Jump to content

Calcul valoare dauna totala - RCA


Perspective
 Share

Postare recomandată

Buna seara,

Am o nelamurire in ceea ce priveste calculul coeficientului de uzura dupa noua lege (deci NU Ordin 14/2011, care am inteles ca nu mai este valabil) si va rog sa ma ajutati.
In caz de dauna totala cum se calculeaza, mai exact, valoarea autovehiculului la data producerii accidentului? Care este procentul de uzura per an?
Din cate am mai citit pe net, se pare ca aceasta este noua lege: http://www.asfromania.ro/legislatie/legislatie-sectoriala/legislatie-asigurari/legislatie-secundara-csa/norme-csa/399-2014/3275-norma-nr-23-2014-privind-asigurarea-obligatorie-de-raspundere-civila-pentru-prejudicii-produse-prin-accidente-de-vehicule

Multumesc anticipat!

Modificat de Perspective
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In noua norma ASF 23/2014 s-a eliiminat calculul valorii reale plecand de la pretul de nou . Valoarea reala, adica valoarea maxima de despagubire reprezinta valoarea de piata. Din pacate inca nu exista sisteme de specialitate bine puse la punct pentru piata din Romania asa ca va fi o mare bulibaseala care va crea un mediu favorabil abuzurilor si tergiversarilor . 

Esti in situatia asta, ai un caz concret ? Da mai multe detalii si vedem ce e de facut !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In caz de dauna totala cum se calculeaza, mai exact, valoarea autovehiculului la data producerii accidentului? Care este procentul de uzura per an?

 

 

Nu cred ca mai este un mod de calcul general, depinde de fiecare firma de asigurari, cum calculeaza, catalogul SCHWACKE nu prea mai e de actualitate, firmele iti dau 70-80 din valoare asigurata pe anul respectiv (valoare e trecuta pe contract si in functie de asta ai prima de asigurare care trebuie s-o platesti) + epava sau 80-90 fara epava. Dar repet, depinde la ce firma e asigurata masina.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Colegul se refera la dauna pe RCA, la  Casco modalitatea este trecuta in contract !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Colegul se refera la dauna pe RCA, la  Casco modalitatea este trecuta in contract !

Da, despre RCA este vorba. Nu am Casco.

Ok, sa va povestesc asa, in mare.

Acum cateva zile a intrat unu' in mine, el fiind in depasire pe linie continua. Impactul nu a fost foarte violent, viteza fiind mica, dar a fost destul de puternic ca sa-mi buleasca partea din stanga fata si sa-mi faca roata aproape patrata. Cert este ca nu am putut sa urnesc masina de acolo decat pe platforma.

Ne-am inteles amiabil, am mers la asigurator (asigurarea lui fiind incheiata de firma la care acesta era angajat sofer), iar masina am dus-o in service pe platforma.

A doua zi, asiguratorul s-a deplasat la service-ul respectiv pentru a face fotografii, pentru a constata dauna etc. A cerut apoi si o evaluare din partea service-ului respectiv, urmand sa stabileasca cum/unde va incadra dauna. M-a chemat la sediu, am semnat constatarea lui si mi-a spus ca asteapta si devizul service-ului.

Am fost din nou la service sa vorbesc cu cei de acolo, mi-au confirmat ca asiguratorul a venit sa constate dauna si mi-au mai zis ca asiguratorul le-a spus ca dauna se cam apropie de nu stiu ce plafon (probabil e vorba de acel 75% din valoarea masinii) si ca s-ar putea sa se incadreze la dauna totala si ca despagubirea ar fi cam 2600-3000eur. Asta mi-au spus cei de la service, ca asiguratorul nu mi-a mentionat nimic despre asa ceva.

Eu am cumparat masina de noua din tara acum 7 ani, sunt unic proprietar, am dat ~11000 eur pe ea, are ~75000 km. Masina nu a avut nicio problema inainte de accident.. deci era intr-o stare excelenta. Nu a fost forjata (puteti deduce asta si din totalul de km... am sub 15000km per an) si nu pot sa cred ca valoarea ei la ora actuala este de doar 3000 eur. Daca luam un procentaj de 75% din valoarea asta... va dati seama ca sunt sanse mari sa mi-o incadreze la dauna totala. Mi se pare de-a dreptul scandalos; nu mai spun ca eu n-am avut nicio vina in accidentul cu pricina, asigurare le platesc de atatia ani etc.

