Jump to content


Photo

DIY: Schimbare termostat


  • Please log in to reply
226 replies to this topic

#1 voicu

voicu
  • Oraş:Constanţa
  • Maşina:VW
  • Model:Golf V 2005
  • Motorizarea:1.6 BGU 102CP

Posted 01.02.2010 @ 14:25

Salutare tuturor, vin in ajutorul celor care la vremuri de -20*C nu au caldura in masina :P sau din contra, le fierbe apa. :(
Inainte de toate, va recomand o scanare cu Vag-Com a masinii, pentru a sti exact daca problema pe care o aveti tine de mecanica sau e cauzata
de vreun senzor

Masina Golf 4 Motor 2.0i cod APK anul 2000

Simptomele in urma carora trebuie verificat termostatul:

Cazul I: Termostat blocat in pozitia deschis
1. Motorul se incalzeste greu, aprox. ~20 min la relanti (aceasta valoare poate varia in functie de tipul motorului, diesel/benzina, respectiv
in functie de sezon )
2. In mers, valoarea temperaturii variaza in functie de viteza, scade de la 90*C la viteze relativ mari si revine la viteze mai mici.
3. Pe timp de iarna, caldura in masina nu corespunde cu valorile setate pe climatronic/AC, chiar si dupa parcurgerea unor drumuri mai lungi.

Consecinte:
1. Consum marit, deoarece sonda de temperatura citeste motorul ca fiind rece, si imbogateste amestecul de carburant
2. Uzura prematura a motorului, datorata socurilor de temperatura

Cazul II: Termostat blocat in pozitia inchis
1. Temperatura de lucru a motorului este depastita, indicatorul trece peste valoarea de 90*C

Consecinte:
1. Arderea garniturii de chiulasa si patrunderea antigelului in baia de ulei respectiv in camera de ardere. Acest lucru poate fi verificat astfel
- uitandu-va la culoarea uleiului de pe joja, daca are o culoare crem, interveniti cat mai repede cu schimbarea garniturii
- mirosind gazele evacuate, daca au un miros dulceag si sunt precipitate picaturi de apa ( a nu se cofunda cu condensul pornirii la rece )
- verificand nivelul antigelului, daca se pierde dupa un anumit numar de km, fara scurgeri vizibile

Si-acum la treaba :study:
Pasul I: Indepartati capacul motorului
Posted Image
Pasul II: Localizati termostatul, urmarind traseul furtunului care pleaca din radiator ( cel de jos )
Posted Image
Pasul III: Desfaceti capacul vasului de expansiune
Posted Image
Pasul IV: Scoateti antigelul din sistemul de racire cu ajutorul robinetului de la baza radiatorului. In functie de vechimea lichidului si de concentratie,
il puteti refolosi sau inlocui. Vor curge aproximativ 4,5L de antigel, plus 0,5~1L in momentul cand veti scoate termostatul din blocul motor. Aceste valori
variaza in functie de capacitatea radiatorului
Posted ImagePosted ImagePosted Image
Pasul V: Indepartati capacul termostatului prin demontarea celor 2 prezoane cu ajutorul unui crichet si tubulara de 10. Scoateti apoi termostatul
folosind o surubelnita dreapta
Posted ImagePosted ImagePosted Image
Pasul VI: Curatati locul in care a stat vechiul termostat cu o bucata de smilghel :exclaim: ATENTIE! nici prea mica, pentru a nu-l scapa
in blocul motor ( puteti obtura traseele antigelului ) si verificati daca temperatura de deschidere a noului termostat corespunde cu cel vechi.
Aceasta este de obicei 87*C
Posted ImagePosted Image
Pasul VII: Montati noul termostat conform imaginii, si fixati Oring-ul
Posted Image
Pasul VIII: Montati capacul termostatului, cu grija sa nu deranjati Oring-ul de pe pozitie, si strangeti prezoanele dupa ce le-ati pozitionat
initial cu degetele

Aerisirea Sistemului De Racire De obicei aceasta procedura se efectueaza automat, trebuie sa fiti atenti insa constant asupra nivelului
din vasul de expansiune. Avand insa radiatorul gol, eu recomand aerisirea manuala.

