Jump to content

ID.3 - baterie, întreținere și probleme


mandelu
 Share

Recommended Posts

pentru cine e interesat de tips pentru mentinerea bateriei lui id.3

 mi se pare foarte interesant, dar devine pain in the ass daca te tii de toate si stai mereu stresat ca nu ai reusit sa le respecti.

Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2020 at 2:50 PM, mandelu said:

pentru cine e interesat de tips pentru mentinerea bateriei lui id.3

 mi se pare foarte interesant, dar devine pain in the ass daca te tii de toate si stai mereu stresat ca nu ai reusit sa le respecti.

se pare ca acelea sint extrade din manualul ID3-ului.

Pare aproape imposibil sa stai sa urmaresti atatea restrictii... si daca incarci doar 80% cum spun ei, atunci la ce mai spunem ca avem baterie de X kwh si autonomie Y, pare mai logic sa le scadem direct cu 20%

Ca viitor posesor de electrica, sint un pic dezamagit... astept si eu livrarea curand.

Link to comment
Share on other sites

Bogdan_wrc

Pai pt asta exista aplicatia si managementul bateriei. Oricum garantia de 8 ani sau 160.000km...e suficienta

Link to comment
Share on other sites

garantia la baterie e condionata de "utilizarea conforma". Daca nu ma insel colegul cu eUp a spus ca a vazut prin contract ceva legat de garantie si incarcarile rapide succesive. Va exista un loc cu absolut toate incarcarile, asta e sigur, probabil va contine data pornirii si opririi incarcarii, puterea, temperatura, timpul plecarii dupa incarcare etc.

Am vazut ca si regimul de exploatare conteaza, mersul cu viteza de ex incalzeste bateria. Mai studiem

Link to comment
Share on other sites

Dupa parerea mea exista o fisura logica : Daca masina a fost proiectata cu acest sistem de protectie  al bateriei si nu permite descarcarea completa si nici incarcarea la valoarea de 100% ce rost mai are sa iti sugereze sa nu incarci bateria la 100% (user mode) daca ea oricum nu ajunge niciodata la 100% hardware? De ce doar pana la 80% (user mode) care de fapt in realitate asta ar insemna undeva la 60-70%? ..Suna a logica de "noaptea mintii":scratch:

Eu nu am tinut niciodata cont de acest aspect si am incarcat intodeauna pana la 100% user mode. In schimb am avut grija sa incarc la curent cat mai mic (5A) cand nu a fost nicio graba. Mi se pare mult mai important acest aspect pentru durata de  viata bateriilor. Este adevarat ca avand si motor termic la dispozitie, timpul de incarcare al bateriilor nu este foarte important in ceea ce ma priveste.

Link to comment
Share on other sites

kolfleading

Bateriile sufera de doua forme de degradare: calendar aging si cycle aging.

In urma degradarii, ramane mai putina capacitate utilizabila.

Exista mai multe studii stiintifice conform carora uzura de tip calendar aging (invechirea) este cu atat mai pronuntata cu cat valoarea medie a nivelului de incarcare este mai mare. O baterie care are media nivelului de incarcare 50% pe durata a 5 ani va fi mai putin uzata decat una care are media nivelului 80% pe aceiasi 5 ani.

De ce doar pana la 80% (user mode) care de fapt in realitate asta ar insemna undeva la 60-70%? ..Suna a logica de "noaptea mintii"

:scratch:

Un alt lucru interesant care s-a descoperit, la peste 60% - 70% nivel mediu de incarcare apare o accelerare a degradarii. Curba cu "sanatatea" bateriei are o frantura in jur de 60% - 70% si o ia puternic in jos.

Eu am citit studiul din care am extras poza atasata, dar acum nu-l mai gasesc.

Tesla foloseste NCA pe autoturisme. Restul producatorilor, cam toti folosesc NMC.

 

calendar-aging-jpg.jpg

Edited by kolfleading
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Am gasit asta pe Facebook:

 

LiIon.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mi-amintesc ca ne-ai zis de asta in trecut :) Eu am tinut cont.

Link to comment
Share on other sites

"Avoid deep discharges below 20%" iar graficele arata ca e "sanatos" sa pastrezi bateria cat mai descarcata(din punct de vedere al degradarii), nu se bat cap in cap aceste informatii? Ce-mi scapa?

Link to comment
Share on other sites

Ce stiu eu despre bateriile Li-Ion, lucru pe care l-am experimentat si pe telefon (desi bateria masinii are alta chimie fata de telefon, sfaturile raman in aceeasi tema), exasperat fiind ca se tot ducea bateria dupa 2 ani:

  • nu trebuie incarcate peste 70%, maxim 80% in mod regulat; o data pe luna este recomandat, insa, pentru ca sistemul de control al bateriei sa se recalibreze legat de capacitatea maxima a bateriei
  • nu trebuie supra-incalzite des la incarcare (fast-charge); o priza domestica sau prizele cu curent alternativ de 11 kW sunt perfecte
  • nu trebuie descarcate des sub 30%, 20% minim; masina oricum nu raporteaza intreaga capacitate a bateriei așa ca e greu sa o distrugi complet, dar nu este optim
  • tinute la incarcare de ~50% pe termen lung (gen daca pleci in concediu, lasi masina la 50%-60%)
  • caldura excesiva dauneaza grav bateriei, cu atat mai mult cu cat e mai incarcata (100%, lasata in soare vara)
  • nu trebuie descarcate rapid (mers constant cu viteza mare), desi la ID.3 ar trebui sa fie mitigata problema datorita sistemulul de gestiune a bateriei, care o raceste activ
Link to comment
Share on other sites

@NoCO2 Daca te referi la graficele postate de mine, alea se refera strict la efectul trecerii timpului la un anumit SoC, intentionat s-au eliminat alte forme de degradare.

