Jump to content

Probleme circuit racire


Viorel C
 Share

Postare recomandată

Indraznesc sa mai deschid un topic referitor la sistemul de racire, desi mai este unul dar care este limitat la ventilatie.

Banuiesc ca ati ghicit, am din nou am probleme cu racirea - paradoxal acum iarna. Cum se manifesta:

- Cind a fost ger, la sub -10C pornea foarte greu, dupa care, in citeva minute acul de la temperatura apa se ducea relativ repede catre maxim de scala , dupa alte citeva minute cobora si intra in normal. In paralel am constatat o presiune f. mare pe furtunul dintre chiulasa si radiator si in vasul de expansiune. Fenomenul nu se manifesta intotdeauna, dar am asociat pornirea grea de acel fenomen (obligatoriu de cite ori a pornit greu, facea si figura cu acul si presiunea).

- de cind s-a mai incalzit vremea, porneste normal, se incalzeste normal, dar dupa un timp, ma trezesc ca acul pleaca de la jumate, se duce spre maxim, in paralel cu racirea aerului dat de ventilatie. Recent, cea mai clara faza mi-a facut-o la o plimbare pina la Predeal, cind a mers normal pina la intoarcere, la intrarea in Bucuresti, cind stind la coada de la aeroport Baneasa, a reinceput cosmarul. Pina sa ajung acasa, in Berceni, acul a batut cap de scala, apoi a inceput sa clipoceasca ledul de apa cum ca nu mai am apa si intr-un final sa inceapa si buzzer-ul de la ulei sa-mi "sopteasca" ca totusi "e groasa". A trebuit sa ma opresc si sa o las sa se raceasca putin. Acasa am constatat lipsa a cam jumate din apa.

Nici fenomenul asta nu se petrece mereu, nu este regula.

In weekend-ul trecut fiind mai cald, m-am apucat sa vad ce si cum. Ce am facut:

- intai m-am luat de ventilator, cel care n-a catadicsit sa faca nici un gest. Am gasit firul pe care vine +12V la termocupla rupt pur si simplu. Eu ma asteptam sa gasesc unul din pinii conectorului iesit ca n-ar fi fost prima oara.

- Am inlocuit bushonul de la vasul de expansiune. Asta este al treilea.

- La verificare curele, dezastru : surubul de fix de la alternator l-am scos...cu mina. Mai jos, la fulia de servo surubul intinzator era nestrins. Fulia era la maxim in sus deci pe intindere minima pentru cureaua respectiva.

Ambele curele erau slabite, practic cea de servo era netensionata. Pentru acestea trebuie sa-i multumesc mecului cel care le-a inlocuit ultima oara toamna trecuta. Se pare ca a uitat sa regleze si sa stringa...

Asta-i ce-am reusit duminica. De surubul intinzator de la fulia servo pe care l-am rupt nu va mai spun...Era curbat nu stiu din ce motive, iar cind am umblat la el a cedat nervos.

Acum intrebarile mele:

- A mai patit cineva un comportament asemanator ? Care a fost sursa problemei ?

- Ce am gasit eu pina acum (ma refer la curele in special) poate genera atare comportament al racirii ? N-as vrea totusi sa ma mai apuc si de termostat - trebuie data jos pompa... Asa-i la TD...Sau se poate si fara ?? In contra cu mine cineva mi-a zis ceva de garnitura de chiulasa, desi n-am gasit ulei in apa sau invers. Sper sa n-ajung acolo.

- Uitindu-ma la fulii, am observat ca cele de pe pompa de apa sunt decalate fata de celelalte - sunt mai in exterior. Are cineva idee care ar fi motivul ? Oare nu-i pompa care trebuie ? A fost schimbata si asta tot toamna trecuta, dar desteptul ala de mec nu mi-a zis nimic ca ar fi in neregula.

Ce mai vreau sa fac:

- sa dau jos radiatorul si sa verific daca nu cumva este infundat. O sa verific si celelalte furtune, sa nu fie infundate.

- eventual sa schimb si termostatul, iar daca pompa-i vinovata de decalajul fuliilor atunci s-a rezolvat: schimb cu totul !