Pasul I: In cazul in care folositi un antigel nou, asigurati-va ca respecta normele producatorului, G12, dupa care completati vasul de expansiune
pana la jumatate ( valoarea maxima ). Insurubati capacul doar doua ganguri, pentru a putea interveni rapid cu completarea de antigel
Pasul II: Asigurati-va ca robinetul pe unde ati scos antigelul este deschis, pentru a lasa aerul din instalatie sa iasa! Riscati fisurarea radiatorului!
Pasul III: Porniti motorul pentru a pune in circulatie antigelul si verificati constant nivelul in vasul de expansiune si momentul in care lichidul
iese pe robinet. Nu va lasati pacaliti de primele picaturi! Daca nu sunteti siguri ca puteti monitoriza de unul singur cele doua obiective, chemati un
prieten in ajutor. Traseul de umplere al radiatorului este de sus in jos. Inchideti robinetul in momentul in care lichidul curge constant, dupa care,
pentru a va asigura ca antigelul a ajuns in radiator verificati cu mana temperatura si presiunea acumulata pe furtunul ce duce lichidul racit in motor.
:exclaim: ATENTIE! Lucrati cu grija deoarece ventilatoarele pot porni in orice secunda.
Posted Image
Pasul IV: Verificati nivelul temperaturii in bord daca a ajuns la 90*C si vedeti daca ramane constanta timp de 5min. Daca da, completati daca
e nevoie vasul de expansiune pana la jumatate si opriti motorul. Daca temperatura depaseste 90*C, nu va speriati, inseamna ca a mai ramas aer pe
instalatia de racire, iar sonda de temperatura citeste de fapt valoarea acestuia. Lasati motorul pornit si reveniti in acest caz la Pasul II.
Pasul V: Dupa terminarea procedurilor anterioare, verificati nivelul vasului de expansiune, capacul acestuia sa fie inchis, la fel si robinetul
radiatorului. Lasati motorul sa se raceasca.
Pasul VI: Porniti iar motorul, porniti caldura la maxim pentru a trece antigelul si prin caloriferul de caldura si completati nivelul antigelului,
sigur va fi nevoie. Dupa ce motorul a ajuns la 90*C, aveti caldura in masina si nivelul in vasul de expansiune e ok, puteti opri motorul, ati terminat.

:exclaim: Va recomand ca dupa aceasta operatie sa aveti de rezerva in masina 1~2L de G12.

Daca aveti dubii cu privire la vreunul din pasi, va sfatuiesc sa apelati mai bine la un specialist, nu imi asum responsabilitatea pentru
aparitia vreunei defectiuni!

Succes! Va stau la dispozitie daca aveti intrebari :)

#2 remusi

remusi
  • Oraş:Piatra Neamţ
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:passat b6 sportline bmp
  • Motorizarea:2.0 tdi 140cp

Posted 01.02.2010 @ 17:33

salut.cam cat timp ti-a luat operatiunea?eu am simptomele primului caz dar nu sunt sigur ca e termostatul sau altceva.pe vag nu mi-a dat nici o eroare asa ca inclin sa cred ca e termostatul.tu ce parere ai?merci

#3 Remus66

Remus66
  • Oraş:Bucureşti
  • Maşina:Volkswagen Golf 4 Variant
  • Model:AXR, 2005
  • Motorizarea:1,9 TDI 101 CP

Posted 01.02.2010 @ 18:26

Se poate citi cu Vag-com-ul temperatura la care deschide termostatul ?
Daca da cum anume ?

Eu sufar de primul simptom, in sensul ca in anotimpul rece se incalzeste destul de greu in masina pe parcursul celor 10-11 km. pe care-i am de facut zilnic de acasa pina la servici. La servici, apa nu ajunge la 90* ci sta cu o linie mai jos, ba saptamina trecuta cind erau gerurile acelea mari chiar cu 2 liniute, fata de marcajul de 90* C.
Daca am de mers mai mult ajunge la 90* si nu mai scade si nici nu variaza. La mine deranjant este doar timpul lung in care se incalzeste apa la 90* si dupa cum am citit pe forum nu este neaparat un defect sunt multi colegi care patesc la fel.
Nu as schimba termostatul numai de dragul schimbarii.

