Jump to content

Masinile electrice - detalii


Rave
 Share

Postare recomandată

Excelent articolul Rave, multumim foarte mult!

Si eu ma gandesc foarte serios la achizitionarea unei masini electrice de oras pentru sotia mea, astept cu interes lansarea Citigo iV.

Ca idee de articol viitor, eu as fi foarte interesat de un mic tutorial despre punctele de incarcare: ce fel de card iti trebuie sa incarci la Kaufland si cum se poate obtine, la fel si pentru Mega Image / Mall Plaza - adica retelele de incarcare consacrate existente in acest moment.

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Fair enough! Am vorbit atat despre incarcare dar nu am povestit cum si unde se face.

In primul rand sa vorbim despre cel mai bun prieten al unui posesor de masina electrica, aplicatia PlugShare

3c941e1268396424.jpg

Adica o aplicatie care arata unde sunt punctele de incarcare, de ce tip sunt - AC / DC, ce conectori au - Typ1/2, CCS/CHAdeMO si, mai ales, un loc unde poti da Check In la pompa si poti seta si timpul pe care il vei petrece acolo, inclusiv daca mai e cineva in asteptare dupa masina care acum incarca, si in acest fel poti sa-ti dai seama catre ce punct de incarcare poti sa te indrepti si cand. Din pacate nu toata lumea face acest lucru si te poti indrepta catre o statie care credeai ca e libera doar ca sa descoperi ca e cineva acolo dar na... asa e la noi.

Din cate se vede, si contrar parerii generale, Bucurestiul nu sta rau la puncte de incarcare, chiar daca unele zone sunt mai bine acoperite decat altele, si o masina electrica, chiar una cu range mic (ca a mea), este viabila in Bucuresti si pentru cei care nu dispun de acces la o priza acasa sau/si la birou (ca mine). In harta de mai sus sunt trecute cu verde punctele de incarcare AC Typ2, majoritatea de 22kWh, si cu portocaliu punctele de incarcare rapida, DC, CCS sau CHAdeMO.

Dar, cum incarcam? La cele mai multe puncte de incarcare avem nevoie de un card RFID pentru a porni incarcarea sau de o aplicatie. Sunt mai multe pe piata, de exemplu Plug Surfing sau PolyFazer, si trecute destul de clar pe statie instructiunile de download, inregistrare si activare a statiei / pornirea incarcarii. Cele mai multe puncte de incarcare sunt ale celor de la Renovatio si sunt contra cost dupa cum urmeaza

f241dc1268398224.jpg

Firma nu are voie, din motive legale(ar avea dar legal e mai complicat pentru ei sa faca asta), sa factureze kWh asa ca "vinde" unitati, fiecare unitate insemnand 1 kWh.

Pentru punctele de incarcare montate in incinta magazinelor Kaufland, cei de la magazin au hotarat sa suporte ei costurile incarcarilor asa ca incarcarea acolo este gratuita. Insa, pentru a beneficia de aceasta gratuitate, avem nevoie de un card emis de catre cei de la Kaufland, card care se poate obtine de la biroul de informatii al magazinelor Kaufland care au puncte de incarcare. Acest card se poate folosi si in restul retelei Kaufland dupa activarea si inregistrarea lui pe site-ul celor de la Renovatio dar incarcarea la alte puncte decat cele din incinta magazinelor Kaufland se va plati. Cei de la Renovatio au decis sa nu mai trimita facturi daca/pana suma lor nu depaseste 50 de lei asa ca nu va speriati daca nu primiti una dupa o incarcare, eu am primit ultima factura vara trecuta, parca...

Alte puncte de incarcare, gratuite, sunt montate in:

- unele benzinarii Mol - trebuie sa cereti cardul necesar pornirii incarcarii de la casa

- unele benzinarii Rompetrol - nu e nevoie de card

- unele mall-uri - la Plaza Romania sunt 2 statii AC ale celor de la Renovatio si sunt contra cost. La Promenada este si o statie de incarcare rapida, tot de la Renovatio (asta inseamna ca se activeaza cu cardul de la ei), care, de vreun an, este si ea contra cost etc.

- PBN - atat AC cat si statie de incarcare rapida, DC, ambele de la Renovatio dar gratuite

- Avia Pantelimon - la fel, AC/DC si gratuita, nu necesita card.

