Jump to content

Haldex, Torsen si alte sisteme 4x4


Iulian HondaFan
 Share

Postare recomandată

Salut,

stiu ca reactivez un topic vechi dar subiectul lui este legat de nelamurirea mea.
Urmeaza sa achizitionez o skoda octavia 1.8 TSI, 4x4, DSG, este prima masina AWD pe care o sa o conduc, pana acum am avut numai FWD.

In incercarea de a ma documenta putin despre sistemul AWD de pe octavia am primit din pacate pareri diferite de la diferite persoane/distribuitori.
Ce este unanim am inteles :) sistemul este Haldex generatia V, unde apar diferentele de opinie:
1. confuzie in folosirea termenilor, am aflat despre EDS care distribuie cuplul catre puntea spate in cazul lipsei aderentei pe puntea fata si de EDL care ar distribui cuplul intre rotile aceleiasi punti in cazul in care una dintre roti nu are aderenta, alt dealer imi spune ca nu exista EDS si numai EDL care distribuie cuplul catre puntea spate atunci cand pe fata se pierde aderenta. Din ce am mai citit, EDS vad ca apre destul de rar prin discutii, tind sa cred ca EDL este denumirea corecta

2. Viteza maxima la care actioneaza aceasta distributie a cuplului, unii spun ca ar functiona pana la 40 Km/h, alt dealer mi-a spus ca nu are legatura cu viteza si ca sistemul este activ la orice viteza, din topicul acesta am inteles ca ar functiona doar pana la 80Km/h.
Daca ar fi aceasta limitare raportata la viteza sa inteleg ca peste 40 sau 80 Km/h esti doar FWD ? Ce se intampla cand intri intr-un viraj cu 90 Km/h si pierzi aderenta pe rotile din fata mai exista vre-un transfer catre puntea spate ?
In filmultele de pe net referitoare la haldex V nu se specifica vreo viteza, imi arata doar faptul ca ori de cate ori una dintre roti pierde aderenta cuplul este transferat la celelalte fie fata spate fie la roata de pe aceiasi punte

3. XDS+ termenul asta cred ca l-am inteles corect, este folositor in curbe, franeaza rotile din interiorul curbei si distribuie mai mult cuplu celor din exteriorul curbei astfel incat asigura o stabilitate mai buna in astfel de viraje, banuiesc ca functioneaza la orice viteza. Aici nu sunt sigur daca este vorba doar despre franarea rotilor din interiorul curbei folosind ESP sau alt sistem electronic sau este vorba si interventie Haldex ce duce la marirea cuplului catre rotile exterioare, cel putin din filmuletele de pe net asa pare cand cercurile ce reprezinta cuplul din dreptul rotilor exterioare se maresc iar cele din dreptul rotilor interioare curbei se micsoreaza.

4. O ultima nelamurire se refera la distributia cuplului intre punti unde iarasi am primit informatii diferite de la dealeri diferiti, una ar fi ca
- permanent 95% fata 5% spate , cei 5% spate pentru a tine sistemul proactiv .... o alta varianta ar fi 90% - 10% oricum ar fi mai putin important, ce m-a nedumerit insa este ca unii spun ca de la 130 Km/h am distributie 50-50% tot timpul iar altii ca peste 130 Km/h este numai FWD indiferent de situatie

Apreciez orice lamurire, sugestie sau linkuri cu trimiteri la documentatii.

Multumesc si scuze anticipate pentru eventualele confuzii de termeni sau notiuni tehnice, nu sunt specialist in domeniu :)

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Zilele trecute am citit un SSP legat de sistemele inglobate de ESP in care scria ca in accelerare, TCS (controlul tractiunii) actioneaza prin EDL si anume prin franarea rotii (rotilor) care pierde aderenta, in felul acesta cuplul transmitandu-se la cealalta roata (roti). In egala masura cu actionarea EDL, pana la viteza de 80km/h, ECU (calculatorul masinii) reduce din acceleratie.

Peste viteza de 80km/h, controlul tractiunii (TCS) actioneaza cu ajutorul EDL prin franare din ce in ce mai slaba (odata cu cresterea vitezei) asupra rotii care pierde aderenta, cand, intr-un final (nu specifica viteza exacta, ci era doar un grafic), ECU doar reduce acceleratia fara a mai fi infranata roata care pierde aderenta.

