Jump to content

DIY Reconditionare sistem franare: etrier fata, etrier spate si pompa de frana


SergiuD
 Share

Postare recomandată

M-am decis, conducand alta masina cu sistem de franare identic si avand zile libere, ca e cazul sa fac o reconditionare a sistemului de franare, practic o curatare a pistonaselor si inlocuire a tuturor garniturilor.

Pentru asta eu am folosit seturi de reparatie Autofren pentru etrieri fata, spate si pompa de frana.

E foarte bine sa aveti mai multe spray-uri de curatat franele si 2-3 litri de lichid de frana (acestea le-am luat pe TRW), eventual si pasta de blocat filetele, vaselina cu cupru  si vaselina siliconica (acestea le-am luat pe LM si Loctite) pentru asamblare si functionarea ulterioara (atentie sa fie vaselina speciala pentru sistemul de franare pentru ca altfel poate contine produse petroliere si sa se umfle garniturile ducand la blocarea franelor).

La asamblare se poate folosi la fel de bine si lichid de frana dar acesta nu ofera gresare ulterioasa a pistonaselor in zona dinspre garnitura de praf. In plus am gasit vaselina siliconica ramasa de la asamblare si in pompa de frana si in pistonasul din etrierul spate unde e garnitura deci s-a pus acolo din fabrica. Trebuie avut grija doar sa se elibereze presiunea sau vacumul creat dupa montarj si asezarea placutelor pe disc din glisiere si garniturile de praf, pentru ca acele tensiuni sa nu duca la uzura neuniforma a placutelor, fiindca gresate cu vaselina siliconica pistonasele si gliserele si misca usor si cu mana dar blocheaza trecerea aerului si acele tensiuni se comporta ca un arc asupra etrierului sau pistonasului.

Pentru ca sa nu curga lichidul din instalatie dupa demontarea furtunelor etrierelor (se dezamorsaza pompa de frana pana la urma si e greu de aerisit) eu am folosit o cheie franceza pe falcile careia am inserat bucati de furtun pentru a nu jena prea tare furtunele etrierelor.

 

 

Eu am inceput cu etrierele de pe fata fiind mai usor de reparat. Ele au doar 2 garnituri: una de praf si una de presiune.

Pentru scoaterea pistonaselor din etrier eu am demontat etrierul si placutele de pe el, am lasat atasat doar furtunul si am pompat pedala de frana pana a iesit complet.

Voi descrie cu poze doar asamblarea fiindca la demontare nu am facut poze, dar pasii sunt aceiasi in ordine inversa.

Asa arata etrierul demontat si curatat, pistonul a fost curatat cu smirghel fin inmuiat in lichid de frana: post-75511-0-02552700-1440922936_thumb.j post-75511-0-23480200-1440922942_thumb.j

Apoi am folosit vaselina siliconica pentru asamblare: post-75511-0-75299500-1440923673_thumb.j post-75511-0-98212200-1440923681_thumb.j post-75511-0-67932400-1440923688_thumb.j


Am uns si garnitura de praf pentru ca sa ofere gresare ulterioara pistonasului cand lucreaza sau cand voi monta placute noi si va fi nevoie sa imping pistonul in interior. post-75511-0-38723100-1440924022_thumb.j

 

Gresat si pistonasul pentru introducere post-75511-0-23069600-1440924062_thumb.j post-75511-0-63492700-1440924077_thumb.j post-75511-0-96790500-1440924084_thumb.j post-75511-0-93485900-1440924120_thumb.j


Daca nu se reuseste introducerea cu mana se poate folosi o cheie franceza mai mica: post-75511-0-78434900-1440924264_thumb.j post-75511-0-36172500-1440924272_thumb.j

Eu recomanda sa se insiste cu mana ca sa nu existe riscul sa se forteze garnitura de presiune, acolo are pistonasul un hop de trecut, apoi el merge atat de usor incat daca e intors etrierul cu pistonul in jos acesta iasa usor afara, binenteles daca e gresat bine cu vaselina siliconica.

 

Daca nu sunteti siguri ca vaselina e 100% siliconica si nu e pentru frane sau are produse petroliere nu incercati sub nici o forma sa o folositi fiindca veti pati asa: post-75511-0-16404700-1440924475_thumb.j post-75511-0-62750200-1440924486_thumb.j adica se dilata cauciucul si daca se merge asa se va bloca pistonul etrier.

 

Apoi ungeti bine glisierele: post-75511-0-36401000-1440924623_thumb.j


Am curatat si uns filetul la aerisitor si i-am pus noul capacel din setul de raparatie post-75511-0-92643100-1440924887_thumb.j

Am curatat partile unde se aseaza placutele pe etrier: post-75511-0-02424600-1440924938_thumb.j post-75511-0-32854200-1440924956_thumb.j post-75511-0-04005200-1440924978_thumb.j

Suprafata pistonasului ce e in contact cu placuta fusese curatata cu smirghel pus pe suprafata plana.

