Jump to content

Despre Reincarcarea cu Freon/Ulei la AC


Stefan_B
 Share

Postare recomandată

A venit vremea calda. Statiile de reincarcare cu freon sunt la mare cautare. Mai jos sunt cateva lucruri ce ar trebui stiute de cei ce merg sa reincarce la "robot". Sistemele de A/C sunt fiabile daca sunt bine intretinute si reparatiile sunt facute corect. Reumplerea instalatiei e o operatie de mare importanta - nu va recomand sa faceti asta la orice atelier, indiferent de starea echipamentului de acolo.

 

Ulei - robotul baga ulei universal (PAO) in locul uleiului PAG din instalatie. Denso are un articol despre reducerea vietii compresoarelor care lucreaza cu PAO (universal) in loc de PAG

- Uleiul din instalatia de AC este de obicei PAG la concernul VAG - ca si la majoritatea masinilor noi. Majoritatea - sau totalitatea - robotilor de incarcare folosesc uleiul "Universal" PAO 68 pt reumplerea instalatiei. Motivul e ca uleiul PAG (cel de origine) e higroscopic - absoarbe apa; flacoanele sunt metalice, iar un flacon deschis devine impropriu in 30 minute... In plus, uleiurile PAG vin in 3 viscozitati - 46/100/150. Asa a aparut PAO 68 - sustinut de Hella/Behr; Uleiul PAO nu absoarbe umiditatea, deci poate fi pastrat pe timp indelungat in sticle de plastic - ca cele ale robotului.

 

Din pacate, PAO nu se amesteca cu uleiurile PAG - in repaos, PAO se separa de PAG. Denso (fabricant de compresoare) are un articol despre influenta PAO sau amestecului de PAG si PAO in sistemele de AC. Dpv DENSO, mare parte din problemele de garantie vin de la utilizarea de PAO sau amestecuri de PAG si PAO - acestea duc la uzura accentuata a compresorului.

 

Hella/Behr (promotorii PAO 68) dau o garantie in State pt acest ulei. La noi nu stiu sa se ofere aceasta garantie. Personal, nu inteleg de ce OEM continua sa foloseasca PAG in loc de PAO in conditiile in care PAO e mai usor de folosit. Din informatiile de pe siteuri de frigotehnie, atunci cand un compresor functioneaza cu PAO, temperatura pe evacuare creste (deci probabil frecarea creste) si in anumite conditii de functionare, PAO - care  nu se amesteca cu freonul - intra in picaturi in compresor - ceea ce nu e bine. Logica mea spune ca PAG e mai bun ca PAO... Hella/Behr nu fac compresoare. Sanden a acceptat PAO numai in Asia de sud-est.

 

Vacuum - robotul ar trebui sa vacuumeze timp de 1hr.

- Ciclul de golire al instalatiei ar trebui sa includa o etapa de vacuumare de minim 1h. Motivul e ca in timp, apa intra in sistemul de AC (cu toate ca presiunea in AC este de ordinul 6 bar, presiunea partiala a vaporilor de apa e mai mare in exterior decat in interior, asa ca apa intra in sistemul de AC in timp). Rolul etapei de vacuum este sa se scoata (fiarba) apa din sistem, pe cat posibil. Teoretic, la orice masina de 5+ ani, desicantul ar trebui inlocuit, insa asta nu prea se intampla.

 

Din pacate, unele ateliere nu au timp de asteptat. Asa ca scurteaza perioada de vacuum la 15 minute. E important de stiut ca un vacuum mentinut cu pompa timp de 2-3 ore - sau chiar peste noapte - ajuta mult la cresterea performantei sistemului.

 

Freon - robotul ar trebui sa injecteze freon proaspat

- Teoretic (pentru noi) robotul ar trebui sa extraga gazul din instalatie, sa il stocheze intr-o butelie de "gaz recuperat" iar reumplerea sa se faca cu freon "virgin". Butelia de extractie s-ar trimite la un recuperator care preia gazul recuperat si il recicleaza, filtreaza si repune in circuit. In realitate, gazul recuperat se injecteaza inapoi in sistem. Problema apare atunci cand in instalatia masinii de dinainte a fost un alt gaz, sau amestec de freoni.