Modificat de black999
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@aureliandan: oho, multe intrebari, putine date ...

Banuiesc ca vrei sa cumperi o masina noua (nu scrii asta in topic) si pornind de la haldex (care este o denumire generica, ca si xerox, delcou etc.) ridici mai multe intrebari despre sistemele masinii.  Cum functioneaza fiecare sistem al masinii gasesti aici (e in germana, click dreapta si Translate to english):

http://www.volkswagen.de/de/technologie/technik-lexikon.html

Ca sa scurtam explicatiile, haldexul (de fapt cuplajul central) este un ambreiaj multidisc pilotat electronic, care cupleaza puntea spate la cardan (la masina care te intereseaza de tine). O face atunci cind electronica considera acest lucru ca fiind oportun (anomalii de rotatie ale rotilor fata, anomalii de giratie, anomalii de acceleratie etc.) si nu are limita de viteza. Totul se petrece automat si oarecum insesizabil. In rest masina este preponderent FWD (majoritatea surselor zic 95% fata/5% spate). Spre deosebire de alte marci, la VW (cu exceptia unor modele Touareg, Amarok si Porsche Cayenne) cuplajul central nu se poate bloca complet la comanda manuala.

 

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@black999, multumesc, deci inteleg ca exista totusi un control al distributiei cuplului chiar si peste 80 Km/h. Am mai gasit intre timp niste info la skoda pe site, EDL pentru tractiune fata (FWD) activ pana la 40 Km/h iar pentru AWD EDL activ pana la 80 Km/h, la descrierea XDS+ nu se specifica o limita de viteza.

@vdragos, multumesc pentru link si info, da am inteles cum functioneaza haldexul, fiind vorba de acel ambreiaj inteleg ca poate transfera cuplu puntii spate si o poate face in diferite proportii in functie de necesitate.
Ce inteleg eu este ca transferul se face in mod egal catre ambele roti ale puntii spate, daca de exemplu consideram ca sistemul la un moment dat decide ca este nevoie de 50-50%, in spate fiecare roata primeste 25%, daca una din roti, sa spunem din spate, nu are aderenta, EDL-ul franeaza acea roata  si ... aici ma "confuzez" putin... in majoritatea interventiilor pe forum se spune ca se transfera cuplul catre roata cu aderenta, eu insa inteleg ca .... in cazul nostru... roata cu aderenta din spate ramane cu 25% iar cealalta datorita infranarii se comporta ca si sum ar pierde din cuplu. Inteleg bine ? Cu alte cuvinte dupa intelesul meu roata cu aderenta nu primeste mai mult cuplu decat acei 25% distribuiti de haldex puntii spate in mod egal celor doua roti.

Da, masina este una noua, comandata deja, Octavia 3 FL, 1.8 TSI, 4x4 DSG6

La punctul 4. stiti ceva de vreo setare software pentru viteze mai mari, cum ca de ex peste 130Km/h distributia este 50-50% sau din potriva numai fata, 95-5%
Logica imi spune ca ar trebui sa ramana 95-5% si sa se schimbe in functie de necesitati dar ma gandesc ... find o optiune software este posibil orice.

Multumesc

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Puntile au pe ele diferentiale deschise deci cuplul intre rotile aceleiasi punti nu va fi niciodata egal decit pe drum drept si doar pur teoretic. EDL corecteaza din frine aceasta repartitie variabil functie de cerinte, algoritmul software si indicatiile senzorilor. Depinde ce face masina: gireaza, frineaza, patineaza etc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

salut Grup:) de curand am achizitionat un golf 5 4 motion din 2007 germania,spre surprinderea mea a inceput sa imi faca un pic cam urat ceva la puntea spate(imi ia din putere pur si simplu,face un uruit urat si in momentul acela nu o mai accelerez si o scot pe liber repede imi este frica ca se rupe ceva in grupul haldex)...am vazut discutiile voastre pe forum si sunt de mare ajutor:)....in treapta  a 2,3 chiar a 5 pana in 3000 de ture face 

nu stiu ce sa ii fac

sapt viitoare m.am programat sa ii schimb uleiul la haldex si filtru haldex si sper sa scap:)))) de problema 

imi puteti da o parere:)

Modificat de FLORIN05
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sunt mari sanse sa fie flansa dintre cardan si haldex.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut.