- Ikea, atat Baneasa cat si Pallady, are cateva statii AC de 22kWh si trebuie cerut cardul la informatii/case/oricarui angajat si vor trimite pe cineva

- diverse alte firme / cladiri de birouri

LE: Foarte important! In timpul incarcarii cablurile sunt blocate pentru a nu putea fi scoase din greseala sau intentionat. Incarcarile pot fi oprite si din masina si din statie dar atunci cand se opreste incarcarea din masina se deblocheaza cablul doar la capatul din masina. Daca incarcati la o statie care are cablul atasat (toate statiile de incarcare rapida il au atasat fiind de putere mare) nu este nicio problema, puneti cablul la loc si plecati. Dar cand incarcati AC cu cablul propriu al masinii nu puteti ruga pe cineva sa va porneasca incarcarea cu cardul si sa plece pentru ca o sa aveti nevoie de acelasi card sa puteti debloca si capatul din statie al cablului, altfel n-o sa-l puteti scoate din statie. :) (chestia asta nu e valabila chiar peste tot, de exemplu la Ikea am avut nevoie de card pentru pornirea incarcarii dar nu si pentru a scoate cablul la final, dar trebuie sa tinem cont de ea ca regula generala).

Lista poate continua dar este foarte lunga si tot PlugShare ajuta cel mai mult pentru ca acolo sunt trecute toate detaliile necesare - a cui e statia, puterea ei, cat costa etc. dupa cum se poate vedea

16d9951268424994.jpg  3ba1001268425004.jpg   c3deff1268424984.jpg

 

Apoi, daca am aflat unde incarcam, sa vedem si cand incarcam.

Ideal, ca sa nu avem impresia ca suntem blocati intr-o masina 30 de minute la 35 de grade, ar fi sa incarcam in timp ce facem altceva. Intr-o lume perfecta lasam masina la incarcat acasa, peste noapte, sau cat stam la birou. Dar nu avem toti posibilitatea asta asa ca trebuie sa cautam alte momente. De exemplu:

Ai de facut cumparaturi?! Te duci la Kaufland, lasi masina la incarcat si cat te invarti prin magazin sa iei cele necesare masina te asteapta cu bateria plina.

Te duci pana la mall si faci niste cumparaturi?! Poti sa o lasi la incarcat si recuperezi, macar, cat te-a "costat" drumul pana acolo (in kWh, nu lei, evident) daca nu o iei cu bateria plina.

Ai de dat niste mail-uri / rezolvat ceva pe laptop/tableta?! Poti sa faci asta de acasa sau poti sa mergi 10 minute pana la un Rompetrol/Mol, bei o cafea acolo, iti rezolvi treaba la terasa/in interior la aer conditionat si pleci de acolo cu bateria plina.

Vrei sa te vezi cu cineva?! Gasesti o terasa undeva langa un punct de incarcat si pleci de acolo cu bateria plina / mai plina decat ai ajuns.

Trebuie sa pleci de acasa cateva ore la prieteni / familie /distractie?! Lasi masina la incarcat undeva in drum si o iei plina cand te intorci. Asta functioneaza si mai bine cu 2 masini/soferi.

Si, cateodata, este bine si sa te duci la un punct de incarcare si sa stai acolo 30 de minute ascultand muzica / frecand telefonul / vorbind la telefon si ignorand lumea exterioara. Cat timp masina se incarca poti pune contactul, porni caldura / AC asa ca poti astepta in masina la orice temperatura exterioara.

Daca invatam sa integram incarcarile in rutina saptamanala/zilnica (in functie de cat mergem cu masina) nu o sa mai para frustrant ca trebuie sa astepti 30 de minute ca sa parcurgi 100 km fara sa platesti si fara sa poluezi; lucru care, in sine, merita din plin cele 30 de minute de asteptare. 

Si ca tot am vorbit de minute de asteptare, sa vedem si cat ar trebui sa asteptam. La masina mea, la temperaturi intre 10-25 de grade, daca ajung cu bateria la 20-30% la un punct de incarcare rapid, dureaza cam 10-15 minute sa ajunga la 70-80%, ceea ce asigura 100km range. Daca nu plec la un drum lung, si deci nu am nevoie de ceilalti 20-30km range, nu are sens sa astept celelalte 10-15 minute cat ar mai dura ca bateria sa ajunga la 100%, pentru ca puterea incarcarii scade dupa 70-80% pentru a proteja bateria. Plus ca, la fel ca la un telefon, e si mai "sanatos" pentru baterie ca incarcarea sa nu se faca pana la 100% daca nu e nevoie si, in felul asta, durata de viata a bateriei creste.

Acum, cu cat bateria masinii e mai mare cu atat incarcarea va dura mai mult. Dar asta inseamna si range mai mare ceea ce teoretic e bine.

