Jump to content

Mașini electrice - merita sau nu?


Retzius
 Share

Postare recomandată

46 minute în urmă, Rave a scris:

Ce nu inteleg si nu am inteles niciodata este de ce cei care nu cumpara sunt si cei mai vocali impotriva lucrului pe care s-au hotarat deja ca nu-l cumpara...

Discuția e mult mai amplă decât pare iar ceea ce eu zic (și alții ca mine) este faptul că ”se poartă” chestia cu mediul poluant de ICE. Nimic mai fals!  Eu n-am nicio problemă cu electricele, cine vrea își cumpără, cine nu - nu, dar să nu ni se mai servească rahatul cu mediul, salvarea balenelor, etc., că nu ține. Nu mai punem la socoteală faptul că reducerea poluării vs schimbarea acumulatorilor la 8 ani ”nu se pupă”. Aș fi curios cum se va face reciclarea peste 8 ani a unui milion de acumulatori (1 acumulator=1 mașină)... Și aici mă refer la tări puternice nu la amărășteni ca de-al de noi. Sper ca ”soluția” să nu fie ”depozitarea” acestora în diferite zone ale continentelor mai sărace că asta ar însemna ascunderea gunoiului sub preș.

Eu - clar - nu voi cumpăra așa ceva în viitorul apropiat din motive cunoscute de mulți (autonomie mică, timp mare de încărcare, stații puține). Evident, electricele au și avantaje: cuplul instant și silențiozitatea. Poate or mai fi și altele... 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si se pare ca poti sa faci acelasi lucru si cu acel Leaf care are nevoie de o baterie noua…

 

https://thedriven.io/2020/11/04/nissan-leaf-owner-upgrades-ev-battery-for-under-a3500/amp/

 

Da, preturile sunt inca mari acum, per total, dar vor scadea semnificativ pe masura ce apar mai multe masini electrice pe strazi si tehnologia se maturizeaza. Ca nu e chiar ok sa comparam preturile de service ale unei tehnologii foarte vechi cu cele ale unei tehnologii noi.

Ganditi-va ca e ca si cum ai compara schimbul de baterie la un iPhone 6, care costa mai nimic acum, fata de schimbul bateriei unui iPhone 12-13.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

9 hours ago, halamadrid said:

Daca inlocuim Tesla cu VW, intrebarile au alt raspuns?

Da.

Bateriile masinilor electrice pe plaforma MEB sunt gandite din start sa fie servisabile.

Se pot inlocui module individuale.

 

Tesla are alta abordare: oficial se face doar inlocuirea intregii baterii.

Neoficial, exista service-uri after-market care inlocuiesc module.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave  @halamadrid in 2011, am topit un piston la Scirocco'ul 1.4 tsi pe care il aveam. Cel de 160 cp, faimos pt problemele lui.

Masina iesise de 2 luni din garantie si nu mi'au acordat kulanz, pt ca intre timp facusem un schimb de ulei in afara dealerului.

Stiti cat mi'au cerut la dealerul local din Focsani, pentru inlocuirea blocului motor? 10000 (zece mii) de euro. Repet, doar blocul motor, fara celelalte acareturi. Deci se poate duce, la dealer, si pt masini ICE, o reparatie in 20k.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 12/24/2021 at 10:35 AM, gigelm5m3 said:

Sa nu mai punem ca nu se vorbeste de nr de Km. Cu siguranta sunt mult peste 300k, care la o masina ICE ar fi inseamnat 2 motoare schimbate, s.a.m.d. Repet vorbim de componente noi, preturi de reprezentanta, OE....

 

Ai avut vreo experienta nefericita cu o masina in trecut? Altfel nu imi explic o astfel de afirmatie, care e foarte departe de adevar.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

în urmă cu 14 ore, tudy_cnu a scris:

Stiti cat mi'au cerut la dealerul local din Focsani, pentru inlocuirea blocului motor? 10000 (zece mii) de euro. Repet, doar blocul motor, fara celelalte acareturi. Deci se poate duce, la dealer, si pt masini ICE, o reparatie in 20k.

