Jump to content

Reglare Debit D / Td - Pompe Bosch


Viorel C
 Share

Postare recomandată

As dori prin acest topic sa lamurim, pe cit posibil, problema reglarii debitului la pompa pentru motoarele D / TD dotate cu pompa Bosch.

Nu am gasit nicaieri ( forum, carticica mea, internet ) ceva legat de executarea acestui reglaj !

Singura metoda, practicata de catre pompagii de cite ori mi-au facut acest reglaj ( si pe care l-am exersat si eu de citeva ori - fara succes ), a fost in linii mari urmatoarea:

- Conditie initiala : motorul cald si pornit.

- Maresti turatia de ralanti la peste 1000 rot/min - din surubul de reglaj fin avans

- Dezasiguri surubul de ralanti si maresti debitul astfel incit sa fie mai mare decit cel necesar.

- Ambalezi citeva secunde catre turatia maxima si vezi fumul scos pe toba.

- Scoate fum, micsorezi debitul. Ambalezi iar si urmaresti fumul.

- Repeti pina nu mai scoate.

Daca motorul merge si rotund aia este pozitia ideala !

- Grabeste-te si asigura surubul de debit stringind contrapiulita. Ai grija sa nu se invirta cu tot cu surub ca ai stricat tot.

- Regleaza la loc ralantiul din surubul de reglaj avans ( pe care l-ai marit initial ).

Ce mi se pare mie aiurea la metoda asta :

- Este aproximativa - sa ma bateti daca eu imi dau seama cind motorul "merge rotund".

- Nu se pastreaza. Nu stiu din ce motive , in citeva zile constati ca ar trebui repetat ( ba scoate fum, ba motorul are trepidatii marite , ba...).

- Risti sa omori motorul. Pe nimeni nu am vazut sa arunce un ochi pe turometru. Toti ambaleaza din clapeta acceleratiei de pe pompa.

Voi ce ziceti ?

Cum le reglati pe ale voastre ?

A dat cineva peste cum se regleaza in Wolfsburg ?? :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La fosta mea 1,6D am reglat pe banc la Vifor/Service Bosch, conform specificatiilor Bosch. Atentie. Ar trebui si injectoarele. Daca ele sunt varza poti sa reglezi pompa cat vrei, ca tot degeaba. Dai si bani si munca de pomana. Cel mai bine (eu asa am facut) am schimbat duzele, reglat injectoarele si pompa odata cu ele. Tipul de la Vifor avea specificatiile pe tipuri de masini. Cand am montat pompa, am facut-o singur (reglaj pe 0), a pornit la prima cheie, si apoi am fost la un reglaj al avansului (cu comparatorul) tot la acelasi tip. Din acel moment nu am mai umblat timp de 6 ani si acum am vandut-o.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cum a facut reglajul de debit la pompa si care sunt valorile din specificatii, asta m-ar interesa pe mine. Se poate face doar pe banc ?

Este cazul ideal sa le faci pe toate odata pentru a avea toata injectia curatata, reparata, reglata. Nici nu s-ar mai putea , eventual - in caz de rateu, sa se dea vina pe altceva din sistem ramas neverificat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

- singurul reglaj este cel facut pe banc , restul sunt dereglari

- la un D mai ales la TD , dereglajele duc direct la scurtarea vietii motorului

- mai pui la socoteala motorina proasta, filtre aiurea, ulei pe masura si un "bun" picior de lemn si te intrebi de ce masina adusa la 100KKm de dincolo te mai tine doar 30

- vorba neamtului "daca n-ai piesele necesare pt reparatie te dai cu bicicleta pina ti le stringi" . E crud dar 100% adevarat. Poate un topic cu exemplificari de acest gen ajuta la schimbarea mentalitatii romanilor si cu siguranta ar fi un topic plin....

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Perfect preferabil ce spui tu Radu. Sunt intru totul de acord.

Problema pusa de mine aici se refera la a sti cum se face acel reglaj. Este bine sa fii in cunostinta de cauza, pentru ca altfel la noi ai toate sansele sa fii mincat de viu - si cu banii luati si , mai ales , cu problema nerezolvata.

Ma intriga faptul ca n-am vazut, auzit, nicaieri macar vreo aluzie la reglajul debitului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Singurii care pot face reglajul nu sunt mesterii de la colt, ci mesterii de la o reprezentanta/service Bosch. Au acolo fise de reglaj pentru fiecare tip de pompa Bosch, etc. Reglajul nu se poate face cu alte valori decat cele din fisele respective.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@horgarban

N-am apelat niciodata la mesteri de la coltul strazii ( numai daca bagi in aceasta categorie pe Taci - Tadji "turcu'" si service-ul de la p-ta Chibrit , ditamai service-ul specializat pe diesele ). Treaba e ca la ei am fost cu alte probleme, probleme pe care le-am prins in alte discutii, legate de avans si pinion arbore. Atunci au considerat cei de acolo ca ar mai trebui ajustat acest debit, lucru pe care l-au facut dupa ureche ( cu pompa pe masina ). Asta e. Eu habar n-aveam cum ar fi trebuit facut, asa ca n-am zis nimic.

