Sign in to follow this  
Followers 0
Viorel C

Vine vara ! Termocuple, ventilatoare, racire...

60 posts in this topic

Salut

As vrea sa discutam putin problema racirii la babutzele noastre.

Din cite am citit si vazut, termocuplele sunt facute sa comande pornirea

ventilatorului in momentul in care apa atinge 95C. Pentru ventilatoarele cu doua trepte de viteza, nu-mi mai aduc aminte acum pe moment temperaturile de startare per trepte , poate 95C / 97C, poate 93C / 95C.

Poanta este ca mie mi se par prea apropiate de 100C.

In plus nu stiu daca ventilatorul este prevazut a fi folosit in mod normal,

sau numai in cazuri exceptionale, rar.

De aceea eu am incercat, si am gasit intr-un final o termocupla care "deschide" la 82-85C care se potriveste. Ce ziceti este bine de pus asa ceva in locul celui original ? Ma gindesc si la faptul ca ar urma sa deschida un pic inaintea termostatului ( care incepe deschiderea la 87C).

Voi ce ziceti ?

Sper ca nu mai exista un topic cu acest subiect !

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu tocmai mi-am montat o termocupla ce deschide intre 82-92. De cand am montat-o nu am mai avut probleme. Indicatorul sta aprox la mijloc cu usoare variatii in functie de regim. :ok:

Singura chestie care nu-mi place e ca pe cutia termocuplei scria "Made in Italy" si Dacia 1304 :shock: . Sper sa tina, nu ca la Dacie. Noroc ca am si buton direct pt ventilator, just in case :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Io nu mai stiu care sunt temperaturile dar stiu ca termocupla de benzinar porneste mai repede dar are plaja de temperatura mica (porneste de mai multe ori cate putin ... daca e montat pe diesel ... lucru care cred ca nu e benefic pt ventilator)

Asa ca cel mai bine mergi la magazin si cauti termocupla care a prevazut-o fabricantul pt masina ta ... altfel ... nu se stie!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

io zic ca nu tre schimbata termocupla, nu degeaba au facut-o aia sa se deschida cand se deschide. aia e temperatura normala de functionare a motorului, daca tu deschizi mai repede => motorul va functiona mai rece decat s-a gandit si vei avea consum mai mare si alte chestii ...

deci io zic ca nu ar trebui schimbata. :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si la mine acul ce indica temperatura apei sta undeva aproape de mijloc, putin in stinga ledului.

Dar tin minte ca asta vara, dupa un timp de stat acolo, in cazul in care mergeam mai mult prin oras, brusc si relativ rapid ( citeva minute ) pleca pina undeva la 3/4 , moment in care pornea ventilatorul, scadea la 1/2 , intrind intr-un ciclu.

Eu m-am panicat nestiind ce se petrece.

Ati avut vreunul comportament asemanator ?

Eu am inteles ca 1/2 ar insemna 80-90C, iar capatul de scala 120C. Deci 3/4 cit ar fi ? Cam 95-100C adica exact unde ar trebui sa porneasca ventilatorul. Asta daca-i corecta corelarea pe care am zis-o a temperaturii cu liniile indicatorului (de temperatura).

Cred ca totusi merita incercat macar. Sunt curios sa vad cum lucreaza ventilatorul si mai ales cit raceste apa pornind de la 82-85C in jos.

Dar asta numai in cazul in care repeta figura.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am schimbat-o pt ca vechea termocupla nu mergea de loc si trebuia sa apas eu pe buton cand mi se parea ca creste temp prea mult. O data am mers si eu cu temp la 3/4 prin oras, pt ca nu stiam si a doua zi am constatat ca aveam doar pe juma apa in borcan. Am tras concluzia ca nu e prea bine sa ajunga la 3/4. Cel putin la TD-uri.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite chestia aceasta cu sistemul de racire a fost coshmarul meu ptr. aproape un an de zile. Finalmente am pompa de apa noua, termostat original VW (500.000 fatza de ~300.000 termostat fakut in Franta (?), luat de la Paneuro si care de nou mi-a dat mari dureri de cap si inima) si termocupla noua plus, desigur, sistem paralel de pornire ventilator de pe bord. La drum intins acul de temperatura sta sau oscileaza usor intre 1/4 si 1/2 (am observat ca cu kat il tii mai turat cu atat se raceste mai bine!??) iar in coloana sau oras tinde spre 3/4 si de-abia atunci deschide termocupla. Eu m-am obisnuit sa stau cu ochiu' vigilent pe indicator si daca vad ca trece de 1/2 ii dau eu impuls de pe bord... sa lucreze ca de-aia e ventilatoru' ventilator... Parerea mea care este! :-)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eu am inteles ca 1/2 ar insemna 80-90C, iar capatul de scala 120C. Deci 3/4 cit ar fi ? Cam 95-100C adica exact unde ar trebui sa porneasca ventilatorul. Asta daca-i corecta corelarea pe care am zis-o a temperaturii cu liniile indicatorului (de temperatura).