 

Nimeni nu zice că nu-s costisitoare unele chestii dar la ICE ai și ”alte alternative”. La electrice, ciuciu, deoarece (momentan) doar reprezentanțele pot rezolva problemele însă la costuri astronomice.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

48 minutes ago, _R_A_D_U said:

(momentan) doar reprezentanțele pot rezolva problemele

 

Sunt sute de masini trecute de la termic la electric si tot atatea baterii schimbate, ai si mai sus un link pus de mine, pe masini electrice. Si niciuna dintre astea nu au fost facute in reprezentante.

Daca se vrea, se poate! Si or sa fie din ce in ce mai comune lucrurile astea si service-urile vor trece pe electric pentru ca sunt multi bani de facut acolo. Primul care o sa faca lucrul asta o sa aiba si cel mai mult de castigat ca "cel mai batran de pe piata". E chestie de timp, nu de "daca"...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu zic sa vorbim aplicat, in RO se poate recomanda un service independent care schimba modulele la baterii pentru masini EV, Tesla, de ex.?

Eu nu stiu, am auzit de ateliere care schimba elementi pentru Prius-urile hibride, de ex., dar nu pentru full EV.

 

La dealeri sunt doar anumiti mecanici care au training pentru a lucra la EV, proceduri pregatire masina, protectia muncii, cam asta, pentru ca ei doar schimba baterii.

Din acestia, inteleg ca nici unul nu doreste sa se aplece si pe schimbarea modulelor, dupa ce inteleg pericolele la care se expun daca gresesc un pas din procedura.

 

Unde trimitem utilizatorii de Leaf, Zoe, Tesla sa schimbe elementii?

In RO, nu afara.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave Un service ok la noi în țară care se bagă la așa ceva știi? Dacă da, spune-l! Am posibilitatea să iau aproape moka o petardă electrică cu bateria bulită. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1 hour ago, Dolfin said:

La dealeri sunt doar anumiti mecanici care au training pentru a lucra la EV, proceduri pregatire masina, protectia muncii, cam asta, pentru ca ei doar schimba baterii.

Din acestia, inteleg ca nici unul nu doreste sa se aplece si pe schimbarea modulelor, dupa ce inteleg pericolele la care se expun daca gresesc un pas din procedura.

 

Unde trimitem utilizatorii de Leaf, Zoe, Tesla sa schimbe elementii?

In RO, nu afara.

 

4 minutes ago, _R_A_D_U said:

@Rave Un service ok la noi în țară care se bagă la așa ceva știi? Dacă da, spune-l! Am posibilitatea să iau aproape moka o petardă electrică cu bateria bulită. 

 

Există posibilități de înlocuire module și la noi in țară si suntem deja câțiva care "ne aplecăm și pe schimbarea modulelor", problema e că încă în Ro nu se conștientizează costurile ce presupun chiar și înlocuirea unui singur modul din baterie, astfel că mulți renunță la mașini când află costurile, iar majoritatea ajung exportate sau in dezmembrări.

IMG_20211225_172133.jpg

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci stai sa vad daca am inteles bine.

 

1. Se ia un Tesla Model S 2013, o masina care a costat de noua intre 60-100k dolari, se foloseste timp de 8 ani, apoi se cere 20.000 dolari pentru schimbarea uneia dintre cele mai costisitoare piese de pe ea.

 

2. Se ia un VW Scirocco, o masina lansata in 2008 care a costat ~ o treime din pretul unei Tesla, iar la 3 ani de la fabricatie cand masina iese din garantie,  se cere 10.000 euro pentru inlocuirea blocului motor.

 

Rusine Tesla, ce sa zic.

Modificat de cj.Paul
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

2 hours ago, Dolfin said:

Din acestia, inteleg ca nici unul nu doreste sa se aplece si pe schimbarea modulelor, dupa ce inteleg pericolele la care se expun daca gresesc un pas din procedura.

Tendentios, ca de obicei.

Intelegi gresit. Chiar cunosc pe cineva care a schimbat pe garantie un modul la un ID3.