Ideea e ca, daca luam in calcul o masina cu 400km range si una cu 150km range, per total pentru acelasi range(400km de ex), tot atat timp (aproximativ) vor petrece la incarcat chiar daca una tot odata si cealalta impartit in 2-3 incarcari. Diferenta e data de cat puteti merge cu o singura incarcare si daca nu aveti nevoie sa mergeti 400km cu o singura incarcare, e mai ok o masina cu o baterie mai mica, chiar daca range mai mic, care va costa mai putin si va si petrece mai putin la punctul de incarcare. E mai simplu sa gasesti in 4 zile diferite cate 20-30 de minute sa incarci decat e sa gasesti 2 ore intr-o zi pentru incarcare. Asa ca ganditi-va bine ce aveti nevoie de la masina, cat aveti de gand sa mergeti cu ea si unde inainte sa va hotarati sa cumparati o masina sau alta.

Personal nu as cauta chiar masina cu cel mai mare range, implicit si cea mai mare baterie si cel mai mare pret, si as ramane la o masina "medie" de vreo 300-350km reali, range care imi permite sa ating lejer "punctele de interes turistic", mare/munte, si sa incarc cat stau sa mananc ceva acolo inainte de a pleca inapoi. Lucru demonstrat de recentul test/tur al tarii facut in Romania. Asta chiar daca nu as putea / nu m-as risca sa plec cu masina la greci sau ceva de genul. Exista solutii si pentru cazul asta... inchiriat, facut schimb de masini cu un prieten, plecat cu avionul etc.

Cam atat, cred... Iarasi, daca mai aveti alte intrebari, nu ezitati! O sa incerc sa raspund cat de bine pot :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave editeaza si pune ambele Ikea in lista

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Done! Nici n-am observat ca au pus si acolo statie :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

sunt, sunt. in subteran am vazut

panourile de incarcare nu sunt vizibile de pe alee, sunt montate pe stapli spre interior.

si locurile trasate pe jos sunt de-a latul, ciudat putin.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si alte 4 statii afara, in spatele magazinului, fiecare cu cate 2 mufe la care ar putea incarca, teoretic, 8 masini simultan desi, unele din aceste statii (nu stiu astea cum sunt), taie puterea la jumatate pe fiecare mufa daca sunt puse 2 masini la incarcat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 7/2/2019 at 3:24 PM, Rave said:

Spre deosebire de o masina termica, sau similar unor masini mild-hibrid, masina electrica poate recupera energie atunci cand decelereaza, sau cand coboara niste pante, si aceasta energie poate incarca bateria. Acest lucru poate duce la situatii oarecum stupide cand, plecand din varful muntelui intr-o continua coborare cu o viteza constanta, masina sa incarce in loc sa consume:

cateva precizari:

- sistemele de recuperare energie sint prezente de multi ani si pe termice:

The advantages of an e-HDi engine compared to a conventional Stop&Start system lie in the remarkable reduction of consumptions, especially in the urban cycle: the intake of diesel is reduced by 15%, while emissions are decreased by only 5%, which is anyhow an encouraging result.

https://www.alientech-tools.com/en/peugeot-308-1-6l-e-hdi-115ps/

In few words, when you decelerate, the synchronous engine used acts as an alternator, supplying up to 2.5 kW electrical power and acting as an engine brake.

- plecand din varful muntelui, masina incarca, doar daca bateria este descarcata. Daca bateria e plina, efectul regenerativ dispare (si franarea, lucru care poate surprinde).

- incarcarea regenerativa e totusi nesemnificativa in ecuatia range-ului. Are insa un impact de marketing dramatic. Insa acelasi efect care incarca bateria in pante, duce la pierdere de energie nedorita in alte cazuri cand ridicand piciorul de pe pedala pt "coasting" obtii de fapt o franare, astfel ca trebuie sa accelerezi pt a ajunge din nou la viteza dorita. 

- statii de incarcare: sint si vreo 5 Lidluri in zona Buc cu incarcatoare, si magazinele Cora (nu stiu daca toate)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

De acord cu tine in afara de partea cu regenerarea. Daca pleci de la Poiana Brasov cu masina la 70% ai toate sansele sa ajungi cu ea la Sinaia la 100%, ceea ce face o diferenta la range.