Am curatat si port etrierul post-75511-0-53093500-1440925093_thumb.j


Portetrierul curat post-75511-0-64414400-1440925198_thumb.j

Curatare suprafete de contact ale placutelor cu etrierul post-75511-0-44004000-1440925327_thumb.j

Apoi am gresat suprafete de contact ale placutelor cu vaselina cu cupru post-75511-0-47317500-1440925243_thumb.j post-75511-0-81354600-1440925254_thumb.j post-75511-0-03865400-1440925295_thumb.j


Unse si placutele post-75511-0-44204300-1440925406_thumb.j si portetrierul post-75511-0-31954100-1440925456_thumb.j

 

Curatare bolturile culisante post-75511-0-33972100-1440925497_thumb.j post-75511-0-42715500-1440925513_thumb.j post-75511-0-86175500-1440925527_thumb.j


Si la final se monteaza placutele de etrier si acesta pe portetrier si se aeriseste post-75511-0-49671100-1440925618_thumb.j post-75511-0-31361600-1440925630_thumb.j post-75511-0-10309700-1440925659_thumb.j


Ulterior am repetat figura cu vaselina siliconica pentru frane post-75511-0-70388300-1440926040_thumb.j ce am folosit initial din conserva scria parca siliconica pe ea si semana dar a umflat garniturile... post-75511-0-33076200-1440926056_thumb.j post-75511-0-33908000-1440926065_thumb.j

Modificat de SergiuD
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Excelent turorialul!

 

Insa am o singura nelamurire, vad ca ai studiat destul de mult problema si poate ai ajuns la o concluzie... Vaselina siliconica chiar este buna pentru uns cilindrul? Stiu ca ATE are o vaselina speciala, care este compatibila cu lichidul de frana:

 

ATE+Brake+paste1350422676.jpg

 

Nu este nici o problema daca vaselina siliconica intra in contact cu lichidul de frana? In mod normal, in sisteme DOT3/4 nu se foloseste lichid de frana DOT 5, pe baza de silicon, deci ma gandesc ca poate nici vaselina siliconica nu e chiar cea mai buna algerea. Totusi fiind o cantitate mica, probabil nu conteaza, dar oare care este lubrifiantul ideal pentru cilindru?!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cred ca nu sunt miscibile cele doua substante, lichidul de frana si vaselina siliconica, din ce stiu eu nu sunt probleme de reactii intre ele. Dupa cum scriam mai sus am gasit urme de vaselina siliconica in pistonasul de pe spate (voi descrie in cele ce urmeaza) si in garniturile la pompa de frana cred ca era aceasi vaselina siliconica, altceva nu are ce sa fie. Altceva inafara de vaselina siliconica nu poate ajunge pe cauciucul din sistemul franare, inafara de lichid de frana.

Modificat de SergiuD
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La etrierii spate se scoate prima data capatul cablului de la frana de mana, s-ar putea sa fie nevoie sa se slabeasca cablul din spatele franei de mana, apoi se scoate siguranta incercuita cu rosu si se detaseaza cablul complet.

post-75511-0-34578000-1440968580_thumb.j

Cu etrierul montat e mai usor sa deblochezi aerisitorul si furtunul de presiune. Toate aerisitoarele de pe masina se desfac cu cheie de 11, iar furtunele de presiune cu 13. La demontare de pe glisiere surubul are cap de 13 dar trebuie tinut contra pe glisiera (incercuit cu verde) cu cheie de 15.

Pentru a opri scurgerea de lichid se blocheaza cu o franceza futunul de la puntea spate, portiunea de langa etrier e din plastic si nu se poate. post-75511-0-50652400-1440969366_thumb.j

Pistonasul se scoate prin rotire invers acelor de ceasornic cu ajutorul unui cleste de instalatori "blitz".post-75511-0-62247300-1440969096_thumb.j

Eu nu am reusit sa scot mecanismul din etrier deoarece e asigurat cu o siguranta C (incercuit cu rosu post-75511-0-08049800-1440969187_thumb.j pentru a scoate acea siguranta e nevoie de un cleste la 90 de grade cu ciocul de 5cm post-75511-0-16953300-1440969284_thumb.j dar acolo nu e decat un oring de etansare, si daca nu curge etrierul pe la axul franei demana nu e problema.

