Jump to content
Raulbogdan

Brat stanga rupt in mers - actionare in judecata producator

Recommended Posts

Raulbogdan

Buna, vreau sa va povestesc patania tatalui meu de astazi, si, daca cineva a mai trecut prin acest proces si ma poate ajuta cu informatii, as fi recunoscator.
A mers cu masina acum 3-4 luni in service, unde a schimbat bratele de pe fata cu tot ce tine de acestea. Astazi, in mers, la 20-30km/h, bratul stang i s-a rupt, roata a intrat sub aripa, tragandu-l catre axul drumului. A oprit masina, a pus triunghiurile, a verificat mai exact ce e rupt, dupa care a sunat la service-ul unde a facut reparatiile. Acestia i-au trimis o platforma, spunand ca platesc ei toata reparatia masinii urmand ca apoi sa regleze ei cu producatorul, deoarece zic ei, montajul a fost conform, dar piesa, desi pe original, poate a avut ceva. Ei zic ca luni la prima ora vor desface tot, urmand ca apoi sa trimita ei piesa pt o expertiza si de-acolo incolo se descurca. Eu sincer nu i-as lasa sa rezolve ei problema, deoarece sigur vor cere ei ceva beneficiu si vor musamaliza totul, intrucat viata familiei mele a fost pusa in pericol. De asemenea, viata celorlalti participanti la trafic a fost pusa in pericol. Nu vreau sa ma gandesc ce urmari erau daca se rupea la 60km/h intr-o intersectie sau la 130km/h pe autostrada. Mi se pare de datoria noastra sa luam masuri in fata unor astfel de situatii. S-a mai confruntat cineva cu asa ceva? a mai actionat cineva in judecata pe civil un producator/service pt daune morale? Multumesc anticipat!

56470399_415133525918425_6061412681133326336_n.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
z e n i t h

cel mai probabil piesa aia originala a fost doar pe factura. pe masina au montat cel mai ieftin aftermarket (poate chiar sh)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jhonutz

e prima oara cand vad asa ceva :)

Ai de schimbat si semeringul la planetara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raulbogdan

@jhonutz s-a adunat mai multe de schimbat, roata a dat si in aripa si a indoit-o, de abia se mai deschidea usa. Daca era un om pe margine si-l lovea, lumea zicea ca ce prost sofer e. Luni dimineata voi merge cu protectia consumatorului la ei, am cerut parerea mai multor mecanici si multi au zis ca posibil sa fi fost si montajul prost, sa nu fi strans la cuplu bratul, etc. O sa revin oricum cu updates.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jhonutz

Mda, periculoasa situatia sa se rupa brate, pivoti , capete de bara in mers. Posibil material prost la brat de nou si combinat cu gropile patriei...

Strangerea nu stiu cat influenteaza , ca vad metalul de la brat rupt si nu surubul, dar cine stie ce fac bucatarii astia prin service-uri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raulbogdan

Masina a fost cumparata de noua, a mers 11 ani cu bratele originale. Au fost schimbate acum 3-4 luni. Si daca ai fi urcat zilnic prin padure cu ea, tot nu avea cum sa se duca asa repede.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Justin91

Oricat de defectuos ar fi fost montajul nu trebuia sa se rupa bratul, nu montajul e de vina. Poate sa fi fost vreun soc anterior, dar chiar si asa ar fi trebuit sa se strambe...

Cel mai probabil bratul a avut vreun defect de fabricatie, iar aici nu serviceul e vinovat.

Chiar sunt curios ce vei obtine, sa ne tii la curent. Mult succes! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jetta20tdiHLDSG6
Posted (edited)
16 hours ago, Raulbogdan said:

Buna, vreau sa va povestesc patania tatalui meu de astazi, si, daca cineva a mai trecut prin acest proces si ma poate ajuta cu informatii, as fi recunoscator.
A mers cu masina acum 3-4 luni in service, unde a schimbat bratele de pe fata cu tot ce tine de acestea. Astazi, in mers, la 20-30km/h, bratul stang i s-a rupt, roata a intrat sub aripa, tragandu-l catre axul drumului. A oprit masina, a pus triunghiurile, a verificat mai exact ce e rupt, dupa care a sunat la service-ul unde a facut reparatiile. Acestia i-au trimis o platforma, spunand ca platesc ei toata reparatia masinii urmand ca apoi sa regleze ei cu producatorul, deoarece zic ei, montajul a fost conform, dar piesa, desi pe original, poate a avut ceva. Ei zic ca luni la prima ora vor desface tot, urmand ca apoi sa trimita ei piesa pt o expertiza si de-acolo incolo se descurca. Eu sincer nu i-as lasa sa rezolve ei problema, deoarece sigur vor cere ei ceva beneficiu si vor musamaliza totul, intrucat viata familiei mele a fost pusa in pericol. De asemenea, viata celorlalti participanti la trafic a fost pusa in pericol. Nu vreau sa ma gandesc ce urmari erau daca se rupea la 60km/h intr-o intersectie sau la 130km/h pe autostrada. Mi se pare de datoria noastra sa luam masuri in fata unor astfel de situatii. S-a mai confruntat cineva cu asa ceva? a mai actionat cineva in judecata pe civil un producator/service pt daune morale? Multumesc anticipat!

56470399_415133525918425_6061412681133326336_n.jpg

Salut,

1. In primul rand trebuie sa te hotarasti foarte clar, ab initio, adica de la bun inceput, cat de departe vrei sa mergi si cat de pregatit esti sa suporti un demers lung si anevoios. Acestea fiind spuse, daca te hotarasti sa mergi pana la capat, succes. Abandonul undeva mijloc-sfarsit e costisitor si pagubos dar pentru tine.

2. Presupunand ca esti ferm, tot ab initio, masina n-ar fi trebuit dusa la service-ul care ti-a montat piesele, avand in vedere faptul ca ai dubii referitor la care parte este in culpa - producator vs. montator.

Masina trebuia dusa la o terta parte care sa constate obiectiv (si sa consemneze ca atare) ce gaseste - piesa buna montata prost sau piesa proasta montata bine (exista si alte doua posibilita - piesa proasta montata prosta si culpa se imparte si piesa buna montata bine => ghinion).

3. Conform vechiului si reputatului principiu actori incumbit probatio, va trebuie sa dovedesti, in ce priveste latura materiala, raspunderea unuia, a altuia sau a ambilor si de-abia ulterior, in functie de rezultat, cauze si relatia dintre acestea, sa soliciti o dauna morala dar acestea sunt raportate la rezultatul produs nu la ce s-ar putea produce. 

3.a. *nu uita ca te vei putea afla in situatia de piesa buna montata bine, ca rezultat al cercetarilor, caz in care nu primesti nici/nici.

3.b. spre exemplu ai putea primi o dauna morala raportata la faptul ca la viteza de 50, ducandu-te spre ax, puteai tampona o alta masina => reparatia unei aripe/bara/ iar nu faptul ca puteai muri de frica sau masina ta sa intre in coliziune cu alta masina care sa omoare 10 oameni dintre care unul avea un buton atomic in buzunar si putea disturge planeta.

 

In incheiere, pana la daune morale mai e mult pana departe. Mai intai sa vezi dpdv material cine si ce culpa poarta.

Azi e duminica, linisteste-te si gandeste la rece. Daca maine dimineata iti mentii intentia vorbeste cu un avocat si succes.

 

Edited by Jetta20tdiHLDSG6
typos
  • Like 1
  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raulbogdan

@Jetta20tdiHLDSG6 merci de sfaturi. Am vorbit si eu cu tatal meu si va lua o decizie pana maine. Eu personal nu i-as lasa sa scape asa, dar la mine e alta situatie, cel putin din punct de vedere financiar m-as putea judeca cu ei si 10 ani. Din pacate si legile la noi nu prea te protejeaza pe tine, ca si consumator, si de multe ori se intampla nenorociri. Daca facea un accident frontal la 50km/h si facea praf fata, nu mai puteai demonstra nici macar ca de vina a fost bratul, si erai bun de plata.
Si tocmai, din cauza drumului asta anevoios, aceste firme castiga si merg mai departe.

PS. ce nu inteleg la 3a. e cum sa fie si piesa buna, si montajul bun si dupa 3 luni si ceva sa se rupa?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jhonutz

Cred ca e greu de dovedit vinovatul exact, greseala de montaj putin probabil. Mai degraba as merge pe defect de fabricatie a piesei. La noi, la romanica ajung numai rebuturi, zici ca pui piese originale dar in realitate sunt contrafacute. 