Cam astea mi-au venit in minte. Poate mai aveti si voi alte cauze posibile.

Deocamdata sunt pieton, pina nu rezolv problema din radacina nu mai merg cu ea. Am reinvatat cum se baga cartela la metrou - nu rideti ca uitasem !

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu stiu cum e pozitionata pompa de servo exact, dar la mine fara servo termostatul se demoneaza de dedesubt. Nu implica nimic demontat in afara de furtunul acela si capacul care il mascheza in pompa de apa.

Becul acela de apa teoretic incepe sa clipeasca si la temperatura prea mare a lichidului de racire. Cum zici ca nu mergea ventilatorul, la statul in trafic e prea posibil sa se fi supraincalzit si sa-ti arunce apa/aburi pe langa busonul de la borcan. Busonul are o supapa in el. Iar lipsa de apa din circuit din experienta mea am vazut ca determina lipsa circulatiei apei prin radiatorul de habitaclu, care este cel mai inalt nivel dupa borcan evident => caldura ioc in masina.

Cauza incalzirii e clara zic eu. Firul acela intrerupt. Mai ales ca ai venit de la drum lung cu masina incalzita si ai ramas blocat in trafic. Am obs si eu cand dadeam lectii de condus la pretena in poligon cand merge destul de incet la relanti intra periodic ventilatorul.

O alta problema ce trebuie sa o rezolvi ar fi fuliile. trebuie aliniate. Poate fi pompa, sau poate ti-a pus o fulie nepotrivita, sau nu ti-a prins-o bine. Asta nu stiu sa-ti zic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O sa ma uit si eu mai exact cum sta treaba cu termostatul. Eu cind am zis de dat jos pompa, m-am bazat exclusiv pe ce mi-au zis altii.

Fulia de la servo este cea mai de jos, nitel lateral fata de cea de la pompa de apa. Este foarte nashpa cind iei apa pe curea, de la o balta de pilda, - patineaza pe fulie si brusc volanul devine tzeapan in plin mers.

Ventilatorul cred ca l-am rezolvat radical - tot duminica - am facut si eu o comanda manuala in paralel cu termocuplul printr-un buton basculant montat pe bord. Butonul este identic cu cel de dejivrare haion. Asta plus ledul pe care l-am pus asta vara la un alt incident cu ventilatorul si care-mi indica atunci cind functioneaza (ventilatorul). Prin acest led mi-am dat seama ca ventilatorul a fost mort in plimbarea povestita mai inainte.

Pina nu rezolv problema cu alinierea fuliei de la pompa de apa nu vreau sa mai merg cu ea. Daca n-o rezolv, voi avea permanent probleme cu rulmentul pompei si cu curelele (se vor deteriora accelerat).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

revin si eu cu o intrebare pe topicul tau

la diesel indicatorul pe ceas unde trebuie sa fie la jumatate pana in jumatate si cand intra electroventilatorul

eu am observat ca la mine intra cand a ajuns la 3/4 apa

ce spui tu referitor la fulia de apa din cate inteleg ea nu este alineata cu cea de la motor ? sau cu cea de la alternator?

si problema cu electroventilator e de cautat

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

eu cred ca cel mai probabil ar fi patinarea curelei: cureaua patineaza->pompa nu recircula lichidul de racire in motor-> temperaturi mari in circuitul de racire, fierbe lichidul->presiune mare in circuit->pierderi pe la etansarile slabe. cind pompa este invirtita normal nu apar simptomele. cred ca transmisia cu curele ar trebui pusa la punct. interesant de vazut in final cum s-a rezolvat treaba

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@buum

Asa-i. Din cite stiu acul trebuie sa stea ferm undeva la mijlocul scalei, adica vertical. Mai pot fi mici abateri stinga / dreapta. Electroventilatorul ar trebui sa intre in actiune, cel mai frecvent, de pilda vara cind esti prins in trafic si stai la ralanti minute bune (minim 10 - 15min). La mine intra in functie (atunci cind binevoia), undeva intre 1/2 si 3/4, cam la jumatatea distantei.

