Northman

Et-ul Si J-ul

1,069 posts in this topic

Stiu ca sunt pe net calculatoarele care iti spun spre exemplu ca 195/65 R15 este o roata cu acelasi diametru cu 225/45 R17. Astea nu sunt singurele date totusi care trebuie luate in calcul la un upgrade, totusi.

ET-ul si J-ul unei jante pot fi atat de diferite incat chiar daca diametrul rotii e ok, latimea sa aiba repercursiuni neplacute asupra manevrabilitatii si chiar sa nu se potriveasca? Cam care ar fi marjele "de toleranta"?

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

J-ul depinde de latimea anvelopei. De exemplu la 205 sau 215 7J ar fi potrivit. Pentru 225 ar fi 7.5J (dar sunt ok si 7J si 8J), si tot asa.

ET-ul e in functie de masina. In principiu e bine sa ai acelasi ET cu cel pus de producator, altfel roata va fi mai in exterior (la ET mai mic) sau mai in interior (la ET mai mare) si s-ar putea sa atinga de amortizor, aripa sau alte componente (mai ales daca anvelopa e mai lata decat cea standard a masinii).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

uite aici:http://www.carbibles.com/tyre_bible.html si aici:http://www.doppel-wobber.de/.gasesti lamuriri si exemple.

Edited by R Z F
1

Share this post


Link to post
Share on other sites
In principiu e bine sa ai acelasi ET cu cel pus de producator,

Si unde poti gasi valoarea acestor parametri pentru jantele oferite de producator? Ca eu m-am uitat si in talon si in cartea de identitate si nu le-am gasit. Si in plus, acum am 215/55/R16, dar vreau sa trec la 235/45/R17 (dimensiuni trecute, de altfel, si pe talon). Cum sa-mi dau seama ce J si ce ET trebuie sa respecte noile jante?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai te uiti ce scrie pe jantele de pe masina ta(banuiesc ca sunt cele originale)si inainte sa cumperi altele verifici sa aiba aceleasi valori sau unele apropiate(diferentele sunt in mm).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai crezi ca pe jante sunt inscriptionate ET-ul si J-ul? Ca eu nu am mai vazut pana acum (nici nu pot sa zic ca am cautat in mod special...)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

uita-te sa vezi ca scrie.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si daca pe jantele mele actuale de 16" descopar niste valori pentru ET si J, pentru cele de 17" va trebui sa pastrez aceleasi valori?

Si, pe de alta parte, daca esti asa de sigur ca scrie, zi-mi si mie mai exact unde?

O alta intrebare (scuze :) ), pe orice janta e normal sa scrie acesti parametri? Adica jantele pe care le voi cumpara (si care cred ca sunt mari sanse sa fie OZ), de unde stiu eu ca respecta parametrii corespunzatori daca nu ar avea nimic scris pe nicaieri?

Multumesc de raspunsuri si scuze pentru multimea de intrebari (da' daca nu stiu, mai bine intreb, nu?)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

De obicei sunt scrise pe jante si ET-ul si J-ul. Pana si pe jantele mele de tabla de la Audi sunt scrise. Uita-te cu atentie si aproape sigur le gasesti.

La cele noi nu cred ca ai probleme, sigur le stiu vanzatorii. Dar probabil sunt scrise si pe jante.

Daca tu ai anvelope 215 si vrei 235 probabil trebuie sa pastrezi acelasi ET, de obicei sunt rezerve si la interior si la exterior. Si cred ca in mod normal trebuie sa pastrezi ET-ul initial de pe masina, pentru ca rezervele lasate de producatorul masinii sunt probabil egale la interior si exterior.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

la cele de tabla valorile sunt pe exteriar intre gauri,daca sunt din aluminiu si au capace lafel intre gauri iar daca nu au capace pe interior intre gauri sau pe spite.ti-am spus valorile nu trebuie sa fie neaparat lafel,pot fi apropiate(sunt in mm).toate jantele au valorile trecute.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite o poza cu ale mele:

post-314-1174055619_thumb.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

la cele de aliaj dimensiunile sunt trecute pe interiorul lor (de obicei stantate pe spite). la cele de tabla sunt trecute pe exterior neavand influente asupra designului.

cu cat jantele sunt mai late, ET-ul scade (pentru a pastra distanta corespunzatoare fata de elementele suspensiei)

marii producatori ofera liste de aplicatii pentru masini care sunt facute dupa informatiile din certificarile de genul TUV sau ABE

un site foarte bun pentru astfel de informatii este www.rh-alurad.de -> felgenprogramm -> suche uber PKW -> masina, dimensiunea dorita din cele posibile pe masina -> auswahlen -> auswahlen -> T

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc tuturor pentru informatii! :D

Acum s-ar parea ca tot ce-mi mai ramane de facut este ca, atunci cand o sa ma hotarasc sa le cumpar, sa fac un poll pentru alegerea modelului :blush:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Si unde poti gasi valoarea acestor parametri pentru jantele oferite de producator? Ca eu m-am uitat si in talon si in cartea de identitate si nu le-am gasit. Si in plus, acum am 215/55/R16, dar vreau sa trec la 235/45/R17 (dimensiuni trecute, de altfel, si pe talon). Cum sa-mi dau seama ce J si ce ET trebuie sa respecte noile jante?

Ai trecut la 235/45/R17? Si eu vreau acelasi lucru, insa am gasit jante originale Audi pe 17" cu ET 45 (e vorba de Audi A4 2002) dar si altele tot originale pe 17" cu ET 56 (posibil de pe un Audi A3). Tu ce zici? E mare diferenta de la 45 la 56?

Mersi

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 mm este diferenta.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cititi in link-ul cu Tire Bible...vedeti sa nu faceti o confuzie des intalnita datorita modului in care se face notarea pe jante. J-ul nu reprezinta o dimensiune. Cifra din fata lui da. Dar J-ul este un cod care are legatura cu profilul in sectiune al jantei...sa-i spun mai bine interiorul jantei, partea pe care sta anvelopa (si care nu este vizibila). Sper sa ma fi exprimat corect si sa se inteleaga. Confuzia este datorata faptului ca, in zilele noastre, majoritatea jantelor au profil J si aceasta litera apare cam peste tot, de aici ideea ca 7J este dimensiunea. 7, da, sunt inci dar J-ul nu, este profilul

Edited by Rapier
0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ai trecut la 235/45/R17? Si eu vreau acelasi lucru, insa am gasit jante originale Audi pe 17" cu ET 45 (e vorba de Audi A4 2002) dar si altele tot originale pe 17" cu ET 56 (posibil de pe un Audi A3). Tu ce zici? E mare diferenta de la 45 la 56?

Mersi

spune si ce latimi au ambele tipuri de jante.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

J= latzimea jantei se masoara in inch (pt 9J se recomanda 225)

ET= factorul de echilibru se masoara in mm (distantza dintre planul ce trece prin mijlocul jantei pe latzimea ei si planul ce vine in contact cu fuzeta) un ET mai mare inseamna janta mai spre interior (nu cred ca vrea cineva) ET mai mic scoate janta mai inafara. calcului la ET e simplu vezi ce dimensiunea ai tu intre planul aripii si margimea jantei tale actuale, vezi ET-ul jantelor actuale dupa care completezi la ET-ul actual catzi mm vrei din distantza masurata pana la aripa. daca pui exact aceeshi valoare o sa-ti frece cauciucurile :lol:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ai trecut la 235/45/R17?

Inca nu am trecut, dar intentionez.

Tu ce zici? E mare diferenta de la 45 la 56?

Din cate ma pricep eu cred ca e cam mare.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
J= latzimea jantei se masoara in inch (pt 9J se recomanda 225)

De fapt recomandat pentru 225 e 7.5 J.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se pare ca nu s-a inteles... J-ul NU ESTE NICI O DIMENSIUNE, reprezinta profilul interiorului jantei si a muchiei acesteia

J, JJ, K, JK, B, P and D : Tyre bead profiles / rim contour designations.

beadprofile.gif No, my keyboard letters weren't stuck down when I typed this. The letter that typically sits between the rim width and diameter figures stamped on the wheel, and indicates the physical shape of the wheel where the tyre bead meets it. In the cross-section on the left you can see the area highlighted in red.

Like so many topics, the answer as to which letter represents which profile is a long and complicated one. Common wisdom has it that the letter represents the shape. ie. "J" means the bead profile is the shape of the letter "J". Not so, although "J" is the most common profile identifier. 4x4 vehicles often have "JJ" wheels. Jaguar vehicles (especially older ones) have "K" profile wheels. Some of the very old VW Beetles had "P" and "B" profile wheels.