Si, da, la drum lung masinile electrice ar trebui scoase din modul de recuperare si trecute pe mers normal, pentru a nu pierde energie inutil prin decelerare ci a profita cat mai mult de efectul inertial al acceleratiei. Dar despre toate astea o sa vorbim intr-un post viitor, cum se conduce o masina electrica :)

Modificat de Rave
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

în urmă cu 13 ore, Rave a scris:

cum se conduce o masina electrica

Eu am o intrebare prosteasca :D asta ai invatat singur sau exista un manual care te invata? Cand mergi in frana de motor, avand in vedere ca efectul e ca si la o franare usoara spre medie, se aprind becurile de frana din spate sau exista riscul ca cel ce vine din spate tare sa fie surprins ca mergi in frana de motor? Nu stiu la Up cum e dar la i3 eu nu am franat aproape deloc cand am mers cu el dar cum eram singur si masina de firma nu stiu daca se aprind sau nu becurile de frana

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

E o combinatie de "citit pe net" cu "urmarit diverse filmulete" si cu "hai sa vad ce se intampla daca" :)

e-Up!-ul, ca si e-Golf-ul de altfel, are schimbatorul putin diferit de alte masini.

2015-volkswagen-e-golf--long-term-test-c

Pe langa clasicele P, N si R are D si B in loc de D si S. In D schimbatorul se poate misca stanga-dreapta lucru care selecteaza diferite moduri de recuperare.

In D recuperarea este 0 cand iei piciorul de pe acceleratie si este prezenta doar cand apesi frana. Apoi urmeaza D1, D2 si D3 fiecare cu un grad din ce in ce mai mare de recuperare la ridicarea piciorului de pe acceleratie, astea sunt utile, de exemplu, atunci cand cobori o panta, sau un munte, pentru ca te poti juca si poti gasi nivelul perfect in care masina franeaza si incarca bateria dar pastreaza si o viteza constanta. Adica poti sa cobori de la Predeal/Sinaia cu un 50 km/h constant in timp ce si incarci bateria si nu numai ca nu consumi nimic dar ajungi si cu bateria mai plina decat ai plecat. Asta daca e drumul liber... ?

Mai departe se poata muta schimbatorul in B care este nivelul maxim de recuperare, un fel de D4, in care masina incetineste cam la fel ca la apasarea pedalei de frana, mod care iti permite sa conduci masina aproape doar din acceleratie.

In D si D1 nu se aprind stopurile de frana la ridicarea piciorului de pe acceleratie pentru ca regenerarea este destul de slaba. In D2, D3 si B se aprind stopurile de frana pentru ca regenerarea, mai ales in B, este foarte puternica.

Mai toate masinile electrice au chestia asta desi se foloseste altfel, unele regleaza puterea de regenerare din padelele volanului, la altfel se activeaza/dezactiveaza din infotainment etc. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Salut Rave! Ma bucur ca un early adopter ca tine face share de experiență pentru cum e viata cu electrică. In completarea postului tau, as mentiona ev-database.org, un site ce conține toate datele utile pentru o mașină electrica, si cel mai important, teste de range in condiții reale.

Si eu astept mașinuța electrica, un e-up second hand, pe care am decis sa-l achizitionam strict pentru deplasare in marele oraș :-). Pentru ca stau la curte si nu vreau sa stau cu firul întins, am comandat si o statie de incarcare, pe care o voi lega initial doar pentru 3,7 kwh, atat cat suporta e-up pentru incarcarea standard.

O sa vin cu completari legate de masina dupa primii 1000 de km.

 

In completare, pentru curioși. Am condus masina aceasta inainte sa o cumpăr, si din prima am selectat modul braking. Nu stiam atunci daca stopurile se aprind (si se aprind!) atunci cand ridic piciorul de pe acceleratie, si pot spune ca masina se comportă foarte normal atunci cand e condusă cu o singură pedala. Din cateva incercari de adaptare, doar intr-una din incercari am fost nevoit sa reapas pedala de accelerație pentru ca s-a oprit mai devreme decat anticipam. 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

On 7/6/2019 at 10:42 AM, Rave said:

E o combinatie de "citit pe net" cu "urmarit diverse filmulete" si cu "hai sa vad ce se intampla daca" :)

e-Up!-ul, ca si e-Golf-ul de altfel, are schimbatorul putin diferit de alte masini.

2015-volkswagen-e-golf--long-term-test-c

Pe langa clasicele P, N si R are D si B in loc de D si S. In D schimbatorul se poate misca stanga-dreapta lucru care selecteaza diferite moduri de recuperare.