Cind ti-ai montat pompa ai facut si reglajele de turatie maxima si cea de ralanti ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Debitul l-a reglat tot pe banc, nu pe masina (pe masina i l-a facut socrului meu un "mecanic bun", nu mi-a spus si s-a ajuns dupa 1 luna la probleme de pornire, opriri ale motorului la accelerare, pierderi de putere in sarcina, etc.).

Dupa povestea din paranteza am "pus sigiliu" pe masina si nu a mai umblat nimeni in afara de mine la motor. Atunci am schimbat tot (duze injectoare, o bucsa la pompa-cea de la parghia de acceleratie pt ca pierdea putina motorina pe acolo si am reglat pompa pe banc). In 1998, cand am facut treaba asta m-a costat 1.600.000 toata afacerea. Erau bani pe atunci.

Mecanicul la care am facut reglajul, dupa ce a pus pompa pe banc mi-a spus ca a umblat cineva la ea la reglaj debit. Eu inca nu stiam nimic de la socrul meu.

A schimbat/reglat duzele injectoare, a reglat pompa pe injectoarele standard si apoi a pus injectoarele mele pe pompa si a masurat debitele la diferite pozitii ale parghiei de acceleratie (conform fisei de reglaj). Dupa aceea am montat pompa si injectoarele pe masina si am venit tot la el si mi-a reglat avansul cu comparatorul.

Cum am mai spus de atunci nu am mai umblat la pompa si a mers perfect pana in toamna 2004, cand am vandut-o.

Dupa reglajul avansului a reglat turatia de ralanti si turatia maxima (pe masurate nu cu urechea). Tre sa spun ca nu scotea fum deloc. Am fost apoi la ITP cu ea dupa o luna si am iesit cu fumul la 0.2% fata de 2% cat era maxim permis la diesel normal aspirate.

Modificat de horgarban
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Inteleg ca reglajele de maxim si de ralanti au fost facute la final. Asa-i ? Eu tocmai tindeam sa cred ca astea se fac primele ! - vezi discutia de la "Condus corect -turatii "

Nici acum nu este tocmai ieftina o revizie completa a injectiei. De pilda numai o duza, la magazinul Bosch de pe Titulescu costa 950k lei iar un injector 2,6M lei.

In ideea ca schimb toate duzele , poate mai este vreun injector dus si mai e ceva si pe la pompa, se incarca nota de plata...

Pe unde este service-ul Vifor ? Daca zici ca regleaza tot dupa carte merita mers acolo. Eu am mai auzit de ei , parca pe Plevnei.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Este pe la Razoare. Treci de 13 Sept pe Trafic Greu (Progresului) si pe dreapta vezi Vifor / Bosch. Sunt buni, dar costa. Intreaba mai intai daca au fisele de reglaj pt pompa ta (are un cod). Ei au de toate, si duze (7-800.000, saibele de protectie termica din capul injectoarelor - trebuie neaparat schimbate daca umbli acolo, si alte piese, daca e nevoie).

Eu la ei mi-am schimbat periile la electromotor ca sa ma garantie si m-au taxat de 500.000 lei pt manopera (a inclus si verificarea electromotorului).

Inainte erau jos la Izvor, dupa fac de Medicina Veterinara, intr-o cladire galbena. Eu acolo am facut treaba, dar de 2 ani s-au mutat pt ca nu mai aveau spatiu suficient. Am fost iarna trecuta si am schimbat periile la electromotor si la pompe era acelasi tip (unul micut si grasut, pe la 45 ani, cu putina chelie). Acum nu mai stiu cine este acolo.

Modificat de horgarban
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Horbargan

Multam fain

@raducodreanu

Ce insemneaza "bun" picior de lemn ?

Daca te referi la stilul de condus, detaliaza te rog ca ma intereseaza. Vezi ca am mai zis eu cite ceva pe la "Condus corect - turatii " de la cap Discutii off-topic.

Daca nu te referi la stil condus, ...detaliaza te rog ca tot ma intereseaza... :(

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@raducodreanu

Rectific "Condus corect - turatii" este la TDI Forum

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

.. din pacate e vorba de cei care nu simt motorul ! tine de stilul de condus...