 

Situatia actuala cu servisarea la bateriile EV este cam cum a fost cand s-a lansat tehnologia Common Rail pe diesel si s-a trecut de la 180 bar la 1800 bar.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Baietii de pe forum posesori de Id3, peste 8 ani in loc sa schimbam bateriile pentru ca nu vor mai avea range-ul de acum, e bine de stiut ca avem alternative:

 

Facem si noi un video si le dam foc sincron, punem aici link-ul pt like si share -> numai bine ne scoatem banii pe ele din vizualizari.

 

Cam cum o facut tipul cu Tesla. Baiat destept. S-a descurcat. Publicity stunt done by the book.

 

Acesta e un pamflet si trebuie tratat ca atare. 

Modificat de cj.Paul
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Schimbarea unui modul de iD3, presupune multe unitati de manopera pe electrica, demontare/montare ansamblu baterie (are peste 400Kg), demontare/montare carcasa baterie, solutie curatat, pasta termoconductoare, material special de separatie intre modul si sasiu, cateva zeci de suruburi noi, alte suruburi speciale, uneori chiar capacul superior al bateriei, etc, etc, si evident materiale mici (5%procent din factura).

 

Imi poti indica dealer-ul care a schimbat doar un modul din baterie? Sunt curios.

Banuiesc ca este in garantie bateria, are o idee despre costul pe care l-au decontat la fabrica?

 

 

@Dementor Felicitari, este o nisa care se va dezvolta sustinut. Puneti module originale sau le desfaceti si inlocuiti elementele din ele?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Doar module originale. Costul estimativ al reparației pentru modulul din poza, ar fi ~9000 lei modul, ~3000 lei capac superior+cele enumerate de tine , ~2000 lei manopera.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1.800€/modul, 600€ piese, 400€ manopera, total 2.800€

Cum diagnosticati modulele care trebuie inlocuite?

Cate inlocuiti de obicei la o masina cu probleme?

 

O baterie noua, in functie de capacitate, model, an fabricatie, pleaca de la ~13.800€ si ajunge ~22.500€

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fiecare caz se tratează în parte. Uneori e necesara înlocuirea unui singur modul (de obicei MEB), alteori 4(E-Golf gen 1), ori bateria completă în cazurile grave.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@_R_A_D_U Nu, nu stiu! Nu am studiat problema pentru ca nu m-am lovit de ea si nici nu stau sa caut acum un lucru de care e posibil sa ma lovesc peste cel putin 7 ani cand masina va avea 8 ani. Si asta daca o sa tin masina atat! Dar sunt sigur ca pana atunci vor aparea destule pentru ca se pot face bani din asa ceva si nu cred ca proprietarii de service-uri nu vor face tranzitia asta.

 

Dar... eu nu am recomandat cumpararea unei masini electrice SH, nu una ieftina cel putin, pentru a fi folosita la drum lung, unde te intereseaza autonomia (care este legata de degradarea bateriei). Pentru o masina de oras care trebuie sa faca 20Km/zi nu cred ca este foarte relevanta o pierdere de 20% din autonomie; adica in loc de 200Km, masina sa faca doar 160Km.  Inseamna ca trebuie incarcata la 6 zile in loc de 7 zile, nu este un motiv sa nu cumperi aceea masina, daca are un pret bun. Si, iarasi, cine o poate incarca acasa sau la birou are 0 stres legat de autonomie pentru ca are la dispozitie, zilnic, 160Km pentru doar 20Km necesari. Este ideal? Nu! Dar pentru pretul corect e mai mult decat ok.

 

Cine vrea o masina de drum lung nu ar trebui sa se uite la masini electrice ieftine, pentru ca 90% sunt ieftine din cauza vechimii / degradarii bateriei. Cine vrea o masina electrica de drum lung, oricum se uita la una scumpa, pentru a avea baterie mai mare, si nu ar trebui sa se zgarceasca, pentru ca masina oricum il costa mai putin pe termen lung decat una termica. Daca nu exista bugetul necesar, nu cumparati! Nu obliga nimeni pe nimeni sa treaca la o electrica si sunt destule masini termice pe piata. Peste X ani, cand termica si-a facut treaba, incepeti iar analiza pietii si vedeti daca vi se potriveste o electrica atunci.