In D recuperarea este 0 cand iei piciorul de pe acceleratie si este prezenta doar cand apesi frana. Apoi urmeaza D1, D2 si D3 fiecare cu un grad din ce in ce mai mare de recuperare la ridicarea piciorului de pe acceleratie, astea sunt utile, de exemplu, atunci cand cobori o panta, sau un munte, pentru ca te poti juca si poti gasi nivelul perfect in care masina franeaza si incarca bateria dar pastreaza si o viteza constanta. Adica poti sa cobori de la Predeal/Sinaia cu un 50 km/h constant in timp ce si incarci bateria si nu numai ca nu consumi nimic dar ajungi si cu bateria mai plina decat ai plecat. Asta daca e drumul liber... ?

Mai departe se poata muta schimbatorul in B care este nivelul maxim de recuperare, un fel de D4, in care masina incetineste cam la fel ca la apasarea pedalei de frana, mod care iti permite sa conduci masina aproape doar din acceleratie.

In D si D1 nu se aprind stopurile de frana la ridicarea piciorului de pe acceleratie pentru ca regenerarea este destul de slaba. In D2, D3 si B se aprind stopurile de frana pentru ca regenerarea, mai ales in B, este foarte puternica.

Mai toate masinile electrice au chestia asta desi se foloseste altfel, unele regleaza puterea de regenerare din padelele volanului, la altfel se activeaza/dezactiveaza din infotainment etc. 

As mai adauga ca indiferent de modul în care se afla masina, prin apăsarea pedalei de frână se activează frână regenerativa, proporția ei fiind modulata o funcție de forța de apăsare a pedalei. 

Chiar dacă faci coasting in D și apare un obstacol, nu este nevoie sa schimbi modul, este suficient sa apeși pe frână și bateria de încarcă. 

Din păcate la BMW i3 frâna regenerativa nu se poate dezactiva, lucru care pe mine m-a deranjat. 

Sistemul de pe e-Golf este f intuitiv, plăcut, adaptabil pt orice stil de condus și f eficient. Sper sa se regăsească și pe ID. 3 ceva similar. 

Modificat de Raf
Autocorect
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

Salut, 

Urmaresc si eu industira de auto electrice, mai mult hibrid de fapt (nu hibride plug-in, ci cele care se incarca din mers).
Incercam sa imi dau seama de e-Up!, Golful e mult prea scump (inca) si m-am pierdut in topicul asta  in kW si kWh in asa fel incat vin cu niste lamuriri (care sper sa fie utile colegilor interesati de masinile electrice) asupra celor de mai jos:

"2,2-2,3 kWh din priza casnica, asta inseamna 2,2-2,3 kilowatts in fiecare ora, trebuie sa impartim capacitatea bateriei la acesti 2,3kWh si astfel obtinem timpul de incarcare, in ore, al bateriei. La o baterie de 50kWh, de ex, dureaza cam 24 de ore o incarcare full la priza casnica."

"Aceste statii sunt de diferite puteri: 7-11-22-43 kWh, adica pot livra 7-11-22-43 kilowatts in fiecare ora. Teoretic ar trebui sa fie la fel, impartim capacitatea bateriei la puterea statiei si obtinem timpul de incarcare"

"e-Up!-ul meu poate incarca cu 50kWh la statii DC, ceea ce inseamna ca incarca bateria de 18kWh in vreo 20 de minute, dar exista si unele statii de 20kWh asa ca acolo sunt limitat de puterea statiei. In acelasi timp, noul ID 3, si nu numai el, cica poate incarca cu 125kWh dar la o statie de 50kWh va incarca doar cu 50kWh"

1. In watti se masoara puterea electrica (P), adica viteza de transfer a energiei electrice într-un circuit electric.
E direct proportionala cu tensiunea  şi cu intensitatea curentului electric care o transporta.
P = U * I

2. In kWh se masoara energia electrica (E) care este direct proportionala cu puterea in timp.
E = P * t (ore) adica puterea consumatorului inmultit cu numarul de ore in care a functionat.

1 + 2 inseamna ca un consumator de 1000 watti (1kW) care functionaza continuu timp de o ora ar consuma 1kWh energie.

3. Capacitatea unei baterii se refera la numarul total de electroni pe care ii poate "inmagazina", dar ar fi cifra fff mare. Chiar si in coulombi (6,25 x 10^18 electroni) tot ar fi mare.
De aceea in practica se foloseste Amper-ora( un amper reprezinta o curgere de un Coulomb de electroni pe secunda) 1 Ah = 3600 C.
O baterie cu o capacitate de 1 Ah poate alimenta o sarcina cu un curent continuu de 1 A pentru o perioada de 1 ora sau 2 A pentru o jumatate de ora samd.
Notatia amper-ora de pe bateriile auto reprezinta, de fapt, timpul necesar de incarcare pentru o anumita valoare a curentului de incarcare. De exemplu, o baterie auto de 75 Ah, complet descarcata, va necesita o perioada de incarcare de 10 ore la un curent de incarcare constant de 7.5 A.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Teoretic e mai ok sa se descrie bateriile in Ah dar practic e mult mai complicat. Singurii care fac asta sunt cei de la BMW la I3 si e mai dificil de comparat bateria I3-ului cu ceilalti competitori de pe piata cand toti ceilalti declara capacitatea in kW.

Pentru utilizatorii normali, masinile au consumul afisat in kW/100km, statiile sunt in kW si charger-ul masinii este tot in kW, e mult mai simplu pentru toata lumea sa fie si bateriile masinilor tot in kW. Asa poti sa calculezi mult mai rapid cat poti sa mergi cu un plin sau in cat timp se incarca masina la o anumita statie. In loc sa faci conversii din Ah in kWh poti sa folosesti regula de 3 simpla si gata. Daca bateria masinii este de 45kW si am un consum de 15kW/100km inseamna ca pot sa merg aproape 300 km cu masina, e o chestie pe care o poate face oricine... Nu este neaparat 100% ok tehnic, nu, dar este mai usor pentru toata lumea. Adica eu nu as vrea sa am rezervorul masinii masurat in metri cubi, consumul in l/100km si pompele sa calculeze in... nu stiu... l/ora :))

Si, oricum, cei care stiu diferenta asta pot face conversiile usor si inteleg despre ce e vorba. :D

 

Modificat de Rave
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci, practic stii puterea maxima a motorului, puterea maxima a statiei si cat timp sau km duce bateria daca motorul consuma maxim. Si tot asa iti dai seama si in cat timp se incarca bateria. Acum e limpede, multumesc de explicatii.
Foarte tare topicul!
Sunt tare curios cum vor evolua masinile electrice in viitorul apropiat ( de fapt bateriile ,ca aici e problema). Eu pariez pe hidrogen pe termen mediu si lung :)
Mai sunt curios si ce fel de probleme apar la masinile electrice in timp...mecanica, in afara motorului si cutiei ramane, dar in rest? Tu de cat timp ai masina si cati km ai facut pana acum?

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Consumul maxim, sau minim, nu e neaparat relevant, cel mediu este; la fel ca la o masina termica. Adica te intereseaza consumul mediu pentru a afla range-ul mediu pe care-l ai cu bateria.

E ca la masini, rezervorul are o valoare fixa, sa zicem 50l. Daca ai un consum mediu de 5l\100km poti sa mergi 1.000km cu un plin, daca ai un consum mediu de 10l\100km poti sa mergi doar 500km.

Asa e si la electrice, bateria are o valoare fixa, 18,6kW in cazul meu. Range-ul o sa fie diferit daca ai un consum mediu de 10kW\100km fata de 20kW\100km. 

Si ca sa calculezi, estimativ, timpul de incarcare e la fel de simplu. Masina mea poate sa incarce maxim cu 3,6kW\ora AC si 50kW\ora DC.

Adica la o statie DC de 50kW aceasta se va incarca in vreo 22 de minute, teoretic. Practic, dupa ce bateria ajunge pe la 75% masina limiteaza puterea de incarcare pentru a nu afecta durata de viata a bateriei si timpul de incarcare total este de vreo 30-40 de minute . La o statie DC mai mare de 50kW, sa zicem 100 sau 125kW, masina va incarca la fel pentru ca ea nu poate sa primeasca mai mult de 50kW.

La fel pe AC. Indiferent de puterea statiei, 11-22-43 kW, adica statia poate sa livreze 11, 22 sau 43 kW\ora, masina va incarca 3,6 kW in fiecare ora. Daca impartim capacitatea bateriei, 18,6kW la cei 3,6 kW cu care incarca in fiecare ora, obtinem timpul de incarcare in ore. La priza casnica dureaza si mai mult pentru ca aceasta poate livra doar vreo 2,2kW\ora parca.