Altfel este un DIY interesant si practic, chiar ma intrebam pe unde o fi termostatul pe la masina mea cea din profil, dar acum stiu cum sa-l caut fara probleme.

Edited by Remus66, 01.02.2010 @ 18:30.


#4 alios

alios
  • Oraş:Piatra Neamţ
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:Golf4|TransporterT5
  • Motorizarea:1.4.16v|2.5TDI

Posted 01.02.2010 @ 18:37

foarte util intr-adevar.

dar pozitionarea difera de la motor la motor la golf si bora :rolleyes:

in cazul acesta, pozitionarea se gaseste la fel la motoarele
- 1.6 8v facut pana in 1999
- 1.8 de 150CP facut pana in 1999
- 2.0
- 2.3 VR5
- 2.8 VR6

la motoarele 1.4 16v si 1.6 16v din 2000 in sus, difera pozitionarea, e undeva pe langa filtrul de aer/baterie

la motoarele TDI nu stiu sincer

#5 voicu

voicu
  • Oraş:Constanţa
  • Maşina:VW
  • Model:Golf V 2005
  • Motorizarea:1.6 BGU 102CP

Posted 01.02.2010 @ 18:57

salut.cam cat timp ti-a luat operatiunea?eu am simptomele primului caz dar nu sunt sigur ca e termostatul sau altceva.pe vag nu mi-a dat nici o eroare asa ca inclin sa cred ca e termostatul.tu ce parere ai?merci


salut, nu am tinut cont neaparat de timp, nu trebuie sa te grabesi, oricum pe undeva la 3h, cel mai mult a durat aerisirea

Se poate citi cu Vag-com-ul temperatura la care deschide termostatul ?


nu, este strict legat de mecanica acest lucru, temperatura standard la care lucreaza termostatul e de 87*C daca la asta te referi

Eu sufar de primul simptom, in sensul ca in anotimpul rece se incalzeste destul de greu in masina pe parcursul celor 10-11 km....
....Daca am de mers mai mult ajunge la 90* si nu mai scade si nici nu variaza.....


nu e cazul sa-ti faci probleme, masina ta se comporta perfect normal, 10-11km e o distanta relativ mica pentru temperaturile din aceasta perioada,
e bine ca nu-ti variaza temperatura motorului

Felicitari! Foarte util DIY-ul!


multumesc, sper sa ajute :D


foarte util intr-adevar
...pozitionarea difera de la motor la motor la golf si bora...


multumesc pentru aprecieri,

intradevar, difera de la motor la motor, dar va puteti folosi de o mica "smecherie" pentru acest lucru, urmati traseul furtunului care aduce lichidul
racit in motor, si anume cel din josul radiatorului. Nu stiu cum e la masinile care controleaza deschiderea termostatului din ECU, dar nu cred sa difere.
Pana acum nu mi-a dat gres aceasta metoda ;)

#6 remusi

remusi
  • Oraş:Piatra Neamţ
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:passat b6 sportline bmp
  • Motorizarea:2.0 tdi 140cp

Posted 01.02.2010 @ 18:58

si cam care crezi ca e problema in cazul meu? adica la simptomele din cazul 1.

#7 voicu

voicu
  • Oraş:Constanţa
  • Maşina:VW
  • Model:Golf V 2005
  • Motorizarea:1.6 BGU 102CP

Posted 01.02.2010 @ 19:12

si cam care crezi ca e problema in cazul meu? adica la simptomele din cazul 1.


daca ti s-a intamplat sa observi regulat aceste simptome la motorul tau, e cazul sa schimbi termostatul
:D Asigura-te inainte de aceste lucruri, daca ai monitorizat special acest lucru o perioada de timp, si esti sigur ca nu
au intervenit si alti factori cum ar fi: distante mici, timp scurt de incalzire a motorului, atunci fa operatia

