Jump to content

Frane dedicate pentru circuit (placute, discuri & alte accesorii aferente)


Zyx
 Share

Postare recomandată

Asa, si sa incepem :)

 

Am facut acest topic pentru a scrie si a citi feedback-urile celor care se duc pe pistele de la noi si de afara.

 

Personal, initial eram intre un kit Willwood si upgrade-ul de la 288mm la 312mm, cu ceva care sa merite si sa faca fata. Dupa o comparatie amanuntita am ajuns la upgrade-ul franelor la OEM mai mari. Asa ca am luat discuri DBA seria 4000 T3 (le-am gasit la oferta undeva in UK). Tin sa mentionez ca am ajuns la ele pentru patern-ul interior si asta pentru ca, la acel moment (cand cautam) am gasit o lucrare de diploma a unui japonez (parca), facuta foarte profesionist si care evidentia (documentat si dovedit) faptul ca un disc cu vanele interne directionate la alte unghiuri decat cele normale/drepte diminueaza temperaturile discului (si deci si a placutei) undeva cu 150*F (~65*C) ceea ce nu e de "aruncat". O sa mai caut documentul si in caz ca il gasesc il voi urca aici.

 

Initial vream sa iau ceva facut in SUA, colaboratori ai celor de la StopTech, si anumte Centric Parts/Power Slot, discuri care aveau vanele directionale plus un tratament criogenic (care faceau discurile mai rezistente la temperaturi extreme). Dat fiind ca, de la momentul in care m-am hotarat si pana le primeam dura bine peste 1 luna (~2 saptamani dura numai acel tratament) am cautat alte variante si asa am ajuns la aceste DBA-uri.

 

La placute m-am oprit pe Ferodo DS3000 - luate mai mult din considerente de timp (le-am gasit la Colina de pe azi pe alta). Au pana acum aprox 3 track-day-uri pline (a se citi 1 track-day = cat ma tine benzina = 6-7sesiuni) si din cei 19mm+ mai au intre 11-13mm (diferentele fiind date de faptul ca am etriere cu un singur piston si se uzeaza inegal).

 

Aditional la sistemul de franare am luat un kit de rigidizare de la Tyrol Sport.

 

Furtunele sunt si ele schimbate (de x ani) insa nu mai stiu daca sunt Goodrigde sau Hell - parca pe spate am Goodridge si pe fata Hell...

 

Lichidul de frana: ATE SuperBlue - cel mai ieftin din "bransa" racing dar si cel mai slab (dry 280*C/wet 200*C). Am mers pe premisa ca, neavand niste cauciuri get-beget de pista (595 RSR), nu o sa am probleme din acest punct de vedere... Insa, la al doilea track-day (dupa 4 ture date fara racire) s-a dovedit a fi veriga slaba si a fiert, lasandu-ma fara frana la ~165km/h (pe gps) in primul ac de par de pe MotorPark. Da, senzatie de top in acele momente... (o sa caut filmarea si poate o pun)

 

Acum am Motul660 (325/205) care pana acum nu mi-a facut probleme - ce e drept, mai mult de 3 ture fara racire nu m-am dat, insa (!!!) si temperaturile au fost mai mari (+~10* in atmosfera si +~15*C la asfalt).

 

Sincer, vreau si urmeaza sa fac racire la frane pentru linistea mea sufleteasca si nu numai.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Experientele mele de pana acum :

 

1) Sistem franare fata S3 (345x32mm) stock 100% + sistem franare spate stock (288x22mm cu disc neventilat) > franare categoric mai bun decat sistemul stoc al masinii (312x28mm fata). Placutele in sine aveau probabil cam acelasi rating de temperatura dar franarea era mult mai constanta, rezistand un minim de cateva minute in conditii de mers sportiv pe drumuri de munte. Sistemul stoc mi-a facut surpriza de a coace placuta instantaneu la o frana de urgenta de la viteza maricica (160kmh). Asta a insemnat pedala tare de la prima franare iar masina nu se oprea. Cu frana de S3 nu am patit niciodata asa ceva 

 