 

Am mai zis, electrica nu este pentru toata lumea acum! Dar cine intra in grupul ala in care o electrica e mai ok decat o termica, primeste o masina mai buna decat o termica echivalenta din mai toate punctele de vedere cu exceptia range-ului. Si cand zic echivalenta nu ma refer la Golf 6 SH vs Model 3 nou... Ma refer la Zoe vs Clio/Polo, ID.3 vs Golf (cu motoare de puteri echivalente ca nu comparam ID.3 de 205CP cu Golf 1.5 TSI 130CP manual...), ID.4 vs Tiguan etc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

https://autoblog.md/video-in-china-s-au-testat-40-de-masini-electrice-populare-la-20-de-grade-celsius-rezultatele-in-termeni-de-autonomie/

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

53 minutes ago, Rave said:

Dar cine intra in grupul ala in care o electrica e mai ok decat o termica, primeste o masina mai buna decat o termica echivalenta din mai toate punctele de vedere cu exceptia range-ului. Si cand zic echivalenta nu ma refer la Golf 6 SH vs Model 3 nou... Ma refer la Zoe vs Clio/Polo, ID.3 vs Golf (cu motoare de puteri echivalente ca nu comparam ID.3 de 205CP cu Golf 1.5 TSI 130CP manual...), ID.4 vs Tiguan etc.

Nu este adevarat. Un Golf e mult mai bine lucrat decat un ID3, scaune mult mai bune, sonorizare mult mai buna, performante mai bune la viteze extraurbane la puteri chiar mai mici, tinuta de drum samd. ID3 este mai bun la spatiu interior (dar e un monovolum si ar trebui comparat cu Golf Plus) si performante urbane. ID3 este sub noul Polo la calitatea interiorului, mergeti sa vedeti cu ochii vostri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@dercos Discutabil... Golf-ul 7 si 7.5, da, Golf-ul 8... e cam acolo cu ID.3-ul.

 

Si, din punctul meu de vedere, decat un Golf Style, 1.5 eTSI, ACT, DSG, mild hybrid, 150CP la 29.157,38 € (pret de baza); as prefera un ID 3 Pro, 58 kWh, 417 km range, 145CP la 38.392,97 € (pret de baza + jante aliaj pentru ca vine standard cu otel) care, luand in calcul prima de la stat, iese chiar mai ieftin decat Golf-ul. Limita fiind, asa cum ziceam, drumurile de max 600Km pe care le poti face cu ID.3-ul, pentru ca de la a 2-a incarcare la 50kW deja incepe sa devina plictisitor, prima trece fara sa-ti dai seama. Desi se poate face upgrade la 100kW.

 

Dotarile sunt cam aceleasi, aspectul e cam acelasi, reprizele initiale favorizeaza clar electrica (util si pentru depasiri in afara orasului si ideal in oras), usurinta in utilizare favorizeaza electrica, pana si suprafetele vitrate mai mari si pozitia la volan favorizeaza electrica pentru drumurile urbane. Golf-ul castiga doar pe extraurban, atat la autonomie cat si la cum se conduce la viteze mai mari, utile celor care frecventeaza Germania ca la noi... Practic, oricine nu face drumuri mai lungi de 600Km dintr-o bucata ar fi mai castigat luand un ID.3 decat un Golf, mai ales daca poate sa-l si incarce acasa sau la birou si, astfel, reducand extrem de mult costurile de exploatare.

 

Asta e parerea mea. Nu spun ca toata lumea ar trebui sa o ia ca litera de lege sau ceva, asa cred eu. Exceptand range-ul si vitezele mai mari de deplasare, care nu se aplica, legal, in Romania, nu vad niciun avantaj al termicei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt de acord la partea cu incarcarea mai avantajoasa, insa asta este o solutie doar pe termen foarte scurt, nu vor mai exista aceste gratuitati, momentan suntem in faza ''boema''.