 

Operare - In nici un caz nu se lasa motorul pornit pe parcursul reumplerii

- un compresor de A/C modern are tolerante de 3 micrometri - adica 0,003 mm!!! Practic, orice impuritate vizibila cu ochiul liber strica compresorul.

 

- Am intalnit un caz in care operatorul a cerut ca AC sa ramana pornit pe perioada vacuumarii sistemului. Este gresit! In nici un caz compresorul nu ar trebui sa mearga cat timp robotul e conectat la masina

 

- Robotul are filtre - care trebuie schimbate. Practic, cand masina conectata la robot are probleme grave - ulei contaminat, acizi, etc - acestia ajung in furtune, si apoi pe circuitul de freon. Robotul are un filtru ce curata gazul extras.Teoretic, furtunele ar trebui spalate dupa fiecare utilizare, pt ca atunci cand reumple, sa fie curate si sa nu intre mizerie in circuit. La fel filtrul robotului trebuie inlocuit la intervale regulate. Nu am vazut pe cineva sa curete furtunele.

 

Nici fara freon nu e bine

- Functionarea A/C cu o cantitate de gaz mai mica duce la probleme - compresorul lucreaza mai mult, si se incalzeste mai tare. Uzura e mai pronuntata.

 

Ideal e ca instalatia de AC sa fie golita/reincarcata la 1-2 ani. Se recomanda inlocuirea (partiala) a uleiului cu ulei nou - in fond, tot ulei e nu?

 

Sper ca cele de mai sus sa va ajute in selectarea unui service competent pt astfel de operatii.

Modificat de Stefan_B
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Asta e o discutie de purtat la o bere cu baietii... Nu cred ca o sa vedem vreun service care sa respecte toate procedurile de mai sus, mai ales ca vorbim despre sisteme de aer conditionat de mica capacitate. Poate s-or fi aplicand astfel de procedee dar la sisteme medii si mari, care racesc hale, camere frigorifice, cladiri, institutii, etc, dar la un sistem pt masina n-o sa-si bata nimeni capul cu toate alea pt. 150-200 lei, iar daca spui toate astea la aia de la service cred ca o sa aiba subiect de bancuri pt. 1 saptamana.

Faza cu impuritatile din instalatie e oarecum teoretica deoarece aceasta are un filtru care la cerere se inlocuieste. La fel si cu umiditatea, dupa vacuumare urmatorul pas il face alt filtru - filtru uscator - care are fix rolul de a retine eventualele particole de apa.

Alta chestie care pica din start e faza cu lasarea in functiune a sistemului de AC in timpul vacuumarii. E frectie deoarece la o presiune scazuta in instalatie, senzorul G65 opreste automat compresorul, deci sistemul va fi si el in repaos.

PAG se foloseste probabil doar in reprezentantre si doar in cazul masinilor mai noi si mai scumpe, restul sunt aproape sigur ca se folosesc materiale ieftine si de proasta calitate - chestie des intalnita cam peste tot - ca doar nu ai cum sa verifici ce ti-au bagat aia in instalatie. Deci totul e teorie din pacate.

Modificat de Aurelian 6n2
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stefan, ai recomandari de service-uri care sa foloseasca ulei PAG si freon proaspat?

 

Stiu si eu de problemele de garantie la compresoare daca nu se folosete express uleiul impus de Denso.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Felicitari pt articol, foarte interesant.

Sfaturi f bune insa din pacate fie nestiute, fie ignorate complet de multe service-uri.

Ar fi utila o lista a service-urilor ce folosesc metodele corecte pt umplerea instalatiilor de climatizare.

 

Legat de Pag, de unde stiu ce vascozitate mi se potriveste?

Daca initial de nou compresorul era gandit sa foloseasca sa zic PAG46, dupa 12 ani vechime se impune obligatoriu o vascozitate mai mare?

 

Am gasit un pgf al celor de la Hella cu privire la aceste ukleiuri de compresor, unde chiar se mentioneaza de separarea uleiurilor pag/pao si chipuruile nu ar trebui sa afecteze cu nimic ungerea.

http://www.behrhellaservice.com/behrhellaservice-com-en/assets/media/TM13_Oelflyer_GB_J00583.pdf

 

Roboteii de reumplere trebuie sa aiba un compartiment special unde se pune uleiul sau acest ulei se pune la gramada cu freonul?