Masina mea face 2 ani peste 2 luni si are 21.500km. Pana acum nu am facut nicio revizie, urmeaza prima peste 2 luni, si nici nu m-a costat ceva. Probleme mari nu am avut(din cand in cand nu voia sa plece AC-ul dar s-a rezolvat de fiecare data cu oprit/pornit motorul si nu m-am chinuit sa reclam la service) desi niste zgomote sunt mai prezente in ea decat in varianta ei termica. Se aud placutele(cica asa zice lumea) cum se misca in etrieri cateodata si zgomotele normale ale suspensiei spate, bara de torsiune, sunt mai prezente in habitaclu pentru ca nu mai sunt acoperite de zgomotul motorului.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

placutele tacane in etrieri..cauza: arcul de pe spatele placutelor.

eu o sa incerc din septembrie incolo, varianta de la Ferodo... care are un alt design la arcul respectiv ... la masina sotiei pocnesc foarte tare pe franare atat mers in fata cat si in R.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci revizia asta o faci pentru ca au trecut 2 ani, nu? Daca era dupa km, sa se implinesca inainte de 2 ani, la cati km se facea?
Sper ca o sa ne zici aici in ce a constat revizia :)
In alta ordine de idei, da, europenii nu izoleaza prea bine masinile, ei se gandesc sa faca masina cat mai putin zgomot in mers. In schimb, asiaticii fac invers, nu ii intereseaza ce zgomote scoate masina ca eu o izoleaza fonic f bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Eu am reviziile la 30.000km sau 2 ani. Si cum mai am 8.600km sau 61 de zile nu cred ca o sa ajung la 30.000km in astea 2 luni. :))

Si eu sunt curios in ce consta revizia, in afara schimbarii filtrului de polen, asa ca sigur o sa impartasesc ce si cum. :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Poate se face o defragmentare a electronilor in baterie :)) Glumesc. Pai sincer revizia eu cred ca inseamna verificarea lichidelor, filtrul de polen si poate schimb de lichid de frana. In rest vizual cablajele, bateria si conexiunea la "rezervor". Daca e ceva ce in timp s-a dezizolat sau s-a stricat e periculos pentru ca vorbim de voltaj mare si risc de scurt circuit.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Seara bună, dragilor.

Încă sunt în stare de șoc. Am confirmat comanda de eGolf la Porsche București Vest 1 în drum spre aeroport. Acum sunt lângă Disneyland Paris încercând să-mi revin... :lol: Am o săptămână la dispoziție. După aia încă 9-11 de așteptat...

Ca "dom'injiner" de profesie, fac luxație la neuron (singurul rămas viu, ar bea de stinge să-și mai aline uitarea...) când văd amestecul - de fapt confuzia - de unități de măsură. Am avut un prof bun de fizică în generală care ne <BEEP> de ne îndoia cu "unitățile de măsură". Se dovedește că nu era prost degeaba, așa cum credeam noi la momentul respectiv...

Vă implor în genunchi: nu mai folosiți unități de energie când vorbiți de PUTERE, respectiv INVERS...

Puterea e câtă energie papă consumatorul (motorul) în unitatea de timp. Adicătelea Watt-ul, care este 1 Joule pe secundă. Deci: consumul instant - sau puterea la care se recuperează energia, respectiv se încarcă bateria ;) - se exprimă în kW. NU kWh!!!

Din partea opusă, energia (lucrul mecanic efectuat) se exprimă în Jouli. Ca să nu amețim, deși poate c-ar fi mai bine (dar e mai incomod, recunosc) Joule-ul este energia transferată la o putere de 1 W în timp de 1 s. (Nu intrăm în alte detalii.) Ca să rămânem în plajele de valori la care ne referim, un trasfer de energie la o putere de 1 kW în timp de 1 oră = 1 kW * 3600 s = 3600 kJ = 3,6 MJ. Adică 1 kWh.

Deci:

- puterea motorului -> kW (100 la e-Golf, au scos-o rotund...);

- puterea la care încărcăm bateria: am înțeles că pe AC e-golf-ul ar păpa maxim 7,2 kW pe trifazic și 3,2 kW pe monofazic, iar pe CC (DC for us Romglish speakerz) maxim 40 kW. Nu am date exacte, când vine jucăria actualizez postul dacă mă mai lasă careva (inclusiv memoria mea);

- capacitatea bateriei se exprimă în kWh - câte ore poate ea să debiteze la o putere de 1 kW sau ce putere poate ea debita constant într-o oră. Parcă 35,<ceva> kWh la e-golf?

