Jump to content

ID.3 - baterie, întreținere și probleme


mandelu
 Share

Postare recomandată

pentru cine e interesat de tips pentru mentinerea bateriei lui id.3

 mi se pare foarte interesant, dar devine pain in the ass daca te tii de toate si stai mereu stresat ca nu ai reusit sa le respecti.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 7/2/2020 at 2:50 PM, mandelu said:

pentru cine e interesat de tips pentru mentinerea bateriei lui id.3

 mi se pare foarte interesant, dar devine pain in the ass daca te tii de toate si stai mereu stresat ca nu ai reusit sa le respecti.

se pare ca acelea sint extrade din manualul ID3-ului.

Pare aproape imposibil sa stai sa urmaresti atatea restrictii... si daca incarci doar 80% cum spun ei, atunci la ce mai spunem ca avem baterie de X kwh si autonomie Y, pare mai logic sa le scadem direct cu 20%

Ca viitor posesor de electrica, sint un pic dezamagit... astept si eu livrarea curand.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai pt asta exista aplicatia si managementul bateriei. Oricum garantia de 8 ani sau 160.000km...e suficienta

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

garantia la baterie e condionata de "utilizarea conforma". Daca nu ma insel colegul cu eUp a spus ca a vazut prin contract ceva legat de garantie si incarcarile rapide succesive. Va exista un loc cu absolut toate incarcarile, asta e sigur, probabil va contine data pornirii si opririi incarcarii, puterea, temperatura, timpul plecarii dupa incarcare etc.

Am vazut ca si regimul de exploatare conteaza, mersul cu viteza de ex incalzeste bateria. Mai studiem

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dupa parerea mea exista o fisura logica : Daca masina a fost proiectata cu acest sistem de protectie  al bateriei si nu permite descarcarea completa si nici incarcarea la valoarea de 100% ce rost mai are sa iti sugereze sa nu incarci bateria la 100% (user mode) daca ea oricum nu ajunge niciodata la 100% hardware? De ce doar pana la 80% (user mode) care de fapt in realitate asta ar insemna undeva la 60-70%? ..Suna a logica de "noaptea mintii":scratch:

Eu nu am tinut niciodata cont de acest aspect si am incarcat intodeauna pana la 100% user mode. In schimb am avut grija sa incarc la curent cat mai mic (5A) cand nu a fost nicio graba. Mi se pare mult mai important acest aspect pentru durata de  viata bateriilor. Este adevarat ca avand si motor termic la dispozitie, timpul de incarcare al bateriilor nu este foarte important in ceea ce ma priveste.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bateriile sufera de doua forme de degradare: calendar aging si cycle aging.

In urma degradarii, ramane mai putina capacitate utilizabila.

Exista mai multe studii stiintifice conform carora uzura de tip calendar aging (invechirea) este cu atat mai pronuntata cu cat valoarea medie a nivelului de incarcare este mai mare. O baterie care are media nivelului de incarcare 50% pe durata a 5 ani va fi mai putin uzata decat una care are media nivelului 80% pe aceiasi 5 ani.

De ce doar pana la 80% (user mode) care de fapt in realitate asta ar insemna undeva la 60-70%? ..Suna a logica de "noaptea mintii"

:scratch:

Un alt lucru interesant care s-a descoperit, la peste 60% - 70% nivel mediu de incarcare apare o accelerare a degradarii. Curba cu "sanatatea" bateriei are o frantura in jur de 60% - 70% si o ia puternic in jos.

Eu am citit studiul din care am extras poza atasata, dar acum nu-l mai gasesc.

Tesla foloseste NCA pe autoturisme. Restul producatorilor, cam toti folosesc NMC.

 

calendar-aging-jpg.jpg

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 3 months later...

"Avoid deep discharges below 20%" iar graficele arata ca e "sanatos" sa pastrezi bateria cat mai descarcata(din punct de vedere al degradarii), nu se bat cap in cap aceste informatii? Ce-mi scapa?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ce stiu eu despre bateriile Li-Ion, lucru pe care l-am experimentat si pe telefon (desi bateria masinii are alta chimie fata de telefon, sfaturile raman in aceeasi tema), exasperat fiind ca se tot ducea bateria dupa 2 ani:

  • nu trebuie incarcate peste 70%, maxim 80% in mod regulat; o data pe luna este recomandat, insa, pentru ca sistemul de control al bateriei sa se recalibreze legat de capacitatea maxima a bateriei
  • nu trebuie supra-incalzite des la incarcare (fast-charge); o priza domestica sau prizele cu curent alternativ de 11 kW sunt perfecte
  • nu trebuie descarcate des sub 30%, 20% minim; masina oricum nu raporteaza intreaga capacitate a bateriei așa ca e greu sa o distrugi complet, dar nu este optim
  • tinute la incarcare de ~50% pe termen lung (gen daca pleci in concediu, lasi masina la 50%-60%)
  • caldura excesiva dauneaza grav bateriei, cu atat mai mult cu cat e mai incarcata (100%, lasata in soare vara)
  • nu trebuie descarcate rapid (mers constant cu viteza mare), desi la ID.3 ar trebui sa fie mitigata problema datorita sistemulul de gestiune a bateriei, care o raceste activ
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@NoCO2 Daca te referi la graficele postate de mine, alea se refera strict la efectul trecerii timpului la un anumit SoC, intentionat s-au eliminat alte forme de degradare.