2) Sistem de franare fata S3 cu disc stoc si DS2500 + spate identic cu mai sus > forta de franare ceva mai mare si rezistenta la fade mai buna putin dar se coceau si astea repejor. Placutele lasau depuneri serioase asa ca aveam vibratii puternice in volan de care nu mai scapam

 

3) Sistem de franare fata S3 cu disc Tarox F2000 si DS2500 + spate identic cu mai sus > franarea era evident identica, depunerile la fel...nici o alta diferenta sesizabila

 

4) Sistem de franare fata S3 cu Tarox F2000 (rectificat pentru a scapa de depunerile de la DS2500) si placute Carbotech XP10 + sistem spate S3 (310x25mm cu disc ventilat stoc) si placute Carbotech XP8 > Aici deja treaba a devenit serioasa. Franare buna de la rece si impecabila cu placutele incalzite. Fade inexistent pe drumuri de munte si foarte putin spre sfarsitul sesiunilor pe Hungaroring iar pe Nurburgring niciodata. De asemenea, desi forta de franare Carbotech era impresionanta, nu am avut depuneri niciodata oricat am abuzat franele.

 

5) Sistem de franare fata S3 cu Tarox F2000 (rectificat pentru a scapa de depunerile de la DS2500) si placute Carbotech RP2 + sistem spate S3 (310x25mm cu disc ventilat stoc) si placute Carbotech XP8 > Franare putin mai puternica decat cu XP10 iar placutele au rezistat cam dublu fiind endurance. Fade inexistent pe drumuri de munte si foarte putin spre sfarsitul sesiunilor pe Hungaroring iar pe Nurburgring niciodata. De asemenea, desi forta de franare Carbotech era impresionanta, nu am avut depuneri niciodata oricat am abuzat franele.

 

5) Sistem de franare AP Racing PRO 5000+ (acelasi folosit si in WTCC) cu discuri flotante de 362x32mm / etrier cu 6 pistonase si placute Pagid RS29 endurance + spate S3 cu aceleasi placute Carbotech XP8 > franare buna la rece si foarte constanta la cald. Din pacate RS29 nu are forta bruta a Carbotech dar este foarte rezistenta la fade, nu lasa depuneri, are modularitate exceptionala, nu face praf si nu scartaie aproape deloc (Carbotech face ca trenul in gara). Abia recent am reusit sa fierb lichidul de frana dar abia in a 8-a sesiune de 20min pe Adancata, la temepraturi ambientale mari si cu un lichid de frana care avea 2 ani (pe pista se schimba mult mai des)

 

6) Acelasi sistem de franare fata - spate dar am comandat Pagid RSL1 in locul RS29 pentru a creste forta de franare pe fata. RSL1, varful de gama de la Pagid abia ajunge la un 0.51 coeficient de franare (RS29 avea 0.44 maxim) dar nu se apropie nici de entry levelurile de la Carbotech (XP8 are 0.55 iar cele superioare sar de 0.7 ceea ce este enorm). Din pacate, sistemul de franare a fost achizitionat cu PAgid si nu a schimbat pe Carbotech pentru ca trebuia rectificat discul si nu am vrut sa risc cu un disc atat de scump. Dupa epuizarea discurilor voi trece la CArbotech din nou ! Aici urmeaza review-ul imediat ce apuc primele sesiuni de pista !

Modificat de fuscobal
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Ai schimbat si folosit ceva frane pana acum...

 

Altfel, e ceva dubios aici: "sistem franare spate stock (288x22mm cu disc neventilat)" - atat de mare era discul pe spate? si la 22mm nu era ventilat? Eu, sincer, nu am vazut disc de 22m neventilat (doar gandeste-te ce inseamna 2,2cm plin), iar 288 de stock - mare rau pentru stock-spate. Ceva e gresit in ecuatia asta...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu este nimic ciudat. Alea sunt dimensiunile iar discul este plin.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

A, ok. Daca zici tu... Deci 288x22mm ramane, disc plin, OEM, stock pentru Golf 5 GTI. Parerea mea e ca poate e de 288, insa nu de 22. Sau, poate e de 22, insa nu de 288 :)) Si daca e de 22, sigur nu e neventilat :)

Modificat de Zyx
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

GTI-ul mk5 initial a avut niste discuri mari pe spate raportat la cele de pe fata. Eu stiam de 286mm, apoi a inceput sa descreasca la 282, 276, 272mm pe mk6.

