Jump to content

MAF-ul, motorina si condusul "ardeleneste"


boxu
 Share

Postare recomandată

Detaliaza putin te rog.

O problema care apare ca un debit de aer mai mic decat este normal la turatii mari se manifesta chiar si la turatii mici desi nu este atat de evident.

Am facut doua teste, unul in mers cu apasarea pedalei la blana in viteza a 2-a si a 3-a - citit aprox la 3000 MAF-ul ajunge la 700-750

Al doilea test, la Augsburg, au masurat debitul accelerind pe loc, cu o scula dedicata(nu mai retin ce soft) care arata in stinga valoarea citita si in dreapta valorea normala. Pina pe la 3500 erau oarecum apropiate (din cite-mi amintesc erau mai mici decit valorile citite la testul anterior in mers) iar dupa asta la mine se oprea undeva la 550-600 iar in dreapta crestea cam spre 8-900.

Recomandarea lor a fost sa schimb debitmetrul dar nu m-am grabit sa o fac din moment ce masina trage bine in plaja care ma intereseaza.

E posibil ca la turatii mai mici sa fiu usor sub valoarea normala (oricum nu mai mult de 10%) dar cum spuneam, nefiind vitezoman, nu ma deranjeaza deocamdata.

de altfel, la drum intins o tin in 2900-3000 (130-140km/h), si am dus-o pina-n 165 km/h fara probleme.

De-asta cred ca nu e chiar nevoie sa schimb MAF-ul... numai sa nu-mi afecteze altceva, dar din cite am intrebat, "specialistii" spun ca nu.

Poate totusi ca asta sa fie cauza unui consum mai mare, desi masina trage bine dupa parerea mea si a unor avizati care au condus-o.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Al doilea test, la Augsburg, au masurat debitul accelerind pe loc, cu o scula dedicata(nu mai retin ce soft) care arata in stinga valoarea citita si in dreapta valorea normala.

Din cate stiu eu, MAF-ul se testeaza numai in sarcina. Nu stiu ce relevanta are debit fara sarcina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La 3000 rpm (in sarcina WOT - Wide Open Throttle) valorile masurate trebuie sa fie undeva in intervalul 850-900 mg/R lucru care dovedeste ca debitul de aer masurat in cazul tau este cu aproximativ 20% sub cel prescris.

Functionarea cu un MAF "uzat" precum si utilizarea constanta a turatiilor mici (<3000rpm) nu numai ca nu aduc NICI UN BENEFICIU motorului ci chiar ii pot produce probleme ulterioare (gen ancrasarea turbinei sau depozite de carbon pe peretii cilindrilor/supape/ancrasarea catalizatorului)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La 3000 rpm (in sarcina WOT - Wide Open Throttle) valorile masurate trebuie sa fie undeva in intervalul 850-900 mg/R lucru care dovedeste ca debitul de aer masurat in cazul tau este cu aproximativ 20% sub cel prescris.

Functionarea cu un MAF "uzat" precum si utilizarea constanta a turatiilor mici (<3000rpm) nu numai ca nu aduc NICI UN BENEFICIU motorului ci chiar ii pot produce probleme ulterioare (gen ancrasarea turbinei sau depozite de carbon pe peretii cilindrilor/supape/ancrasarea catalizatorului)

Andi,

Inseamna ca intr-adevar trebuie sa schimb MAF-ul, macar ca sa ma feresc de alte necazuri.

Totusi am o obiectie relativ la turatiile sub 3000r/m pe care tu le consideri mici. Eu stiam ca turatie mica inseamna ceva sub 1600-1700 iar normal ar fi sa mergi undeva in jurul a 2000, fie 2500 dar 3000 in oras inseamna sa nu mai schimb a 3-a...

Oricum, merci de sfat, incerc sa schimb MAF-ul cit de curind.