In rest nu vad niciun avantaj al unei electrice, exceptand acceleratia la viteze de oras, care e de cele mai multe ori anulata in traficul bara la bara. Cand stai si te tarai ca melcul cu 5km/h prefer sa merg cu bicicleta sau pe jos 🙂

Pune-te in locul meu: nu stau intr-un oras aglomerat, nu merg bara la bara, aproape toate drumurile sunt extraurbane, masina e silentioasa la viteze de croaziera/autostrada, unde se aude exclusiv zgomotul de rulare (la fel ca la o electrica), merg mult in zone izolate, drumuri lungi samd. La un drum de 400-600km ajung cu o ora mai repede decat cu o electrica, nu stau cu stress-ul incarcarii (merge statia, e ocupata samd), pierd mai mult timp daca as baga si as scoate masina pe poarta pentru o incarcare decat un plin la benzinarie.

Ca electrica e o solutie buna strict pentru oras si drumuri scurte, de acord, dar pentru orice altceva prefer linistea (sic!) exploatarii unei termice.

 

Imagineaza-ti, pentru o clipa, ca masina ta ar avea o autonomie de cel putin 800km. Cat timp si cata relaxare ai castiga, cum i-ai privi pe cei care isi calculeaza la kilometru deplasarile, nu dau caldura suficienta sau AC vara, cauta statii pe te-miri-unde, isi tin copiii cu orele la incarcare prin benzinarii sau alte limitari inerente. Ce zici?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Tocmai din cauza asta eu tot zic ca masina electrica nu e pentru toata lumea… Acum!

 

Dar… imagineaza-ti asa: masina ta electrica are 400Km autonomie si te opresti la o benzinarie 15-20 de minute, cat sa folosesti toaleta(x3 persoane), iei o cafea, ceva de mancare, iti intinzi picioarele dupa 3-4 ore pe drum, mananci un sendvis si pleci mai departe cu inca 400 Km autonomie fara sa te intereseze AC, daca sunt suficiente statii sau orice altceva. Suna bine, nu?

 

Eh, asta este prezentul! Daca ai o Tesla si Superchargere pe drum:)) Dar peste cativa ani, cand or sa existe si statii, o sa fie prezentul pentru mai toate masinile electrice, care se vor incarca la 200kW.

Nu ai nevoie de 800Km range ci de incarcare rapida, 200-250kW, si suficiente statii pentru ca oricum 90% din oameni se opresc dupa 3-4 ore sa faca o pauza. ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

ionut.silivestru
On 12/24/2021 at 11:56 AM, _R_A_D_U said:

Discuția e mult mai amplă decât pare iar ceea ce eu zic (și alții ca mine) este faptul că ”se poartă” chestia cu mediul poluant de ICE. Nimic mai fals!  Eu n-am nicio problemă cu electricele, cine vrea își cumpără, cine nu - nu, dar să nu ni se mai servească rahatul cu mediul, salvarea balenelor, etc., că nu ține. Nu mai punem la socoteală faptul că reducerea poluării vs schimbarea acumulatorilor la 8 ani ”nu se pupă”. Aș fi curios cum se va face reciclarea peste 8 ani a unui milion de acumulatori (1 acumulator=1 mașină)... Și aici mă refer la tări puternice nu la amărășteni ca de-al de noi. Sper ca ”soluția” să nu fie ”depozitarea” acestora în diferite zone ale continentelor mai sărace că asta ar însemna ascunderea gunoiului sub preș.

Eu - clar - nu voi cumpăra așa ceva în viitorul apropiat din motive cunoscute de mulți (autonomie mică, timp mare de încărcare, stații puține). Evident, electricele au și avantaje: cuplul instant și silențiozitatea. Poate or mai fi și altele... 

https://m.digi24.ro/stiri/sci-tech/natura-si-mediu/un-start-up-suedez-anunta-ca-a-reusit-rezolvarea-unei-mari-probleme-generate-de-masinile-electrice-1734617

 

Primii au aparut .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!