 

@Sparkyson

Quote

o data pe luna este recomandat, insa, pentru ca sistemul de control al bateriei sa se recalibreze legat de capacitatea maxima a bateriei

 

Este valabil si la masini. Insa mai nou au aparut niste circuite integrate specializate pentru baterii de tractiune auto care au niste algoritmi foarte interesanti (Machine Learning) pentru actualizarea (sincronizarea) periodica a SoC, tinand cont de mai multi factori (temperatura, tensiune, curent si variatiile acestora). Un exemplu simplificat ar fi cam asa: daca bateria sta ne-folosita 24h, algoritmul "ghiceste" SoC pe baza tensiunii si a temperaturii. In afara acestor re-sincronizari ocazionale, SoC este urmarit pe baza Coulomb Counting (integrala in raport cu timpul a curentului incarcat / descarcat). Nu stiu insa daca ID3 cu MEB foloseste un astfel de circuit.

 

Dar mai este un aspect. La telefoane este o singura celula. La ID3 sunt 108 celule in serie si acestea mai trebuie si echilibrate, egalizate intre ele, chestie care se face tot la 100%.

Edited by kolfleading
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu mi e clar...dimineața înainte de a pleca la drum lung sau de a pune masina la încărcat e bine sau nu sa pornim încălzirea din aplicație?

Ma gândeam ca asta ajuta bateria mare sa ajungă la temperatura optima pt drum sau pt încărcare..

Link to comment
Share on other sites

E bine, da!

 

In cel mai rau caz, daca masina a fost lasata afara si nu e in priza, tragand curent pentru climatizare mai ridica temperatura bateriei. In cel mai bun caz, daca masina este in priza, foloseste curent din priza ca sa incalzeasca habitaclul ceea ce va insemna, pe langa confortul sporit cand te urci in masina, si un consum mai mic pe drum deoarece e mai usor, energetic vorbind, pentru sistemul de climatizare sa mentina temperatura decat sa o ridice la nivelul dorit.

 

Singurul dezavantaj, daca masina nu este in priza, este scaderea SOC dar daca masina are suficienta baterie este de preferat intotdeauna preincalzirea, da.

Link to comment
Share on other sites

Vreau doar sa mentionez, pentru posesorii de ID.3, ca lasatul masinii la incarcat poate duce la descarcarea bateriei de 12V (problema cunoscuta).

Eu am lasat-o de mai multe ori, fara probleme, dar mi-am fortat norocul. 

Link to comment
Share on other sites

Mulțumesc all. 

O las maximum 30 min iar asta doar când am drumuri lungi înainte si după. 

Plus ca am starter. 

Deci nu se incarca atunci când e pornita încălzirea. Speram sa da..

Link to comment
Share on other sites

Dupa ce ajunge la valoarea maxima setata pentru nivelul de incarcare, nu se re-activeaza incarcarea, deci energia pentru o pre-incalzire ulterioara o ia din baterie.

 

Pui masina la ora 19:00 in priza, cu setare max. 80%...pe la miezu' noptii sa zicem ca ajunge la 80%...se opreste incarcarea si gata. Nu mai trage curent de la priza.

 

Ai pre-incalzirea programata la ora 09:00 - asta se face cu energie din baterie. Nu mai activeaza un ciclu de incarcare. Verificat pe statia de incarcare go-eCharge.

Link to comment
Share on other sites

@kolfleading Eu am observat contrariul.

Lasat masina la incarcat seara, incarcata complet in cateva ore, iar a doua zi, cand a venit timpul sa se preincalzeasca, a folosit energia din retea (statie de 22 kW, din care masina poate sa traga 11 kW).

Link to comment
Share on other sites

@SparkysonAsa ar trebui sa functioneze in mod normal, da. Poate ar trebui setata ora de plecare ca masina sa termine atat incarcarea cat si incalzirea la ora setata si sa nu apara anomalia de care zice @kolfleading

Link to comment
Share on other sites

Pai asa e gandit soft-ul pt programarea orei de plecare cu tot cu limita minima la care sa inceapa incarcarea daca e in priza cat si cea maxima de incarcare la care sa se opreasca, plus caldura daca e setata sa porneasca, face un fel de "reverse engineering" si stabileste ora de incepere a incarcarii in functie de ora pelcarii, SOC si setari clima.

Link to comment
Share on other sites

Si eu am statie de 22 kW, legata trifazat (go-eCharge), deci ar fi avut de unde sa traga.

Statia are interfata web si am urmarit pe interfata statiei. Masina nu a mai cerut curent dupa ce, in cursul noptii, ajunsese la 80% SoC.

Link to comment
Share on other sites

@kolfleading ai avut programata o ora de plecare sau doar ai pus masina la incarcat si ai pornit dimineata incalzirea din aplicatie?

Link to comment
Share on other sites

Am avut ora de plecare programata.

Link to comment
Share on other sites

Legat de asta, e posibil sa fi inteles gresit dar ce mi se pare ca am vazut scris e ca ID3-ul preincalzeste bateria doar cand e conectat la AC, nu si la chargere DC. Iar pre-incalzirea bateriei se fac doar cand se cere incalzirea habitaclului.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in broserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim! :) 

 

Accept