Jump to content

Frana de motor si distributia


Sethnakht
 Share

Postare recomandată

Mi-a zis mai demult un mecanic cum ca frana de motor ar avea efecte daunatoare asupra distributiei.. cum si in ce fel nu mi-a zis.. Voi stiti de asa ceva? se considera frana de motor si mersu fara acceleratie in viteza sau e vorba numai de franele de motor brutale?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In marea majoritate a tarilor din UE, dar si in USA, nu se trece examenul de conducere daca nu stii sa folosesti frina de motor.

Tot ce ti-a spus mecanicul este folclor auto autohton. Frina de motor este benefica pentru motor si pentru consumul de combustibil, in sensul micsorarii acestuia.

Posibil sa strici cutia de viteze si/sau ambreiajul daca retrogradezi multe trepte de viteza odata. Acest lucru nu se considera frina de motor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cum a spus si ender, si generalizez putin, ansamblele pot suferi daca turatia(momentul) lor din momentul franei de motor este mic si se trece la o turatie diferita(marita) cu mult. Franarea se transmite prin tot lantul: pornind de la avelopa, planetara, grup conic, cutie de viteze, ambreiaj motor. Si totusi, distributia poate fi influentata, cureaua preluand si ea o parte din soc. Franele de motor in urma carora turatia sare cu peste 2000-2500 RPM la benzinar si desigur la diesel mai putin nu pot fi benefice.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si totusi, distributia poate fi influentata, cureaua preluand si ea o parte din soc. Franele de motor in urma carora turatia sare cu peste 2000-2500 RPM la benzinar si desigur la diesel mai putin nu pot fi benefice.

<{POST_SNAPBACK}>

Si ce daca preia o mica parte din soc??! Cand pornesti motorul nu sufera un soc? Si ce soc! Si multi pornesc motorul de 3-5 ori pe zi => 1200 de ori pe an, ani si ani de zile. Nu as crede un asemenea folclor. De spus se spun multe. Am mai auzit (la capitolul aberatii) cum ca nu e bine sa turezi (nici la gol) un diesel la 5000 RPM pentru ca supapele raman in urma si le-o "da" pistonu'. Folcloare... suntem un popor cu un folclor bogat. Mai ramane sa se scoata manuale de utilizare, romanesti in care sa scrie sa bagam benzina in motorina iarna...

Oricum am citit despre profesionisti care au inlaturat limitarea de turatie la TDI-uri tip ALH (1.9, 90CP) ducandu-le la (inclusiv) 8000 RPM. Sigur ca procesul de ardere nu mai e prea bun (adica nu arde complet motorina) insa se pare ca toate componentele in miscare ale motorului sunt proiectate sa suporte o asemenea turatie. Limitarea e datorata duratei de aprindere a motorinei.

Ender poate sa imi confirme/infirme cum ca motorina are viteza de ardere mai mare ca a benzinei insa latenta de aprindere mult mai mare (prima parte e cea de care nu sunt 100,0% sigur).

Revenind ontopic: Nu Face Rau frana de motor. Punct.

Modificat de andREI
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

8000 rpm... sa fim seriosi... cu ce rost ca oricum nu mai trage ... deja 4500 ii mult peste peak power point :blink: da 8000 la diesel :) cred ca tot folclor ii ...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

in conditii deosebite, cu componente deosebite din aliaje super rezistente, s-a ajuns la 10000 rpm la dizel

:blink:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

8000 rpm... sa fim seriosi... cu ce rost ca oricum nu mai trage ... deja 4500 ii mult peste peak power point :) da 8000 la diesel  :) cred ca tot folclor ii ...

<{POST_SNAPBACK}>

Tine cont de niste lucruri alex... si anume ca punctul de putere maxima se atinge cu injectoare si pompa de injectie standard nu cu unele modificate (si sunt modificate) sau / si cu ansamblu PD standard.