Modificat de The_Ego
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu zic ca nu, insa grosimea de 22 e de disc ventilat, nicidecum de disc plin... Cel putin pentru masini :)

Insa, nu va contrazic pana la capat. Puneti cel putin un link cu un disc plin de 20-25mm grosime si de 250-300 diametru sa vad si eu... Sa nu mai zic spate OEM pentru Golf V GTI...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Aa, eu nu cred ca 22mm, e prea mult. Ar fi aproape ca pe fata.

 

Dimensiune erau: 

Etrieri TRW + 286 x 12 mm 

282 X 12 mm

Etrieri Bosch  + 272 x 10 mm (mk6 2010+)

Modificat de The_Ego
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

12mm am vrut sa scriu dar 2 e langa 1 pe tastatura mea :) Legat de 288, ma gandeam la frana fata de pe Polo GTI...aia de pe Golf e 286mm !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Sincer, asa ma gandeam si eu, insa voi, Batman, Batman. Deci pana la urma, adjudecam discul OEM ca fiind 286x12?

 

Fusco, Si la noi tasta 2 e langa 1 :))

 

@Johnny, daca nu mai tii minte (ca vad ca ai ceva asemanator ca platforma), macar trece prin filtrul ratiunii cele scrise - de asta i-am scris lui Fusco sa se gandeasca la ce inseamna 22mm plin. No offence & no hard feelings! :)

Modificat de Zyx
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@Johnny, daca nu mai tii minte (ca vad ca ai ceva asemanator ca platforma), macar trece prin filtrul ratiunii cele scrise - de asta i-am scris lui Fusco sa se gandeasca la ce inseamna 22mm plin. No offence & no hard feelings! :)

 

M-am blocat la acel 288 :)

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

Primul meu contact cu franele VAG a fost cu cele de pe Golf V GtSport 2.0 TDi - etrier cu 1piston si discuri fata ventilate de 288x25mm + discuri spate neventilate de 260x12mm. Acest sistem era bunicel la utilizare normala, mers in oras, autostrada, drumuri principale. Dar 1 km de mers tare pe un drum de felul Cheia sau Poiana Brasov il ingenunchea imediat, aparea fade-ul si pedala moale. Daca exagerai, se termina cu rotocoale de fum.

Apoi am trecut la Cupra si sistemul ei stock: etrier cu 1 piston de 57mm + discuri fata ventilate de 345x32mm si etrier cu 1 piston de 38mm + discuri spate neventilate de 286x12mm. Aceste frane erau intr-o alta liga. Rezistau destul de bine la mers foarte tare pe drumuri virajate (Paltinis, Poiana Brasov), dar si acestea la un moment dat aveau un fade mic. Combinate cu placute DS2500, discurile ATE se supraincalzeau si apareu vibratii in volan de la depunerile groaznice de placuta pe disc.

Asa ca am trecut la discuri Tarox F2000 345x32 + placute Carbotech RP2 fata si discuri stock spate 286x12mm + Ferodo DS2500. S-au comportat excelent pe strada in oras, pe munte, autostrada timp de 3 ani. Nu am avut nici un fel de probleme cu acest setup, la rece sau cald. Apoi a venit Hungaroringul unde le-am dat foc, m-am intors cu un disc crapat in jurul prinderii centrale. Am reusit totusi sa merg 3 sesiuni tare cu 2-3 ture de racire la final. Am luat apoi discurile folosite de la DrSilviu si am mers la Adancata (Motorpark Romania). Am plecat dupa ce am scos fum din frane si cu placutele terminate, frecand fier pe fier cu toate ca am mers 2 ture tare, doua de racire.

Am trecut la sistemul de franare fata AP Racing Big Brake Formula cu etrieri cu 6 pistonase si discuri flotante ventilate de 355x32 + frane spate de S3, etrieri cu 1 piston de 41mm si discuri 310x22mm. Acest sistem este in alta liga fata de orice am condus pana acum, cu toate ca am reusit sa il supraicalzesc (si datorita montarii necorespunzatoare), nu am avut fade absolut deloc, lucru destul de ingrijorator pentru ca nu mi-am dat seama ca l-am supraincalzit atat de tare incat am fiert lichidul de frana racing Castrol SRF. Acum, dupa centarea perfecta a etrierilor si construirea unui traseu de racire imi par gata pentru o noua incercare.


Am uitat sa mentionez ca placutele frana pe care le folosesc acum sunt tot Carbotech RP2 fata cu Ferodo DS2500 spate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Cateva considerente de la Pagid :

 

Avoiding Brake Judder

During bedding and shortly after, some judder is quite normal but should disappear after 5 to 10 laps. Changing back and forth between two incompatible friction materials (e.g. racing brake pads of different brands or street pads) can cause uneven build-up of pad material on the disc surface and can consequently lead to brake judder. Judder is the result of a thickness variation in pad buildup on the disc surface. Brake judder can be from a barely noticeable vibration to a violent judder. When you install Pagid race pads on top of a layer of an incompatible pad material, bedding might take much longer or in worst case won t work at all. It can also result in sub-optimal brake performance.
Another reason for uneven pad transfer is called imprinting . After coming to a complete stop with hot brakes (in the pits or after a spin), do not keep your foot on the brake pedal. The hot pads can leave a deposit behind that in turn again can cause judder and vibrations. 

 

Bigger vs smaller pad

A larger friction surface will not improve stopping power. The amount of pressure applied, coefficient of friction and the disc diameter determine stopping force. A bigger pad does not apply more pressure, only the same pressure over a bigger area. The size of the pad matters in terms of heat capacity and wear rate. A larger pad will absorb more initial heat and has better wear characteristics.

 

Pad fade vs brake fluid fade

1.) pad fade
When the temperature at the interface between the pad and the disc exceeds the thermal capacity of the pad, the pad loses friction capability mainly due to out-gassing of binder (matrix) materials in the pad compound. The brake pedal remains firm and solid but the car will not stop no matter how hard you push on the pedal. The first indication is a distinctive smell, a signal to back off.
Solutions: better cooling, higher mass brake discs size and vane configuration or higher heat range pad compound.

2.) fluid fade
Boiling brake fluid develops gas bubbles in the calipers. The brake pedal becomes soft and pedal travel increases (because gas is compressible). One can still stop the car by pumping the pedal but efficient modulation is gone. This is a gradual process with advanced warning. The damaged fluid must be completely replaced. Correcting the problem is improved cooling and / or may only require new or higher grade racing brake fluid. The importance of keeping fresh brake fluid in the system and regular bleeding (before every session) cannot be overstressed. 

 

Watch the temps!

It is highly recommended that brake temperatures are being monitored. Three temperature brake paints or similar products should be used. Ideally, the green paint (430°C / 806°F) should be completely oxidized (turns white), the orange paint (560°C / 1040°F) should be symmetrically beginning to oxidize and the red paint (610°C / 1130°F) should be un-touched or change only slightly.
Caliper temperatures can be monitored with temperature strips. Checking the temperatures in the pit lane with a thermometer is a good way to oversee brake bias.

Heat cracks in racing brake pads and discs

Multiple small heat cracks (hairline cracks) in pads and discs (rotors) are normal and accepted for this type of use. Friction material delamination is prevented by PAGID s patented retention system (see above). Heat cracks on brake discs must not reach to the outer or inner edge of the disc. 

 

Why bedding?

  • To transfer a layer of friction material onto the brake disc (rotor) faces to achieve maximum performance.
  • To stabilize compressible materials to avoid a spongy pedal.
  • To boil off volatile elements in the friction compound in order to have the initial green fading during bedding and not during the race.
  • To align the pad surface with the brake disc (rotor) surface to have full contact.

If pads do not get bedded properly and / or used too hard right out of the box will likely lead to pad glazing. Pad glazing is a condition where the resins in the pad crystallize on both, the pad friction surface and the brake disc (rotor) surface, resulting in poor stopping performance, brake judder and vibrations. Also rapidly escaping volatile elements and moisture from the resin would seek an immediate escape route out of the friction compound, creating small fissures that would lead shortly to cracking and chunking. 

