Jump to content

racirea turbinei...


stefison
 Share

Postare recomandată

stie cineva ce inseamna racirea turbinei inainte de oprirea motorului?

sau daca se ruleaza pe distante lungi neintrerupt exista posibilitatea sa strici turbina?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Scopul este de a scadea temperatura lagarelor turbinei astfel ca la oprirea motorului, uleiul care ramane in contact cu acestea sa nu se cocseze si sa infunde circuitul de gresare/racire al turbinei.

La motoarele diesel fenomenul de racire este mult mai rapid pentru ca si cantitatea de aer care strabate turbina este mai mare(neexistand clapeta de acceleratie).

Indiferent de sarcina la care a fost supus motorul, un mers normal de 1-2 Km raceste suficient turbina astfel ca sa nu apara pericolul degradarii uleiului ramas pe lagare la oprirea motorului.

Riscul este ca dupa "o forja" prelungita pe autostrada sa se opreasca brusc motorul.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La motoarele mari, de pe camioane, buldozere, cu turbine mari si inertie mare, daca turezi la maxim motorul si apoi il opresti brusc, turbina se mai invarte cel putin 15 minute... si asta fara ungere. Si la motoarele mici e bina sa lasi cateva zeci de secunde motorul la relanti, sa nu-l opresti in sarcina

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

15 minute?? Wow!

O solutie pentru cei care nu isi pot permite (din lipsa de timp) sa mai astepte cateva minute cu motorul la relanti sunt Turbo Timer-ele. Si au preturi destul de accesibile.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu cunosc principiul de functionare la camioane dar cred ca este exact invers, uleiul mai circula o perioada de timp (poate fi pompat electric) iar turbina este stationara.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

OFFTOPIC: Daca camionul este roman diesel turbina (daca exista) se mai invarte vreo 2-3 secunde maxim. La ce tolerante avem noi aia mai mai sa se gripeze.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In principiu asta se intampla la orice turbina de pe un motor de mare litraj, deci cu inertie mare... asta se intampla numai daca TUREZI LA MAXIM (adica pe la 1800-2400 rpm in cazul motoarelor mari) si apoi opresti instant.Turbinele actuale se invart pe la 80k-130k rpm si cred ca este ceva fata de 4-6k la un motor...

Cei de la Caterpillar recomanda cel putin 3 minute de mers inainte de oprire dupa ce motorul a lucrat in sarcina plina, pentru a permite transferul termic intre agentul de racire, ulei si piesele motorului. Dupa mersul in sarcina mica se recomanda un timp de 30 de secunde. De fapt pe unele motoare exista un asa zis "idle shutdown timer" care opreste motorul la un timp predefinit dupa ce ai scos cheia.

Cummins zic:

It is important to idle an engine three to five minutes before shutting it down. This allows the lubricating oil and the water to carry heat away from the combustion chamber, bearings, shafts, etc. This is especially important for engines with turbochargers.Bearings and seals in the turbocharger are subjected to the high heat of combustion exhaust gases. While the engine is running, this heat is carried away by oil circulation, but if the engine is stopped suddenly, the turbocharger temperature may rise as much as 100

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Administrator

daca ar auzi cumnatul meu ca turbina merge la 80k-130k. ar rade aiurea. Am facut cu el candva un pariu ca e asa.Sunat mecanic si i-a confirmat. Nu a crezut. Mers el la porsche (fara mine).Culmea un mecanic de acolo i-a confirmat ce vrea el sa auda. 10k-15k (perntru o turbina Garret !!). Adus teorie multa de la how stuff works (si altele). Nu crezut nimic din ce am printat. Convingeti-l domnilor si pe el ca e asa (eu o sa-i dau linkul spre topica asta). Poate e unul mai bun la cuvinte sa faca pe oricine sa inteleaga ca turbina folososeste energia gazelor de evacurare bla bla... nu mai zic, astept explicatiile altora.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Exact pariul asta il am si eu tot cu tatal meu. El zice 16K eu zic 168K. El nu crede.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • Administrator

a da. si tata socru nu crede. Pentru generatia lor e ceva peste principiile fizicii invatate. El a cam inclinat cat de cat sa creada (vazand printurile cu poze si explicatii) dar cumanatelul e incapatanat. Tine cu a lui (nu pare deloc sa fi acceptat ca mine - speram sa ajunga totusi sa zica NU dar sa se observe acceptarea). asta e.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

a da. si tata socru nu crede. Pentru generatia lor e ceva peste principiile fizicii invatate. El a cam inclinat cat de cat sa creada (vazand printurile cu poze si explicatii) dar cumanatelul e incapatanat. Tine cu a lui (nu pare deloc sa fi acceptat ca mine - speram sa ajunga totusi sa zica NU dar sa se observe acceptarea). asta e.

Parca se putea vedea numarul de rpm via climatronic...? Nu sint sigur daca tin bine minte...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu cred ca turatia turbinei poate fi citita direct de catre senzori. Indirect prin presiunea de alimentare ... poate, dar nu cred ca este afisata de climatronic in modul diag.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am gasit articolul intre timp, asa e - nu se poate vedea turatia turbinei. Se pot vedea turatia compresorului si turatia motorului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!