Este vorba de fulia de la pompa de apa, care e antrenata si de cureaua de alternator si de cea de servo (are doua fulii pe ea). Pe linga aste amai sunt: 1 pe alternator, 2 pe arbore si una pe servo.

Cele doua de pe pompa apa nu sunt aliniate cu celelalte (astea intre ele sunt OK).

@larson

Si eu m-am gindit la asa ceva in momentul in care am vazut in ce hal erau curelele. O sa vedem dupa ce le schimb din nou. Dar as vrea sa fac totul ca lumea, ca sa nu mai reumblu peste o luna (ma omoara alinierea aia intre fulii).

Cineva mi-a zis principial: ori racirea "nu-si face circuitul", ori probleme cu garnitura de chiulasa.

- "Nu-si face circuitul" - cel mai probabil:

- ori trage aer fals pe undeva, impiedicind si aerisirea.

- ori zic eu acum dupa ce-am "bagat nasul" putin ce-i drept, curelele pur si simplu netensionate.

- Garnitura de chiulasa: asta vara cind nu mi-a pornit ventilatorul, fiertura in final, garnitura kaput.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

da jos curelele si verifica daca nu ai joc pe pompa si din cauza asta sa nu stea curelele intinse si sa oscileze

este o parere daca as vedea as putea sa-mi fac o idee mai buna

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Continui cu ea in weekend de va fi vreme cit de cit. Pina atunci vroiam sa aflu despre motivul pentru care exista acea decalare in plan vertical a fuliilor de pe pompa fata de celelalte si eventual daca se poate si cum se face o realiniere. Dar vad ca nu s-a lovit nimeni de problema asta !?!

Fuliile de pe pompa sunt ferme pe pozitie, n-au joc axial. Masina sta si zace in garaj fara curele. Asa a ramas din weekend.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cu decalarea fuliilor nu e in regula. E ciudat, nu inteleg cum se pot decala. Tu zici ca cele de pe pompa de apa sunt mai aproape de lonjeron, si cureaua sta oblic putin?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da. Daca privesti de sus, in plan vertical, ambele fulii ce sunt pe pompa de apa sunt in alt plan (mai exterior adica mai apropiate de roata) fata de toate celelalte, care-s OK intre ele. Abaterea este cam de exact o latime de fulie. Banui ca asa este de cind o am dar n-am vazut si nici stiut.

Asta mi se pare mie un motiv solid pentru curelele si rulmentii de la pompa de apa care cedeaza cam repede. Am schimbat in trei ani, cca 32k km parcursi, de trei ori curelele si de doua ori pompa. M-am luat de ele, pornind de la problema initiala si de la chitzaiala caracteristica pe care-l faceau acum chiar si cu volanul "drept". Surprizele s-au tinut lant...

Nici eu nu mai inteleg. Daca nu-i alt tip de pompa (una mai "bombata") si nu cred pentru ca m-am uitat pe ETKA si nu-s decit doua modele pentru toata gama de mk2, din care una e numai pe 1,05 si 1,3 benzina, atunci ce-ar mai putea fi ? Cred ca numai daca o dau jos, poate mai aflu ceva.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Viorel_C ai spus undeva mai sus k iti porneste ventilatorul undeva intre 1/2 si 3/4. Pentru asta crek ar trebui sa schimbi termocupla care este 65 ron (atat am dat eu pe ea) si intra prima treapta undeva la 3/4 (98 grade si coboara pana pe la 90) si a doua putin mai sus (105 grade si coboara pana la 98). Eu am schimbat-o pt k mie nu imi mai pornea deloc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

adica e normal sa intre la 3/4 pe ac ventilatorul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Da cam pe acolo ar trebui sa intre. Eu am fost mereu de parere ca temperatura de intrare in functiune este la limita si am incercat sa inlocuiesc cu ceva care deschide mai repede, la o temperatura mai mica. Se pare ca nu exista o astfel de termocupla, care sa se potriveasca perfect cu originala si sa difere doar temperaturile de cuplare / decuplare, asa ca m-am lasat pagubas. Vedeti toata discutia la

http://vwforum.ro/index.php?showto...45&hl=vine+vara

Eu am inlocuit pina acum vreo doua termocuple: la niciuna n-a fost problema ca ar porni mai devreme sau mai tirziu, ci de faptul ca nu mai lucreaza deloc. Se pare ca au contactele destul de delicate, astfel incit daca fortezi introducerea conectorului si strimbi pinii de la termocupla, cit de putin, pa contact (in interiorul termocuplei se pare). Vei avea surprize.