Deocamdata nu am ce sa fac decat sa astept si constatarea service-ului si apoi sa ma duc din nou la asigurator sa vedem care este concluzia. Conform noii legi, asiguratorul este obligat sa-mi prezinte metoda de calcul folosita pentru evaluarea pagubelor, cum s-a ajuns la costul x, cum au incadrat-o la dauna totala etc. De aici si curiozitatea mea in ceea ce priveste modul in care ei calculeaza paguba + uzura anuala. Abia astept sa vad care este concluzia. Oricum.. din cate vad eu.. o sa fie cu cantec.

Modificat de Perspective
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Avand in vedere ca dauna e din 2015 despagubirea se va calcula conform noii norme 23/2014 . In aceasta norma calcului valorii maxime de despagubire este bagat intr-o mare ceata care ii va permite mai usor asiguratorului sa faca abuzuri. Valoarea masinii la data accidentului se raporteaza la valoarea de piata. La noi inca nu se gasesc sisteme de specialitate bine puse la punct care sa reflecte corect valoarea de piata a unei masini sh si va fi o mare bulibaseala . 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 

Colegul se refera la dauna pe RCA, la  Casco modalitatea este trecuta in contract !

Da, despre RCA este vorba. Nu am Casco.

 

 

Pai atunci sa modificam titlul sa se inteleaga ;)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

din cate stiu eu, cum era pana acum:

 

1.faci casco...e un catalog care zice ca masina ta la ora actuala mai valoreaza de ex 5000euro (vechime, uzura, dotari, bla bla).

 

2.daca e dauna si trebuie evaluata masina pe RCA de la vinovat, intervine alt catalog care zice in aceasi zi cu evaluarea de mai sus ca masina ta mai valoreaza 3500 euro (nasol nu?) .

 

deci totul e facut pt ei, nu pt tine. evaluarea pt casco e facuta sa iti ia procentual mai multi bani pe polita casco, pe cand evaluarea pt reparatii/dauna totala pe RCA e facuta sa iti dea cat mai putini bani.

 

frumos nu?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mai jos este textul care reglementeaza valoarea vehiculului la data accidentului, valoare ce nu poate fi depasita in cazul reparatiei ! Avand in vedere ca la noi inca nu exista "sisteme de specialitate" bine puse la punct in raport cu valorile de piata ale masinilor sh legislatia lasa loc unei portite . Totul este sa ai cheia sau sa stii sa o folosesti !

Oricum , pentru o despagubire corecta va trebui din ce in ce mai des sa se apeleze la instanta .

 

Art. 52. – (1) Valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileşte pa baza valorilor de piață ale unor vehicule de aceeași marcă, tip, model, caracteristici tehnice și dotări, an de fabricație, având un parcurs în kilometri şi o stare de întreţinere comparabile.

(2) Valoarea de piață a unui vehicul se stabilește pe baza sistemelor de specialitate pentru evaluarea vehiculelor înmatriculate permanent în România, precum şi în baza oricăror documente prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit.

(3) În cazul vehiculelor înmatriculate în alte state sau a celor care nu sunt înmatriculate permanent în România, valoarea vehiculului la data producerii accidentului se stabileşte pe baza valorilor de piață din statul în care vehiculul este sau a fost ultima dată permanent înmatriculat, precum şi în baza oricăror documente prezentate de către partea prejudiciată în dovedirea prejudiciului suferit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Salut

 

Am un caz concret. M-a accidentat un baiat in data de 24.12.2014  Masina mea a fost incadrata ca fiind dauna totala. Astazi am fost la sediul lor si mi-au comunicat valoarea despagubita: 3184 lei adica 711 euro la cursul bnr din data producerii accidentului. Mi-au aratat si cum au ajuns la valoarea aceasta:

Au cautat niste anunturi cu masini asemanatoare (an de fabricatie apropiat (1999), km "apropiati" - masina mea are 90 mii iar masina care a stabilit valoarea de piata are 150mii...) pe autovit.ro. Au selectat 3 anunturi, 1200 eur, 1000 eur respectiv 950 eur. Nu stiu cum au ajuns la concluzia ca masina mea ar avea valoarea de piata cea mai mica dintre cele 3, adica 950 eur. (parerea mea e ca era mai corect sa faca o medie dintre cele 3...). Din 950 eur au stabilit ei ca as avea dreptul la 950*0.75=711 eur + epava. Aici, mie nu imi e foarte clara legea. De ce se scad 25 % din valoarea masinii? In lege scrie asa:

"Prin valoare rămasă se înţelege valoarea acelor părţi din vehicul rămase

neavariate, demontabile şi valorificabile, cuprinsă între 0,1% şi cel mult 25% din
valoarea vehiculului la data producerii accidentului. În cazul unei daune totale, dacă
persoana păgubită face dovada radierii din circulaţie a vehiculului avariat şi a
valorificării integrale a acestuia către o societate specializată în dezmembrarea şi
reciclarea vehiculelor, valoarea rămasă este cea menţionată în documentele fiscale
justificative eliberate de societatea respectivă, fără a putea depăşi 25% din valoarea
vehiculului la data producerii accidentului."
De aici eu inteleg ca daca duc masina si o radiez, si o vand la dezmembrari pe 1 leu, societatea de asigurari ar trebui sa imi dea valoarea de piata a masinii (care ma gandesc sa o contest cu alte anunturi de pe site-uri de vanzari auto) - 1 leu. Corect? 
Daca ma poate lamuri cineva de ce scad ei 25 %, dau o bere :D 
Modificat de shy
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce asigurare? Astra? Stabilirea valorii masini de pe autovit...e f. tare :) :) :) :D

Modificat de szrobik
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Legea spune ca epava se evalueaza lan 25 % din valoarea reala DAR, daca faci dovada ca ai dus masina la un CENTRU SPECIALIZAT IN DEZMEMBRARE SI RECICLARE (atentie !!! Nu orice parc de dezmembrari are autorizatie de RECICLARE , chiar foarte putine) si este de preferat REMATUL valoarea epavei va fi cea din bonul pe care il vei primi de acolo . 

In acesta sunt trecute anumite scazaminte  si taxe de dezmembrare si selectare a subansamblelor si valoarea primita este foarte mica, cateva sute de lei. Atentie daca dezechipati masina inainte sa o predati trebuie sa aveti in vedere faptul ca in bon greutatea totala sa se apropie de cea din talon si neaparat pe acest bon sa se treaca si seria motorului sau sa se specifice clar daca nu este lizibila !

Modificat de kosfunny
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@kosfunny

in vechea lege probabil ca era clar. Eu am citit doar noua norma postată mai sus și acolo nu scrie nimic cum ca epava rămâne la mine și este evaluată la 25% iar asiguratorul trebuie sa mă despăgubească cu 75% din valoarea stabilită. Poți sa dai un link spre aceasta informație?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut

 

In noua lege nu este ceva clar cum era pana acum. 

In vechea lege se proceda in felul urmator:

 - se identifica masina in cataloage de specialitate (de obicei Schwacke) dupa mai multe criterii (model/submodel, motor, putere, dotari...) pentru aflarea valorii de nou sau daca clientul avea factura de nou de la dealer se pornea calculul de la acea valoare.

 - se stabilea starea masinii si se incadra la una din cele 3 stari: buna, medie sau satisfacatoare (in functie de km, starea generala a masinii...)

 - se stabilea varsta masinii la data producerii evenimentului

 - conform varstei si starii masinii rezulta coeficientul de uzura (tabelul cu coeficienti de uzura sunt publicati in monitorul oficial legea 136/1995 cu completarile si modificarile ulterioare si toate soc de asigurari lucrau dupa acel tabel cu coeficienti)

 - la valoarea de nou (VN) se aplica coeficientul de uzura si rezulta valoarea reala (VR)

 - din valoarea reala se scadea valoarea epavei (VE) si rezulta valoarea maxima a despagubirii (VMD)

 - daca val de nou era luata din factura care era in lei automat la sfarsit VR si VMD rezulta tot in lei, dar daca VN era luata din catalog, acolo preturile sunt in euro la sfarsit totul se transforma in lei la cursul BNR din data evenimentului

VN * coef uzura = VR - VE = VMD

 

Daca valoarea devizului facut de service depasea VR atunci masina se declara dauna totala si clientul avea 2 variante:

 1 . nu mai repara masina si lua VMD (epava ramanea la client)

sau

2 . clientul lua hotararea sa repare masina, doar ca soc de asigurari platea max suma de VR iar daca reparatia depasea aceasta suma (VR) clientul trebuia sa plateasca acea diferenta si avea posibilitatea sa il dea in judecata pe vinovat, efectiv pe soferul ce a produs evenimentul si sa plateasca acesl sofer din buzunarul lui acea diferenta (societatea de asig nu mai putea fi obligata de instanta sa plateasca si acea diferenta daca calculul VR si VMD erau corecte si a platit la service/client partea ei adica VR)

 

Lucrurile erau clare iar valorile nu puteau diferii f mult, in schimb acum lasa loc de interpretare.