Anyway the reason it is an "awkward topic to find definitive data on" is very apparent if you've ever looked at Standards Manual of the European Tyre and Rim Technical Organisation. It is extremely hard to follow! There are pages and pages (64 in total) on wheel contours and bead profiles alone, including dimensions for every type of wheel you can think of (and many you can't) with at least a dozen tabled dimensions for each. Casually looking through the manual is enough to send you to sleep. Looking at it with some concentration is enough to make your brain run out of your ears. To try to boil it all down for you, it seems that they divide up the rim into different sections and have various codes to describe the geometry of each area. For example, the "J" code makes up the "Rim Contour" and specifies rim contour dimensions in a single category of rims called "Code 10 to 26 on 5deg. Drop-Centre Rims". To give you some idea of just how complex / anal this process is, I've recreated one such diagram with Photoshop below to try to put you off the scent.

etrto_diagram.gifFrom the tables present in this manual, the difference in dimensions between "J" and "B" rims is mainly due to the shape of the rim flange. This is the part in the above diagram defined by the R radius and B and Pmin parameters. Hence my somewhat simpler description : tyre bead profiles.

Note that in my example, the difference between "J" and "B" rims is small but not negligible. This area of rim-to-tire interface is very critical. Very small changes in a tyre's bead profile make large differences in mounting pressures and rim slip.

"A" and "D" contour designations come under the category of "Cycles, Motorcycles, and Scooters" but also show up in the "Industrial Vehicles and Lift Trucks" category. Naturally, the contours have completely different geometry for the same designation in two different categories.

The "S", "T", "V" and "W" contour designation codes fall into the "Commercial Vehicles, Flat Base Rims" category. The "E", "F", "G" and "H" codes fall into the "Commercial Vehicles, Semi-Drop Centre Rims" category. Are you beginning to see just how complex this all is?

I think the best thing for you, dear reader, is a general rule-of-thumb, and it is this : if your wheels are stamped 5J15 and you buy 5K15 tyres, rest assured they absolutely won't fit.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

O mica observatie referitoare la J in cazul discutat. De fapt pentru o latime a anvelopei de 225mm, 7,5 si 9 reprezinta limitele intre care se poate situa J; deci pe jante 7,5J, sau 8J, sau 8,5J sau 9J putem monta anvelope cu latimea 225.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
O mica observatie referitoare la J in cazul discutat. De fapt pentru o latime a anvelopei de 225mm, 7,5 si 9 reprezinta limitele intre care se poate situa J; deci pe jante 7,5J, sau 8J, sau 8,5J sau 9J putem monta anvelope cu latimea 225.

Este aici undeva mai in josul paginii un calculator care spune ca poti pune 225mm de la 6J pana la 7,5J. Ce ziceti stiti un calculator mai bun? Difera aspectul estetic sau amprenta la sol a unei anvelope de 225 montata pe 6J fata de una identica montata pe 7,5J ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai nu, in postul pe care l-ai citat integral (nu se face asa cu postul precedent) scrie clar ca limitele pentru 225 sunt intre 7,5 si 9. Nu era vorba nicaieri de valori mai mici cum ar fi 6.

Daca o sa montezi o anvelopa de 225 pe o janta J6 o sa difere in primul rand siguranta, care o sa scada dramatic: Anvelopa va avea tendinta sa iasa de pe janta in viraje stranse, si chiar daca nu iese, tinuta de drum va fi deplorabila, anvelopa fiind foarte deformabila in lateral si amprenta la sol va fi probabil mai mica daca o sa faci presiunea mare si ... evident mai mare, dar nu eficienta daca scazi presiunea ...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuze pt quote-area postului respectiv,asta n-am mai stiut-o. Totusi ti-as fi recunoscator daca mi-ai da un link catre sursa de unde ai luat aceste date cu limitele pt 225 :strict intre 7,5J si 9J. Ma intereseaza pt ca vreau sa-mi iau jante pt anvelope de 225 inclusiv pe fata si cu un ET care sa le scoata putin in afara. Am observat ca arata f.bine asa pe masini ca a mea.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.