 

E posibil ca uleiurile pao sa nu fie compatibile cu unele materiale din compresoarele mai noi sau de obicei fac pbme indiferent de compresor?

Sanden a reclamat aceleasi pbe ca si Denso cand se utilizeaza pao?

 

Sa ne uitam in service-uri dupa anumite marci de robotei?

 

Multumesc

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Nu cred ca o sa vedem vreun service care sa respecte toate procedurile de mai sus, [...]n-o sa-si bata nimeni capul cu toate alea pt. 150-200 lei, iar daca spui toate astea la aia de la service cred ca o sa aiba subiect de bancuri pt. 1 saptamana.

 

Alta chestie care pica din start e faza cu lasarea in functiune a sistemului de AC in timpul vacuumarii. E frectie deoarece la o presiune scazuta in instalatie, senzorul G65 opreste automat compresorul, deci sistemul va fi si el in repaos.

 

 

Fiecare face ce vrea de banii lui. Eu am preferat sa intreb - cat despre ce e dispus sa faca cineva pt 100 sau 150Ron, asta nu e problema mea... majoritatea celor de mai sus sunt specificate in normele de intretinere de la VAG.

 

Eu am luat un bidonas de PAG46 de la AutoKxxxx cu 40 Ron, si am schimbat uleiul cand am inlocuit valva la compresor.

 

Legat de senzorul G65, se aplica doar la masini care AU ambreiaj. Multe din cele relativ mai noi - vorbim de masini de 6-8 ani vechime - au compresoare cu volum variabil, care SE ROTESC tot timpul! Vezi PQ35 (Golf V, Octavia II, etc); Exista si exceptii cu ambreiaj si valva proportionatoare, insa nu prea multe. Asa ca poti beli un compresor cu un pic de efort si lipsa de cunostinte.

 

Cat despre tipul de ulei, normal ca intreb. Daca nu imi spune omul respectiv ce foloseste, plec mai departe. Daca imi spune, il rog sa-mi arate containerul - insa din 4 statii de incarcare, 3 folosesc ulei universal... e mai ieftin si mai convenabil, nu-i asa?

 

Scopul acestui articol e sa va faca sa (va) puneti intrebari. In fond, banii sunt ai vostri, masina tot la fel. Fiecare face cum crede ca e mai bine. Macar, puteti citi ce-am invatat din experienta mea.

DENSO After Market Newsletter – AC Compressor Special 2013.pdf

Modificat de Stefan_B
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Felicitari pt articol, foarte interesant. Sfaturi f bune insa din pacate fie nestiute, fie ignorate complet de multe service-uri.

 

Legat de Pag, de unde stiu ce vascozitate mi se potriveste?

Daca initial de nou compresorul era gandit sa foloseasca sa zic PAG46, dupa 12 ani vechime se impune obligatoriu o vascozitate mai mare?

 

[...]

 

Roboteii de reumplere trebuie sa aiba un compartiment special unde se pune uleiul sau acest ulei se pune la gramada cu freonul?

 

E posibil ca uleiurile pao sa nu fie compatibile cu unele materiale din compresoarele mai noi sau de obicei fac pbme indiferent de compresor?

Sanden a reclamat aceleasi pbe ca si Denso cand se utilizeaza pao?

 

Sa ne uitam in service-uri dupa anumite marci de robotei?

 

Multumesc

Salut -Legat de Sanden si PAO, din cate stiu, Sanden recomanda uleiurile lui - SPxx (de ex SP10). Exista si o... exceptie: Firma SSB - care e Shanghai Sanden Behr - din cate stiu, fabrica exclusiv pt piata Asiei de Sud-Est. Ei, Sanden Malaezia accepta PAO in compresoare Sanden, din cate stiu, cele chinezesti de la SSB.

 

Daca o luam pe partea VAG, uleiul la mine e un SP10 sau PAG46. Si, nu - nu se schimba viscozitatea uleiului de-a lungul vietii compresorului.