Cred ca totusi merita incercat macar. Sunt curios sa vad cum lucreaza ventilatorul si mai ales cit raceste apa pornind de la 82-85C in jos.

Dar asta numai in cazul in care repeta figura.

82-85 inseamna ca porneste la 85 si se opreste la 82!

Asta e ciclul de functionare.

In plus indicatorul de pe bord merge la curent in functie de tensiunea bateriei.

Eu am avut surpriza sa ma trezesc in Viena cu indicatorul de temp aproape pe rosu ... dar antigelul nu fierbea totul era ok.

Dupa un timp am obs ca si indicatorul de benzina urcase mai sus ... :? va dati seama ce sperietura am tras... pe langa faptul ca mergeam vara la 30grade cu caloriferul si ventilatorul de incalzire la max ... ca sa se raceasca ... deh.

Totusi nu era nici o problema.

La fel e si la un Opel Astra care de cand l-am cumparat porneste termocupla cand indicatorul e aproape pe rosu.... si au schimbat baietii termocupla, pompa de apa etc ... si de fapt indicatorul arata putin in plus.

Deci cum spuneam ... problema e daca va fierbe apa!

Atunci mergeti la magazin si sa va dea termocupla care trebuie pentru motorul masinii dupa catalog (ar trebui sa aiba asa ceva). Sau mergeti si verificati ca ce scrie pe termocupla actuala pushca cu ce zice in catalog.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-am facut damblaua.

Am inlocuit termocupla originala 95/92 si 102/97 ( ventilator cu doua viteze ) cu una 85/80.

Merge, cu amendamentul ca a trebuit sa-i fac o modificare pentru conectare - nu se potrivesc pinii. A trebuit si sa renunt la una din vitezele ventilatorului. Am renuntat la aia mica.

Acum, dupa mers mai indelungat, cind indicatorul porneste trece putin de 1/2, porneste ventilatorul si acul se intoarce aproximativ de unde a plecat ( putin inainte de 1/2 ). Alte modificari de comportament n-am observat.

De-acu poate sa vina si vara, am asigurare !

Ziceti ca ar fi prea rece apa - la 80-85C ?

Mie inca mi se pare critica cel putin chestia aia cu 102/97...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-ar putea ... daca cea originala este 95-92 ... o sa porneasca mai des si mai repede ventilatorul.

Sa stii ca antigelul nu fierbe la 100 grade ci pe la 120 ca e si sub presiune!

Asa ca nu e nici o problema... in plus temperatura uleiului trece lejer de 100 de grade. ::ok::

PS: Nu stiu exact ce motor ai tu ... de ce nu pui masina in Signature si Attach signature in profile??

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu prea inteleg ce ai tu cu 100 C. Doar nu e Dacie si nu ai apa ca lichid de racire, nu? Daca nu-ti trece de 115 nu-ti mai face griji...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sa stii ca antigelul nu fierbe la 100 grade ci pe la 120 ca e si sub presiune!

Asa ca nu e nici o problema... in plus temperatura uleiului trece lejer de 100 de grade. ::ok::

Imi cer scuze. Am deschis topic-ul si nu am raspuns imediat moment in care ljian a spus ceea ce voiam sa spun si eu... :lol:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci ljian. Eu am pus semnatura de la inceput, dar fara atach... Nu m-a preocupat de ce nu apare...Nici n-am dat importanta faptului.

Asa-i sunt cam obsedat de chestia cu racirea. Cred ca mi se trage de la o sperietura pe care am tras-o, culmea, asta iarna cind mi-a pleznit o conducta, am pierdut toata apa, ventilatorul nu pornea pentru ca termocuplul era defect si uite-asa am mers citiva km prin oras fara apa ( antigel )...De atunci ma tot gindesc la imbunatatiri...

A propos de temperatura ulei : nu scrie in manual ca trebuie sa aiba 80C ?

Ma refer in special la verificari, reglaje care se fac cu motorul cald, cind spun ei aduceti uleiul la temperatura de 80C.

Sorry, daca bat cimpii.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ... dar asta se intampla in service ... nu la mers vara prin Bucuresti de ex :lol: ... atunci nu se mai opreste ventilatorul aproape !!!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este normal sa existe presiune mare in instalatia de racire? N-ar trebui sa existe o supapa de presiune la vasul de expansiune? Si inca ceva; a schimbat cineva reductiile care vin pe motor (prin care se leaga furtunele care baga lichid de racire in motor)....pe una dintre ele se gasesc si cele 2 termocuple. Si daca stiti ceva preturi...etc.

