Ice_2k

DIY - Montare scaune incalzite in VW Golf MkIV

2 postări în acest subiect de discuţie

Acest articol prezinta modalitatea de instalare a scaunelor incalzite after-market pentru VW Golf MkIV, folosind butoanele originale VW.

Informatiile oferite aici au scop informativ si se folosesc pe propriul risc. Autorul articolului nu isi asuma nici o raspundere pentru eventualele daune ce ar putea surveni in urma folosirii informatiilor continute de acest document.

Scule necesare:

  • Surubelnite cruce
  • Set torx-uri
  • Set chei tubulare
  • Patent

Materiale necesare:

  • Rezistente pentru incalzire scaune - se pot procura de-aici, cost ~265RON
  • Butoane originale VW Golf MkIV stanga-dreapta, se pot comanda de la volksman, cost ~200RON
  • Piese pentru o schema aditionala de adaptare a butoanelor OEM pt rezistentele after-market, cost ~50RON

Piese necesare pentru schema aditionala

  • 1 x placa perforata (minim 15x15cm)
  • 2 x Integrat TL494C (recomand si folosirea de socluri, 16 pini)
  • 2 x MOSFET, BUZ11
  • 2 x Radiator
  • 20 x Papuci auto cu izolatie
  • 2 x Condesator electrolitic de 100µF/25V
  • 2 x Condesator electrolitic de 47µF/25V
  • 2 x Rezistenta 3,3K Ohm
  • 2 x Rezistenta 10K Ohm
  • 2 x Rezistenta 150k Ohm
  • 1 x Siguranta auto plata mare (aceea de ~ 2cm latime) de 15A

Cost total materiale: ~500RON

Scurta descriere:

Rezistentele WAECO MSH-50 pentru incalzire in scaune vin intr-un pachet complet ce contine rezistente pentru sezut/spatar pentru 2 scaune, releu ce va fi legat la contact, siguranta de 10A (va fi schimbata cu una de 15 din motive explicate mai jos), senzor ce decupleaza rezistentele la o anumita temperatura maxima, butoane de comanda, cablaje, instructiuni de instalare. Butoanele continute in acest pachet sunt oarecum "uratzele" si nu prea s-ar integra in bordul unui VW Golf 4, motiv pentru care in acest articol se trateaza adaptarea acestui set de incalzire in scaune pentru folosirea cu butoanele originale VW Golf 4. Butoanele instalatiei au 3 pozitii... 0, 1, 2. In rezistente exista 2 circuite, unul de 22W si unul de 45W. Pe pozitia 1 se activeaza circuitul de 22W, pe pozitia 2 se activeaza circuitul de 45W. Eu am legat cele doua circuite din rezistente in paralel, deci pe "full" vor avea un consum de 67W/scaun. Datorita acestei modificari se intampla doua lucruri: rezistentele se incalzesc mai repede decat s-ar fi incalzit cu butoanele lor si al doilea lucru este ca acum curentul maxim (ambele scaune date pe maxim) a crescut de la 8.7A la ~11.6A... motiv pentru care trebuie schimbata siguranta de 10A a instalatiei cu una de 15A.

Butoanele originale au un intreg circuit inauntru, circuit ce foloseste valoarea unui potentiometru (invartit de butonul in sine) pentru a comanda rezistentele originale... aici apare problema. In rezistentele originale exista un senzor care trimite informatii privind temperatura inapoi la circuitul butonului... pe baza acestor informatii butonul hotaraste cat curent sa trimita prin rezistente. Faptul ca nu am putut gasi nici un fel de informatii despre acel senzor de temperatura din rezistente (care evident nu exista in rezistentele WAECO) si nici despre integratul ce comanda circuitul din interiorul butonului, m-a impiedicat sa pot folosi butoanele originale asa cum sunt ele. Ca atare, trebuie creat un circuit aditional care va folosi tot valoarea potentiometrului din butoanele originale pentru a comanda rezistentele din scaune. De asemenea, vom mai folosi si contactul "de 0" al butoanelor pentru a taia complet alimentarea circuitului pe pozitia 0. In rest, tot ce este in buton va fi "bypassed" (evident, in afara de alimentarea ledurilor care lumineaza butonul cand se aprinde si restul bordului).

Cateva poze cu circuitul gasit in butoanele originale:

dsc01469ca4.th.jpg dsc01470oa5.th.jpg dsc01471hr5.th.jpg

Circuitul aditional care trebuie creat va fi un PWM (pulse-width modulation). In principiu, circuitul asta va trimite curent spre rezistente sub forma de pulsuri... pe 0 nu va trimite deloc, pe 5 va trimite in continuu si pe 2 (spre exemplu) va trimite curent 0.4s, dupa care 0.6s nu va trimite.

techni31xz1.th.jpg

In acest fel, scapam de limitarea celor 2 trepte ale instalatiei WAECO, scaunele fiind acum reglabile intr-o maniera liniara, de la minim pana la maxim. Cele 5 "trepte" de pe buton sunt date de o lamela care face "tzac" in dreptul cifrelor... de fapt totul este liniar, nu exista trepte.