 

Roboteii de umplere au unul sau 2 recipiente de ulei; am vazut si cu 3. Problema e ca pompita dozatoare e plina de PAO, asa ca se poate pune ulei prin furtunul de inalta (dupa vacuumare)... si robotelului ii spui sa nu bage ulei. Doar ca trebuie cineva competent, si cum spune colegul de mai sus, caruia sa ii pese.

Modificat de Stefan_B
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

salut

 

din ce am citit mai sus unele puncte sunt corecte si la obiect, dar despre vacuumarea sistemului de la 1 ora in sus....iti spun sigur ca nu e cazul. din simplu motiv ca daca trebuie scos atata apa din sistem ca sa trebuiasca 1h minim, sistemul ala e praf! si apa nu se scoate din sistem propriu zis ci din filtrul dezumidificator ce il au toate sistemele auto si care are rol sa retina acea apa sa nu ajunga in compresor (soc hidraulic).

 

cat despre articolele producatorilor de compresoare...e si un pic de interes sau patriotism gen renault+elf, citroen+total, etc...

 

si behr/hella vinde compresoare si senzori presiune sau alte componente ale sistemului de climatizare si nu zic nimic de uleiul "universal".

 

cat despre robotei, cei mai buni la fabricarea lor sunt italienii (din pacate...) acesti robotei au rol de a recupera (din motive ecologice) agentul refrigerant R134A (nu freon ca e scos din uz si cam interzis) si il trece prin un filtru cu dublu rol (inpuritati si dezumidificare) care e industrial si se schimba la ore de functionare robotel. la fel cum se schimba si uleiul la pompa care face vid tot la ore de functionare.

acelasi robotel are in functie de model 3 recipiente, ulei recuperat din sistem (odata cu recuperarea "freonului", recipient pentru injectarea solutiei de contrast care se foloseste la detectare pierderi (care vine tot la bidon de plastic si de care nu te-ai legat mai sus...) si ulei proaspat pentru completat in sistem la umplere.

 

robotelul are si timp implicit de vidare de 20minute si apoi sta cam tot atat in verificare, sistemul fiind sub vid.

 

acum sa fim seriosi, cati din cei ce au masina cu clima schimba filtrul dezumidificator al instalatiei la fiecare 2 ani asa cum spun producatorii (de masini si compresoare/sisteme). si tu vrei ca cineva sa stea 1h+ pe masina ta sa videze? nu mai bine schimbi tu filtrul si cei care incarca instalatia sa faca vidarea asa cum ar trebui?

sau cati fac intretinerea anuala la inceput de sezon a instalatiei vs cei care incarca cand e gol sau pe aproape?

 

am zis la inceput, unele informatii din primul post sunt corecte si la obiect, dar altele sunt duse la ridicol. iti spun asta dupa doua cursuri (nu de o zi) si doua diplome care imi dau dreptul sa folosesc aparatul de incarcat clime si gazele respective.

 

asa ca te rog nu induce oamenii in eroare.

 

cu respect Dan

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Filtru acela  dezumidificator e scump? E cumva acela ce e in fata masinii de regula langa radiator?

Acum nu dati cu pietre, desi unele idei poate ca sunt ridicole, important e ca sunt spuse si sunt viabile.

Ridicolul e ca nu stiu vreo firma care sa stea cu tine 1 ora macar sa iti scoata toata apa din sistem. Acolo-i ridicolul, desi poate timp ar avea, insa nu au vointa, rabdarea sa stea atat dupa tine. Poate nu au filtru din dezumidificator pe stoc si cum trebuie sa-ti faca treaba buna, e bine de stiut ca printr-un proces de vacumm prelungit se poate reconditiona.

Sau nu? Acel filtru odata folosit mai poate fi reconditionat anume golit de apa insa sa mai si absoarba apa?

 

Ma gandesc la mine, eu in 12 ani acel filtru nu l-am schimbat niciodata. Cand e recomadnat sa se de-a jos de pe instalatie? Inainte de vidare, dupa vidare? Ma gandesc, poate radeti de mine insa intreb pt ca nu stiu: se da comanda de evacuare a agentului refrigerant si dupa aceea se scoate sau e bine sa se faca si un vacuum inainte de scoaterea filtrului?

 

Multumesc tuturor celor ce se ostenesc sa ne impartaseasca din experienta lor practica, asa macar suntem si noi ceilalati mai informati si nu mergem in necunostinta de cauza in service.