 


Dar mecanismul din pistonas se poate scoate usor cu 2 surubelite mici post-75511-0-43621600-1440969531_thumb.j post-75511-0-83489000-1440969540_thumb.j

Se poate observa ca din fabricatie in interior pistonasul a fost gresat cu vaselina siliconica post-75511-0-00386800-1440969631_thumb.j

Din fabrica pe acel mecanism intern pistonului a fost pus un oring, dar in setul de reparatie vine o garnitura de tip pompa de frana, care se orienteaza cu deschiderea catre interior post-75511-0-00593300-1440969850_thumb.j

Se greseaza noua garnitura si se monteaza mecanismul la loc post-75511-0-65559200-1440969891_thumb.j post-75511-0-07399900-1440969914_thumb.j


E indicat sa se curete suprafata pistonului inainte de schimbarea garniturii interne sa nu intre mizerie ulterior, se curata cu spray de frane din abundenta, curatarea depunerilor e recomandat sa se faca cu smirghel fin imbibat in lichid de frana, oricum se gaseste ceva mizerie ramasa de la uzarea garniturii de presiune post-75511-0-64799500-1440970222_thumb.j post-75511-0-92971000-1440970232_thumb.j

 

Apoi se greseaza garnitura de presiune pentru asamblarea etrierului post-75511-0-16961200-1440970316_thumb.j post-75511-0-25178800-1440970332_thumb.j

Si garnitura de praf pt. a asigura lubrifiere ulterioara post-75511-0-22518600-1440970374_thumb.j


Urmeaza introducerea pistonasului post-75511-0-60818000-1440970434_thumb.j post-75511-0-95389300-1440970449_thumb.j post-75511-0-01888700-1440970462_thumb.j

Acum gresat pistonasul se poate infileta usor cu un cleste cu varf ascutit post-75511-0-71302300-1440970527_thumb.j post-75511-0-67218200-1440970541_thumb.j

 


Se curata filetul aerisitorului si se greseaza post-75511-0-99761900-1440970628_thumb.j

Se schimba si garnitura de praf de la levierul franei de mana post-75511-0-64459300-1440970694_thumb.j

Se scoate levierul cu ajutorul unui ciocan si a unei surubelnite mari, cu etrierul prins in menghina post-75511-0-96984800-1440970740_thumb.j

Garnitura se scoate putin greu post-75511-0-85334800-1440970771_thumb.j

La remontare se greseaza pe ambele parti pentru a nu lasa apa sa intre si pentru ca axul sa aibe ungere.


Se greseaza partile de contact ale placutelor de frana dupa ce aceste zone au fost curatate inclusiv de pe etrier si portetrier si arcurile lamelare ale placutelor post-75511-0-40262700-1440971058_thumb.j post-75511-0-50810700-1440971096_thumb.j post-75511-0-72467200-1440971108_thumb.jpost-75511-0-48896500-1440971165_thumb.j post-75511-0-62328200-1440971187_thumb.j


Si se schimba burdufurile de la glisiere, glisierele si portetrierul se poate curata de vaselina veche, de asemenea se foloseste doar vaselina siliconica post-75511-0-59972100-1440971551_thumb.j post-75511-0-24461700-1440971562_thumb.j

Mansonul din poze nu se foloseste la acest tip de glisiere, in partea de sus a port etrierului vine glisiera in degradee (cea din poze) si jos cea cu o tesitura in lungime.

La final apropierea placutelor pe disc se face fie cu frana de mana fie prin pedala de frana, iar apoi cu o surubelnita subtire se eliberea vacumul sau presiunea din burdufele de praf ale glisierelor si a garniturii de praf a etrierului. post-75511-0-40369400-1440971752_thumb.j

Modificat de SergiuD
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Codul pompei de frana ce am reconditionat este: post-75511-0-70065300-1441487685_thumb.j

 


Partea grea e desfacerea pompei pt. ca e nevoie sa se taie siguranta de tip C care o tine asamblata: post-75511-0-08651900-1441488138_thumb.j post-75511-0-23703300-1441488146_thumb.j post-75511-0-57901700-1441488158_thumb.j post-75511-0-66665700-1441488165_thumb.j post-75511-0-95654800-1441488173_thumb.j

E nevoie sa se prinda pompa in menghina si taiat cu un bomfaier, dar cu atentie sa nu atingeti axul pompei care e tratat cu ceva special, si daca e julit se poate compromite garnitura de etansare externa, si va curge lichid de frana prin servo, cand va ajunge pe vopsea o va distruge.


In setul de reparatie se primeste alta siguranta C care se poate monta cu clestele destinat.

