonierul. La o astfel de statie, pe panoul frontal sunt maxim 2-3 butoane, tocmai pentru a nu incurca pe utilizator....

REMARCA: daca alegem o statie, care are pe panoul frontal si astfel de butoane aceste butoane trebuie sa fie pozitionate tot timpul la maxim, dar statia respective, nu va fi mai performanta fata de un alt model, care nu are astfel de reglaje. Numarul butoanelor de reglaj nu defineste calitatea statiei!

4. Functii speciale: SCAN si DW. Functia Scan, este o functie, ce face posibila cautarea (scanarea) tuturori canalelor (40), cu conditia, ca squelch-ul sa fie reglat (fara zgomot). Cautarea se opreste pe canalul pe care exista o comunicatie (semnal).

DW (dual wach) este o functie de supraveghere / cautare a doua canale, programabile, cu conditia ca squelch-ul sa fie inchis. Cand DW este declansat, statia baleaza cele doua canale, si scanarea se opreste imediat, cand pe una din canale apare o comunicatie (semnal).

REMARCA: Se poate si fara aceste functii, 90% dintre utilizatori din RO nu folosesc aceste facilitati.

5. MEMORII: sunt butoane M1 - M3 (M5), cu ajutorul carora pot fi memorate 3-5 canale cu acces direct. Astfel exista posibilitatea sa fie programate pe aceste butoane canalele uzual folosite, cum ar fi CH22, CH 30, CH 20, etc.

REMARCA: prezenta acestor facilitati sunt benefice, utile pentru utilizator.

6. EMG. (emergency). Acces direct la canale de urgenta CH9 si CH19. In Regulamentul international, cu privire la utilizarea statiilor CB, canalul CH9 este declarat canal de urgenta, de primejdie, iar canalul CH19 este "canal rutier" (analog cu canalul CH22 la noi). Infrastructura tarilor occidentale, in caz de pericol, permite utilizarea eficienta a acestor canale (mai ales CH9), fiind instalte statii CB la Politie, Pompieri, Apararea Civila, Salvare, etc, formand o retea de urgenta veritabila. Cum la noi, aceasta infrastructura lipseste si nu vad in viitorul apropiat posibilitatea, ca aceste organe ale statului sa fie dotate cu statii CB, care sa functioneze cu un program permanent prin dispecerizare, utilitatea acestor comenzi (butoane) la statii devine minimala. (canalele CH9 si CH19 se pot folosi ca si canale de rezerva cu acces direct la statii ce n-au canale memorabile).

REMARCA: prezenta acestor butoane (CH9) si (CH19) sunt criterii minimale la alegere modelului.

7. ECHO : "a fi sau a nu fi..." microfoane cu echo, sau efectul "echo" incorporat in statie. As incepe cu o observatie: microfoane cu echo nu se folosesc in comunicatii profesionale si nici in traficul de radioamator. Este un moft specific traficului pe benzile CB. Efectul face, ca emisiunea sa sune mai amplu, ca si "glasul Domnului". Reglat cu prudenta si cu bun simt, efectul face sa te auzi mai deosebit. Un echo reglat la un nivel mare, si cu reverberatie mare, la capitolul de inteligibilitate, produce dificultati majore la locul receptiei. Cel care utilizeaza un astfel de efect (fie din statie, fie din microfon) greu se lasa convins, ca nu echoul mai mare il face "mai tare", dar... se va simti ofensat, cand corespondentul ii va solicita "mai redu' un pic ecoul, ca nu te inteleg..."

REMARCA: nu trebuie sa fie un criteru de selectie, ne influentand in mod simtitor parametrii statiei. Oricum prezenta echoului in statie se reflecta si asupra pretului...

8. BEEP ton. Beep tonul semnalizeaza sfirsitul emisiei printr-un ton strident, ce avertizeaza corespondentul ca ai trecut pe receptie. Aceasta facilitate daca exista la o statii, neaparat trebuie sa fie decuplabila de catre utilizator. Pe o perioada mai indelungata, de exemplu cand mergi in coloana 8-10 ore, beep-ul poate deveni enervant pentru corespondent, care va solicita sa-l decuplez. Microfoanele cu beep-uri multiton "trilulici" sunt suparatoare, nu pentru utilizator (ca el nu-l aude), ci pentru corespondentii din trafic.

REMARCA: Statia sa aiba posibilitatea de decuplare a Beep ton-ului. Microfoane, circuite, placi cu beep ton, etc, functional, sunt investitii inutile.

9. Functia NB/ANL si LOC/DX. NB/ANL sunt doua sisteme de reducere a parazitilor de tip impuls, ANL(Automatic Noise Limited) si NB(Nois Blanker) . Sistemul NB/ANL, mai ales in AM, are un efect benefic asupra receptiei in cazul cand apar perturbatii, fie de la sistemul electric al masinii, fie din mediul inconjurator. Comutatorul LOC/DX, este un reglaj al sensibilitatii in doua trepte; local si la distanta (DX). Pentru statii montate pe masina, unde antenele sunt mai scurte fata de antenele pentru statii fixe, utilitatea acestui comutator nu este justificata. Daca statia aleasa dispune de comutatorul LOC/DX , aceasta s pune pe pozitia DX.

REMARCA: sistemul NB/ANL este util in exploatare, LOC/DX fara utilitate practica.

10. S metru: Este un bar graf cu LED-uri sau un instrument analogic (VU metru), cu ajutorul caruia putem aprecia nivelul semnalului receptionat, iar la emisie, permite un control permanent asupra puterii de emisie.

REMARCA: Este de preferat modelul de statie, care are astfele de indicator, fie VU metru, fie bargraf cu LED-uri.

11. Selectorul de canale: Poate sa fie rotativ sau cu butoane Up si Down (Sus-Jos). Schimbarea canalelor, la marea majoritate statiilor CB moderne, se poate face si de pe microfon, cu doua butoane Up si Down.

REMARCA: pentru confortul in exploatare se va prefera modelul de statie, care permite schimbarea canalelor si de pe microfon.

12. Parametrii din specificatii: Aceste date din manualul de utilizare, la capitolul de Specificatii, daca sunt corect furnizate de fabricant sint de baza la luarea deciziei de cumparare. Puterea legala a statiilor este limitata la 4W. Daca fabricantul sau importatorul se respecta, la Specificatii este trecuta puterea reala a statiei. Sa nu uitam, ca orice produs, inainte de a fi trecut pe raftul unor magazine, trece prin procedura de omologare. Aceasta omologare inseamna incadrarea in norme tehnice stabilite prin Standarde nationale si internationale. Din motive comerciale, uneori pe cutia aparatelor se trec valori ce depasesc valoarea agreata a puterii. Aceasta putere agreata se refera la puterea purtatoarei, fara modulatie (power carrier). In unele specificatii, din motive comerciale, se specifica puterea de varf in cazul modului de lucru in AM, ce poate deveni 10-12W in varfurile de modulatie. Puterea astfel specificata, ca valoare, "arata mai bine" si cumparatorul neavizat opteaza pentru acel produs, care de fapt are o putere de 4W in purtatoare. Au aparut dealeri de statii, care comercializeaza statii cu "putere marita" in service-ul propriu. Interventii pentru marirea puterii facute pe cont propriu scoate din garantie produsul in mod automat. Referitor la putere, exista un ping-pong intre legislatie si situatia reala pe teren, dar asta nu numai la noi....Cum in toate Europa folosirea benzilor superioare ( LOW si HI sau A, B, C, D, E, F, G, H, I) sunt prohibite, de asemenea modul de lucru in USB nu este agreat, totusi exista intr-o veselie, un trafic radio de DX in aceste benzi, in USB, cu puteri mult peste 4w... Fabricantii mai recurg la unele "manevre", ce pot sa induca in eroare pe cumparatorul neavizat. Statii mari, cu puteri mult peste limita agreata de legislatia CB, cu moduri de lucru AM, FM si USB sunt puse in vanzare, ca statii pentru radioamator, pentru banda de 10m. In cutia aparatului, pe langa documentele statiei, mai exista si o avertizare, ca folosirea acestuia necesita o licenta de radioamator...Aceste statii pe urma sunt modificate, "deschise", chiar in service-ul dealerului, pentru a lucra si in banda CB. Utilizatorul neavizat, posesorul a unei astfel de statie tunningata, poate avea surpriza neplacuta, ca statia sa fi gaurita (distrusa) de organele competente de control la prima iesire din tara (Germania, Austria).... La acest capitol ar fi de dorit o informare corecta din partea vanzatorului, dupa care, fiecare persoana sa-si asume personal responsabilitatiile, ce decurg din nerespectarea legislatiei, cu privire la utilizarea statiilor CB neconforme legislatiei nationale si/sau Europene.