Remarca este facuta la modul general si nu este un atac la persoana ta

legat de reglaj:

"suna bine, merge rotund, cred ca trebuie sa-mi reglez pompa , parca nu porneste cum pornea" NU trebuie sa duca la surubaritul pompei simbata dimineata "pe racoare" ;)

pompa de injectie nu este carburator de dacie la care sa "sufli jigleurul de ralanti la stop" ;)

cautati sa cititi despre efectele debitelor prea mari/mici, sunt paguboase rau; intr-adevar mai capeti niste ponei in plus dar eu zic ca nu merita si nici nu e ecologic :banghead:

asadar: pompa se regleaza pe banc odata si gata

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Radule scuze nici nu m-am gindit la atac.

In rest nu pot spune decit 'ntzeles si merci.

Deci ca o concluzie a acestui topic, debitul la pompa se regleaza doar pe banc, conform cu specificatiile tipului de pompa. Cel mai bine este sa se faca in cadrul unei revizii generale, full, a sistemului de injectie, incluzind deci si injectoarele.

Odata facut, nu lasati alti diversi meseriasi oricit de bine intentionati sunt, sa umble la aceste reglaje ! Nu va lasti aburitzi, ca veti regreta :lol: .

Daca nimeni nu mai are nimic de zis, cred ca topicul poate fi inchis.

Multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Corect.

Nu va lasati pe mana meseriasilor de genul

"Meserie, te halesc, n-am scule sa-ti dovedesc".

Mergeti la un service bun, verificati totul pe banc, nu va lasati aburiti, de mecanici "lasa dom'le ca am facut eu sute din astea".

Fiti cu ochii iin patru. O spun din experienta.

Am vazut destule prin service-uri.

La noi inca nu exista constiinta, dar speram ca va fi bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Chiar am putea generaliza si pentru celelalta reglaje : nu lasati pe nimeni sa se apropie de suruburile sigilate de pe pompa - orice valoare de reglaj modificata duce la dereglarea celorlalte.

Exemplu - din ciclul solutii verificate : cred ca cea mai eficienta metoda de a da peste cap debitul este modificarea reglajului turatiei maxime !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 months later...

Am rezolvat !

Am fost la service Vifor - reprezentanta Bosch unde mi-au luat la verificat toata injectia, adica pompa plus injectoarele.

Pompa pe banc, totul verificat potrivit specificatiilor. Ce m-a mirat, faptul ca mi-au zis ca in specificatii, ralantiul este recomandat a se regla la 940rot/min. adica undeva catre limita superioara ( la carte zice 850 +/-100 ).

La injectoare mi-au inlocuit duzele.

Mi-au dat garantie 3luni pentru lucrare si un an pentru piese.

Pot spune acum ca s-a schimbat complet comportamentul masinii :

- fum putin numai daca o forjezi, ceea ce nu-i cazul meu, la peste 4000rot/min.

- trepidatii ale motorului OK.

- trage, si trage in sfirsit si in functie de cit apesi pe acceleratie ( inainte n-o interesa cit apas, o stia pe-a ei !!! ).

- consumul a scazut cam cu 1L, am verficat de doua ori - acum este undeva pe la 6,2 - 6,5L - mers numai oras.

- se simte iarasi turbina , pragul acela de pe la 2200-2400 rot.

Baietii de la stand - doi sunt acum - mi - au trezit respectul. Nu acelasi lucru pot spune despre cei care ajuta, cei care dau jos / pun la loc pompa, injectoarele , regleaza avansul. Sunt pushti si se vede lipsa de experienta. Totusi nu sunt rau intentionati.

Mi-au reamintit si ei ca nu se umbla sub nici o forma dupa ureche la reglajele pompei. A propos stiti de ce 3000rot era turatia maxima - cu pedala la fund ? Din cauza unei combinatii de reglaj ale unui meserias care a reusit performanta ca in final sa limiteze acceleratia !!

Multzam fain tuturor celor care m-au ajutat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Spune te rog cat te-a costat toata operatiunea!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Total factura = 5.95M lei.

In principal a cuprins manopera , inlocuire

4 duze si cele 4 saibe pentru protectie termica.

Mie nu mi s-a parut mult pentru cit au lucrat ( de la 11 pina

pe la 17 ).

Dar multumirea cea mai mare a mea a fost ca

practic acum stiu cam ce poate masina asta.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Citind ce-ati scris pe-aici m-ar tenta si pe mine o asemenea operatiune. Stiti careva unde as putea-o efectua pe raza municipiului Cluj-Napoca?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 9 months later...

sau pe la Timisoara?

Multumesc anticipat

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Daca vreti sa mergeti pe mina reprezentantei Bosch (daca pompele voastre sunt Bosch), incercati sa luati legatura cu cei de la Vifor. Eu n-am gasit decit link-ul asta http://www.vifor.ro

Acolo sunt si niste numere de telefon. Ei ar trebui sa stie ce posibilitati sunt pentru Timisoara / Cluj.

bafta

Modificat de Viorel C
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!