 

De cate zile am schimbat uleiul la Haldex la reprezentanta si am constatat de atunci (nu stiu daca si inainte se auzea) ca se aude un sunet ciudat. Mai exact, plec de pe loc, si dupa ce se schimba treapta din a 1a in a 2a, acul turometrului scazand sub 1000 rpm, se aude parca pe fundal un motoras electric care ar da semne de oboseala. Zic asta pentru ca se aude ca un cooler de la o unitate PC putin descentrat si imbibat cu praf. Se aude foarte putin, timp de 2-3 secunde, dupa care se opreste.

 

Nu stiu de ce sa leg sunetul respectiv ... ca de Haldex (ca abia am schimbat uleiul si poate n-au pus ceva cum trebuie inapoi), sau poate altceva, sau poate se auzea si inainte si n-am bagat eu de seama (desi ma indoiesc). Are cineva idee ce ar putea fi acel sunet?

 

Mentionez ca masina este automata (DSG) si cu tractiune 4x4 (Passat CC).

Modificat de Alungatu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Alungatu pune mana pe motorasul de la haldex cand se aude asa face si la mine se aude pt max.10sec face pauza cred ca e pe duca nu stiu sigur cum functioneaza pompa aia daca trebuie sa lucreze permanent sau cu intermitenta si eu am schimbat uleiul acum cateva zile dar la mine facea si inainte .Poate ne lamureste cineva cum functioneaza sistemul haldex.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Unde e locat acel motoras?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

pe grup spate in lateral arata ca un motoras electric in carcasa metalica.(dai in google)poza cu pompa haldex pt recunoastere.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

salut,,, (Sunt mari sanse sa fie flansa dintre cardan si haldex.) JUSTIN91

DIN CATE STIU FLANSA DINTRE CARDAN SI HALDEX SE SCHIMBA NUMAI DACA CUMPERI TOT CARDANUL,daca schimb flansa (doar ea ca si piesa) s.ar putea sa nu mai fie echilibrata ca de fabrica si o sa bata rau la viteze mai mari:-)

sapt viitoare o sa ii schimb uleiul sa vad daca mai face dupa...sper sa scap ieftin:)))

revin cu poze:)))

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut.

 

Eu am aflat intre timp, se pare ca nu e de la Haldex, banuiala celor din reprezentanta se indreapta catre un rulment ceva, pe partea mecanica, in cutia de viteze. Urmeaza s o las la ei sa vedem exact ce e. Dubios totusi ca am inceput sa aud sunetul dupa ce am inlocuit uleiul in Haldex

Modificat de Alungatu
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

salut grup...ati rezolvat problemele cu haldexul...eu nu am scapat de socul respectiv

help nu ii dau de cap

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 6/15/2017 at 2:30 PM, FLORIN05 said:

salut,,, (Sunt mari sanse sa fie flansa dintre cardan si haldex.) JUSTIN91

DIN CATE STIU FLANSA DINTRE CARDAN SI HALDEX SE SCHIMBA NUMAI DACA CUMPERI TOT CARDANUL,daca schimb flansa (doar ea ca si piesa) s.ar putea sa nu mai fie echilibrata ca de fabrica si o sa bata rau la viteze mai mari:-)

sapt viitoare o sa ii schimb uleiul sa vad daca mai face dupa...sper sa scap ieftin:)))

revin cu poze:)))

Pai daca stii asa bine de ce mai pui intrebari? incearca sa scrii fara majuscule, se asociaza cu tipatul ;)

Uite ca se gaseste si separat https://www.epiesa.ro/articulatie-cardan-lemforder-3577101-idprod-99928028.htm, iar inlocuirea ei nu iti da nici o vibratie. Dar ai fi aflat asta daca mergeai si la mecanic si nu vorbeai doar "CATE STII TU"

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!