 

Pt ca, sincer, eu imi inchipuiam ca odata automatizat procesul asta, chiar nu mai aveai de ce sa-ti faci griji, imi inchipuiam ca acum, in anii 2014 se introduce modelul masinii si codul motorului in aparat si el stie sa faca treaba perfect, isi ia din recipiente tot ce are nevoie. Dar uite ca nu e chiar asa.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

   1. M-am uitat in cartea masinii si nu am vazut niciunde scris ca la 1-2 ani trebuie vidat si reumplut sistemul cu gaz si ulei. Nu am vazut bine? Scrie de lichid de frana la 2 ani, etc, etc.

   2. Nu ma pricep la instalatii frigorifice, dar logica imi spune ca AC la masina este un fel de frigider. Si acela are compresor cu ulei, gaz, etc. Nu am auzit pe nimeni sa cheme reparatorul de frigidere sa-i golesca "freonul" si sa-i puna altul la fiecare 2 ani. Si 2 ani de functionare la un frigider este cat 300.000 Km la o masina.

   3. Masina mea este din 2001 si nu am umblat la AC. Daca-i dau drumul baga instant rece. In mers nu este necesara mai mult de treapta 1 la ventilatie. Desi in primul post se recomanda golirea/umplerea la 2 ani, eu daca nu se strica, nu voi umbla la el niciodata. Poate tot din cauza primului post.(se poate pune la reumplere un ulei mai prost, pot intra impuritati,contaminanti, acizi de pe furtunele murdare ale robotului, nu se respecta tehnologia de umplere, pe scurt poti merge cu AC perfect si sa te intorci cu el defect si sa si platesti pentru ca l-au stricat).

Modificat de Ebi
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

In pdf-ul postat de Stefan, scrie ca dupa inlocuirea filtrului dezumidificator (receiver dryer, banuiesc ca acest filtru este), scrie ca evacuarea trebuie facuta imediat si trebuie sa dureze cel putin 30 de minute. Deci sa inteleg ca acel filtru se inlocuieste inainte sa scoti "freonul" din instalatie?

Iar timpul dat de 1 ora fara aschimbul filtrului, nu mi se pare deloc sincer deplasat, dat fiind faptul ca trebuie aplicat vacuum 30 min cu filtrul nou (ce logic e curat fara apa).

 

Legat de asemanarea cu un frigider, frigiderul din casa functioneaza la o temepratura cat de cat constanta si mai ales optima, o masina ce merge la 30 grade la umbra, 60 la nivelul asfaltului e supusa la cu totul alte solicitari.

Ca se recomanda (vad ca de specialisti) sa se inlocuiasca la 2 ani e preventiv, nicidecum obligatoriu.

Cum lichidul de frana se schimba din cauza comportamentului sau higroscop, banuiesc ca din acelasi motiv (cu exceptia scaderii nivelului de lichid in instalatie) se recomanda si inlocuirea agentului implicit a uleiului la 2 ani.

Ca practica ne arata ca un sistem de franare functioneaza bine mult mai multi ani, implicit acelasi lucru se poate spune si despre sistemul de a/c, e alta treaba.

 

Din ce stiu eu, conteaza mult sa-i mai dai drumul din cand in cand, chiar si iarna, chiar daca compresorul nu functioneaza decat dupa 5 grade.

Chipurile ajuta la prevenirea neetanseitatilor, daca e si alt motiv bine ar fi sa-l aflam.

 

Eu personal cand am schimbat "freonul" in 2008 am fost unde-mi recomandau unii altii, a durat putin peste 30 minute operatia, au pus ulei la solicitarea mea, atat stiu ca au pus cele cateva zeci de ml necesare dintr-un bidon obisnuit de plastic, sigur era universal.

Din fericire vad ca al meu sistem cu compresor Sanden inca functioneaza f bine, deci uneliul pao precum Stefan a spus e potrivit pt Sandenul de pe golfurile 4.

 

Atat tin minte si aici as ruga pe cei in tema sa ne spuna valorile corecte, mi-au efecutat un test de presiune dupa cam 5 minute de mers la ralanti, punandu-ma sa accelerez la 1500 ture si am avut 22 sau 26 bari? Sper sa nu gresesc.