Poate mai scade si consumul putin.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Andi a spus utilizarea constanta.. adica din cand in cand mai calc-o pana la turatie maxima.. ( in fiecare zi cate putin :).. de preferat la stop :D )

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am separat discutia din motive usor offtopic fata de subiectul "consum", dar sa revenim:

Subiectul a mai fost dezbatut dar fac un mic rezumat:

- pentru "autocuratirea" depozitelor de carbon/funingine este nevoie de o temperatura ridicata in camera de ardere/traseul de evacuare, si asta nu se poate obtine decat apasand pedala pana la fund si crescand turatia motorului peste valoarea de 3000 rpm.(procedeul nu se aplica decat dupa ce motorul a atins temperatura de functionare normala)

- turatiile sub 1900 rpm aduc turbina in zona de functionare periculoasa (surge). In cazul functionarii perfecte a motorului turbina este protejata (ECU previne acest regim modificand corespunzator pozitia vanelor) dar in cazul senzorilor "decalibrati" si mai ales a tijei de comanda "dereglata" xista riscul atingerii acestui regim.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- turatiile sub 1900 rpm aduc turbina in zona de functionare periculoasa (surge). In cazul functionarii perfecte a motorului turbina este protejata (ECU previne acest regim modificand corespunzator pozitia vanelor) dar in cazul senzorilor "decalibrati" si mai ales a tijei de comanda "dereglata" xista riscul atingerii acestui regim.

Da, este adevarat, numai ca zona surge este atinsa doar la turatii sub 1900rpm in treptele 3, 4, 5, 6 (daca exista) + pedala la fund (WOT)

Explicatia fenomenului este simpla: Motorul nu poate prelua toata cantitatea de aer furnizata de turbina (este un simpu ventilator, nu o pompa de aer) datorita faptului ca acesta "urca" extrem de incet in ture. Surplusul de aer face ca turbina sa intre in regimul de oscilatii periculoase numite "surge".

Sau mai simplu, daca astupati evacuarea unei conducte (incercati la o hota de bucatarie) ce contine un ventilator pornit, o sa observati cum turatia ventilatorului creste necontrolat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am separat discutia din motive usor offtopic fata de subiectul "consum", dar sa revenim:

Subiectul a mai fost dezbatut dar fac un mic rezumat:

- pentru "autocuratirea" depozitelor de carbon/funingine este nevoie de o temperatura ridicata in camera de ardere/traseul de evacuare, si asta nu se poate obtine decat apasand pedala pana la fund si crescand turatia motorului peste valoarea de 3000 rpm.(procedeul nu se aplica decat dupa ce motorul a atins temperatura de functionare normala)

- turatiile sub 1900 rpm aduc turbina in zona de functionare periculoasa (surge). In cazul functionarii perfecte a motorului turbina este protejata (ECU previne acest regim modificand corespunzator pozitia vanelor) dar in cazul senzorilor "decalibrati" si mai ales a tijei de comanda "dereglata" xista riscul atingerii acestui regim.

Am si eu niste nelamuriri pe tema asta:

Valoarea de 1900 rpm corespunde la turatia de la care cuplu este maxim (atat cat inteleg eu). Sa trag concluzia ca de fapt turatiile sub valoarea de cuplu maxim se inscriu in categoria citatului?

O alta intrebare ar fi 3000 rpm la ce ar corespunde?

Intreb aceste lucruri pentru ca la motorul meu cuplul maxim este de la 1500 rpm si sunt nelamurit daca valoarea de 3000 la care se asigura curatarea acelor depozite este constanta indiferent de motor sau are vreo legatura cu valorea de la care ai cuplu maxim?

Daca exista vreo legatura, m-ar interesa sa stiu si eu care e aceea. :scratch:

Multumesc frumos.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Plaja de turatii 1900-3000rmp (cu pedala la fund, adica in sarcina mare) corespunde unui ciclu deschis-inchis pentru vanele charger-ului VNT15.

La turatii mici incidenta gazelor de ardere pe palele turbinei este mare (VNT-ul este deschis la maxim). Cu cresterea turatiei si implicit cresterea energiei gazelor de ardere, presiunea de alimentare cu aer ceruta de ECU este mai mica decit presiunea ce poate fi furnizata de catre turbina. In consecinta ECU comanda un unghi de incidenta mai mic al gaselor de ardere pe turbina prin intermediul VNT-ului.

Toate cazurile de turbina infundata sunt reportate cu presiune de supraalimentare mult mai mare decit cere ECU, adica VNT-ul a ramas blocat pe pozitiza deschis.

Singura cauza a acestui fenomen o reprezinta "condusul ardelenesc", adica neutilizarea puterii motorului in plaja superioara de turatii (peste 3000rmp). Acest lucru conduce la acumularea de funingine in turbina si nu in ultimul rind la imbicsirea traseului de admisie (asta este o alta poveste legata de CCV si EGR)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da, este adevarat, numai ca zona surge este atinsa doar la turatii sub 1900rpm in treptele 3, 4, 5, 6 (daca exista) + pedala la fund (WOT)

Explicatia asta suna cel mai plauzibil. Nu cred ca se poate vorbi de "surge" daca mergi la 1700rpm cu acceleratia abia atinsa.

Pe de alta parte s-ar putea intelege ca din viteza a treia in sus nu e bine sa bagi talpa daca esti sub 1900rpm. Recunosc ca din comoditate, ca sa nu schimb in treapta inferioara mi se intimpla sa-i dau gaz la maxim cind e subturata.

despre funingine si alte mucegaiuri, iarasi cred ca nu se acumuleaza decit daca mergi exagerat de mult subturat. Oricum, macar la stopuri, cum bine zice thheo, tot simti nevoia sa o calci chiar daca esti mai "ardelean"... ca sa nu vorbesc de extraurban unde normal sta pe la 3000.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a nu facilita depunerile de funingine nu este suficient sa mergi "constant" la turatii de 3000rpm sau mai mari.

Cei ce traiesc cu impresia ca daca merg usor in oras si dupa ceva vreme "trag" o tura pe autostrada la peste 3000rpm, curata injectoare, turbina, admisie, se insala amarnic.

Importante sunt regimurile tranzitorii cu viteza mare de crestere a turatiei motorului

Mai simpu, usor pina la 1900rmp dupa care talpa (sau apasare ferma, progresiv) pina la 3000-3500rpm.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Care este explicatia pentru regimurile tranzitorii? La turatie mare inteleg fenomenul... dar de ce nu e buna turatia constanta?

In toamna asta am facut in Germania ~1000 km pe zi pe autostrazile din Germania/Austria, turatie constanta 2800-3000rpm, cu accelerari pana in 4000 in a-3-a pe banda de acceleratie la iesirea din parcari. Partea buna este ca dupa tratamentul acesta , masina este alta, cu toate ca valva EGR am curatat-o eu prin demontare. Deci si regimul de autostrada, la temperatura de lucru constanta, turatie marisoara si constanta ajuta la "reactualizarea" parametrilor. Turbina mea este cu geometrie fixa... probabil la cele cu geometrie variabila este mai corecta variatia turatiei

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In ambele situatii (geometrie fixa si variabila) exista un dispozitiv de reglare a turatiei turbinei - wastegate respectiv vanele mobile.

Regimul constant "aseaza" parametrii de functionare la o anumita valoare astfel ca vanele stau fixate intr-o anumita pozitie iar wastegate-ul la fel, modul de "curatare" fiind fortarea mecanismele de a executa cursa completa cat mai des.(deci regimuri tranzitorii).

In al doilea rand fuelingul (IQ-ul) este maxim la WOT si turatia in jur de 3000-3500 rpm, conditie pe care iar nu o indeplinesti la mers constant chiar la turatii mari

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sa inteleg ca valorilor "rpm-urilor" sunt intr-o anumita masura orientative, ideea de baza ar fi regim tranzitoriu cu executarea de curse complete?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sa inteleg ca valorilor "rpm-urilor" sunt intr-o anumita masura orientative, ideea de baza ar fi regim tranzitoriu cu executarea de curse complete?

Exact.

Principiul e valabil si la benzina, pentru (auto)curatarea diferitelor depuneri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ok, nefiind specialist in motoare, trebuie sa fiu de acord cu Ender si cu Andi, dar ce sugereaza ei - ca sa revin la topic-ul initial, consumul - este exact stilul de condus cel mai putin economic.

Cum se impaca asta cu consumurile de 4.8-5.2 pe care le-am vazut postate de unii, care pe urma se lauda ce demaraje au ei si cum nu le sta nimeni in fata?

poate computerul de bord sa dea informatii false, (eu nu posed) sau e si asta o metoda de a-ti lauda masina?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Acum factorul psihologic isi spune cuvantul.

Anul trecut venind de la Predeal (impreuna ci Alinica care poseda "un aparat radio acordat pe frcventa radarelor politiei romane") am scos un consum de 5l/100Km. Daca vreodata vreau sa fac referire la cat de putin consuma masina o sa dau acel caz ca exemplu, desi niciodata nu am reusit sa scot sub 5.8l/100 (eu avand neconducand deloc "la consum" si placandu-mi la nebunie depasirile)

Dar revenind la subiect, la un drum in afara orasului de 200Km, daca aplici de 10-15 ori sa presupunem tratamentul "talpa" nu o sa-ti modifice foarte mult consumul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Va pun urmatoarea intrebare. Cind credeti ca este mai mare consumul:

1) Sunteti in treapta 4 cu motorul pe la 1500-1600rmp (aprox. 50Km/h) si datorita conditiilor din trafic trebuie sa dati talpa pentu a depasi. In cit timp si cu ce consum ajundeti la 80Km/h?

2) Sunteti in treapta 3 cu motorul la 1900rmp (aprox. 50Km/h) si intimpinati aceleasi dificultati in trafic. Talpa si s-a dus instant la 80km/h. Credeti ca in acest caz consumul este mai mare decit in cazul precedent?

Andi zicea bine ca este mai mult o chestie psihologica. Talpa nu trebuie sa fie mereu utilizata. In schimb tot timpul trebuie sa aplicam ferm pedala de acceleratie de la 1900rpm in sus pina la 3000-3500rpm.

Bafta si aveti grija cum conduceti! :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In cazul 2 consumul ar trebui sa fie aproximativ egal cu primul caz ( poate chiar un pic mai mic :shock: ) . Ideea de baza de la care plec eu este urmatoarea : Viteza medie orara la drumurile extraurbane este 80-85 KM/h. Deci daca as mentine constant aceasta viteza si in localitati , pot sa ajung in acelasi timp cu cineva care merge "vitejeste" cu viteza mare in afara si respecta viteza in localitati. Din proprie experienta am constatat ca daca merg in afara cu 110-120 km/h reusesc sa obtin lejer viteza medie de 85km/h. In felul acesta consumul este undeva pe la 5.5 l/100km iar ca timp deplasarea dureaza tot atat ( poate 10-15 minute mai mult fata de o deplasare "in viteza" ). Caz concret: Bucuresti- Focsani, cu viteza extraurban 140-160, 70 in localitati se parcurge in 1h50". Daca merg cu 120km/h in afara si 90 in localitati, fac cam 1h55", max 2h. Diferenta de 5 minute nu justifica ( in viziunea mea :) ) diferenta de consum ( aprox 0.6 l/100km ) si siguranta in timpul deplasarii :D. Nu cred ca este vorba de faptul ca am inceput sa conduc "batraneste" ( zilnic merg cu peste 100km/h in BUC :-( :12: ) ci poate faptul ca am permis de peste 12 ani ....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt ardelean si mai nou (3-4 luni) merg pe motorina. :)

Fiind obisnuit de dinainte cu benzina, mi s-a parut motorul actual (ALH) cam lenes. Intre timp am prins curaj sa folosesc turatii mai mari chiar la mers constant. Actual nu am nici o jena sa faca masina sa demareze violent, o face destul de prompt, nu am observat sa ma "amendeze" masina pt acest stil. Consumul calculat in oras e de 8litri.

Morala? Turatiile intre 2000-3500 mentin motorul "in viata" si-ti dau si destula putere pt demaraj.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In postul de mai sus am luat in calcul deplasarile pe distante de max 200-300 km in Romania. Daca distantele sunt mai mari sau sunt parcurse pe autostrada, atunci se schimba discutia :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Va pun urmatoarea intrebare. Cind credeti ca este mai mare consumul:

1) Sunteti in treapta 4 cu motorul pe la 1500-1600rmp (aprox. 50Km/h) si datorita conditiilor din trafic trebuie sa dati talpa pentu a depasi. In cit timp si cu ce consum ajundeti la 80Km/h?

2) Sunteti in treapta 3 cu motorul la 1900rmp (aprox. 50Km/h) si intimpinati aceleasi dificultati in trafic. Talpa si s-a dus instant la 80km/h. Credeti ca in acest caz consumul este mai mare decit in cazul precedent?

e clar ca in primul caz consumul e mai mare, pentru ca si durata apasarii pedalei va fi mai mare.

in plus, iti iese o depasire de incepator, daca mai apuci s-o faci dintr-a patra la 1500rpm. poate cei cu 130CP sa incerce varianta asta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!