Jump to content

LEGISLATIE DEALERI


Teodoreanu
 Share

Postare recomandată

Teodoreanu

https://www.gandul.ro/financiar/consiliul-concurentei-a-declansat-investigatii-la-sase-mari-importatori-din-sectorul-auto-care-sunt-suspiciunile-autoritatii-nationale-in-domeniu-20522781

 

 

Poate se face lumina si in privinta acestui monopol practicat  de dealerii auto . Dealeri care practica tarife exorbitante pentru reviziile periodice specificate de producator .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...
Nenciu Victor

Necunoasterea legii, duce la astfel de patanii.

Tu ca si cumparator de auto nou, ai dreptul legal sa iti repari masina, pe asigurare, la orice service autorizat RAR, indiferent de ce zice garantia data de dealer. Garantia data de dealer si fabrica ( de fabrica mai rar ), dar cea de dealer in general e de 5 ani sau 150.000km parca, in cartea de service scrie, schimb de ulei ( de ex ) la 15.000km sau 2 ani, tu daca depasesti km aia sau nu ai facut km dar au trecut 2 ani, e pa pa garantia pe motor. 

Dar unii deleari profita de faptul ca nu multa lume cunoaste legea:

 

1. OUG 140/2021 – Garantii pentru bunuri de consum

Garanția legală de conformitate este de 2 ani pentru bunurile noi (inclusiv mașini); vânzătorul nu poate impune clauze mai defavorabile decât cele prevăzute de ordonanță reddit.com+15indrumari-juridice.eu+15legislatie.just.ro+15.

2. Legea 449/2003 (încadrată în OUG 140/2021)

Consumatorul are dreptul la reparații în garanție în maximum 15 zile de la raportarea defectului .

În cazul unui autoturism nou aflat în garanție, reparația trebuie efectuată în “termenele și în atelierele specializate agreate de fabricant sau de reparator” legislatie.just.ro.

3. Reglementări RAR (HG 140/2021 aplicabil)

Un service autorizat RAR poate efectua intervenții la orice mașină în garanție, dacă respectă planul producătorului (piese originale, intervale, diagnostic adecvat) – iar producătorul nu poate refuza garanția doar pentru că nu e făcut la dealer.

 

Care sunt condițiile esențiale?

Service-ul trebuie să fie autorizat RAR pentru tipul de lucrare și categoria de vehicul reddit.com+1autopiesa.ro+1.

Piesele și consumabilele folosite trebuie să fie fie originale, fie conforme cu standardele producătorului (“cu caracteristici identice”) avocatnet.ro.

Intervențiile trebuie consemnate în mod corect în cartea de service/carnetul de bord, inclusiv facturi, devize și rapoarte de diagnostic indrumari-juridice.eu+15avocatnet.ro+15reddit.com+15.

Testerele și procedurile de service (ex. resetări, buletine tehnice - TSB) pot fi necesare; dacă service-ul nu le are, producătorul poate considera că nu s-au respectat toate standardele și să refuze garanția.

 

În concluzie

Da, ai dreptul să faci reparații și întreținere în garanție la orice service autorizat RAR, nu doar la dealer.

Cu condiția:

să fie autorizat pentru tipul de lucrare,

să folosească piese originale/conforme,

să înregistreze toate lucrările în cartea de service/revizie.

Producătorul nu poate refuza garanția doar pentru că nu ai mers la dealer. Poate însă, dacă service-ul RAR nu respectă planul tehnic (de revizie, diagnostic), sau nu are dotări hardware necesare (ex. tester original), să invoce aceasta pentru a refuza garanția.

 

Dacă dealerul refuză să onoreze garanția doar pentru că reparația sau întreținerea a fost făcută la un alt service autorizat RAR, iată ce poți face – pas cu pas, legal și eficient:

1. Verifică dacă service-ul independent a respectat condițiile minime

Dealerul poate refuza doar dacă poate demonstra că:

reparația a fost făcută necorespunzător (piese greșite, montaj incorect etc.),

service-ul nu a fost autorizat RAR pentru categoria respectivă de lucrări,

au fost folosite piese neconforme (fără omologare sau OEM).

🟢 Dacă toate aceste condiții au fost respectate de către service-ul ales (autorizare RAR, piese corecte, operațiuni conforme cu planul tehnic al producătorului), atunci refuzul este abuziv și ilegal.

⚖️ 2. Ce spune legea – dreptul tău legal

Legea 449/2003 (actualizată) + OUG 140/2021:

„Consumatorul nu poate pierde dreptul la garanție doar pentru că a efectuat întreținerea sau reparația în alt service decât cel indicat de vânzător, atâta timp cât condițiile tehnice au fost respectate.”