PS: ar fi pacat sa realizezi ca nu e nici o schimbare in comportamentul motorului dupa inlocuirea termostatului

#8 remusi

remusi
  • Oraş:Piatra Neamţ
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:passat b6 sportline bmp
  • Motorizarea:2.0 tdi 140cp

Posted 01.02.2010 @ 19:57

daca ti s-a intamplat sa observi regulat aceste simptome la motorul tau, e cazul sa schimbi termostatul
:)) Asigura-te inainte de aceste lucruri, daca ai monitorizat special acest lucru o perioada de timp, si esti sigur ca nu
au intervenit si alti factori cum ar fi: distante mici, timp scurt de incalzire a motorului, atunci fa operatia

PS: ar fi pacat sa realizezi ca nu e nici o schimbare in comportamentul motorului dupa inlocuirea termostatului

din pacate e de fiecare data cand merg cu ea si pe distante mari. si faptul ca e posibil sa mai scada consumul si uzura motorului mi se pare destul de important chiar daca comportamentul motorului nu s-ar schimba(sper ca in bine :Driver: )

#9 Cata_B

Cata_B
  • Oraş:Bucureşti
  • Maşina:Ford
  • Model:Mondeo ST TDCI
  • Motorizarea:2.2 TDCI

Posted 01.02.2010 @ 21:54

da-mi datele masinii sa caut locatia termostatului
in ETKA pentru masina ta

Pentru motor cod AJM se poate afla pozitionarea termostatului? Mersi anticipat!

#10 voicu

voicu
  • Oraş:Constanţa
  • Maşina:VW
  • Model:Golf V 2005
  • Motorizarea:1.6 BGU 102CP

Posted 01.02.2010 @ 22:15

Pentru motor cod AJM se poate afla pozitionarea termostatului? Mersi anticipat!


ai noroc, are exact aceeasi locatie ca si in exemplul de mai sus
postez si poza din ETKA, daca iti este mai clar
Posted Image

PS:in cazul in care vrei sa comanzi piesa b 044 121 113

remusi mai bine faceai schimbi de impresii prin PM


sa nu fim rai, vor interveni moderatorii daca va fi cazul

#11 Cata_B

Cata_B
  • Oraş:Bucureşti
  • Maşina:Ford
  • Model:Mondeo ST TDCI
  • Motorizarea:2.2 TDCI

Posted 04.02.2010 @ 19:56

L-am schimbat si eu azi, doar ca nu am mai golit radiatorul. Nu a curs mai mult de 200 ml de lichid de racire (nu a ajuns sub minim nivelul, deci nu a trebuit sa mai completez). Curge numai cand scoti vechiul termostat. Daca te misti repede, nu trebuie sa pierzi mult lichid si nici timp suplimentar sa aerisesti instalatia. Spor!

#12 YRC

YRC
  • Oraş:Bucureşti
  • Maşina:Volksvagen
  • Model:Passat 2002
  • Motorizarea:2.0i 116CP AZM

Posted 07.03.2010 @ 16:26

Succes! Va stau la dispozitie daca aveti intrebari ;)

Stii cumva daca la masina din semnatura trebuie urmate aceleasi etape ca la tine?

Edited by Marius, 08.03.2010 @ 12:06.
Quote imens.


#13 bbogdanmircea

bbogdanmircea
  • Oraş:Rădăuţi
  • Maşina:VW
  • Model:Golf 4 Variant Ocean 2003
  • Motorizarea:1.9 TDI AXR 74

Posted 21.04.2010 @ 14:55

L-am schimbat si eu azi, doar ca nu am mai golit radiatorul. Nu a curs mai mult de 200 ml de lichid de racire (nu a ajuns sub minim nivelul, deci nu a trebuit sa mai completez). Curge numai cand scoti vechiul termostat. Daca te misti repede, nu trebuie sa pierzi mult lichid si nici timp suplimentar sa aerisesti instalatia. Spor!