 

Banuiesc ca sanatatea sistemului poate fi verificata aplicand aceasta verificare de presiune in instalatie? Daca se incadreaza in norme atunci teoretic se poate sta bine mersi cu actualul "freon" implicit ulei in instalatie fara ppme sau e imperios necesar schimbul cand valoarea se afla sub o anumita valoare? Apa ce se acumuleaza in sistem influenteaza aceste valori a presiunii sau nu?

 

Tot in acel pdf scrie ca pentru a verifica daca sitemul functioneaza bine trebuie verificata temperatura iesirii si intrarii compresorului la diferite turatii. In ce valori ar trebui sa se afle aceste valori? Eu asta nu am vazut sa-mi fi facut si pana acum nu am stiut ca trebuie verificat asa ceva.

 

Insa sigur compresoarele mai moderne, ce nu au ambreiaj, sunt mai problematice, e posibil acolo sa fie critica folosirea uleiului pag.

Banuiesc ca sunt alte materiale folosite comparativ cu compresoarele ce au ambreiaj.

Modificat de Muraru Dan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

1. da, compresoarele moderne fara ambreiaj, sunt foarte problematice, cel putin la octavia 2, golf 5, passat, etc. Culmea e ca la polo, fabia, etc nu au probleme.... .  De regula au 2 mari probleme :

a.   Se rotesc in permanenta - uzura ridicata.

b.   electrovalva de control care cedeaza.

 

2. presiunea in sistem este un indicator empiric al sanatatii sistemului.  intre 10-20 bar e functionarea normala. Compresoarele au supapa de siguranta la 30 bar ( deci nu e indicat sa fie chiar foarte mare presiunea)

 

3. filtrul dezumidificator se demonteaza DUPA evacuarea freonului din instalatie.

 

4. Cum spunea si Danubius mai sus, vacuumul se face pentru verificare etanseitate (desi in 90% din cazuri e frectie la picior de lemn) si pentru eliminarea aerului cu eventuala umiditate ce a patruns in sistem ca urmare a unei interventii.  Nicidecum pentru scoaterea apei din filtrul dezumidificator.

 

5. Nu se umbla la sistemul de AC atata timp cat merge. E mai sanatos asa.... 

Da, ca si prevenire, nu strica absolut cu nimic, ca odata la 2 ani sa scoti freonul, sa demontezi compresorul si sa inlocuiesti uleiul din el, sa speli instalatia circuland freon lichid timp de 2 ore prin ea , sa inlocuiesti filtrul dezumidificator... Numai ca in 6 ani ajungi la niste costuri mai mari decat inlocuirea compresorului care eventual pica sau a radiatorului care s-a gaurit de la pietricele .... 

 

Cat despre PAO 68, parerile sunt impartite.  Fiind un ulei sintetic pe baza de polialfaolefine, este performant.  Cat de performant, nu cred ca putem la nivelul nostru sa cuantificam.

Oricum nu il lansau pe piata sa isi puna dupa 3-4 ani cenusa in cap.

Modificat de andrei_221
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La scoaterea agentului de racire, iese automati si uleiul sau acesta ramane in instalatie si trebuie evacuat prin demontarea compresorului sau alte metode?

Spun asta citind punctul 5 din postul precedent.

 

Multumesc.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

uleiul care se afla in "suspensie" amestecat cu freonul - adica 20-30 grame, va iesi odata cu freonul, iar aparatul stie sa il separe intr-un recipient dedicat.

Uleiul din compresor nu iese decat prin golire. 

Modificat de andrei_221
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Deci sa inteleg ca daca ma decid sa schimb "freonul" va trebui sa completez doar cu jumatate din cantitatea de ulei necesara?

Pt ca din pdf-urile de mai sus am vazut ca nici prea mult ulei nu-i bine.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

LA schimbarea freonului se introduce atat ulei cat se scoate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 2 weeks later...

nu cred ca se aplica daca instalatia e goala, cum a fost la mine

 

eu am fost la un profesionist la mine in zona, instalatia era goala, adica nu avea presiune,asa mi-a aratat, apoi a facut facum cu un compresor special si mi-a zis sa revin a 2a zi pt. verificare daca instalatia e etansa, a 2a zi ma masuratoare a constatat ca instalatia nu a pierdut din vacum si mi-a incarcat cu freon + ulei, acum cat ulei a pus nu stiu exact dar tipul avea catalog cu asa ceva parca (l-am rasfoit putin), uleiul era dintr-un flacon de plastic deci cred ca era PAO...