 

A nu se face confuzie ce se intampla cu masina (epava) in cazul daunelor pe RCA vs CASCO

Pe RCA de fiecare data epava ramane la client in schimb la CASCO sunt 2 variante:

1 . ramane la client (VE se stabileste conform contract - de obicei 25% din SA - suma asigurata)

sau 

2 . soc de asigurari scoate epava la licitatie si o vinde  - in acest fel asiguratul pana la sfarsit primeste val asigurata SA (o parte de la cumparatarul epavei iar diferenta pana la SA de la soc de asigurari)

Astea in linii mari deoarece din SA se mai scad fransiza si ratele pana la sfarsitul politei...(daca sunt)

 

@ danubius

 sumele difera deoarece coeficientii de uzura difera

La RCA toti asiguratorii lucrau dupa aceeasi coef de uzura in schimb la CASCO fiecare societate are tabelul ei de uzura si automat valorile rezultate difera.

De aceea in cele mai multe cazuri daca ai casco cel mai bine in caz de dauna totala sa mergi pe casco decat pe RCA.

Valorile pe casco sunt mai mari decat pe RCA

 

 

Ce am spus mai sus este in linii mari.

 

Numai bine si fara evenimente

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@kosfunny

in vechea lege probabil ca era clar. Eu am citit doar noua norma postată mai sus și acolo nu scrie nimic cum ca epava rămâne la mine și este evaluată la 25% iar asiguratorul trebuie sa mă despăgubească cu 75% din valoarea stabilită. Poți sa dai un link spre aceasta informație?

 

 

Nu scrie ca ramane la tine in schimb scrie ca daca duci epava la un centru autorizat in reciclarea vehiculelor valoarea epavei va fi egala cu suma primita de acolo .  Daca nu faci dovada predarii la Remat epava se calculeaza ca fiind 25 % din valoarea reala a vehiculului la data accidentului !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 year later...

Rog ajutor! Golf 4 variant 2003, ma loveste unul lateral, deschis dosar pe rca-ul lui, constatari etc, se trimite dosar cu val aprox reparatii 12000 ron. Bucuresti da raspuns dauna totala. Masina ar fi reparabila in regie proprie(stalp central si prag stanga indoite dar indreptabile, portiere stanga de inlocuit, vopsit toata stanga etc). La ce suma sa ma astept ca prop din partea asig sau cam ce suma ar fi decenta pt mine? Aproximativ, desigur. Multumiri.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 years later...

Salut! Un ajutor va rog, am fost lovit de cineva cu spatele, mi au fost avariate farul bara, aripa, capota, si ce o mai fi la interior, am facut constatarea amiabila, a venit expert a facut masuratorile si foto la ambele masini am completat declaratiile cu acte cu tot ce trebuie, a fost trimis dosarul la București, si dupa vreo 5 zile am primit o înștiințare de la firma de asigurari ca nu pot sa imi dea un raspuns si ca continua cu expertiza. Care ar fi pasi care trebuie sa ii fac eu, masina o am in fata casei. Ar trebui sa o duc la service sau sa astept sa vad ce răspuns imi da firma de asigurări, cum se procedeaza!? Firma este euroins, mi au zis ca pot dura pana la 90 de zile investigațiile. Va rog un sfat, multumesc. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca ai nevoie de masina platesti tu pe cineva sa faca expertiza si dupa aia le ceri bani.Si eu am asteptat exact 90 de zile,nu am primit bani decat la expirarea termenului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  Daca este suspiciune de frauda legea spune ca pot amana plata cu 90 zile. Firmele neserioase baga acest pretext-care in final nu se confirma, ca sa amane plata.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci nu imi ramane decat sa astept

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu neaparat,faci o plangere la ASF,sa vezi cum incep sa se miste baietii

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Autoritatea Supraveghere Financiară

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Confirm si eu, la EuroIns a durat peste 3 luni aprobarea dosarului desi aveam PV dat de politie. Multe minciuni de la inspector, call-center, multe multe probleme. La ASF cel mai probabil vei primi acelasi raspuns, trebuie sa astepti 3 luni pana la finalizarea analizei dosarului, pentru ca asta scrie in normele ASF.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!