Ai putea detalia cum ai procedat ca sa-l schimbi fara sa golesti toata instalatia?
Eu am TDI AXR termostatul cred ca este in capatul furtunului care iese din radiator inspre distributie?
As vrea si eu sa schimb termostatul si mi-ar fi mult mai usor daca nu ar mai trebui sa golesc instalatia apoi pune iar antigel aeriseste etc...
In momentul cand slabesti cele 2 suruburi de pe flansa in spatele careia este termostatul curge mult lichid? pe furtunul pe care este flansa vine lichid cu presiune sau se poate bloca in vreun fel?
Ca si simptome care m-au facut sa scumpar termostat, imi scade temperatura cand merg in frana de motor, sambata am coborat un deal de vro 5 km doar in frana de motor si temperatura a scazut de la 90 cu 2 liniute in stanga aproape 3, banuiesc ca asta inseamna ca termostatul meu sta tot timpul deschis si lichidul circula tot timpul prin circuitul mare?
Astept sfaturi daca este sau nu termostatul, nu as vrea sa-l schimb degeaba totusi.

#14 hristash

hristash
  • Oraş:Galaţi
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:Golf IV Variant 2006
  • Motorizarea:1.9TDi 101CP

Posted 22.04.2010 @ 16:47

SI EU AM TOT UN axr, SI SAPTAMANA TRECUTA AM SCHIMBAT UN FURTUN PRIN CARE TRECE ANTIGEL, PRIN SPATELE MOTORULUI, ERA FISURAT, CHIAR SPART RAU
ACUM AM OBSERVAT CA URCA ACUL LA 90 GRADE PREA REPEDE, de la ce sa fie?? acul urca la 90 grade in 6 km...mi se pare cai prea repede, asta inseamna 10 minute de mers maxim 15
e posibil sa fie infundat ceva? sa nu se faca racirea cum trebuie?? helpuitima!!!
ps. scuze de scris mi-am dat seama tarziu ca scriu mare :D

#15 rootsie

rootsie
  • Oraş:Bucureşti
  • Maşina:Volkswagen
  • Model:Bora SDI 2000
  • Motorizarea:1.9SDI 75CP

Posted 23.04.2010 @ 14:05

Am si eu nevoie de un mic sfat,de multe ori cand merg cu masina se incalzeste foarte greu si cateodata se ridica acul de la apa pana la vreo 60 de grade si apoi cade la 0,mecanicul a spus ca e pompa de apa dar ma intreb,oare sa fie termostatul?

#16 voicu

voicu
  • Oraş:Constanţa
  • Maşina:VW
  • Model:Golf V 2005
  • Motorizarea:1.6 BGU 102CP

Posted 23.04.2010 @ 17:30

Stii cumva daca la masina din semnatura trebuie urmate aceleasi etape ca la tine?


Scuze pentru intarziere, da, aceeasi pasi trebuie urmati, termostatul are aceeasi pozitie

Ai putea detalia cum ai procedat ca sa-l schimbi fara sa golesti toata instalatia?...
....termostatul cred ca este in capatul furtunului care iese din radiator inspre distributie?


Ai localizat corect termostatul. Pt a nu goli toata instalatia nu mai deschizi robinetul radiatorului, desfaci doar
capacul termostatului de pe blocul motor, astfel vei pierde doar antigelul de pe furtunul termostatului si cel de la
nivelul superior al blocului motor. Aprox. 1L~1,5L

.....acul urca la 90 grade in 6 km...mi se pare cai prea repede..
...e posibil sa fie infundat ceva? sa nu se faca racirea cum trebuie??..


Stai linistit, racirea se face corect, exact in parametri. Daca acul nu depaseste sau scade sub 90*C nu ai de ce sa iti faci probleme!

...se incalzeste foarte greu si cateodata se ridica acul de la apa pana la vreo 60 de grade si apoi cade la 0...


Termostat blocat pe pozitia deschis, nu te lua dupa ce a spus mecanicul! Pompa de apa* e actionata de cureaua de
distributie, daca aveai probleme cu ea*, ai fi avut probleme si cu distributia. Probabil nu stia cum sa te scape de 500RON,
deoarece dupa ce schimbi pompa, trebuie schimbata si distributia.. asta e tara noastra.. Romania.
LE: te poti folosi de pasii de mai sus, termostatul pentru masina ta are aceeasi locatie.