Un parametru important, la care trebuie sa ne uitam la alegerea unei statii, este sensibilitatea receptorului. Sensibilitatea este definita in specificatii la un raport semnal/zgomot (S/Z) dat pentru fiecare mod de lucru (AM, FM, USB). Daca acest raport nu este dat in Specificatii, valoarea data a sensibilitatii nu ne spune nimic. Acest raport este definitoriu, deoarece in Specificatie, poate sa apara o valoare a sensibilitatii data in microvolti la un raport S/Z de 20dB, iar pentru o alta statie data la un raport S/Z de 10dB. Cand facem comparatii de sensibilitate, in microvolti intre doua statii, este de preferat sa avem raportul S/Z identic la ambele statii. In situatia, cand ambele statii au aceasi valoare a sensibilitatii in microvolti de ex. 0,5 microvolt, dar la prima statie, raprortul S/Z dat este 10dB, iar la a doua statie raportul dat este de 15dB, a doua statie este net superioara fata de prima la capitolul de sensibilitate. In practica sensibilitatea unei statii este definita de calitatea elementelor active din etajul de intrare (tranzistor sau FET). Aceste elemente, daca sunt de zgomot redus, special construite pentru etajele de intrare, asigura receptorului din statie, o sensibilitate sporita.

REMARCA: pentru utilizatori care efectueaza curse externe, se recomanda achizitionarea unor statii conform Normelor UE. Se vor consulta Specificatiile la mai multe statii si se alege modelul cu sensibilitate mai buna.

13. Locul de instalare: in functie de locul disponibil pe bord, putem opta pentru o statie mai mare sau mai mica. Nu totdeauna gabaritul mare insemna si statia mai puternica. Daca statia se incastreaza in bord este de preferat o statie cu difuzorul montat pe panoul frontal si nu dedesubt. In astfel de cazuri, daca optam pentru o statie cu difuzorul montat pe capacul statiei se mai achizitioneaza si un difuzor suplimentar ce se monteaza frontal. Exista statii cu sistemul de montare in locasul pentru aparatul radio. Daca dorim, ca statia sa fie incastrata perfect in bordul masinii, se va prefera o astfel de montura.

REMARCA: In functie de locul disponibil, se va alege modelul potrivit.

14. Electroalimentarea: Marea majoritate a statiilor CB pentru alimentare necesita o tensiune de +12V. Au aparut unele statii CB cu convertor de tensiune incorporat 24/12V. Aceste statii pot fi conectate direct si la 24V, tensiune prezenta la camioane, fara sa mai fie necesara cumpararea unui convertor de tensiune de 24/12V. In cazul cand se opteaza pentru o statie cu putere mare sa nu uitam, ca o astfel de statie cere un curent la emisie de 10-20A sau chiar mai mult, in functie de putere. In astfel de situatii se recomanda achizitionarea unui convertor de tensiune cu o rezerva mare de curent (40A). Folosirea in timp indelungat a unei statii cu putere mare in timpul cand motorul nu este pornit, ne poate lasa fara tensiune in baterii, consumul de curent pe emisie fiind mare.

Se vor evita cu desavarsire cumpararea convertoarelor de tensiune cu prize de bricheta de bord incorporate. La aceste modele reducerea tensiunii de la 24V la 12V se face pe ramura de minus. In momentul cand se cupleaza antenna la statie, prin masa antenei se pune in scurtcircuit elementul regulator din convertor si statia va primii +24V. Rezultatul imediat va fi, distrugerea statiei si a convertorului. Astfel de convertoare se preteaza pentru alimentarea unui detector de radar, CD player, etc, care nu au punct comun cu caroseria masinii.