 

Asa arata piesele in vizualizare explodata: post-75511-0-51662700-1441488407_thumb.j post-75511-0-26857900-1441488413_thumb.j post-75511-0-82924300-1441488418_thumb.j


Pistonasul secundar are un stift care culiseaza in interiorul lui, pentru ca sa iasa din pompa e nevoie ca acesta sa se scoata prin apasarea usoara a pistonasului cu o surubelnita: post-75511-0-48379400-1441488572_thumb.j

Acesta e stiftul: post-75511-0-61323000-1441488680_thumb.j post-75511-0-58831400-1441488693_thumb.j post-75511-0-96361800-1441488705_thumb.j


Alta vizualizare explodata a componentelor: post-75511-0-66286800-1441488922_thumb.j post-75511-0-63262000-1441488927_thumb.j post-75511-0-65328800-1441488932_thumb.j post-75511-0-57586000-1441488937_thumb.j


In set exista 3 garnituri pt. pistonase, 2 cu gaura interioara mai mica si una cu gaura interioara mai mare, pe pistonasul secundar se afla 2 garnituri diferite, cea mica e spre fundul pompei, si cea mare catre pistonasul primar care e pe axul pompei. Cele 2 garnituri de pe secundar stau spate in spate: post-75511-0-25764600-1441489361_thumb.j post-75511-0-14129600-1441489370_thumb.j post-75511-0-32251300-1441489391_thumb.j post-75511-0-59669300-1441489399_thumb.j


Pistonasul secundar se introduce in pompa astfel: post-75511-0-29571200-1441489514_thumb.j post-75511-0-27574300-1441489520_thumb.j

Arcul e simetric deci nu e problema daca e intors. (a nu se confunda cu cel de pe pistonasul primar care are o parte conica si e mai puternic).

 


Trebuie putina rabdare la orientarea pistonasului pentru a putea introduce stiftul prin el, in acelasi timp se apasa cu o surubelnita lata din care el se poate roti la nevoie. Atentie ca stiftul sa intre bine si in peretele pompei, mai are o gaura de fixare vis-a-vis de gaura de intrare, Se poate vizualiza alinierea pistonasului prin gaura stiftului inainte de introducerea acestuia.

 

Pentru schimbarea garniturii pistonasului primar trebuie demontat arcul din surubul T15, la remontare trebuie avut in vedere ca acest arc e ingustat conic spre pistonas pe care se aseaza fix. Garnitura se orienteaza cu fata spre interiorul pompei: post-75511-0-02747600-1441489990_thumb.j post-75511-0-32269400-1441490024_thumb.j post-75511-0-64389100-1441490033_thumb.j post-75511-0-85305900-1441490049_thumb.j post-75511-0-26675900-1441490066_thumb.j

E foarte greu de prins acel surub, eu am reusit apasand cu mana stanga pe arc si cu axul pompei fixat pe masa, iar cu dreapta am infiletat surubelul cu o surubelnita T15, cu altceva e cam greu.

 

Se monteaza pe axul pompei saiba care actioneaza pe supapa din pistonasul primar (pe supapa din pistonasul secundar apasa stiftul de blocare a acestuia), atentie la orientarea saibei, apoi se monteaza garnitura de etansare, atentie fiind garnitura de presiune aceasta trebuie sa fie cu fata spre interiorul pompei: post-75511-0-51266500-1441490315_thumb.j post-75511-0-73199500-1441490322_thumb.j post-75511-0-10997600-1441490332_thumb.j post-75511-0-18906800-1441490344_thumb.j


Asa arata pistonasul secundar aliniat si blocat cu stiftul in pompa: post-75511-0-80220400-1441490477_thumb.j post-75511-0-96718800-1441490485_thumb.j

 

Asa arata pompa cu pistonasul primar introdus si asigurat cu siguranta, atentie ca peste garnitura de etansare mai intra o saiba de textolit: post-75511-0-86446300-1441490645_thumb.j post-75511-0-99519100-1441490655_thumb.j post-75511-0-69044700-1441490664_thumb.j


Schimbati si garnitura de etansare fara de servo pt. ca sa nu scape vacum pe la ea: post-75511-0-88689200-1441490788_thumb.j

 

Binenteles se monteaza si garniturile noi la bidonasul de lichid si pompa e gata de montat pe masina: post-75511-0-18975400-1441490838_thumb.j post-75511-0-54818200-1441490862_thumb.j post-75511-0-15473200-1441490868_thumb.j

Modificat de SergiuD
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Codurile seturilor de reparatie pt. cine are nevoie: post-75511-0-43665100-1441656470_thumb.j

 

!!! Folositi doar vaselina siliconica sa nu se umfle garniturile (se blocheaza etrierii), cam asa arata niste garnituri umflate: post-75511-0-98957300-1441656543_thumb.j post-75511-0-21152200-1441656549_thumb.j

 

@ toni - eu am folosit vaselina asta: post-75511-0-64752100-1441656598_thumb.j care e siliconica si foarte buna, confirm ca nu sunt probleme din cauza ei, frana prinde sus si usor acum si am un control mult mai precis fata de cum era inainte sa schimb toate garniturile, face foarte mult curatarea pistonaselor si gresarea glisierelor (culiselor).

 

Multa bafta celor care se apuca de aceasta operatiune!

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Vizitator
Acest subiect este închis acum şi nu mai pot fi adăugate alte postări.
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!