Eu cum imi propusesem am continuat cu depanarea racirii. M-am uitat si eu acum mai "critic" la fuliile alea si mi-am data seama ca cele de pe pompa de apa care ziceam ca-s decalate, se pot monta in doua pozitii, avind doua perechi cite trei gauri: daca introduci pe o pereche fulia vine mai in exterior, pe cealalta vine mai in interior. La mine era montata pe prima pereche. Bineinteles. Am dat-o jos si am pus-o pe cealalta pereche. Decalarea s-a micsorat f mult, abia o sesizezi la o privire atenta. Deci cred ca asta era.

Daca am rezolvat zic eu cu alinierea, m-am uitat si la termostat sa verific ce zicea colegul Litza. Asa-i si acolo. Daca n-as fi avut servo directie, era exact cum a zis el. Numai ca suportul de la servo vine de sus face un mare cot sub termostat si il Imbraca pe sub (uitindu-te de jos, vezi doar suportul de la servo, termostatul fiind deasupra lui). Intre ele e vorba de vreo 2-3 cm asa ca-i imposibil sa desfaci direct cele doua suruburi de la termostat. Si atunci esti nevoit ori sa dai jos ori pompa de apa ori servo.

Eu n-am mai facut-o din motive de timp si de teama sa nu mai rup vreun surub. Nu de alta dar n-am pe nimeni sa vina sa depaneze atari buclucuri...

Era sa uit : am mai facut o verificare a furtunelor si a radiatorului sa nu fie infundate: am "pupat" mai toate furtunele alea si fie vorba intre noi antigelul Aral are un gust execrabil ! Alta data nu mai iau decit cu aroma de capsuni... :D

Dupa ce-am facut toate astea am asamblat la loc si am plecat in teste. Deocamdata e OK, acul se duce la locul lui si acolo intzepeneste. Am facut citeva drumuri si n-a fost nici un incident. Doamne-ajuta !

Acum si eu zic ca hibele au fost curelele practic libere (nu ca nu erau intinse destul) si firul rupt de la termocupla. Strictul necesar ca sa o patesti urit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Saga continua - Ieri si-a dat in petec iar.

A apucat-o, bineinteles la intoarcerea acasa. Inainte de a porni motorul, am verificat furtunul mare dintre chiulasa si radiator. Era beton chiar daca apa era rece ! Am incercat sa slabesc bushonul de la vasul de expansiune si imediat a bufnit apa...Am pornit asa si pina in doi km acul de temperatura apa era la 3/4 (cu ventilatia pe max cald imi dadea aer rece), dupa care treptat a revenit la normal si n-a mai facut nici o figura pina acasa. Totusi am mai observat tendinte ca acel ac sa o ia din loc, cind stateam la ralanti la semafoare.

Sa fie oare si bushonul asta defect? Sau pompa(termostatul)? Sau....

Astept alte idei de la dvs. ca eu nu ma prind ce-ar mai putea fi.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am reusit in weekendul asta sa dau jos pompa de apa. Este exact ca in schema de pe SOTE. Este fixata pe bloc in patru suruburi mari si late.

M-am indeletnict in special cu fierturi (testari) de termostate si termocuple. Din pacate doar rezultate aproximative ca n-am avut termometru.

Termostatul a fost OK, termocupla OH. N-a comutat pe nici una din trepte...Deci la comanda ventilatorului am avut si fir +12V rupt si termocupla defecta...