REMARCA: o statie CB cu putere standard de 4W nu prezinta un consum mare pentru instalatia electrica a masinii. Pentru camioane se pot prefera modele de statii, ce functioneaa direct de la +24V. Daca se foloseste si un amplificator, instalatia electrica (convertorul de 24/12V) trebuie sa fie capabila sa furnizeze curentul necesar pentru functionare cu o rezerva de cca.30-40% mai mult.

15. Fiabilitatea: Prin fiabilitate intelegem proprietatea produsului de a functiona in parametrii standard, cat mai mult timp, fara a se defecta. Producatorii de statii asigura o perioada de garantie de la 1-3ani. Bineinteles garantia nu acopera in nici un caz defectele provocate de o utilizare necorespunzatoara. Producatorul, care iti ofera o garantie de 3 ani, "stie ceva". Tehnologia de fabricatie, calitatea componentelor ii asigura, ca aceasta garantie sa fie asigurata ca termen, pentru produsul lui. Dar...calitatea se reflecta si in pret.

REMARCA: sa alegem produsul, pentru care se asigura o perioada de garantie mai mare. "dai un ban, dar stai in fata"...

16. Producatorul: "made in China", "made in Taiwan", "made in Philipine", iar produsul este de o firma din Franta, Danemarca sau Germania, etc. Marii producatori de bunuri de consum, pentru realizarea (montarea) statiilor, isi cauta forta de munca ieftina in diferite zone. Dar, sa nu uitam in locurile de montare au fost transferate pe linga componente si tehnologia de fabricatie si controlul de calitate. Nu se (vor) mai gasi produse "pure", fabricate in tarile de baza. Parametrizarea finala a produselor de obicei se face la sediile din tarile de baza. (de ex. Pentru President in Franta la Balaruc).

REMARCA: unde este fabricat produsul? Daca are parametrii ce te satisfac, nu trebuie sa fie un criteriu de selectie eliminatoriu.

17. Pretul: calitatea, fiabilitatea, garantia prelungita, se plateste! O statie mai scumpa va functiona mult si bine si dupa montare nu te vei mai intilni cu tehnicianul electronist, eventual la o cafea.... Iar o statie mai ieftina, cu o garantie de un an, poate te va purta periodic la meserias, si in scurt timp diferenta de bani, ce ai economisit la cumparare, va intra in buzunarul lui.

REMARCA: Depinde de banii disponibili.

18. Bafta la cumparare! Inainte sa scoateti banii, stabiliti-va la o categorie de statii, care au preturi sensibil egale si care se incadreaza in bugetul alocat. Treceti la studierea - selectarea Specificatiilor la mai multe modele, tinind cont si de cele prezentate mai sus. Informati-va si de la CB-isti mai vechi cu experienta, asupra comportarii in utilizare a modelului preferat. Cititi cu atentie manualul de utilizare, asfel veti putea beneficia de toate facilitatile oferite in timpul utilizarii.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

RAIKKONEN, dupa ce vei avea antena te vei lamuri de faptul ca inclinarea antenei fata de baza se poate face apx. 45 grade. Nu te ajuta pentru garaj.

Faza cu demontatul antenei din baza nu te va incanta mai mult de 2-3 ori, pana vei vedea ca cedeaza surubul respectiv (acela este conceput pentru reglajul fin al antenei la acord, nu pentru lucrul zi de zi cu el), vezi si postul #139.

Singura varianta viabila (de asta este si antena cu talpa magnetica) este sa dai antena jos de pe plafon, cu tot cu talpa. :icon_thumright:

Va recomand sa cititi si postul #207 daca vreti sa ramaneti in legalitate cu puterile de emisie.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

postul 169 in poza pusa de mine se poate observa ca antena se si poate inclina paralel cu masina , dar si poate fi luata jos de pe masina ramanand numai talpa magnetica. Nu se scoate batul din miez.

Exista o articulatie intre antena propriu zisa si talpa magnetica care permite mobilitate/modulatie destul de mare antenei.

Baieti isteti sunt peste tot, dar daca tu ti-ai luat antena si a ramas doar talpa magnetica pe masina si iti taie firul sa fure talpa, nu ramane numai cu un simplu magnet, cu care poate sa adune cuiele de pe strada, odata ce ai taiat firul antenei s-a cam dus cu emisia/receptia, nu este deloc recomandat lipirea lui.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Ex member pinned this topic

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!