 

Recommended vehicle bedding in procedure 1. Breaking-In

(creating a perfect contact-pattern between rotor and brake pad surface)
10 stops with low pressure and low temperature from 150 km/h (90 MPH) to approximately 80 km/h (50 MPH). Distance between each brake stop approximately 600 – 800 meters ( 600 to 800 yards).
 

2. Heating-Up

(Warm up in order to initiate some core heat in the whole brake system)
A sequence of 5 stops with medium to high pressure from 180 km/h (112 MPH) to approximately 60 km/h (37 MPH) with maximum acceleration between the stops. After the last stop cool down for 3 minutes with the speed preferably not higher than 100 km/h (62 MPH).
 

3. Recovery stops

3 to 5 stops with low pressure from 150 km/h (90 MPH) to approximately 80 km/h (50 MPH). Distance between each brake stop approximately 600 – 800 meters ( 600 to 800 yards). 

Modificat de fuscobal
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...

putin OT, cum dau de cei de la PAGID? ca nu raspund la emails..si nu stiu cine ii aduce prin RO...

vreau niste RS29 pt Lupo...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Parca ai luat EBC, de ce mai vrei si Pagid ?

Andreas > pagid@braketechnology.com imi raspunde de fiecare data !

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

EBCurile sunt de test..nu le tin in campionat. am auzit ca nu sunt asa bune...anyway.

sa incerc si pe mailul asta, sa vedem...am dat pe alea de pe pagina lor, de contact si nimic.

10x

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

dupa multe emails, am reusit sa aflu ce foloseau Lupo CUP oficial in campionat..pt cine intereseaza:

 

"in the Cup we had Pagid RS42 and Pagid RS14, this are the both compounds we have in this shape"

Modificat de Bogdan_wrc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 1 month later...
  • Administrator

Cu placute de frana Brambo Racing de aici -> http://brembo-shop.de/35-bremsbelaege(deci nu modelul SPORT !) am facut pana acum 4 zile de circuit. Aproximativ 500km . Zero probleme, frana este foarte buna si dupa 18minute continuu fara pauza de racire. Lichid Ate Blue Racing. Edi (Phara) a si condus RSul si a vazut si el ca "bite" instant au din disc placutele.

Discurile sunt noi si odata cu placutele astea puse in august. Ebc turbo groove sunt discurile mele.

In trecut am avut pe discuri Brembo HCD (High Carbon Disc) placute OEM renault, EBC red-stuff , EBC yellow si EBC Blue stuff. Cele mai bune EBC au fost Bluestuff. Excelente pe cirucit, au tinut aproape 10.000km si comportamentul in putinul trafic de care am avut eu parte este foarte ok cu ele. Red si yellow nu le recomand deloc celor ce merg la circuit. A fost o alegere gresita. EBC Redstuff au tinut de la Bucuresti pana la Budapesta si un trackday. Pe la ora 15:30 am ramas fara placute pe fata frecand deja cu metalul placutei pe disc. Am mers cuminte incetinand cu frana de mana pana la un atelier unude am shimbat placutele cu cele de rezerva ce le aveam la mine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Bogdan, 4-2 sunt entry level in gama rs iar rs14 sunt la capatul opus. Le-au pus fata-spate sau cum ?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

fusco, eu ti-am spus ce mi-au zis ei... si prin ei zic

"Michael Breitenbach

                  Race Engineering Support

 

                  bt Bremsen Technik GmbH

                  Max-Planck-Str. 26

                  61381 Friedrichsdorf

                  Germany"

bremsentechnik.de

 

dar probabil vom trece la RS29, willi testeaza zilele astea RS42 si e multumit, dar RS29 sunt mai noi si mai bune. 

 

dragos, acum am in teste orangestuff de la EBC. cu discuri stoc. nu sunt asa proaste ca yelowstuff. sunt mai bune, dar tot nu sunt de top..

au tinut ok, nu s-a incalzit decat dupa 3-4 ture tari, dar lasa ff multa mizerie. si pe jante, pana si pe usi am dare de praf de frana... 

oricum, sunt medii in comparatie cu frane rneumite, dar si la bani sunt..la jumate...

Modificat de Bogdan_wrc
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!