Daca serviceu-l iti face reparatia, din cate zici tu fara alte costuri, ai putea merge pe varianta asta. Un proces e lung si anevoios si poate si greu de dovedit vinovatul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jetta20tdiHLDSG6
2 hours ago, Raulbogdan said:

PS. ce nu inteleg la 3a. e cum sa fie si piesa buna, si montajul bun si dupa 3 luni si ceva sa se rupa?

Nu sunt mecanic auto, ergo nu afirm si nu discut asta din punct de vedere tehnic. Din punct de vedere juridic e o posibilitate cu care, in urma unor expertize, te poti confrunta pe parcursul litigiului. Situatie care nu numai ca ar absolvi culpa celor indicati de tine ca vinovati dar, in atarecircumstante, te-ar face si bun de plata pentru cheltuielile de judecata. 

Cand pleci la drum lung trebuie sa te pregatesti. Pentru ca altfel ajungi acolo nepregatit si in cel mai bun caz se inchide tarasenia acolo unde apare impasul. In cel mai rau caz poate se nasc pretentii de la partile adverse. Si incepe alt circ.

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
vdragos

Ce mai trebuie adaugat din ce spune distinsul meu coleg mai sus este ca dauna morala nu se prezuma si e relativ dificil de dovedit si de cuantificat. Faptul ca se putea petrece o tragedie nu inseamna automat ca ai dreptul la daune morale. Trebuie de exemplu sa dovedesti ca soferul a ramas cu temeri, sechele de pe urma accidentului. Cit priveste cuantumul, e dupa cum impresionezi judecatorul.

Cred ca mai util pentru comunitate este se sesizezi RAR/ANPC dupa ce te lamuresti cu privire la provenienta piesei, sa faca verificari si sa dispuna scoaterea din circulatie a reperelor similare daca ele se gasesc pe piata. Restul, in umila mea parere, nu merita efortul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ili2k2

sal. Din punctul meu de vedere piesa neconforma (aici trebuie vazut ce piesa ti-au montat si ce iti apare pe factura). Surubul de fixare al basculei este pe bucsa si nu pe bascula in sine. Ti-e ti-a cedat bascula.

Deci oricat de tare/slab ar fi strans surubul de fixare nu are nici o legatura cu bascula. Daca ar fi cedat bucsa, ar fi fost alta poveste.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
MyKe
Posted (edited)

Ar mai fi un lucru: probabil strângerea șuruburilor s-a efectuat cu mașina pe elevator, acea bucșă stând mereu în tensiune după așezarea mașinii la sol.

Edited by MyKe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raulbogdan
Posted (edited)

Dupa cum spuneam, revin azi cu un update.
Masina s-a reparat azi dimineata pe cheltuiala service-ului. Pe langa piesele aferente, s-au mai schimbat si restul care s-au stricat in urma incidentului + o pereche noua de anvelope deoarece cea stanga s-a uzat tare, roata frecand in aripa si carenaj.

Am atasat o poza cu bratul, cum arata el dupa demontare. Bratul este produs de firma A.Z. MEISTERTEILE. Serviceul a intocmit un dosar si urmeaza sa isi recupereze banii de la distribuitor. 2 chestii m-au deranjat la service:
   -initial i-au spus tatalui meu ca pun brat MEYLE, dar din cauza ca nu il avea distribuitorul pe stock, au ales ei alta marca. Evident ca in factura nu apare specificata marca.
   -cand au inceput sa faca pozele pt dosar, seful serviceului a invocat un motiv - cauciucurile pe fata nu erau pereche deoarece tatal meu a dat cu roata dreapta intr-o gura de canal si s-a taiat, la putin timp dupa ce le-a luat toate 4. A inlocuit doar cel din dreapta cu aceeasi firma, dar un model mai nou, nefiind rulat cu ele nici macar 500km,a decis ca e suficient doar cel din dreapta si nu pereche . Domnul acesta a lasat sa se inteleaga ca din aceasta cauza e posibil sa nu suporte distribuitorul/constructorul plata si, dupa parerea mea, asteptand o mica "atentie" ca sa se rezolve la dosar.

Intr-un final, tatal meu a luat aceasta decizie deoarece nu se putea lipsi de masina si a incercat sa rezolve amiabil, celelalte metode ar fi tinut masina mult mai mult in service. Overall, imi pare rau ca circumstantele au fost de asa natura, si au scapat. Multumesc tuturor pt sfaturi.

