Jump to content

Condus corect - Turatii


alexander
 Share

Postare recomandată

Dupa ce a urcat apa la 90 grade de minute bune puteti sa-i dati forja incepand cu 2000 de ture fara nici o grija atat prin oras daca aveti unde cat mai ales inafara.

In oras in schimb eu merg deseori cu a 4-a la 60 km/h, nu vad de ce ar trebui sa-l tin turat in a 3-a cand intr-a 4-a sta pe la 1800 de ture deci a intrat deja in cuplu binisor. Daca e vorbe de depasiri si alte chestii normal, retrogradam in viteza care permite sa avem 2000 de ture macar si de acolo talpa pana la 3000 daca vrem consum decent...

Regulile de condus se fac dupa digrama cuplu putere care la 1.9 tdi 74 kw cam asa arata:

diagrama putere cuplu 1.9 tdi 74 kw

Se vede clar pe curba de cuplu ca avem macar 200 Nm ceea ce este arhisuficient de la 1500 la 3500 rpm.

Dupa 4000-4200 rpm se termina si puterea foarte brusc si ar trebui sa fie limitata pe acolo asa ca:

1. condus economic => zona de cuplu maxim, 1500-2500 rpm

2.raport optim putere-cuplu, as zice pe al intersectia curbelor => 2500-3500

3.zona largita de lucru ptr tdi ar fi 1500-4000

Ca sa evitam fortarea turbinei intr-adevar se evita acceleratiile bruste pana in 2000, se si simte ca motorul face efort in acesta zona, dupa 2000 se poate baga talpa oricat de tare si n-ar trebui sa fie probleme la un motor sanatos.

Avand curba de putere-cuplu se poate face o analiza cam la orice motor pe unde ar fi bine de mers cu el, la care se mai adauga si conditiile de surge la turbina care trebuie evitate.

Daca aveti alte pareri de cum ar trebui interpretata diagrama...

Modificat de bbogdanmircea
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu ai inteles bine, accelerarile bruste nu dauneaza motorului decat daca esti sub turatia de cuplu maxim pentru se creaza o presiune inversca care franeaza putin paletele turbinei si pune stress asupra axului de aia simti vibratia aia cand accelerezi subrutat... Deja peste turatia de cuplu maxim poti sa pui acceleratia la podea linistit, o mare parte din fum este chiar de pe evacuare deoarece la un mers linistit se mai depun funigine, si apoi la o accelerare puterenica, creste presiunea in sistemul de evacuare si o sa vezi fumul ala. Motoarele de azi sunt foarte performante si ECU poate calcula destul de bine cata motorina sa injecteze, cand tu apesi acceleratia la maxim, in asa fel incat sa produca o ardere destul de completa ... Da poti face urmatorul experiment mergi linistit ceva timp dupa care apesi acceratia balana (cand esti peste tuartia de cuplu maxim) si o sa vezi ceva fum in spate (asta daca nu ai filtru de particule), apoi daca mai faci asta de doua trei ori in scrut timp nu o sa mai vezi fum...

PS: Motoarele diesel sunt cele mai eficiente in jurul turatiei de cuplu maxim si in FULL LOAD (adica cu acceleratia apasata balana)

Modificat de adrian001
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inainte schimbam undeva in jur de 2300-2500 ca sa , credeam eu, fac consumul mic.

Am diagnosticat motorul....aveam o eroare pe turbina si lucrurile pareau cam infundate.

Acum nu mai schimb sub 2800 cu motoru cald decat constrans.

Motorul merge mai bine, e mai sprinten, lagul s-a micsorat, consumul mediu a scazut, diagnoza spune ca e de bine.

Ma apropii de 65 de mii si motorul isi cunoaste a 2-a tinerete.

Concluzie,

Luati-va bocanci mai mari ca altfel vi se micsoreaza buzunarele, o sonda lambda, un debitmetru, un EGR, o turbina....

Mergeti cum trebuie cu manualele, sunt ale voastre!

Numai de bine!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La ALH-ul meu se pare ca la 3000 rpm daca schimb e cel mai bine, "cad" in cuplu cand trec in treapta superioara. Si eu schimbam aiurea...la 2200-2400 rpm si gafaia masina, dar nu e corect parerea mea. Turbodieselul trebuie turat si mers cu el cel putin la turatie de cuplu (la mine e 1900 rpm).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

MihaiV

Care a doua tinerete la 65.000 de km. ?La kilometri astia nici nu s-au asezat bine tampoanele si toata cauciucaria masinii?Am avut Dacie 1300 si am mers 260.000 cu un set motor!Si am vrut sa o distrug ptr ca ma saturasem de ea, adica am venit de la Pitesti 160 km\h exact cat tine soseaua!Cred ca acolo am distrus-o!Asa ca ce sa vorbim de motoarele astea moderne?Astea merg 5-600.000 lejer!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Revin la termenul "drive by wire" al acceleratiei. Sunt dezamagit de faptul ca ECU nu dozeaza acceleratia sau deschiderea vanelor turbinei de la turatii joase, pentru a proteja turbina. Una, ca chiar nu accelereaza asa brusc cum ti-ai dori, si a doua, nu stiu cati vor sa inceapa o depasire de la 1500 rot/min. Dar, in momentul in care chiar ai nevoie de acceleratie, si esti si in cuplu, si in cai, el iti da un limp la 3500 rot/min de toata frumusetea. Bine ca eram in depasire pe banda a doua si nu pe contrasens, sa devin emblema de tir.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Detaliaza putin ce ai vrut sa zici, din ce inteleg te-ai bagat intr-o depasire si a intrat masina in limp mode la 3500 rpm ? ....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exact. Era o continuare a discutiei de pe pagina precedenta.

Eu speram ca ECU sa accelereze motorul asa cum ar trebui sa o facem noi pentru a nu crapa turbina (asta pentru ca pedala de acceleratie comanda un potentiometru). Am inteles ca ECU nu face asa ceva, pentru ca daca tu ai nevoie de talpa de la 1300 rot/min, el iti da ca sa nu te faci emblema de tir. Insa cand chiar ai nevoie, esti in turatie, ai si cuplu, esti si in cai, iti da un limp. Mai degraba te strivesti de tir, ca la 3500 rot/min sigur esti in depasire, si ai nevoie de putere.

Eu tot cred ca la masinile de generatie mai noua, ECU protejaza turbina, si chiar daca ii dai kick down de la 1300 rot/min, el va accelera cum stie, si te va baga in scaun doar dupa ce intra in cuplu. Insa nu sunt sigur, si voi mai cauta...

Modificat de mario75
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu daca sunt in masura sa dau sfaturi...dar vad ca toata lumea recomanda forja dupa ce s-a incalzit apa...parerea mea e ca trebuie asteptat pana se incalzeste si uleiul, altfel n-ai rezolvat nimic

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai ideea e ca daca s-a incalzit apa s-a incalzit si uleliul, nu a ajuns inca la temperatura de regim dar totusi e mai bine decat cum e rece ... Normal e bine sa faci cum zici tu sa astepti sa se incalzeasa uleiul, dar cum majoritatea masinilor nu afiseaza temperatura uleiului ne orientam si noi dupa cea a lichidului de racire ...

@mario: Stai linistit ca pe ECU (chiar si pe cele noi) il doare in procesor de turbina, nu acelereaza tare de la turatii joase pentru ca motorul nu poate (are cuplu mic) nu pentru ca ecu protejeaza turbina ... E nasoala faza cu limp mod-ul in depasire dar asta arata ca orice masina ai avea trebuie sa iti iei o marja de siguranta cand faci depasiri pentru ca chair daca masina nu intra in limp mod poate ceda o piesa de pe partea mecanica (pompa de motorina, injectoare ...)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da..asa e..nu toate masinile arata temperatura uleiului. La mine arata si am observat ca prima data se incalzeste apa, mai dureaza ceva ....si se incalzeste si uleiul..la 60grade am impresia ca e temperatura optima...sper sa nu zic vreo prostie. Deci dupa ce s-a incalzit apa mai asteptati vreo 5-10 minute, daca vreti s-o faceti ca la carte.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 9 months later...

O intrebare legata de stilul de condus ptr TDI.

Zilele trecute am condus masina unui prieten, un Volvo S40 cu motor de 1,6 pe motorina (115 CP). Masina este cea in varianta ECO Drive, respectiv porneste si opreste motorul la semafor sau in alte situatii similare. Pe langa acest fapt, mai are pe bord o indicatie in care iti spune cand sa schimbi viteza (sageata sus sau jos, functie de situatie).

Ce mi s-a parut ciudat este faptul ca indica ff devreme, din punct de vedere al turatiei motorului, schimbarea intr-o treapta superioara. Adica nu eram cu ea in 2.000 rpm si deja imi aparea pe bord sageata care imi recomanda sa trec in treapta de viteza superioara. In felul asta ajungeam pe la 80 km/h sa schimb a 5-a (ultima).

Stilul acesta de condus "recomandat" de masina/producator imi pare in totala opozitie cu tot ceea s-a discutat aici despre cum sa conducem un motor TDI si ar duce, implicit, la deteriorarea accentuata a motorului sau depunerea de calamina in zonele turbinei si evacuarii.

Uitandu-ma pe curbele de putere si cuplu, am observat ca masina este in cuplu maxim intre 1750 si 2500 rpm.

Ce opinii aveti? Conducem noi gresit? Producatorul -Volvo- are alta tehnologie ptr motoarele turbo diesel?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...
nicolae.adryan

ca si incepator in a conduce un Passat b6 PD am citit dar nu am gasit concret cam unde ar fi cuplu maxim la masina Passat b6 Pd 1.9 problema de care ma lovesc este ca desi schimb pe la 2500 2700 imi cade la 1400 1500 lucru care mi se pare umpik ca nu este ok.parca totusi prea jos cade . poate ca sa mai discutat dar eu nu am gasit va astept cu observatii :icon_thumright:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai citit si tu macarultima pagina din topicul asta? :)

Esti in cuplu maxim de la 1900 RPM.

Incearca sa schimbi la 3000 RPM si vezi daca se simte vreo diferenta :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nicolae.adryan

sorin _balan am citit mult da parerile sunt multe si impartite fiecare crede ca parerea lui este buna ,din cate am inteles eu cuplu maxim este undeva la 2200RPM si la schimbarea vitezelor acolo ar trebuie sa-mi cada ,,dar eu iau de buna orice parere nu o iau ca o rautate :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cuplu maxim la tine e la 1950 rpm si anume 250 NM. Poti schimba la orice turatie vrei pana si la 2000-2200 rpm, cat timp nu accelerezi tare de la turatii sub 1800-1900 rpm motorul ar trebuie sa fie ok multe sute de mii de km. Eventul daca mergi subturat mai dai o talpa din cand in cand si aia e. Eu, cu acelasi motor ca al tau, mai tot timpul schimb la 2200 rpm si masina merge impecabil de 6 ani si 134 000 km, si doar acum cateva luni ce am scos cu 0.2 sec mai mult decat timpul oficial 0-100 km/h, asta cu 3 persoane in masina si cu cea mai slaba motorina de la Petrom, asa ca poti sta linisti si din punct de vedere al performantei motorului ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

nicolae.adryan

Eu din regulile aflate pana acum as rezuma astfel:pana se incalzeste motorul nu fortez la mai mult de 2500 rot/min,si cam tot acolo schimb vitezele.nu accelerez brusc la 1100 rot /min ,distrug turbina :icon_thumright: ,cu motorul cald nu schimb sub 2200 2500 sa-u chiar catre 3000 pentru a evita subturarea.daca turatia scade sub 2000,1800 nu accelerez tare ,cad intr-o viteza inferioara si urc iar la 2000.,daca vreau o depasire a 3-a si 3000 rot /min,cand prind un drum liber pentru curatirea turbinei din cand in cand o tin a 3-a la 3000-3500 ,trei ,patru minute.Apropo am vorbit ieri cu persoana de la care am luat masina si mi-a zis cat timp aud suieratul ala ,fluierat la accelerare ,sa fiu linistit totul e ok cand nu il mai aud sa incep sa-mi fac griji acu ma apuc sa vad de la ce vine suieratul ala . daca nu am inteles bine va rog sa ma corectati :icon_thumright:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

nu trebuie neaparat sa tii motorul pana la 2500 ci doar sa nu schimbi viteza superioara la o turatie mai mare de 2500 cu motorul rece, iar motorul sa nu stea subturat sub 1700 , deci:: daca-i la 1900, 2000..2200 constant este bine

nicolae.adryan--daca turatia scade sub 2000,1800 nu accelerez tare ,cad intr-o viteza inferioara si urc iar la 2000

daca o sa scazi intr-o viteza inferioara de la 1800 o sa ai o turatie mai mare de 2000 asa ca mai bine accelerezi pana la 2000 iar daca scazi mult sub 1800 atunci schimbi treapta inferioara... eu asa fac

suieratul la accelerare vine de la turbina si la mine incepe sa se auda parca de pe la 1500 rot/min in sus...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si eu daca mai merg uneori cu treapta 4 pe la 1500rpm si am vreo 60 si ceva km/h se cheama subturat?Mentionez ca motorul este 1.9 SDI. In rest tot asa incerc pe cat posibil sa evit accelerarile bruste cand e motorul rece, schimb la 2000 in 2, 2200 in 3 si in rest la 2500. problema mea e ca mi-am facut talpa cam grea si accelerez destul de in forta ca sa schimb viteza.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pai eu zic ca nu este bine...este subturat , chiar daca nu ai turbo mai bine il tii in treapta 3 pe la 2000 faci bine motorului , oricum consumul nu este deloc mai mare si nu de alta dar sunt vestite sdi-urile pt consumul lor mai mult decat bun :)

exact la fel schimb si eu cu motorul rece apoi accelerez pana ajung pe la 2000 de ture , dupa ce se incalzeste:: de la 2500 in sus pana in 3000, dar dupa spusele colegilor de pe forum ar trebui pe la 3000 chiar 3200 si de acum asa o sa fac...

cat depsre talpa grea :D se mai intampla la multi dintre noi mai ales cand suntem in graba numai sa nu devina chiar obisnuinta..mai bine se face o accelerare progresiva

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inteleg. Voi incerca pe cat posibil sa ma dezobisnuiesc de a accelera asa brutal si sa fie tot timpu mai sus 1500 undeva pe la 1700/1800 sau mai sus nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tu poti sa mergi cum te taie capul, oricum la tine cuplu maxim incepe jos pe la 1600 rpm si e pe o plaja larga pana pe la 3000 rpm. Deci stilul cu care mergi tu e foarte bun, ai consum mai mic daca mergi mai subturat si nici nu ai ce sa strici la motor. SDI nu are turbina, tot ce se recomanda aici cu turarea motorului este pentru protectia turbinei, care la accelerari puternice la turatii joase se poate deteriora cu timpul sau de la condusul subturat constant se pot depune funugine care sa blocheze geometria variabila ... Oricum eu merg cu TDI-ul din semnatura destul de subturat, chair ca tine, 1600 rpm treapa a IV-a dar ii mai dau froja din cand in cand si se pare ca motorul merge ceas. Am masina de noua si numai asa am mers cu ea si acum la 140 000 km si 7 ani parca merge mai bine ca noua ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si eu stiam ca motoarele cu turbina is mai "pretentioase" daca putem spune asa la acest aspect. Dar ma gandesc la orice motor dauneaza daca accelerezi brusc si tare de la o turatie mai mica. Practic in cazu accelerari bruste si tari ce piese suporta efort sau stres fizic mai mare?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La tine tampoanele motorului daca motorul vibreaza puternic cand accelerezi subturat, altceva nu ai ce sa uzezi ... La cele cu tubo, turbina introduce mai mult aer decat poate motorul asa ca o parte din aer se "reflecta" si se intoarce inapoi la trubina punand presiune pe axul turbinei, care dupa cum ziceam cu timpul daca se va merge asa frecvent se va rupe ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exact, asta se cheama ca turbina intra in surge... Fenomenul e mai periculos la masinile cipuite, la cele stock e mascat prin faptul ca la turatii mici presiunea e redusa in turbina.

Aveti aici definitia si de la Garret:

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/faqs.html#t9

Modificat de asap03
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!