 

Acum, dacă mai rezistați și nu editează/șterge cineva postul, o mențiune despre procesul de încărcare la bateriile litiu-polimer. Până spre 80-85% din capacitate, procesule este de încărcare la curent constant (CC), care este determinat de construcția bateriei. Nu ne interesează asta, ci doar valoarea. Puterea la care se face încărcarea este dată de tensiunea nominală a bateriei și curentul acesta maxim de încărcare. Odată ce este atinsă tensiunea maximă pe o celulă, regulatorul care se ocupă de acest proces trece la reducerea constantă a curentului de încărcare, astfel încât tensiunea pe celule să nu depășească valoarea de 4,2 V (da, atât are O CELULĂ) pentru că nu vreți să se întâmple altfel. (Google "li-po overcharge"). Această etapă finală se numește regim de încărcare la tensiune constantă (CV), și practic este "top-up-ul" bateriei până la capacitatea maximă.

Mulțumesc dac-ați rezistat până aici, și deoarece belgianca blondă cu care am devenit foarte intim mă face aproape să-mi înfig un cuțit în mână (pentru că pâinea se taie în mână, nu pe farfurie, n-așa?) vă las cu bine până data viitoare. Dacă-mi revin după semnăturile de azi...

Iar belgianca vă e dedicată, chit că io-s ăla de s-a bucurat de ea.

Modificat de avpascal
typo
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

CC curent constant se face usor confuzie cu CC curent continuu

Diferite versiuni/update uri de soft permit bateriei incarcarea la "viteza" maxima pana la procente diferite.

Tesla se incarca oricum doar pana la 80% in mod normal/default, si pana la 100% doar daca o baga utilizatorul in Trip Mode. 

La Leaf, care nu are racire activa pe baterii (lichid si/sau ventilatoare) pe temperaturile de acum se ajunge rapid in zona rosie de temperatura la numai 2 incarcari rapide succesive (3 max). Isi revine f greu, dupa vreo 20 de ore. Nu conteaza ca se incarca doar partial, daca a fost incarcare rapida, tot se incalzeste.

Sa stapanesti sanatos eGolfu, si ne auzim pe la inceput de iarna cand il primesti sa ne zici cum merge

 

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@avpascal Multumesc pentru corectii si Mea Culpa pentru greselile sau omisiunile facute, unele intentionate pentru a face mai usoara trecerea oamenilor de la termice la electrice. Sunt multe chestii de invatat, cele mai multe complicate, si cu cat putem sa limitam detaliile tehnice cu atat mai bine ca sa nu speriem de tot oamenii care se gandesc sa treaca la o electrica dar nu stiu diferenta dintre un Watt si un Amper... Si, ce-i drept, nici nu trebuie sa o stie ca sa poata folosi linistiti o masina electrica; jumatatea mea (pentru ca ea merge cu electrica) o foloseste fara probleme de peste un an si sigur s-ar pierde in detaliile astea.

Ea stie unde si cum sa incarce, cam cat are range si cum sa mearga cu ea. Restul nu o intereseaza si nu conteaza.

Pana la urma nici la masinile termice nu stiu toti utilizatorii rate de compresie pe cilindru sau rapoarte de demultiplicare din cutii si tot merg linistiti cu ele... :))

@detinator Asta este singurul motiv pentru are nu am luat Leaf in loc de GT. :) Si la e-Up! sunt niste limitari cand se incalzeste bateria, ea fiind fara management termic, dar nu atat de drastice ca la Leaf.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Rave Și eu mersi de completări, și ai perfectă dreptate! E normal ca majoritatea să nu fie interesată de detaliile tehnice, dar totuși cred că noi suntem o minoritate care este (interesată de detaliile tehnice, adică). :D

@detinator foarte corect, am ratat detaliul cu posibilitatea de confuzie, mulțam!

Apropo de încălzire, este foarte normală. Cei care folosesc tehnologia asta la scară mai mică (modeliștii) știu cât de cald poate ieși un pack de la încărcare dar, mai ales, de la descărcare. Când descarci pack de 11,1 V / 2200 mAh în doar 5 minute, vă imaginați cât muncește chimia în celulele alea. E drept că la mașini nu e cazul, dar desigur că încălzirea apare. Nu știam că Leaf-ul e atât de fițos, acum mă bucur în plus că am mers pe eGolf în loc de el. Iar timpul de așteptare de 9 luni e... într-un mare fel. Mai fac un copil până vina mașina aia. ?

Pe eGolf am pus pompă de căldură, așa că SPER că la iarnă n-o să fie extrem de trist; ținând cont că mașina vine spre final de octombrie - început de noiembrie, va fi taman bine pentru comparații.

Apropo de comparații: există cumva anvelope de iarnă de clasă de consum "A"? Ce am găsit eu sunt doar de la C în sus, ori pe noi ne interesează acest aspect mai mult decât pe utilizatorii de termice...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!