Apoi la noi cultura tehnica despre motoarele diesel este negativa. Adica macar de-ar fi zero tot ar fi ceva.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

aici iti dau dreptate... sorry pentru reactia de dinainte... am citit mai bine postul tau ..."profesionisti"... atunci asa pentru teste nu mi se mai pare exagerat :) in romania multi posesori de dieseluri habar n au cam ce se intampla sub capota sau macar cum functioneaza aceste motoare minunate

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Revenind ontopic: Nu Face Rau frana de motor. Punct.

<{POST_SNAPBACK}>

Andrei nu stiu ce sa-ti raspund la asta. Schimba dintr-a 5-a intr-a 2-a si daca tzie itzi place cum se comporta mashina in socul acela puternic si crezi ca este complet neglijabil atunci da-i asa in continuare.

Sethnakht a pus o intrebare de bun simtz, iar sa-ti dai seama ca socurie si variatiile puternice nu au cum sa faca bine este cam la acelasi nivel. Raspunsul meu a fost ca o parte din soc e preluata, cat cine ce si cum imi este greu sa precizez si nici nu am facut-o.

slightly offtopic: Eu am o experienta trista cu o frana de motor puternica de pe vremea cand eram tanar "pilot". In urma franei de motor biela unui piston s-a rupt, fisurand blocul motor. Probabil pistonul s-a blocat iar arborele a rupt bratul. Sunt convins ca acea manevra aplicata in cazul unul motorului respectiv (...). Desigur nu era motor TDI de VAG, insa era tot un motor si tot frana de motor.

Ce vreau sa spun este ca solicitarile puternice si schimbarile bruste de exploatare in viziunea mea nu au cum sa fie decat contraproductive.

Legat de avansul cilindrilor fata de supape samd sunt de acord ca este folclor curat ETNO TV.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Schimba dintr-a 5-a intr-a 2-a si daca tzie itzi place cum se comporta mashina in socul acela puternic si crezi ca este complet neglijabil atunci da-i asa in continuare.

Pai o coborare asa brusca din a 5-a in a 2-a cu siguranta nu se numeste frana de motor...

si chiar si acest "artificiu" 5->2 cred ca ar avea efecte negative mai degraba asupra motorului in sine decat asupra distributiei...

Si pana la urma o frana de motor nu cred ca face mai mult rau ca o accelerare...

Oricum frana de motor este mult mai buna decat franarea cu ambreajul calcat atat ca siguranta cat si ca uzura a franelor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce tot aberati voi cu cureaua de distributie si intinzatorul acesteia?

Atit in cazul in care motorul este sursa de energie cinetica, cit si in cazul in care motorul este consumator de energie, este rotit prin inertia data de energia cinetica a masinii in frina de motor, cureaua de distributie este antrenata de aceiasi roata dintata.

Cu alte cuvinte, nu conteaza daca motorul furnizeaza energie sau consuma energie d.p.d.v al uzurii distributiei. Conteaza doar rata de cistig sau de pierdere a energiei deoarece aceasta generaza stres mecanic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Arborele antreneaza axul(axele) cu came prin intermediul distributiei. Daca se schimba brusc turatia arborelui, cum se intampla in frana de motor se schimba si turatia camelor iar o parte din din soc este preluata de curea/lant/pinioane sau ce o fi acolo pe post de distributie. Modificarea brusca a turatiei relative dintre doua axe conectate in primul rand inseamna tensiune in sistemul de antrenare ar acestora. Toleranta sistemului depinde de la caz la caz si poate sau nu sa fie neglijabila. Mai mult de atat nu am ce sa adaug.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si la accelerare brusca nu se intimpla acelasi lucru? Care este diferenta?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ender, intzeleg perfect ce vrei sa spui, insa eu cred ca la accelerare curba este mai lina decat la frana de motor, cred ca lipseste acel prag. Socul acela de 2000-3000 rpm aplicate "brusc" cred ca este bine sa fie evitat ori prin cuplarea lenta a ambreiajului ori prin potrivirea buna a treptelor.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu poti sa duci "instant" motorul de la 2000 la 4500rpm, in frina de motor. Socul este preluat in mare parte de catre ambreiaj si arbore cotit + biele si in mai mica masura de catre distributie.