 

@Sparkyson

Quote

o data pe luna este recomandat, insa, pentru ca sistemul de control al bateriei sa se recalibreze legat de capacitatea maxima a bateriei

 

Este valabil si la masini. Insa mai nou au aparut niste circuite integrate specializate pentru baterii de tractiune auto care au niste algoritmi foarte interesanti (Machine Learning) pentru actualizarea (sincronizarea) periodica a SoC, tinand cont de mai multi factori (temperatura, tensiune, curent si variatiile acestora). Un exemplu simplificat ar fi cam asa: daca bateria sta ne-folosita 24h, algoritmul "ghiceste" SoC pe baza tensiunii si a temperaturii. In afara acestor re-sincronizari ocazionale, SoC este urmarit pe baza Coulomb Counting (integrala in raport cu timpul a curentului incarcat / descarcat). Nu stiu insa daca ID3 cu MEB foloseste un astfel de circuit.

 

Dar mai este un aspect. La telefoane este o singura celula. La ID3 sunt 108 celule in serie si acestea mai trebuie si echilibrate, egalizate intre ele, chestie care se face tot la 100%.

Modificat de kolfleading
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Nu mi e clar...dimineața înainte de a pleca la drum lung sau de a pune masina la încărcat e bine sau nu sa pornim încălzirea din aplicație?

Ma gândeam ca asta ajuta bateria mare sa ajungă la temperatura optima pt drum sau pt încărcare..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

E bine, da!

 

In cel mai rau caz, daca masina a fost lasata afara si nu e in priza, tragand curent pentru climatizare mai ridica temperatura bateriei. In cel mai bun caz, daca masina este in priza, foloseste curent din priza ca sa incalzeasca habitaclul ceea ce va insemna, pe langa confortul sporit cand te urci in masina, si un consum mai mic pe drum deoarece e mai usor, energetic vorbind, pentru sistemul de climatizare sa mentina temperatura decat sa o ridice la nivelul dorit.

 

Singurul dezavantaj, daca masina nu este in priza, este scaderea SOC dar daca masina are suficienta baterie este de preferat intotdeauna preincalzirea, da.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vreau doar sa mentionez, pentru posesorii de ID.3, ca lasatul masinii la incarcat poate duce la descarcarea bateriei de 12V (problema cunoscuta).

Eu am lasat-o de mai multe ori, fara probleme, dar mi-am fortat norocul. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Mulțumesc all. 

O las maximum 30 min iar asta doar când am drumuri lungi înainte si după. 

Plus ca am starter. 

Deci nu se incarca atunci când e pornita încălzirea. Speram sa da..

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Dupa ce ajunge la valoarea maxima setata pentru nivelul de incarcare, nu se re-activeaza incarcarea, deci energia pentru o pre-incalzire ulterioara o ia din baterie.

 

Pui masina la ora 19:00 in priza, cu setare max. 80%...pe la miezu' noptii sa zicem ca ajunge la 80%...se opreste incarcarea si gata. Nu mai trage curent de la priza.

 

Ai pre-incalzirea programata la ora 09:00 - asta se face cu energie din baterie. Nu mai activeaza un ciclu de incarcare. Verificat pe statia de incarcare go-eCharge.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@kolfleading Eu am observat contrariul.

Lasat masina la incarcat seara, incarcata complet in cateva ore, iar a doua zi, cand a venit timpul sa se preincalzeasca, a folosit energia din retea (statie de 22 kW, din care masina poate sa traga 11 kW).

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@SparkysonAsa ar trebui sa functioneze in mod normal, da. Poate ar trebui setata ora de plecare ca masina sa termine atat incarcarea cat si incalzirea la ora setata si sa nu apara anomalia de care zice @kolfleading

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pai asa e gandit soft-ul pt programarea orei de plecare cu tot cu limita minima la care sa inceapa incarcarea daca e in priza cat si cea maxima de incarcare la care sa se opreasca, plus caldura daca e setata sa porneasca, face un fel de "reverse engineering" si stabileste ora de incepere a incarcarii in functie de ora pelcarii, SOC si setari clima.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si eu am statie de 22 kW, legata trifazat (go-eCharge), deci ar fi avut de unde sa traga.

Statia are interfata web si am urmarit pe interfata statiei. Masina nu a mai cerut curent dupa ce, in cursul noptii, ajunsese la 80% SoC.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@kolfleading ai avut programata o ora de plecare sau doar ai pus masina la incarcat si ai pornit dimineata incalzirea din aplicatie?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Legat de asta, e posibil sa fi inteles gresit dar ce mi se pare ca am vazut scris e ca ID3-ul preincalzeste bateria doar cand e conectat la AC, nu si la chargere DC. Iar pre-incalzirea bateriei se fac doar cand se cere incalzirea habitaclului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!