Multa bafta tuturor si scuze inca odata pentru intarziere!

Edited by voicu, 23.04.2010 @ 17:38.


#17 bbogdanmircea

bbogdanmircea
  • Oraş:Rădăuţi
  • Maşina:VW
  • Model:Golf 4 Variant Ocean 2003
  • Motorizarea:1.9 TDI AXR 74

Posted 23.04.2010 @ 20:41

Ok merci de sfaturi. Maine sper sa schimb si eu termostatul sa vedem dup-aia cum se comporta.
Am mai cercetat si eu intre timp si am gasit pe howstuffworks o animatie care zic eu face cat o mie de cuvinte despre cum functioneaza termostatul:
cum functioneaza termostatul apasati pe START

#18 bbogdanmircea

bbogdanmircea
  • Oraş:Rădăuţi
  • Maşina:VW
  • Model:Golf 4 Variant Ocean 2003
  • Motorizarea:1.9 TDI AXR 74

Posted 24.04.2010 @ 10:46

Astazi am schimbat termostatul cu ajutorul unui coleg de aici de pe forum.
Pozitia e cam nasoala la AXR, trebuie demontat "balonul" de vacuum si dat intr-o parte ca sa nu incurce.
S-a scos acea flansa, s-a scos termostatul vechi care pare destul de uzat, are depuneri de saruri pe el. Cand am timp o sa-l fierb sa vad care era problema lui eventual sa fac niste poze.
A curs foarte putin antigel cand s-a scos termostatul vechi, nu ma asteptam sa curga asa putin, nici 0.5 litri dupa parerea mea.
Deocamdata nu am completat nimic, stau cu ochiul pe vasul de expansiune, dureaza pana se aeriseste...
Ca si consecinte, cand am venit inapoi acul nu s-a miscat de la 90 de grade, caldura vine parca mult mai tare decat inainte, deci treaba pare buna.
Sper sa fie cat de cat de calitate acest FACET si sa nu trebuiasca sa-l schimb cu unul original peste o luna.
Am observat ca flansa in care sta termostatul este din plastic si are in interior niste picioruse mici care ar trebui sa sustina termostatul sau ceva de genul, ei bine unul dintre ele era aproape rupt asa ca l-am rupt de tot si l-am aruncat...nu prea inteleg care e rolul lor dar oricum nu par de mare ajutor...

#19 C o s m i n

C o s m i n

    Moderator

  • Oraş:Altul (nu în listă)
  • Maşina:BMW
  • Model:E60
  • Motorizarea:o herghelie...

Posted 25.04.2010 @ 17:25

Termostatul e sustinut de marginea acelui cot de plastic. Piciorusele il tin doar pana il bagi la loc. Daca ai reusit sa-l montezi bine, nu-ti mai face probleme.

#20 bbogdanmircea

bbogdanmircea
  • Oraş:Rădăuţi
  • Maşina:VW
  • Model:Golf 4 Variant Ocean 2003
  • Motorizarea:1.9 TDI AXR 74

Posted 25.04.2010 @ 20:32

Au trecut deja aproape 2 zile de cand am montat termostatul.
Vream sa spun ca imediat nu am completat nimic antigel, am ajuns acasa am stat vreo 3 ore apoi a trebuit sa plec in oras.
Dupa ce pornesc mesaj de STOP, CHECK COOLANT SERVICE!
Am oprit, deschis capota si am vazut ca nivelul antigelului era mai jos cu vreo 3 cm decat minimul. Am facut rapid o combinatie 0.5 litri antigel + 0.5 apa distilata si am completat pana peste nivelul maxim.
De atunci am mers prin oras si nu mai am probleme acul de la temperatura sta fixat la 90 de grade. Maine o sa verific nivelul de la antigel pe loc drept eventual sa mai scot din el cu o seringa daca este prea mult. Asa de curiozitate m-am apucat si am fiert termostatul vechi, asa pare sa functioneze foarte bine la ochi, dar probabil in motor e alta treaba. O sa postez filmuletul cand am timp sa-l prelucrez.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users