🛠️ Doar un raport tehnic care dovedește o intervenție incorectă sau cauzatoare de defecțiune poate justifica refuzul garanției.

📝 3. Ce trebuie să ceri dealerului (în scris!)

Solicită oficial, prin email sau în scris (ideal cu număr de înregistrare):

motivul refuzului garanției,

documentul tehnic care demonstrează că reparația anterioară a fost cauza defecțiunii actuale.

Dacă nu răspund sau răspund vag, ai deja un avantaj legal.

📩 4. Reclamație la Protecția Consumatorului (ANPC)

Dacă refuzul persistă:

depui plângere online pe https://www.anpc.ro/

atașezi:

factura și devizul de la service-ul RAR unde ai făcut reparația,

cartea de service completată,

răspunsul (sau lipsa lui) de la dealer,

cererea ta scrisă.

🟡 ANPC poate amenda dealerul și îl poate obliga să acorde garanția.

⚖️ 5. Expertiză tehnică (dacă ești dispus să lupți mai departe)

Dacă miza e mare (defecțiune serioasă, mașină scumpă etc.), poți:

solicita o expertiză tehnică independentă (RAR sau expert autorizat),

merge în instanță (judecătorie) și solicita:

obligarea la reparare,

daune dacă ți-au fost provocate pierderi.

🛡️ 6. Recomandare practică

Pentru orice întreținere/reparație făcută în afara dealerului:

cere deviz detaliat,

cere factura fiscală cu piesele menționate,

cere completarea cărții de service,

cere ca service-ul să fie autorizat RAR pentru lucrarea respectivă,

păstrează totul într-un dosar (electronic sau fizic).

📌 În concluzie:

Dacă dealerul refuză garanția doar pentru că nu ai fost la el, dar lucrarea s-a făcut legal, corect și cu acte, atunci:

refuzul e abuziv,
îl poți contesta legal,
poți câștiga prin ANPC sau instanță.

 

Plus ca profita de faptul ca el ca dealer are sanse de castig daca s-ar actiona in instanta si iti zice direct, faptul ca nu mai ai garantie.

Dar pana acolo, el ca Dealer ii va fi greu sa treaca prin toti pasii legali, pentru a castiga procesul. 

Se profita de naivitatea cumparatorului, cumparatorul crede ca Dealerul e cel mai bun, ca au aparatura de ultima ora si au incredere. Dar sa nu uitam faptul ca si in reprezentante lucreaza tot oameni, uneori chiar mai slab pregatiti decat un service autorizat RAR cu 2-3 elevatoare, care repara masini zilnic. Pretul manoperei la Dealer este pret dat firma mama, care nu se ia dupa pretul pietei din Romania, numarul de masini care trec prin reparatii la Dealer este mic, salariile sunt de doamne ajuta, spaga nu poti da.

Acces la piese originale poate avea si un service mai maricel, este vorba de un soft care se cumpara pe baza de abonament, este scumpicel, dar se poate. 

Textul cu legea, este dat de Chat GPT, dar daca aveti prieteni buni prin reprezentante ii puteti intreba la o bere si daca vor va vor spune ce mi-a dat Chat GPT. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

halamadrid
Quote

Garantia data de dealer si fabrica ( de fabrica mai rar ), dar cea de dealer in general e de 5 ani sau 150.000km

Tare asta.😆

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

LA grupul VAG garantia de producator este de 2 ani ( nu stiu KM) iar de importator de inca 2 ani.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Limita este de 100k km in general sau 2+2 ani (exact cum spunea @Al Bundy: 2 ani sunt oferiti de fabrica VW si 2 ani de catre PORO).

 

@Nenciu Victor ce nu citesc multi clienti este ca "inspectia anuala la dealer" este conditie obligatorie pentru garantie! Poti sa faci schimbul de ulei unde vrei la un service autorizat RAR si cu piese originale, cu factura si acte. Dar daca pierzi "inspectia anuala" acest lucru duce la pierderea garantiei.

 

Ca sa nu mai spun de "minunata justitie din Romanika" care te poate duce la procese de 4-5-6 ani, zeci de mii de lei pierduti si o loterie - poate ti se da dreptate, poate nu.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

NU scrie nicaieri de inspectie anuala. Se face la 2 ani, asa cum afiseaza masina in bord.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din cate imi aduc aminte, prima inspectie era la 2 ani, urmatoarele inspectii apareau anual.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!