 

am incarcat vara trecuta, deocamdata AC merge si nu-i voi face nimic deocamdata pana merge bine

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

La o incarcare cu freon se pun 50 ml de ulei .

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

asa tin si eu minte ca mi-a aratat in acel catalog...

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

150 poate.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

in catalog nu arata NICIODATA cat ulei se pune impreuna cu freonul intr-o instalatie. pentru ca nu e un parametru fix.

Cataloagele pot sa indice doar CAT ULEI SE PUNE IN COMPRESOR (lucru indicat si pe eticheta compresorului).  Se intelege ca acea cantitate se pune dupa golirea completa a compresorului. Apoi, in timpul functionarii, o mica parte din ulei va pleca din compresor impreuna cu freonul.

Este obligatoriu ca, dupa o golire si reumplere cu ulei a compresorului, sa se invarta cu mana de cateva ori fulia acestuia, pentru ca uleiul sa se imprasite in compresor si sa nu produca soc hidraulic. 

 

ca meseriasii mai baga cate 20-30-50 grame de freon, e o masura la risc, deoarece prea mult ulei pe tevi poate sa produca diverse defectiuni. 

Modificat de andrei_221
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

  • 4 weeks later...

Acum cca 1 luna, am zis sa imi fac si eu o verificare a instalatiei de freon si am procedat la o recirculare/completare a agentului de racire

si bineinteles a uleiului. Am mers la un service specializat pe vag, din zona Cluj/Floresti. Instalatia a functionat acceptabil inainte sa fac operatiunea, dar masina are totusi 7 ani si jumatate si am zis sa o fac, de mentenanta. Service-ul are un robotel de asta, care a facut singur tot.

Citind acum acest topic, m-a pus pe ginduri. Nu as fi crezut niciodata ca e o intreaga filosofie si cu freonul/uleiul asta.

Coincidenta sau nu, astazi am constatat ca la pornire, compresorul meu scoate un zgomot ciudat, un huruit mai puternic,

-ca de rulment fara ungere as putea spune-, care apoi se diminueaza pe masura ce avanseaza in sarcina, dar totusi si in continuare parca e mai zgomotos.

Nu imi aduc aminte sa il fi auzit asa inainte si totusi sper sa fie o coincidenta. Sa imi fac probleme ca s-a intimplat ceva odata ce s-a umblat in instalatie?  Ce ar putea genera acest zgomot ciudat al compresorului la pornire? Parca si cum circula agentul prin conducte se aude mai tare, am ascultat din habitaclu atent.

Masina este o octavia 2 1,6 mpi, fabricatie 2007 cu Ac climatic, la buton. 

Toate bune, Iorgovanu.

Modificat de Iorgovan
Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Stefan, ai recomandari de service-uri care sa foloseasca ulei PAG si freon proaspat?

 

Am intrebat la Avia Pantelimon daca se foloseste ulei PAG.

Mi-au spus ca initial se identifica tipul de compresor apoi se foloseste foloseste robotul (se pare ca au mai multi) si exact uleiul pe care il cere respectivul producator de AC, au PAG si folosesc PAG daca specificatiile compresorului o cer.

 

Probabil ca asa este in toata reteaua de dealeri, dar cel putin la Avia am intrebat.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Si cat costa aceasta reincarcare la avia?

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pe o tabla in aria de asteptare din service scria, daca-mi aduc aminte bine, oferta de vara 160Lei, mai era scris acolo ceva de curatire instalatie dar nu stiu daca era inclusa sau nu, prezenta mea in service a avut alt scop.

Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
 Share

  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Create New...

 Functionarea acestui site este sustinuta de cele cateva bannere afisate intre posturi. Ar fi o placere pentru noi daca ar fi adaugat site-ul nostru in lista de exceptii ad-block in browserul tau. Promitem si veti vedea ca nu avem reclame intruzive si nici deranjante (nimic cu sunet,video sau all-screen). Multumim!