Multumesc

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoretic (intr-un manual am citit) exista o supapa pe dopul de la vasul de expansiune care deschide peste o anumita presiune prag (scria si presiunea dar nu mai stiu eu). O anumita presiune este normal sa fie, la presiune mai mare creste si punctul de fierbere. Dar supapa aia trebuie sa deschida daca se formeaza o presiune f mare ca sa nu iti explodeze vreun furtun si sa pierzi tot lichidul de racire.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teoretic (intr-un manual am citit) exista o supapa pe dopul de la vasul de expansiune care deschide peste o anumita presiune prag (scria si presiunea dar nu mai stiu eu). O anumita presiune este normal sa fie, la presiune mai mare creste si punctul de fierbere. Dar supapa aia trebuie sa deschida daca se formeaza o presiune f mare ca sa nu iti explodeze vreun furtun si sa pierzi tot lichidul de racire.

pai dopul ala functioneaza ca o supapa la presiuni mari se deschide...

am patit-o eu cand aveam un radiator subdimensionat pt. motor vara in oras stuck in traffic, a facut ca o locomotiva cu aburi dopul ala :lol: ... da' nu a crapat nimic. Temp. uleiului crestea vizibil (pe computerul de bord)...

Un radiator de ~ 80 cm a rezolvat problema

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai inseamna ca si-a facut treaba supapa din dop. Eu nu am indicator de temp ulei, deci doar temp apei o vad. :lol: Dar cand trece de juma si un pic porneste ventilatorul. Daca ma lasa termocupla apas bumbu din bord si merge pe manual. :lol:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
dopul ala functioneaza ca o supapa la presiuni mari se deschide

Dopul respectiv este f. important ptr. "sanatatea" instalatiei de racire. Al meu s-a stricat in sensul ca a ramas pe pozitia deschis 24/7 si mi s-a dus naibii presurizarea... ingrozitor coshmar, cu motor fiert, aruncat "apa" din sistem si - finalmente - prajirea grozava a garniturii de chiulasa... Eram si eu mai novice, am furat-o la faza respectiva...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa-i

Bushonul de pe vasul de expansiune are o supapa. Asta trebuie sa deschida la o presiune de 1,2 sau 1,3 ( nu stiu precis ). Daca banui proasta functionare a supapei schimb-o cit mai repede. Poate fi cauza suprapresiunii din circuit si-ti poate plezni o conducta. Eu chiar am patit chestia asta !

Poti eventual sa verifici bushonul mergind putin cu el slabit. Daca iti arunca apa din vas s-ar putea sa ai (si) o alta cauza. Ai grija ca apa este "caldutza" !

Bushonul, o termocupla si termostatul costa in jur de 200-300mii lei fiecare. Pentru conducte este mai greu. Eu n-am gasit decit pe baza de comanda ( fara sa poata sa-mi spuna pret si cind vin ) asa ca am renuntat. Am luat de alta masina, improvizind cu bucati care se potriveau.

Din vasta-mi experienta (sic) la racire eu am avut parte, pe linga bushon defect, si de termostat obosit si de radiator infundat cu mizeria de pe conducte. Termostatul se deschidea partial, iar ventilatorul nu mai pornea iar eu ( si meseriashii ) nu stiam motivul pentru care ventilatorul nu lucreaza. L-am localizat tot myself...

Din ce zici tu, "cele 2 termocuple" , se pare ca exista diferente intre sistemul de racire TD si benzina. La TD exista termostatul la iesirea din pompa de apa si o termocupla pe radiator care comanda ventilatorul. Cel putin asa am eu...

Primul pas pe care l-as face, as inlocui acel bushon si as urmari efectul.

Bafta

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai exista un sistem de termocupla cu mai multe contacte(3 cred) pt comanda ventilatorului cu 2 viteze diferite. Probabil pe anumite benzinare mai sport. Nu e cazul la noi. :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am cu 3 picioruse termocupla si 2 viteze ventilatorul da' niciodata nu cred ca a pornit pe 2 viteze sau nu l-am auzit io ...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am uitat bine la acel capac, dar n-am vazut nici o supapa. La fosta masina (Opel Omega) exista acea supapa.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai este built in ... o sa vezi un orificiu deasupra sau are iesirea pe lateral deasupra garniturii

Ideea e ca apa sub presiune fierbe mai greu .. deci fara dop sau supapa defecta ... ceau

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uita-te la poza. Se vad cele 4 canaluri taiate in filetul busonului si supapele in mijloc. Una banuiesc ca e pt evitarea formarii depresiunii si cealalta pt presiune.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.