Si uite asa a ramas ca problema posibila doar cea ma neagra temere a mea: aer fals in circuit, in zona garnitura chiulasa sau chiulasa. Este ? Ma gindesc ca dupa doua incidente cu pe baza de supraincalzire (ventilator in vacanta) garnitura aia o fi franjuri !

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Din mesajul anterior : SOTE cititi invers...Cum de s-a inversat ? Tare...

Voi ce stiti despre bushoanele de pe vas ? Se pot verifica mai simplu (fara manometre, etc. cum zice la carte) ? Am impresia ca si astea dau probleme - cel putin eu daca il string la maxim nu mai aud supapa sa lucreze, il string mai putin incepe si curge apa. Care o fi problema ? Sunt proaste si astea ?

Am 3 bushoane, le tot rotesc intre ele si tot nu ma prind daca lucreaza supapele din ele au ba.

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca ai garnitura de chiulasa ciupita ar trebui sa-ti faca bule in vasul de expansiune.

Busoanele alea cred si eu ca sunt proaste. Eu l-a verificat odata, scotand vasul de pe masina si cu un mini-compresor (la 12V) am bagat aer prin tevusca aia mica si am vazut la ce presiune deschide supapa, pe manometrul lui. Prima data a mers, dar dupa ceva timp daca il il strangeam bine numai deschidea supapa deloc.

Bafta

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Oare merge de verificat cu compresorul de umflat rotile ?

De cind am inlocuit si termocupla, ventilatorul functioneaza (il vad de cite ori intra in functie prin ledul montat pe bord). Numai ca acum porneste aparent aiurea, acul de temperatura apa fiind la jumatate, in dreptul ledului indicator !

Ca sa verific si acest fenomen, aseara am pus in locul senzorului de temperatura apa o rezistenta de aprox. 65ohmi, simulind apa fiarta (aprox. 100C) - n-am avut de 75ohmi cit ar fi trebuit. Acul de la bord s-a dus imediat catre maxim. Acum ce sa mai inteleg: e defect (decalibrat) senzorul de temperatura apa, de cind cu fierberile, sau termocupla deschide mai devreme de cit ar trebui ??

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am prins-o. Face cum a zis Taz21. Adica, dupa ce arunca o parte din apa (face treaba asta chiar si dupa multe ore de stat, motorul fiind racit), daca apas pe furtunul chiulasa - radiator in vas apar bule de aer de pe circuit.

Deci pina la urma am reusit sa distrug garnitura...N-a fost greu...

Cind voi avea "materialul" necesar (asta probabil va fi peste minim doua saptamini) o voi inlocui.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Garnitura o verifici cel mai bine cu motorul incalzit si pornit, accelerand mai puternic si vazand daca la lasarea acceleratiei, apar acele bule in vasul de expansiune. Vezi sa ai busonul scos, si sa te uiti imediat dupa ce lasi acceleratia.

Acele bule care iti apar cu motorul oprit sa nu fie din cauza ca trage aer pe undeva si nu i-si face bine aerisirea.

Incearca intai treaba cu motorul pornit, ca sa nu dai bani degeaba pe garnitura.

Bafta

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

OK. Dar la motor incalzit, daca desfac bushonul imi arunca apa. Uneori nici macar dupa ce se raceste nu dispare acea presiune. Daca incalzesc de la inceput cu bushonul scos am vreo sansa sa ajung cu el incalzit si sa mai am ceva apa in vas ? Si pentru mine e clar ca nu-si face aerisirea si din ce mi-au zis mai multi, problema ar fi pe la chiulasa (cel mai probabil garnitura - mai ales dupa ce motorul a fiert de doua ori). Oricum voi incerca.

Intre timp am rezolvat cum se cuvine problema alinierii fuliilor. Punerea invers plus saibe a uneia era o tziganie. Problema a fost ca aceste fulii sunt doua modele, care nu merg amestecate. Eu bineinteles aveam mixtura. Deci pentru ca sa vina aliniate toate trebuie sa fie pe acelasi model (codul incepe cu 027 pentru un model si cu 068 pentru celalalt). Daca sunt cele corecte nu mai trebuie reglat nimic in ceea ce priveste alinierea.

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!