Trebuie sa ma repet, aia nu este frina de motor. Frina de motor consta in retrogradarea cu maxim doua trepte fata de treapta de viteza actuala si cu ridicarea lina a piciorului de pe ambreiaj.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stiu ender, dar discutia asta pana la urma elimina confuziile. Probabil ai vazut in peisajul rutier destui care opresc mashina la semafor in frana de motor in ceasul al 12-lea.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Frana de motor : inertia motorului + uzura curelei  => arcuire peste limita a partii opuse intinzatorului si o comprimare peste limite a intinzatorului => posibil sa sara 1-2 dinti sau chiar rupe

<{POST_SNAPBACK}>

Ender a denumit bine niste lucruri pe aici...

Ce parte opusa a intinzatorului?? Si intinzatorul unde e montat? Pe caroserie sau pe motor?? Intinzatorul (cel putin la TDI) are calea de rulare fara dinti (cureaua ruleaza cu "spatele" pe el). Stie cineva un caz in care facand o frana de motor (exact cum spune si Ender - maxim 2 trepte in jos si cuplare decenta a ambreiajului) s-a rupt o curea de distributie??

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

slightly offtopic: Eu am o experienta trista cu o frana de motor puternica de pe vremea cand eram tanar "pilot". In urma franei de motor biela unui piston s-a rupt, fisurand blocul motor. Probabil pistonul s-a blocat iar arborele a rupt bratul. Sunt convins ca acea manevra aplicata in cazul unul motorului respectiv (...). Desigur nu era motor TDI de VAG, insa era tot un motor si tot frana de motor.

Si ce are de-a face cu distributia? Din cauza distributiei s-a intamplat sa se rupa bratul?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 5 weeks later...

salutare baieti,

io-s mai newbie cu TDI si cu masinutele in general. dar sincer sunt de acord cu ce zice ender.

adica o frina de motor nu mai e de la 2000 la 4500. iar aia afecteaza TOT, mai ales dc e corelata urit cu un ambreiaj lasat violent.

mie mi-o luat cam 2 saptamini sa invat zic eu bine ALH-ul meu. Acuma si eu si el stim sa facem frina de motor zic eu mai mult decit elegant. Folosesc frina de motor absolut mereu. Mai putin la retrogradare din viteza 2. Acolo nu mai folosesc retrogradarea in 1. ci direct in punct mort. B)

iar o frina de motor nu mareste RPM-ul decit cu 1000-1200 in cel mai rau caz. dc mai mentionez ca frinarea asta o sincronizez mereu cu o usoara frina din pedala eu zic ca socurile sunt absolut ne-nocive. si asa necunoscator cum sunt as recomanda chiar o frinare de motor coroborata mereu cu piciorul drept pe pedala de frina (in felul asta si sarcina pe motor e mai mica deci si socurile respective oriunde ar fi absorbite sunt mai mici).

si oricum cred ca totul e proiectat destul de bine incit sa suporte schimburi de RPM cu motor in sarcina. altfel ai avea probleme mari si la urcarea unei pante. urci in 3 si brusc panta se acutizeaza si treci neaparat in 2 => RPM creste cu 1000 cel putin => soc. iar socuri de tipul asta imi vine greu sa imi imaginez cum poti sa le eviti decit cu multa finete. deci proiectarea motorului si ansambului de distributie tre sa fie pusa la punct si pentru situatii de genu asta.