56874548_331561944381361_2245502751679184896_n.jpg

Edited by Raulbogdan

Share this post


Link to post
Share on other sites
jhonutz
Posted (edited)

cauciucurile nu sunt o cauza pentru acest defect . In opinia mea e defect de fabricatie, alege si tu o firma mai consacrata data viitoare :)

Edited by jhonutz

Share this post


Link to post
Share on other sites
sdR+

Un gunoi de service care ti a montat un gunoi de brat...cine se respecta nu face asa ceva.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ionu192000

Oricum, pentru a-i fi putut da in judecata, cred ca trebuia sa epuizezi metodele de intelegere amiabila pe care le-ai fi depus ca inscrisuri la un eventual proces.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jetta20tdiHLDSG6
5 minutes ago, ionu192000 said:

Oricum, pentru a-i fi putut da in judecata, cred ca trebuia sa epuizezi metodele de intelegere amiabila pe care le-ai fi depus ca inscrisuri la un eventual proces.

Nici pomeneala. Iti poti infatisa pretentiile in fata instantei iar cealalta parte poate achiesa. Poate hotari a incheie o tranzactie pentru stingerea litigiului (inclusiv prin despagubirea tuturor pretentiilor asupra carora partile de acord, indiferent de natura lor, suma in bani, servicii, etc, atat timp cat partile se inteleg).

Probabil confunzi cu diverse situatii unde, pentru a realiza un demers judiciar e nevoie de ceea ce se numeste procedura prealabila. Unde legea te obliga, inainte de a sesiza instanta, sa indpelinesti anumiti pasi.

In civil, in principiu, ete paguba, ete vinovatu', ete dovada. Asta pe scurt ca pe lung iti trebuie toti cei 4 ani de drept 🙂

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raulbogdan

In cazul in care doream sa fac o plangere la ANPC, trebuia sa fac dovada unei incercari de intelegere amiabila, respinsa de service, si anume sa ma adresez in scris...sa astept un timp rezonabil de raspuns... etc. Nu am terminat facultatea de drept si nu stiu care e legislatia in alte tari, dar sunt convins ca legislatia de la noi nu se poate compara cu cea din vest sau din state in relatia client-prestator servicii. Dar din ce mi-a zis avocatul, RAR are o conventie la nivel european, iar in cazul in care constata ca o piesa este neconforma, poate dispune retragerea de la vanzare a lotului sau a tipului respectiv de piesa din toata Uniunea Europeana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jetta20tdiHLDSG6

plangerea la ANPC e fix pix, no offence

scrie acolo:

"Vă rugăm să apelaţi la această modalitate numai după ce încercaţi să rezolvaţi amiabil problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci aveţi dreptul să depuneţi o reclamaţie. "

Nicio institutie de pe planeta asta nu te poate impiedica sa prezinti pretentiile unei instante de judecata atunci cand, sub o forma patrimonial sau nepatrimoniala un drept ti-a fost vatamat. Partea cu dreptul e lunga si complicata. Si cu mule ramificatii care nu fac subiectul acestui topic sub nicio forma. Codul civil spune (inca) foarte clar, cel care cauzeaza altuia un prejudiciu e tinut sa-l repare. Scenarii sunt o mie: culpa, buna credinta, rea credinta, forta majora, caz fortuit, raspundere contractuala, delictuala, etc. Sigur, se pune problema sa dovedesti ce sustii, asta e altceva, dar in principiu daca tu consideri ca X ti-a produs o paguba (reiterand, cu exceptia cazurilor expres prevazute de lege unde e nevoie de procedura prealabila sau de un anumit termen) nimeni nu te poate impiedica sa ceri pretentiile in fata instantei. Chiar si fara sa poti dovedi. sigur, nu vei obtine nimic, dar de impiedicat nu te impiedica nimeni 🙂

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Planetara
On 4/6/2019 at 4:49 PM, Raulbogdan said:

...dar piesa, desi pe original, poate a avut ceva. 

 

10 hours ago, Raulbogdan said:

. Bratul este produs de firma A.Z. MEISTERTEILE. 
   -initial i-au spus tatalui meu ca pun brat MEYLE, dar din cauza ca nu il avea distribuitorul pe stock, au ales ei alta marca.

De la original cum ai spus initial pana la A.Z. MEISTER TEILE e cale lunga. Data viitoare OEM, TRW sau Lemforder.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
mihai.onu94
în urmă cu 10 ore, Raulbogdan a scris:

-initial i-au spus tatalui meu ca pun brat MEYLE, dar din cauza ca nu il avea distribuitorul pe stock, au ales ei alta marca. Evident ca in factura nu apare specificata marca.