Schema circuitului aditional:

techni32gl8.th.jpg

P1 este potentiometrul din buton (10K ohm) iar R1 este o rezistenta care trebuie sa aiba valoare R1 = P1 / 3, deci R1 = 3.3K Ohm.

Circuitul realizat:

dsc01656sy1.th.jpg dsc01578ml5.th.jpg dsc01571oa7.th.jpg

Modificarea butoanelor originale:

dsc01643uz9.th.jpg

Ideea e ca trebuie pastrate legaturile pentru masa si pentru iluminare, in rest totul trebuie taiat. Dupa care se fac legaturi pentru scoaterea potentiometrului direct pe unul din pinii ramasi liberi si de-asemenea se mai folosesc 2 pini pentru a trece alimentarea circuitului aditional prin contactul de 0 al butonului original.

Pinii sunt dupa cum urmeaza:

  • 1. Alimentarea ledului
  • 2. Intrare contact "0"
  • 3. Liber
  • 4. Nu exista
  • 5. Intrare potentiometru
  • 6. Iesire contact "0"
  • 7. Masa

Dupa cum se observa, lipseste iesirea potentiometrului... aceasta este din cauza ca este legata direct la masa, in interiorul butonului (se observa din schema circuitului aditional ca unul din pinii potentiometrului P1 este legat la masa).

Demontarea scaunelor:

Inainte de toate, deconectati bateria (deconectati minusul, nu plusul) si asteptati 15 minute. Inainte de a atinge mufa de la airbag, atingeti o parte metalica a caroseriei pentru a va descarca de energie statica.

1. Se desfac cele doua suruburi de pe sina interioara si cea exterioara a scaunelor si se scot acele bucati de plastic care acopera sina

dsc01607gq8.th.jpg dsc01608zs8.th.jpg dsc01610ja5.th.jpg

2. Se da scaunul la maxim in spate si se desfac cele doua suruburi din fata scaunului

dsc01612qg4.th.jpg

3. Se trage scaunul in spate pana iese de pe sine, dupa care se ridica un pic fata scaunului si se desface mufa de airbag

dsc01613kq5.th.jpg

4. Acum scaunul poate fi scos (va recomand sa scoateti mai intai tetiera pentru a-l scoate mai usor din masina)

dsc01614cu4.th.jpg dsc01615wm0.th.jpg

5. Se scoate "robinetul" care coboara/ridica spatarul (prin tragere)

dsc01625jy6.th.jpg dsc01626tq3.th.jpg

6. Se scoate manerul care coboara/ridica scaunul (2 suruburi torx)

dsc01624no9.th.jpg

7. Se scot cele doua bucati mari de plastic din stanga si dreapta scaunului

dsc01618rw9.th.jpg dsc01623ze7.th.jpg dsc01622ay3.th.jpg

8. Se desfac husele

dsc01619tm7.th.jpg dsc01630zn4.th.jpg

9. Se desfac acele arcuri de metal care tin husa fixata, pentru a le putea ridica suficient cat sa poata fi introduse rezistentele sub ele

dsc01632vt2.th.jpg dsc01631wu0.th.jpg

10. Se aseaza rezistentele sub huse astfel incat firele sa iasa pe la imbinarea sezutului cu spatarul, pe partea cu centura de siguranta (inspre schimbator).

dsc01633hy7.th.jpg dsc01635ml9.th.jpg dsc01639wp7.th.jpg

11. Se asambleaza scaunele in ordine inversa

dsc01640wz5.th.jpg

Instalarea in masina:

1. Se demonteaza plasticele de sub bord, e usor, sunt doar cateva suruburi torx de desfacut (atentie la reasamblare sa nu va ramana suruburi c-o sa va alegeti cu greierasi prin bord).

dsc01648wc8.th.jpg

2. Scoateti suportul de pahare (are 2 lamele pe margini, la fel ca si butoanele originale. Se scoate folosind 2 surubelnite subtiri)

3. Scoateti casetofonul/magazia de CD-uri

4. Scoateti butoanele false unde vor veni butoanele originale (bagati o surubelnita subtirea deasupra lor si impingeti, vor iesi foarte usor).

dsc01649xf8.th.jpg

5. Montajul aditional va fi plasat sub volan, iar de la el trebuie duse fire pana la scaune si pana la butoane. Firele vor pleca de sub volan, o vor lua prin spatele casetofonului (pentru scaunul din dreapta) si vor continua pe sub plasticul consolei centrale. Pentru scaunul din stanga la fel, dar fara a trece prin spatele casetofonului. La butoane se ajunge mult mai usor, direct.

6. Legarea efectiva a rezistentelor la instalatia electrica a masinii va sfatuiesc s-o faceti cu un electrician alaturi, nu vreau sa scriu aici cum se face, sa intelegeti ceva gresit si doamne-fereste sa va dati foc la masina :) Si eu am apelat la un electrician pentru aceasta operatie. In principiu, schema legarii se gaseste in manualul de instructiuni al rezistentelor WAECO, trebuie legat releul la un plus de contact, instalatia efectiva la un plus permanent (eu am legat-o tot la plus de contact) si la masa. NU LEGATI INSTALATIA LA UN CIRCUIT SLAB, CUM AR FI CEL DE LA BRICHETA! TREBUIE LEGATA LA UN PLUS "SANATOS", CUM SUNT CELE DE SUB VOLAN.

Iluminarea butoanelor:

1. Pentru a activa iluminarea trebuie tras firul de la pinul de iluminare al butoanelor (pinul 1) pana la un plus, care trece prin dimmer. Primul lucru este scoaterea comutatorului de lumini. Se scoate apasand pe el, invartindu-l o pozitie spre dreapta si tragandu-l afara.

153ea.th.jpg

2. Desfaceti tot panoul din dreptul sigurantelor.

1524cz.th.jpg

3. Firul venit de la butoane trebuie legat la firul alb-albastru din colt. In acest fel, butoanele vor reactiona si la reglarea intensitatii luminii.

160rm.th.jpg

Cam atat a fost, iata acum cateva poze de dupa montaj :P

dsc01665sm5.th.jpg dsc01666vc0.th.jpg

dsc01667jq1.th.jpg dsc01670ps4.th.jpg

Ca de-obicei, ii multumesc lui alexrosiu pentru ajutorul acordat :lol:

0

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Mi-a atras cineva atentia ca imaginile nu mai sunt vizibile (fmm imageshack), asa ca le atasez pe toate iar aici. Din pacate nu am timpul necesar sa mai stau sa le pun pe fiecare la locul ei in articol, sper ca va descurcati asa.

 

 

post-1533-0-47158900-1420456789_thumb.jp

post-1533-0-92416700-1420456790_thumb.jp

post-1533-0-34617700-1420456792_thumb.jp

post-1533-0-89422600-1420456793_thumb.jp

post-1533-0-24093000-1420456797_thumb.jp

post-1533-0-35381900-1420456800_thumb.jp

post-1533-0-47872200-1420456803_thumb.jp

post-1533-0-40548700-1420456806_thumb.jp

post-1533-0-42369300-1420456809_thumb.jp

post-1533-0-48135700-1420456812_thumb.jp

post-1533-0-65023200-1420456957_thumb.jp

post-1533-0-61241100-1420456959_thumb.jp

post-1533-0-22425600-1420456961_thumb.jp

post-1533-0-67316900-1420456962_thumb.jp

post-1533-0-04148800-1420456964_thumb.jp

post-1533-0-44918100-1420456965_thumb.jp

post-1533-0-85863700-1420456966_thumb.jp

post-1533-0-27087800-1420456968_thumb.jp

post-1533-0-63442700-1420456969_thumb.jp

post-1533-0-08027100-1420456971_thumb.jp

post-1533-0-13841900-1420456979_thumb.jp

post-1533-0-71778400-1420456980_thumb.jp

post-1533-0-01423200-1420456982_thumb.jp

post-1533-0-44570300-1420456983_thumb.jp

post-1533-0-85812600-1420456984_thumb.jp

post-1533-0-04729700-1420456986_thumb.jp

post-1533-0-42921600-1420456987_thumb.jp

post-1533-0-70749000-1420456988_thumb.jp

post-1533-0-04982600-1420456990_thumb.jp

post-1533-0-60017900-1420456991_thumb.jp

post-1533-0-73441500-1420456999_thumb.jp

post-1533-0-14577700-1420457001_thumb.jp

post-1533-0-68639300-1420457002_thumb.jp

post-1533-0-89675900-1420457003_thumb.jp

post-1533-0-29800300-1420457005_thumb.jp

post-1533-0-60837200-1420457006_thumb.jp

post-1533-0-96141100-1420457007_thumb.jp

post-1533-0-12902400-1420457009_thumb.jp

post-1533-0-61973600-1420457015_thumb.jp

post-1533-0-11747900-1420457017_thumb.jp

post-1533-0-77408100-1420457018_thumb.jp

post-1533-0-58072600-1420457020_thumb.jp

post-1533-0-85248000-1420457021_thumb.jp

0

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator
Acest subiect este închis acum şi nu mai pot fi adăugate alte postări.

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.