anyway, cureaua mea de distro am schimbat-o acum 4000km si arata inca binisor. inainte de schimb facusem cam 11-12000 km eu personal, cu frine de motor MEREU (adica la orice semafor, orice trecere de pietoni etc.). deci bagati frina de motor linistiti as zice eu. B)

si putin :banghead: : la noi instructorul auto nu te invata ce ii aia frina corecta ci iti spune sa scoti din viteza si sa calci frina. pacat...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

offtopic: la noi instructorul auto iti spune ca masina consuma prea mult cand faci frana de motor :banghead:.. si ca ii termini benzina

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu sunt adeptul ideii ca distributia e "tare". Ganditi-va, repet, la situatiile cand "omorati" motorul la pornirea de pe loc. Aia da frana de motor si acolo solicitari asupra ambreiajului si tot nu crapa nici ambreiaj nici nu sare cureaua (decat poate daca e detensionata bine).

Iar frana de motor la care creste turatia in urma retrogradarii cu 1000-1200 rpm maxim mi se pare exagerat de fina. Putem vorbi de frana de motor in cazul apropierii de semafor (eu fac asa: in orice treapta sunt franez cu piciorul - lasand in viteza - pana la 1000rpm si acolo scot la pct. mort si termin franarea la punctul mort) si de cazul franarii de motor de urgenta (avarie la sistemul hidraulic de franare etc.). Stiu pe cineva cu Dacia care fiind in a 3-a a bagat in a 2-a si a rotit cheia din pozitia de contact - asta frana de motor. Nu probleme motor, nu probleme ambreiaj. Si e dacie...

Sigur ca puteti sa bibiliti masina oricat de "exagerat" insa nu va va folosi la nimic.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

offtopic: dacia nu are distributie pe curea... :lol:

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

offtopic: la noi instructorul auto iti spune ca masina consuma prea mult cand faci frana de motor :lol:.. si ca ii termini benzina

<{POST_SNAPBACK}>

La motoarele pe carburator mecanic (Dacia) este adevarat. In frana de motor maisna consuma mai mult. Motorul creeaza o depresiune in galeria de admisie si "suge" benzina din carburator. Unele mai au o electrovalva care inchide in frana de motor...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mi-a zis mai demult un mecanic cum ca frana de motor ar avea efecte daunatoare asupra distributiei.. cum si in ce fel nu mi-a zis.. Voi stiti de asa ceva? se considera frana de motor si mersu fara acceleratie in viteza sau e vorba numai de franele de motor brutale?

<{POST_SNAPBACK}>

Pe mine ma distreaza afirmatiile de acest gen.

Depinde cum o folosesti. Nu in orice situatie este daunatoare.

Cine naiba sta in aglomeratii ,pe drumurile noastre sa calculeze atata frana de motor, turatii alea alea:o Pana la urma de la atatea calcule si ochi aruncati pe bord la turometru sigur pocneste masina :banghead:

Un sofer bun dupa 5-10 mii de km(daca nu si mai repede) rulati cu aceeasi masina merge din instinct, isi formeaza o idee exacta ce si cum suporta masina.

Daca o bruschezi sigur de simte si nu cred ca este careva care ii place sa simta des acel sentiment. Ca atare fiecare "simte" cum sa shimbe vitezele, sau cum sa franeze asa cum e potrivit pentru tipul de motor al masinii sale. Cand schimba masina se adapteaza din nou.

Nu cred ca exista sofer care sa nu foloseasca frana de motor in diverse situatii. E clar ca doar nu folosesti frana de motor la viteze mari. Acolo bagi frana-pedala cat e necesar si treapta inferioara, potrivita pentru viteza la care ai ajuns, lasand ambreiajul cat mai usor.

In acest fel nu are ce sa se intample cu masina.

Masinile suporta cum zicea cineva mai mult decat le facem noi. Dar in nici un caz aceste socuri nu trebuie sa fie intalnite constant.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

mda. mi-a disparut replyu.. ideea offtopic care am mentionat-o eu era ca instructorului ii pasa de benzina ca ii se consuma.. nu cumva sa te invete sa folosesti frana de motor..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!