Pretul platit a fost pt meyle sau s-a modificat o data cu schimbarea producatorului? Pentru ca daca tu stiai ca ai meyle, ai platit pt mayle iar pe masina e altceva, suna a inselaciune cam... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ionu192000
Posted (edited)
13 hours ago, Jetta20tdiHLDSG6 said:

Nici pomeneala. Iti poti infatisa pretentiile in fata instantei iar cealalta parte poate achiesa. Poate hotari a incheie o tranzactie pentru stingerea litigiului (inclusiv prin despagubirea tuturor pretentiilor asupra carora partile de acord, indiferent de natura lor, suma in bani, servicii, etc, atat timp cat partile se inteleg).

Probabil confunzi cu diverse situatii unde, pentru a realiza un demers judiciar e nevoie de ceea ce se numeste procedura prealabila. Unde legea te obliga, inainte de a sesiza instanta, sa indpelinesti anumiti pasi.

In civil, in principiu, ete paguba, ete vinovatu', ete dovada. Asta pe scurt ca pe lung iti trebuie toti cei 4 ani de drept 🙂

Hm, n-am zis de la mine, am intrebat 2 prieteni avocati. Inteleg ca nu esti obligat, intr-adevar, sa incerci pe cale amiabila inainte da a-i actiona in judecata, dar, in acelasi timp, ai 99% sanse sa iti fie respinsa cererea in instanta ca nefondata daca nu ai incercat medierea inainte. In plus, garantia piesei se transmite beneficiarului direct. Service-ul nu raspunde decat pt montaj, daca avea o problema de fabricatie, trebuia sa te "certi" cu producatorul, nu cu service-ul ca apoi serviceul sa se "certe" cu ei.

Daca service-ul/producatorul iti acoperea pretentiile, ce rost mai avea sa ii dai in judecata?

 

Edited by ionu192000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jetta20tdiHLDSG6
8 hours ago, ionu192000 said:

Hm, n-am zis de la mine, am intrebat 2 prieteni avocati. Inteleg ca nu esti obligat, intr-adevar, sa incerci pe cale amiabila inainte da a-i actiona in judecata, dar, in acelasi timp, ai 99% sanse sa iti fie respinsa cererea in instanta ca nefondata daca nu ai incercat medierea inainte. In plus, garantia piesei se transmite beneficiarului direct. Service-ul nu raspunde decat pt montaj, daca avea o problema de fabricatie, trebuia sa te "certi" cu producatorul, nu cu service-ul ca apoi serviceul sa se "certe" cu ei.

Daca service-ul/producatorul iti acoperea pretentiile, ce rost mai avea sa ii dai in judecata?

 

eh, dac-ai intrebat 2 prieteni avocati atunci scuza-ma pe mine 🙂

"În ședința de ieri, 18 septembrie 2018, Curtea Constituțională a soluționat sesizarea antepromulgare privind proiectul legislativ de modificare a Legii medierii și a declarat ca neconstituționale toate articolele care se referă la medierea obligatorie. Curtea Constituțională elimină absolut orice articol care aduce ideea de mediere obligatorie, sub orice formă sau denumire ar fi introdusă în lege. De aici reiese că orice formă de mediere obligatorie este neconstituțională în România și nu va trece de examenul de constituționalitate.

Curtea statuează că medierea poate fi o procedură recomandată de judecător ori de legiuitor în faza de regularizare a cererii de chemare în judecată, dar dacă părțile nu încearcă medierea în această etapă, nici reclamantul și nici pârâtul nu trebuie să sufere vreo sancțiune."

e drept ca oamenii de regula incearca sa-si solutioneze amiabil conflictele inclusiv prin concesii, renuntari, compensatii, etc, si, de obicei, ajung in instanta cand nu se inteleg. dar nu-i poti obliga sa se inteleaga

de-aia si cand se introdusese aceasta etapa premergatoare era un non-sens pentru ca trebuia doar sa faci dovada c-ai participat, nu ca te-ai si inteles. ceea ce, daca erai deja in punctul ala, probabil era tardiv oricum.

in fine, nu e topic de drept ci de mecanica, oricum esti conectat la domeniu asa ca sa nu mai poluam inutil. 😄

 

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dvs. pentru această folosință. Pentru mai multe detalii privind gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri